Op een dag wordt je wijs, en koop je een Renault 11.........

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
canonballman

Ja, zoals de titel al zegt: ik heb een elfje gekocht.

Was eigenlijk niet gepland, maar het kan raar lopen :)
Ik had afgelopen weekend in Belgie een versnellingsbak gekocht. Voor wat meer geld kreeg ik daar de motor bij. Het spul kwam uit een schade-auto, een 94-er Laguna 2.0 RXE.
Volgens de eigenaar lag het blok+bak er al wel enkele jaren, maar hij was nou zn schuur aan het opruimen, dus had hij het te koop gezet.
Tis dus een F3R (is 8 klepper 2liter) en een JC5 bak.
Het ging me dus om de bak, maar toen ik thuis kwam en het zaakje eens goed bekeek kreeg ik een ingeving:

Aangezien het blok compleet met spruitstukken, kabelboom en computer was, leek het mij wel leuk om het zaakje in een GTX versie van een Reno 5, 9 of 11 te leggen. Omdat die al een F-motor erin hebben hangen lijkt me dat niet al te moeilijk.

2 dagen later zag ik een advertentie van een 11 GTX. Ben gaan kijken, geen roest, geen deuken, en er was alleen een kachelslang kapot. Onderhandelt, en voor 50 eurootjes gekocht.

Is dus een 11 GTX, lichtblauw, 5 deurs (helaas) met nog een paar maanden APK. Heb vandaag die kachelslang gerepareerd, en de auto rijdt als een trein, pittig zelfs!

Als ik nou weer eens tijd heb dan gaat die 2 liter er dus in, compleet met JC5 bak.
Het moet best makkelijk zijn, ik kan de originele motorsteunen gewoon gebruiken, de assen, dynamo enzovoorts.

Aanpassingen die ik moet doen:
-vlampijp van een Laguna erop fabrieken
-kabelboom van 2 liter aan de 11 kabelboom knopen
-electrische benzinepomp plaatsen

thats about it :)

als er meer nieuws is over het Elfje dan horen jullie het.

Oja, de bedoeling is fase 2 GTT wielen en MISSELIJK PLAT leggen! >-)
Arjen

De 11 is in de US of A gewoon als 2-liter geleverd. Dus met 2-liter F-motor. Daar noemen ze hem GTA.

Puur uit nieuwsgierigheid: wat is het bouwjaar? Want ik kom ze alleen maar tegen MET roest! Of ik moet beter zoeken :)
canonballman

Nondeju, wat ik wil is dus alweer AL LANG gedaan!! :( :evil: eikels in de VS zijn me weer voor...... :wink:

Het is een 87-er, roest eigenlijk nergens, behalve komt er een heel klein beetje onder de achterasbevestiging vandaan, dus daar moet over een paar jaar iets aan gebeuren.

Voor de rest: KEIHARD, nooit aan gelast.

Is van een opa geweest.........

Maar jij zoekt nog steeds een 11 3 deurs?????
canonballman

dus niks op de dorpels, rond de voorruit, onder de motorkap............enz.
Arjen

Ik heb er al 1 op het oog. Nog ff sparen :)

Kijk anders ff op het Renaul 11 forum. Google: renault 11 + forum.

Is een poolse site, maar daar kun je vast wel wat info krijgen over de 2-liter. Zitten namelijk ook regelmatig amerikanen op die site.
Jasper16v

ik denk niet dat je veel 2 liter 11-jes ziet in NL
dus je bent vast nog wel uniek :)

vind het wel wat hebben, zo'n 11 :)
Matijs
Contacteer:

Haha, wel weer een cool project! Succes ermee 8)
Jan-Geert (Momentsleutel)

was mn eerste auto een 11 , wel een 1.4 tl ;-) en een witte , was van t oude type met die vierkante dubbele koplampen :-)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

En hoe zit het dan met dat V6 project of is dat helemaal van de baan?

Want daar was je toch ook al ver mee of vergis ik me daarin?

we horen het wel weer.

Gr.Frits
canonballman

Thanks!

Ik dacht eigenlijk gelijk aan een 11. Reno 9 zie je niet zo veel, en in een 5je hoort gewoon een fluitgeluid :p

Ook heb ik ooit eens een dag op Zandvoort gereden met een fiesta XR2. In mijn klasse reed ook een beige 11 mee, MET roest. Was van iemand bij Reno Nl.
Ik dacht: ROT op met je schijtbak, ga in de Slopersklasse rijden.
Was dus een 11 GTX.

Na 6 ronden erachter gezeten na veeel pijn en moeite NET in kunnen halen!

Renault 11 GTX...............RESPECT!! :wink:
canonballman

Ja, ik had er ook liever 1 gehad met dubbele koplampen, maar voor 50 euro kun je niet ALLES hebben.

Ennuh, het V6T projectje loopt nog steeds, de zuigers worden komende week afgedraaid.
Gaat gewoon meer tijd inzitten ben ik achter.

En het is klote als je naar een meeting moet en je moet met iemand meerijden omdat je eigen 3 snelle Reno's kaputt zijn. Dus ik dacht: relatief weinig werk, F3Rs zijn betrouwbaar, dan heb ik in IEDER geval een 'MEETING' auto.

EN IK WIL WEER NAAR DE RING GODVERDOMME!!!!!!!!
:p :p :p :p
Menno

canonballman schreef: In mijn klasse reed ook een beige 11 mee, MET roest. Was van iemand bij Reno Nl.
Ik dacht: ROT op met je schijtbak, ga in de Slopersklasse rijden.
Was dus een 11 GTX.
is volgens mij niet van iemand van Renault, maar van een paar studenten. Hoef je je niet voor te schamen hoor, dat je die niet bijhield. Die jongens kunnen SERIEUS rijden.
rev it like a rental
canonballman

Hoho ik hield m wel bij hoor, was zelfs nog ietsiepietsie sneller. Maar ik reed ook wel met slicks, superdempersetje.

Maar een toenmalige collega van mij (ik werkte bij Reno) kende 1 van die gasten als iemand van Reno Nederland.

Waren in ieder geval wel HTS-ers. 1 van de bestuurders heet geloof ik Eef. Had volgens mij een soort van ziekte (niks ergs volgens mij) maar hij had geen haar op zn bol, kaal dus.

Maar inderdaad, kon wel rijden
Menno

yeps, dat zijn ze
rev it like a rental
canonballman

En waar rijden ze nou in? Want dat Elfje is volgens mij inmiddels helemaal weggeroest :(
jeroen.k

Kennis van me had een 9 GTX, dat ding wou idd ook wel! :D
Patrick L.

heb ook een 11 gehad, een GTX, 1721cc, fijne wagen nooit problemen meegehad, muv van een aandrijfasje :)
canonballman

dat ding wou idd ook wel!
Ik wil ook wel!!! :wink:
Anonymous

Kewl !

Gefeliciteerd dude.

PS je kan beter zelf een uitlaat fabrieken want de laguna setup is een waar drama van bochten en dempers.
canonballman

Tis maar een lichte auto.......896 kg op het kenteken.........das iets meer als een GTT :)
wordt nog geinig!

Heeft een best wel underdog uitstraling zon 11 in Opa-trim
canonballman

Hoho, ik ga geen compleet systeem van een Laguna gebruiken, das rotzooi inderdaad!

En het Elvenspul slaat ook nergens op: Zit zon demper onder met de ingang en uitgang aan 1 kant :(

Maar ik schup alles eronderuit denk ik, en dan een vlampijp van een laguna, 1 demper in de middentunnel, en ik denk een sidepipe.

Is ook nog eens het makkelijkst, en het goedkoopst.

Ik wil hier de projectnaam 'Beamers snot rijden voor minder als 400 euro' aan geven :) :D
Mrtn
Car: R5GTT

:lol: :lol: :lol:
Mrtn = Maarten
Matijs
Contacteer:

Beamers, Mercs, Oudies... :lol:

Thumbs up! 8)
canonballman

Nou, we zijn weer verder: :)

Oude 1700 blokje :wink: eruit gehaald gisteren.
Effe motorruimte schoon gespoten, en toen enkele onderdelen overgehangen op de 2 liter.

Vandaag dus een ander spruitstuk (sloop, van een 2liter met automaat) gemonteerd, wat VEEEL beter uitkomt als het origineel.

Ook de versnellingsbak er weer aan gehangen, en toen het blok in de auto gelierd.

Zit er goed in dus, nu alleen nog:
-de uitlaat aansluiten (het lastigste, denk ik)
-de kabelboom van de motor aan de 'auto' kabelboom maken (met schemas van de vraagbaak moet dat wel te doen zijn denk ik)
-koelslangen aansluiten (beetje improviseren)
-steuntje voor de computer
-startmotor op de sloop halen en monteren
-R. aandrijfas monteren
-sportluchtfiltertje monteren

that's about it!
Mrtn
Car: R5GTT

netjes hoor :) nog geïnformeerd naar de volvo-spruitstukken?? Kmaak morgen even een pic voor je, kwam er niet van wegens familie-omstandigheden...

Morgen mail ik 'm je even :wink:
Mrtn = Maarten
Menno

Goed bezig :)
rev it like a rental
canonballman

En weer wat verder:

-Startmotor op de sloop gehaald en gemonteerd.
-Aandrijfas gemonteerd
-Electrische benzinepomp (ex-GTT) geplaatst met filter
-Retourleiding benzine gelegd
canonballman

Maar nu:

Ik heb dus schemas gehaald van electrisch systeem van Laguna, en ben de kabelboom provisorisch gaan aansluiten.

Ik ben al zover dat de ontsteking werkt (hij vonkt in ieder geval, maar er wordt volgens mij geen brandstof ingespoten. Ik hoor de injectors niet tikken, en met benzinedruk slaat de motor ook niet aan.

Iemand een idee??

Of een idee hoe ik na kan gaan of de injectors open en dicht gaan?

Gewoon spanning op de injector meten? Is een blokspanning niet?
Jasper11turbo

canonballman schreef:Maar nu:

Ik heb dus schemas gehaald van electrisch systeem van Laguna, en ben de kabelboom provisorisch gaan aansluiten.

Ik ben al zover dat de ontsteking werkt (hij vonkt in ieder geval, maar er wordt volgens mij geen brandstof ingespoten. Ik hoor de injectors niet tikken, en met benzinedruk slaat de motor ook niet aan.

Iemand een idee??

Of een idee hoe ik na kan gaan of de injectors open en dicht gaan?

Gewoon spanning op de injector meten? Is een blokspanning niet?
Had die laguna waar dat setje uitkomt geen orginele startblokkering ??? in dat geval spuit hij geen benzine in..
Is maar een ingeving hoor.... hoeft dus niet zo te zijn, maar check de toenmalig folder eens van zo,n ding.
groet en succes
ps.. de injectoren worden met massa signalen aangestuurd, en op de andere zijde staat een contact plus via een navoedingsrelais.

jasper
Renault Alpine V6 turbo 1989,Renault 11 Turbo 1987 , Renault 25 V6 baccara 1988
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

je kan natuurlijk kijken of je een spanning op de injector krijgt
zo ja kan je kijken doormiddel van de massa tegen het blok te tikken of die spuit
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jasper11turbo

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:je kan natuurlijk kijken of je een spanning op de injector krijgt
zo ja kan je kijken doormiddel van de massa tegen het blok te tikken of die spuit
klopt... vraagje.. hoor je wel de benzine pomp ?? where-ever je die gelaten heb ??

Trouwens, de benzine aanvoer aansluiting op de tankflotter van een 11 gtx is dunner dan bij een ingespoten 11 (scheelt 0.5 cm)
het was mij al eens opgevallen toen ik een verbruiksmeter uit een 11 txe overzette naar m,n turbo..
Ik merkte er weinig tot vrijwel niets aan, maar als je pomp raar gaat doen, zou het daar wel eens aan kunnen liggen (als hij loopt...).. ik weet de minimale pompdruk niet van een 2.0 8v en ook niet van een turbo... zou 3 bar max kunnen wezen , maar heb het nooit gemeten.
Ik heb toch maar uit frankrijk een orginele flotter gehaald omdat ik de zaak niet echt vertrouwde... orgineel . :)
In je electrische schema staat het allemaal beschreven en ik dacht dat het navoedingsrelais nr 238 of 236 was.... zeker ben ik niet,
wil best een keer meekijken telefonisch om te helpen... doe maar een gooi.

groet jasper
Renault Alpine V6 turbo 1989,Renault 11 Turbo 1987 , Renault 25 V6 baccara 1988
canonballman

Hee bedankt voor het meedenken jongens!

Het is als volgt:

-Motor hangt erin
-koelsysteem is NIET aangesloten (maakt niks uit lijkt me)
-uitlaat is niet aangesloten, lambda sonde hangt los te bungelen, WEL aangesloten dus

-De motor VONKT
-De motor draait met het starten goed en mooi rond
-de kabelboom is bijna geheel aangesloten (behalve bijv. de oliepeil sensor)

Nu het probleem:
-als ik het contact aanzet pompt de benzinepomp een seconde of 3 en houdt dan op
-tijdens het starten hoor ik de pomp niet (krijgt dan geen spanning meer)
-bougies worden NIET NAT van de benzine, zijn kurkdroog
-ik heb 1 draad, (die volgens het schema door de startvergrendeling WEL of NIET aan massa wordt gelegd) met een los kabeltje tegen massa gelegd, en ook geprobeerd te starten ZONDER deze draad aan massa te leggen.

-ALS IK DEZE DRAAD AAN MASSA LEG DAN MEET IK WEL (BLOK????) SPANNING OVER DE INJECTOREN, anders niet.

-Ik heb het benzinepomprelais doorverbonden, maar dan start de motor ook niet.

KORTOM: geen enkele knal of zoiets gehoord, helemaal niks (nog niet :) )

De motor krijgt geen benzine weet ik haast zeker.

En ik heb de computer opengeschroefd maar zie of ruik geen doorbrand sporen...............
canonballman

Nog iets:

de brandstofpomp is er 1 van een GT turbo, maar onder mijn 25 V6 turbo (met electronische injectie) zit nagenoeg dezelfde.
En er komt wel degelijk brandstof onder druk uit!
canonballman

En voor diegene die met de goede oplossing komt loof ik bij deze al een kratje bier naar keuze uit bij de volgende meeting waar ik met mn Elf kom!
:p :p :p :p :p :p :p :p :p :p

en als je m op hebt..... :-* :-* :-* :-* :wink:
canonballman

Trouwens, de benzine aanvoer aansluiting op de tankflotter van een 11 gtx is dunner dan bij een ingespoten 11 (scheelt 0.5 cm)

Jij bent goed geinformeerd! :) De aansluiting op de tank is inderdaad niet erg ruim bemeten.
Lijkt me geen probleem, weet het echter niet zeker.

Maar dat is niet HET probleem, want anders zou de motor zeker wel een keer knallen of BIJNA aanslaan.

Ik weet bijna zeker dat het een electronisch probleem is.....................
Plaats reactie