??turbo stuk???

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
red_Turbo

als ik een poosje stil sta met lopende motor en dan ga rijden dan rookt ie (goed wit ook)

als ik dan ga rijden paar km rustig aan in de 5 80 en maak dan bochtje rookt ie weer. maar niet tijdens het rijden zelf.

heel vaag. denk zelf de turbo kapot. omdat rook wit is. zit wel scheurtje in huis.
Matijs
Contacteer:

Als de rook wit is is het eerder je koppakking. Wit is water, blauw is olie (meestal de turbo), zwart is benzine. Als de rook uit het huis van je turbo zou moeten komen zou dit waarschijnlijk alleen gebeuren bij hoge last, want op andere momenten is er niet zo veel uitlaatdruk.
red_Turbo

ja hij lekt wel bij de turbo(rook) maar alleen bij hogere druk ja.

soms als je dan stil staat dan komt er nog een pluimpje wit blauwig uit. verlies geen water dus zal waarschijnlijk niet zijn.

zal straks even kijken of die ook olie gebruikt.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Uhm... Heb je misschien een lekkage die op een heet deel van de uitlaat drupt? Komt de witte rook echt alleen UIT de uitlaat? Of ergens onder auto vandaan? Of onder de motorkap?

Het klinkt als een kapotte koppakking. :(
red_Turbo

nee echt uit de uitlaat. denk niet dat koppakking is. daar is een nieuwe tussen gekomen.
Merijn
Über-Spammer

Koelwater dat langs de turbo loopt en je turbo / uitlaat in lekt?!
red_Turbo

helaas heb geen watergekoelde :(
Jochem de Haas
Über-Spammer
Contacteer:

red_Turbo schreef:nee echt uit de uitlaat. denk niet dat koppakking is. daar is een nieuwe tussen gekomen.
niet lullig bedoeld maar dat zegt net niets , als ie niet goed aangehaald of wat dan ook is dan gaat ie zo weer .

ooit een keer meegemaakt nouja ik niet een ex vriend van me ( oke dat klinkt niet helemaal goed )net allles geregelt ff rijden en na 3 km plop daar ging ie weer :(
Matijs
Contacteer:

red_Turbo schreef:nee echt uit de uitlaat. denk niet dat koppakking is. daar is een nieuwe tussen gekomen.
Dat zegt natuurlijk op zichzelf niks. Een koppakking gaat niet zomaar stuk, daar is altijd een reden voor. Kan het dus zijn dat de oorzaak van de lekke pakking niet is aangepakt en de nieuwe koppakking het nu ook al aan het begeven is?
Bij de GTT die ik kocht was de koppakking bijvoorbeeld stuk omdat de vacuumsensor van de ontstekingsmodule stuk was en dat ding als een gek had liggen pingelen en warmlopen. Dan kan je er vrolijk een nieuwe pakking op leggen, maar die gaat dan natuurlijk niet lang mee...
Merijn
Über-Spammer

Nou, als je geen watergekoelde turbo is, dan MOET het koelvloeistof zijn wat door de motor loopt. M.a.w. je koppakking is kapot. Bij witte rook is er eigenlijk geen andere optie!
Matijs
Contacteer:

In het topic over warmlopen:
red_Turbo schreef:met lekke vervroeger temp omhoog?

ik heb er geen op zitten (afgeknapt) en temp blijft perfect
Ja, als je met een brakke ontsteking gaat rijden kan je aftellen tot de koppakking het begeeft :(
Sorry hoor, maar dit is dus echt weer zonde van een goede GT Turbo :evil: Als je geen liefhebber bent ga dan in een andere auto rijden. En als je wel een liefhebber bent ga dan niet rijden als er belangrijke dingen stuk zijn, daar zijn deze auto's veel te kwetsbaar voor.
Sorry dat ik even uit mijn slof schiet, maar als echte liefhebber kan ik er slecht tegen als mensen moedwillig hun auto aan gort rijden en dan hier gaan zitten vragen hoe het nou kan dat 'ie het niet meer doet :evil:
red_Turbo

bedoel je die vervroeger? heb ik niet aangesloten. die is er helemaal af.

maar dan zou die lek moeten zijn tussen het olie kanaal en de cilinder. want hij borrelt niet.

maar dan snap ik niet waarom die niet altijd rookt.

zal hem straks even starten en goed kijken naar de kleur van de rook.
Matijs
Contacteer:

Ik heb je toen ook al gezegd dat je koppakking het niet lang zou houden zonder goede ontsteking...
Nou je ziet het... :(
Die vacuumknutsel zit er echt niet voor niets op hoor! De ontstekings timing moet bij stationair draaien toch echt heel anders zijn dan bij vollast op 0,7 bar overdruk! En dan praten we echt niet over een paar graden verschil, maar over tientallen!
Dus op zoek naar een goede Re208 of 209 onstekingsmodule, en dan maar weer een nieuwe koppakking erin...
Dat roken zal wel snel erger worden.
Laatst gewijzigd door Matijs op wo 26 mar 2003 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
robert

als je je hoofd ff in de rookpluim stopt kom je er meteen achter of het waterdamp of oliedamp is.

goed het waterpeil in de gaten houden.
speedline

red_Turbo schreef:bedoel je die vervroeger? heb ik niet aangesloten. die is er helemaal af.

maar dan zou die lek moeten zijn tussen het olie kanaal en de cilinder. want hij borrelt niet.

maar dan snap ik niet waarom die niet altijd rookt.

zal hem straks even starten en goed kijken naar de kleur van de rook.

Ik ben sprakeloos van zoveel onkunde en onverschilligheid.

Het ergste is dat je je zelf in je eigen achterwerk (lees portemonnaie) naait op een werkelijk hufterige manier ! :evil:

Met een beetje ongeluk kun je je motortje straks weer compleet herbouwen door het ontbreken van je vacuum-vervroeger ! (Bij de gtt eigenlijk een druk-verlater maar ja !)

Vriendelijke groet en no offence,

Speedy
red_Turbo

nou het is dus duidelijk blauwe rook. turbo tje waarschijnlijk. nieuweeeeeeeeeee :)

nou word hier zoveel over die vervroeger gepraat. snel maken dus dat ding.

hoop alleen dat ik die draden er weer normaal op krijg. ontsteking zelf is verder goed.

heeft iemand een heel Gedetailleerde tekening van de 208 of 209 dus waar ik de draden kan zien die er in lopen?
red_Turbo

is trouwens ook te zien als de motor uit is. een voorbijganger wees me erop.

achterklep is beetje zwart. komt olie op en daar blijft zand aan plakken.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Is dus je turbo.
je kunt het voor de zekerheid ff checken door de luchtfilter slang van je turbo te halen.
En even aan die as te voelen, bij mij zat er gigantisch veel speling op.
Heb gelukkig een 2de hands op te kop weten te tikken.
Andere ontstekingsmodule heb ik nog van Rudo liggen.
Ik heb geen idee of je die mag hebben.
Moet je Rudo maar over pm-en
red_Turbo

zit geen mm speling op. maar lag al regelmatig een beetje olie in de turbo met het demonteren van de turbo. heb nog geen ontsteking nodig. moet alleen pompje weer aansluiten.
peter5GTTurbo
Contacteer:

Dan zijn het je "olie keer ringen" (verbeter me als ik het fout heb) die zijn waarschijnlijk verbrand.
Heb vorige week precies hetzelfde gehad.
Je kan er mee rijden maar de mensen om je heen stellen het niet zo op prijs.
red_Turbo

ja merk het. soms bij een bocht komt er dikke pluim uit.

heb je raam open hoor je achter je: HEEEE ROT OP MET JE ROOK :lol:

nou ga dus maar is even op zoek naar een watergekoelde turb. waarschijnlijk volgende week andere turb erop.

kun je goed verschil merken tussen watergekoeld en een zonder koeling?
Laatst gewijzigd door red_Turbo op wo 26 mar 2003 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

De turbo gaat watergekoeld waarschijnlijk wat langer mee, maar je koelwater wordt er wel een heel stuk warmer van. Goed op de temp letten dus als je er een watergekoelde op hebt gezet.
Merijn
Über-Spammer

Nee, dat verschil merk je niet, volgens mij. Een watergekoelde turbo zou alleen iets langer mee moeten gaan, maar verder is er geen verschil, volgens mij. Hou er wel rekening mee dat je je koelsysteem dient aan te passen. Of het moeilijk is weet ik niet.

Succes!
spir@l
Contacteer:

red_Turbo schreef:als ik een poosje stil sta met lopende motor en dan ga rijden dan rookt ie (goed wit ook)
red_Turbo schreef:nou het is dus duidelijk blauwe rook. turbo tje waarschijnlijk. nieuweeeeeeeeeee :)

???????

Ach ja, als je uiteindelijk maar weet wat er mis is...

succes.
red_Turbo

hij moet toch doorgekoppeld worden vanaf de kachel?

Heeft iemand die tekening van de 208 of 209?
Tom
Moderator
Car: MB

red_Turbo schreef:kun je goed verschil merken tussen watergekoeld en geen.

tussen een watergekoelde turbo en geen turbo zul je denk ik best wat verschil kunnen ontdekken :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
red_Turbo

huh :D
red_Turbo

spir@l schreef:
red_Turbo schreef:als ik een poosje stil sta met lopende motor en dan ga rijden dan rookt ie (goed wit ook)
red_Turbo schreef:nou het is dus duidelijk blauwe rook. turbo tje waarschijnlijk. nieuweeeeeeeeeee :)

???????

Ach ja, als je uiteindelijk maar weet wat er mis is...

succes.
ja d8 dat het wit was maar toen kwam de baas er even bij kijken en was toch echt wel blauw(net als de lucht :lol:
Riël
Über-Spammer

red_Turbo schreef:hij moet toch doorgekoppeld worden vanaf de kachel?

Het vacuumvervroegertje zit maar met 1 kabeltje vast dacht ik. Onmogelijk te maken want als ie eraf is is het kabeltje door. Lijkt me trouwens sterk dat ie kapot is want dan loopt ie dus echt voor geen meter.

De turbo komt tussen de waterpomp en expansievat. (die lange, dunne slang).
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
red_Turbo

Riël schreef:
red_Turbo schreef:hij moet toch doorgekoppeld worden vanaf de kachel?

Het vacuumvervroegertje zit maar met 1 kabeltje vast dacht ik. Onmogelijk te maken want als ie eraf is is het kabeltje door. Lijkt me trouwens sterk dat ie kapot is want dan loopt ie dus echt voor geen meter.

De turbo komt tussen de waterpomp en expansievat. (die lange, dunne slang).
gaan dus 2 kleine draadjes heen. probeer ik wel aanelkaar te solderen. probleem is meer dat buisje wat er op zit.
RickGT TURBO
Contacteer:

Ik heb nog wel een goede olie gekoelde turbo te koop voor 100 pleuro.

Komt van een sloper af die op 0.6 bar liep en toen totaal niet aanliep. De turbo vertoond geen scheurtjes en is dus volgens mij nog goed. Ik heb zelf een watergekoelde Hybride turbo op m'n auto zitten en binnen kort wordt dat vervangen voor een speciaal turbotje van JL Tuning. Dus deze oliegekoelde wil ik wel kwijt.
Drive it like you stole it
RickGT TURBO
Contacteer:

ps. ik zou speedlines poste wel even ter harte nemen!!!!!!!!
Drive it like you stole it
red_Turbo

ja de vacuumvervroeger word voor het weekend gemaakt!!
robert

ooowkee, blauwe rook dus olie.

je kan nog even kijken of de olie-retourslang van turbo naar carter wel lekker open is. Als die wat verstopt raakt gaat ook een goeie turbo olie lekken.
Speling op de turbo-as is heel normaal hoor, daar gaat hij niet meer van verbruiken. De limit is dat de wieltjes gaan aanlopen. Ik heb ook plm 1 mm speling. Tis ruim, maar niet gek.
Als de turbo olie lekt slaat dit meerendeels neer in de inlaatbuizen en de intercooler. Dat plasje wat je ziet. Dus niet linea recta de motor in om veel rook te maken. Duzz ik denk nog even niet aan de turbo. De turbo is namelijk niet de enige plek waar je olie kan lekken hoor. Want een atmosferische motor rookt ook nog wel eens.
Verdere mogelijkheden waar ik nu meer aan denk: klepseals of klepgeleiders versleten. Vooral aan de inlaatkant geeft dat veel rook. Klassiek geeft dat rook na een bocht. Eerst afremmen op de motor, het hoge vacuum zuigt veel olie langs de inlaatkleppen, omdat je nog geen gasgeeft verbrand de olie nog niet maar slaat neer in het uitlaatsysteem, dan geef je gas en alles verbrand -> rook.
Is helaas voor jou alleen te checken door demontage.
Ook de zuigerveren kunnen wel erg heen zijn. Maar dan komt er als je gasgeeft ook veel damp uit je carterventilatie zetten.

Hoe groot is het olieverbuik eigenlijk? Bij 1 liter op 1000 km zou ik lekker blijven bijvullen. Bij 1 liter op 500 km moet je eens een revisie gaan plannen.
canonballman

klepseals zijn bij een GTT niet van rubber maar van een soort nylon. Slijten haast niet. Niet net als bij rubberen seals.
Plaats reactie