??turbo stuk???
als ik een poosje stil sta met lopende motor en dan ga rijden dan rookt ie (goed wit ook)
als ik dan ga rijden paar km rustig aan in de 5 80 en maak dan bochtje rookt ie weer. maar niet tijdens het rijden zelf.
heel vaag. denk zelf de turbo kapot. omdat rook wit is. zit wel scheurtje in huis.
als ik dan ga rijden paar km rustig aan in de 5 80 en maak dan bochtje rookt ie weer. maar niet tijdens het rijden zelf.
heel vaag. denk zelf de turbo kapot. omdat rook wit is. zit wel scheurtje in huis.
Als de rook wit is is het eerder je koppakking. Wit is water, blauw is olie (meestal de turbo), zwart is benzine. Als de rook uit het huis van je turbo zou moeten komen zou dit waarschijnlijk alleen gebeuren bij hoge last, want op andere momenten is er niet zo veel uitlaatdruk.
ja hij lekt wel bij de turbo(rook) maar alleen bij hogere druk ja.
soms als je dan stil staat dan komt er nog een pluimpje wit blauwig uit. verlies geen water dus zal waarschijnlijk niet zijn.
zal straks even kijken of die ook olie gebruikt.
soms als je dan stil staat dan komt er nog een pluimpje wit blauwig uit. verlies geen water dus zal waarschijnlijk niet zijn.
zal straks even kijken of die ook olie gebruikt.
Uhm... Heb je misschien een lekkage die op een heet deel van de uitlaat drupt? Komt de witte rook echt alleen UIT de uitlaat? Of ergens onder auto vandaan? Of onder de motorkap?
Het klinkt als een kapotte koppakking.
Het klinkt als een kapotte koppakking.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
niet lullig bedoeld maar dat zegt net niets , als ie niet goed aangehaald of wat dan ook is dan gaat ie zo weer .red_Turbo schreef:nee echt uit de uitlaat. denk niet dat koppakking is. daar is een nieuwe tussen gekomen.
ooit een keer meegemaakt nouja ik niet een ex vriend van me ( oke dat klinkt niet helemaal goed )net allles geregelt ff rijden en na 3 km plop daar ging ie weer

Dat zegt natuurlijk op zichzelf niks. Een koppakking gaat niet zomaar stuk, daar is altijd een reden voor. Kan het dus zijn dat de oorzaak van de lekke pakking niet is aangepakt en de nieuwe koppakking het nu ook al aan het begeven is?red_Turbo schreef:nee echt uit de uitlaat. denk niet dat koppakking is. daar is een nieuwe tussen gekomen.
Bij de GTT die ik kocht was de koppakking bijvoorbeeld stuk omdat de vacuumsensor van de ontstekingsmodule stuk was en dat ding als een gek had liggen pingelen en warmlopen. Dan kan je er vrolijk een nieuwe pakking op leggen, maar die gaat dan natuurlijk niet lang mee...
In het topic over warmlopen:

Sorry hoor, maar dit is dus echt weer zonde van een goede GT Turbo
Als je geen liefhebber bent ga dan in een andere auto rijden. En als je wel een liefhebber bent ga dan niet rijden als er belangrijke dingen stuk zijn, daar zijn deze auto's veel te kwetsbaar voor.
Sorry dat ik even uit mijn slof schiet, maar als echte liefhebber kan ik er slecht tegen als mensen moedwillig hun auto aan gort rijden en dan hier gaan zitten vragen hoe het nou kan dat 'ie het niet meer doet
Ja, als je met een brakke ontsteking gaat rijden kan je aftellen tot de koppakking het begeeftred_Turbo schreef:met lekke vervroeger temp omhoog?
ik heb er geen op zitten (afgeknapt) en temp blijft perfect

Sorry hoor, maar dit is dus echt weer zonde van een goede GT Turbo

Sorry dat ik even uit mijn slof schiet, maar als echte liefhebber kan ik er slecht tegen als mensen moedwillig hun auto aan gort rijden en dan hier gaan zitten vragen hoe het nou kan dat 'ie het niet meer doet

bedoel je die vervroeger? heb ik niet aangesloten. die is er helemaal af.
maar dan zou die lek moeten zijn tussen het olie kanaal en de cilinder. want hij borrelt niet.
maar dan snap ik niet waarom die niet altijd rookt.
zal hem straks even starten en goed kijken naar de kleur van de rook.
maar dan zou die lek moeten zijn tussen het olie kanaal en de cilinder. want hij borrelt niet.
maar dan snap ik niet waarom die niet altijd rookt.
zal hem straks even starten en goed kijken naar de kleur van de rook.
Ik heb je toen ook al gezegd dat je koppakking het niet lang zou houden zonder goede ontsteking...
Nou je ziet het...
Die vacuumknutsel zit er echt niet voor niets op hoor! De ontstekings timing moet bij stationair draaien toch echt heel anders zijn dan bij vollast op 0,7 bar overdruk! En dan praten we echt niet over een paar graden verschil, maar over tientallen!
Dus op zoek naar een goede Re208 of 209 onstekingsmodule, en dan maar weer een nieuwe koppakking erin...
Dat roken zal wel snel erger worden.
Nou je ziet het...

Die vacuumknutsel zit er echt niet voor niets op hoor! De ontstekings timing moet bij stationair draaien toch echt heel anders zijn dan bij vollast op 0,7 bar overdruk! En dan praten we echt niet over een paar graden verschil, maar over tientallen!
Dus op zoek naar een goede Re208 of 209 onstekingsmodule, en dan maar weer een nieuwe koppakking erin...
Dat roken zal wel snel erger worden.
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 26 mar 2003 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
red_Turbo schreef:bedoel je die vervroeger? heb ik niet aangesloten. die is er helemaal af.
maar dan zou die lek moeten zijn tussen het olie kanaal en de cilinder. want hij borrelt niet.
maar dan snap ik niet waarom die niet altijd rookt.
zal hem straks even starten en goed kijken naar de kleur van de rook.
Ik ben sprakeloos van zoveel onkunde en onverschilligheid.
Het ergste is dat je je zelf in je eigen achterwerk (lees portemonnaie) naait op een werkelijk hufterige manier !

Met een beetje ongeluk kun je je motortje straks weer compleet herbouwen door het ontbreken van je vacuum-vervroeger ! (Bij de gtt eigenlijk een druk-verlater maar ja !)
Vriendelijke groet en no offence,
Speedy
nou het is dus duidelijk blauwe rook. turbo tje waarschijnlijk. nieuweeeeeeeeeee
nou word hier zoveel over die vervroeger gepraat. snel maken dus dat ding.
hoop alleen dat ik die draden er weer normaal op krijg. ontsteking zelf is verder goed.
heeft iemand een heel Gedetailleerde tekening van de 208 of 209 dus waar ik de draden kan zien die er in lopen?

nou word hier zoveel over die vervroeger gepraat. snel maken dus dat ding.
hoop alleen dat ik die draden er weer normaal op krijg. ontsteking zelf is verder goed.
heeft iemand een heel Gedetailleerde tekening van de 208 of 209 dus waar ik de draden kan zien die er in lopen?
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Is dus je turbo.
je kunt het voor de zekerheid ff checken door de luchtfilter slang van je turbo te halen.
En even aan die as te voelen, bij mij zat er gigantisch veel speling op.
Heb gelukkig een 2de hands op te kop weten te tikken.
Andere ontstekingsmodule heb ik nog van Rudo liggen.
Ik heb geen idee of je die mag hebben.
Moet je Rudo maar over pm-en
je kunt het voor de zekerheid ff checken door de luchtfilter slang van je turbo te halen.
En even aan die as te voelen, bij mij zat er gigantisch veel speling op.
Heb gelukkig een 2de hands op te kop weten te tikken.
Andere ontstekingsmodule heb ik nog van Rudo liggen.
Ik heb geen idee of je die mag hebben.
Moet je Rudo maar over pm-en
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Dan zijn het je "olie keer ringen" (verbeter me als ik het fout heb) die zijn waarschijnlijk verbrand.
Heb vorige week precies hetzelfde gehad.
Je kan er mee rijden maar de mensen om je heen stellen het niet zo op prijs.
Heb vorige week precies hetzelfde gehad.
Je kan er mee rijden maar de mensen om je heen stellen het niet zo op prijs.
ja merk het. soms bij een bocht komt er dikke pluim uit.
heb je raam open hoor je achter je: HEEEE ROT OP MET JE ROOK
nou ga dus maar is even op zoek naar een watergekoelde turb. waarschijnlijk volgende week andere turb erop.
kun je goed verschil merken tussen watergekoeld en een zonder koeling?
heb je raam open hoor je achter je: HEEEE ROT OP MET JE ROOK

nou ga dus maar is even op zoek naar een watergekoelde turb. waarschijnlijk volgende week andere turb erop.
kun je goed verschil merken tussen watergekoeld en een zonder koeling?
Laatst gewijzigd door red_Turbo op wo 26 mar 2003 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De turbo gaat watergekoeld waarschijnlijk wat langer mee, maar je koelwater wordt er wel een heel stuk warmer van. Goed op de temp letten dus als je er een watergekoelde op hebt gezet.
Nee, dat verschil merk je niet, volgens mij. Een watergekoelde turbo zou alleen iets langer mee moeten gaan, maar verder is er geen verschil, volgens mij. Hou er wel rekening mee dat je je koelsysteem dient aan te passen. Of het moeilijk is weet ik niet.
Succes!
Succes!
-
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
- Car: 5 GT Turbo
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
red_Turbo schreef:als ik een poosje stil sta met lopende motor en dan ga rijden dan rookt ie (goed wit ook)
red_Turbo schreef:nou het is dus duidelijk blauwe rook. turbo tje waarschijnlijk. nieuweeeeeeeeeee![]()
???????
Ach ja, als je uiteindelijk maar weet wat er mis is...
succes.
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
red_Turbo schreef:kun je goed verschil merken tussen watergekoeld en geen.
tussen een watergekoelde turbo en geen turbo zul je denk ik best wat verschil kunnen ontdekken

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
ja d8 dat het wit was maar toen kwam de baas er even bij kijken en was toch echt wel blauw(net als de luchtspir@l schreef:red_Turbo schreef:als ik een poosje stil sta met lopende motor en dan ga rijden dan rookt ie (goed wit ook)red_Turbo schreef:nou het is dus duidelijk blauwe rook. turbo tje waarschijnlijk. nieuweeeeeeeeeee![]()
???????
Ach ja, als je uiteindelijk maar weet wat er mis is...
succes.

Het vacuumvervroegertje zit maar met 1 kabeltje vast dacht ik. Onmogelijk te maken want als ie eraf is is het kabeltje door. Lijkt me trouwens sterk dat ie kapot is want dan loopt ie dus echt voor geen meter.red_Turbo schreef:hij moet toch doorgekoppeld worden vanaf de kachel?
Heeft iemand die tekening van de 208 of 209?
De turbo komt tussen de waterpomp en expansievat. (die lange, dunne slang).
gaan dus 2 kleine draadjes heen. probeer ik wel aanelkaar te solderen. probleem is meer dat buisje wat er op zit.Riël schreef:Het vacuumvervroegertje zit maar met 1 kabeltje vast dacht ik. Onmogelijk te maken want als ie eraf is is het kabeltje door. Lijkt me trouwens sterk dat ie kapot is want dan loopt ie dus echt voor geen meter.red_Turbo schreef:hij moet toch doorgekoppeld worden vanaf de kachel?
Heeft iemand die tekening van de 208 of 209?
De turbo komt tussen de waterpomp en expansievat. (die lange, dunne slang).
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Ik heb nog wel een goede olie gekoelde turbo te koop voor 100 pleuro.
Komt van een sloper af die op 0.6 bar liep en toen totaal niet aanliep. De turbo vertoond geen scheurtjes en is dus volgens mij nog goed. Ik heb zelf een watergekoelde Hybride turbo op m'n auto zitten en binnen kort wordt dat vervangen voor een speciaal turbotje van JL Tuning. Dus deze oliegekoelde wil ik wel kwijt.
Komt van een sloper af die op 0.6 bar liep en toen totaal niet aanliep. De turbo vertoond geen scheurtjes en is dus volgens mij nog goed. Ik heb zelf een watergekoelde Hybride turbo op m'n auto zitten en binnen kort wordt dat vervangen voor een speciaal turbotje van JL Tuning. Dus deze oliegekoelde wil ik wel kwijt.
Drive it like you stole it
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
ps. ik zou speedlines poste wel even ter harte nemen!!!!!!!!
Drive it like you stole it
ooowkee, blauwe rook dus olie.
je kan nog even kijken of de olie-retourslang van turbo naar carter wel lekker open is. Als die wat verstopt raakt gaat ook een goeie turbo olie lekken.
Speling op de turbo-as is heel normaal hoor, daar gaat hij niet meer van verbruiken. De limit is dat de wieltjes gaan aanlopen. Ik heb ook plm 1 mm speling. Tis ruim, maar niet gek.
Als de turbo olie lekt slaat dit meerendeels neer in de inlaatbuizen en de intercooler. Dat plasje wat je ziet. Dus niet linea recta de motor in om veel rook te maken. Duzz ik denk nog even niet aan de turbo. De turbo is namelijk niet de enige plek waar je olie kan lekken hoor. Want een atmosferische motor rookt ook nog wel eens.
Verdere mogelijkheden waar ik nu meer aan denk: klepseals of klepgeleiders versleten. Vooral aan de inlaatkant geeft dat veel rook. Klassiek geeft dat rook na een bocht. Eerst afremmen op de motor, het hoge vacuum zuigt veel olie langs de inlaatkleppen, omdat je nog geen gasgeeft verbrand de olie nog niet maar slaat neer in het uitlaatsysteem, dan geef je gas en alles verbrand -> rook.
Is helaas voor jou alleen te checken door demontage.
Ook de zuigerveren kunnen wel erg heen zijn. Maar dan komt er als je gasgeeft ook veel damp uit je carterventilatie zetten.
Hoe groot is het olieverbuik eigenlijk? Bij 1 liter op 1000 km zou ik lekker blijven bijvullen. Bij 1 liter op 500 km moet je eens een revisie gaan plannen.
je kan nog even kijken of de olie-retourslang van turbo naar carter wel lekker open is. Als die wat verstopt raakt gaat ook een goeie turbo olie lekken.
Speling op de turbo-as is heel normaal hoor, daar gaat hij niet meer van verbruiken. De limit is dat de wieltjes gaan aanlopen. Ik heb ook plm 1 mm speling. Tis ruim, maar niet gek.
Als de turbo olie lekt slaat dit meerendeels neer in de inlaatbuizen en de intercooler. Dat plasje wat je ziet. Dus niet linea recta de motor in om veel rook te maken. Duzz ik denk nog even niet aan de turbo. De turbo is namelijk niet de enige plek waar je olie kan lekken hoor. Want een atmosferische motor rookt ook nog wel eens.
Verdere mogelijkheden waar ik nu meer aan denk: klepseals of klepgeleiders versleten. Vooral aan de inlaatkant geeft dat veel rook. Klassiek geeft dat rook na een bocht. Eerst afremmen op de motor, het hoge vacuum zuigt veel olie langs de inlaatkleppen, omdat je nog geen gasgeeft verbrand de olie nog niet maar slaat neer in het uitlaatsysteem, dan geef je gas en alles verbrand -> rook.
Is helaas voor jou alleen te checken door demontage.
Ook de zuigerveren kunnen wel erg heen zijn. Maar dan komt er als je gasgeeft ook veel damp uit je carterventilatie zetten.
Hoe groot is het olieverbuik eigenlijk? Bij 1 liter op 1000 km zou ik lekker blijven bijvullen. Bij 1 liter op 500 km moet je eens een revisie gaan plannen.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
klepseals zijn bij een GTT niet van rubber maar van een soort nylon. Slijten haast niet. Niet net als bij rubberen seals.