Tips MDF-hoedenplank.

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
jeroen.k

Ik ga volgende week in de vakantie dus een MDF hoedenplankje maken voor me 19. Maar het enige dat ik kan bedenken is stuk MDF op maat maken gaten erin, speakers erin en klaar.

Heeft iemand misschien nog tips omtrent het maken van een hoedenplank? Er komen in eerste instantie alleen 2 JBL GTO 835ers in.

Wat voor dikte MDF kan ik het beste gbruiken? Hoe zorg ik dat het niet gaat trillen enzo, kom maar op met de tips... :D
Marcel dLC

Ik ga er ook een maken binnenkort, dus als je nog aparte dingen tegenkomt volgende week laat je het me wel weten he??? 8)

Marcel
jeroen.k

Offcourse! :D
Hans R.

Zo'n 12 mm is wel dik genoeg, ff een hoeklijn er onder om te zorgen dat de boel niet doorbuigt.

Als je de boven kant bekleed kun je de orginele afdekroosters plat maken en deze over de gaten plakken.
Dan kan de bekleding niet naar beneden zakken als je vriendin ff wat op de plank legt :evil:
Robert dB.

probeer de hoedenplank mooi mee te laten lopen met de vorm van je achterklep. Een verdikking langs beide 'langszijde' staat netje en zorgt voor de extra stevigheid, zie Clio hoedenplank hieronder:

Voorzien van twee sparingen voor een 6x9" speaker.

[img]http://home.planet.nl/~boer8500/DSCF0002.JPG[/img]

[img]http://home.planet.nl/~boer8500/DSCF0003.JPG[/img]

stofje erover en klaar is Piet.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

maak de plank een mm breder aan beide kanten als dat je opgemeten hebt
zo zorg je dat de plank goed klem zit
dit voorkomt doorzakken en veel gekraak en gepiep
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Arjen

Je kunt ook gewoon een stuk MDF onder de originele plank schroeven. Gewoon op het stuk waar je de boxen wilt plaatsen. Het originele ding is echt al heel stevig en trilt bij mij niet mee.
jeroen.k

Arjen schreef:Je kunt ook gewoon een stuk MDF onder de originele plank schroeven. Gewoon op het stuk waar je de boxen wilt plaatsen. Het originele ding is echt al heel stevig en trilt bij mij niet mee.
Originele plank heeft als nadeel dat er twee van die "vakjes" in zitten, zeg maar een soort verhoginkje in het midden. Hier passen deze boxen niet in, zijn ronde van 200mm.

De mdf plank wil ik uiteraard ook met een mooi stofje bekleden, zodat je de speakers niet ziet.

Een vriendin die er iets op kan leggen heb ik ook niet meer! :p

Maaruh, wat wordt precies bedoelt met een hoeklijn? Gewoon zo'n aluminium profielletje? En waar zou die moeten komen dan? Want doorbuigen was een van de dingen waar ik mee zat idd (en daar heeft MDF nogal eens last van :( )
Hans R.

Een hoeklijn is een profiel in deze vorm |_ ,maar dan aan elkaar.

Het kan van alu zijn, maar ook van staal e.d.

Als je een stuk neemt wat een stukje korter is als je plank, dan schroef je dit in de lengte onder de plank (aan de voor of achterkant net waar je ruimte hebt).

[img]http://groups.msn.com/_Secure/0QwAAAHMU ... 8341008184[/img]
Haas
Car: Megane RS

Iemand dan ook een tip die het trillen van de plank tegengaat? Heb er al vanalles onder gehad, vilt, rubber, maar nix helpt. Als ik rij zeg maar trilt hij op zijn ligpunten...errug irritant...
Tom
Moderator
Car: MB

zet er aan iedere kant 1 of twee schroeven onder met een soort van zelf gemaakte klemmetjes. Deze hoeden hem dan vast tegen de onderkant van de plastic rand waar ie op leunt. Werkt goed, had ik ook op mijn eerste plankje in de 5. Anders leg ik het vanavond wel even uit
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Haas
Car: Megane RS

Tom schreef:zet er aan iedere kant 1 of twee schroeven onder met een soort van zelf gemaakte klemmetjes. Deze hoeden hem dan vast tegen de onderkant van de plastic rand waar ie op leunt. Werkt goed, had ik ook op mijn eerste plankje in de 5. Anders leg ik het vanavond wel even uit
Doe maar....zit ik alleen met een nieuw probleem...dan kan ik me plank er dus niet uithalen als ik wil...
Tom
Moderator

jawel, even twee vleugelmoertjes los halen
Hans R.

Orgineel wordt de plank vastgedrukt door 2 plastic dingen die aan de achterklep zitten.

Ik zou die proberen te benutten.
Tom
Moderator

die zijn vrij slapjes
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

~Haas~ schreef:Iemand dan ook een tip die het trillen van de plank tegengaat? Heb er al vanalles onder gehad, vilt, rubber, maar nix helpt. Als ik rij zeg maar trilt hij op zijn ligpunten...errug irritant...
zoals ik al zij je moet hem klem liggen
desnoods door foam strips te plakken aan de onder en zijkant
dus de raakvlakken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Super 5 Devil

Ik heb in mijn 5je een 18 mm MDF plank liggen en die trilde eerst ook mee. Dit heb ik opgelost door op de punten waar de plank op steunt dubbelzijdig zelfklevende tochtstrips te plakken. Nu trilt hij niet meer en plakt als het waren aan de ophangrandjes vast. Ik kan dus ook lekker een drempeltje nemen zonder dat de plank omhoog komt.
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
gerjo

Ik heb laatst ook mijn hoedenplank voor mijn laguna aangepakt. Gewoon hoedenplank aftekenen op grote plaat MDF minimaal 18mm, liever 22mm dik om trillingen tegen te gaan.
De rand die bij de achterklep zit netjes afschuren, zodat hij goed klem komt te zitten tussen de klep en de achterbank.
De zijkanten idd iets breder maken dan de originele hoedenplank, je kan ze namelijk altijd nog afschuren en dus precies pas maken.
Op de plekken waar de speakers komen nog een MDFplaatje onder de nieuwe hoedenplank maken. In deze plaat bevestig je de speaker en in de echte nieuwe hoedenplank maak je een uitsparing ter grootte van de buitenste ring van de speakerbevestiging. Plaatje met speakers in de uitsparingen leggen en goed schroeven en lijmen met bruislijm (zet namelijk lekker uit en zorgt voor betere verbinding). Nu kan je een mooi speciaal speakerdoekje over je nieuwe hoedenplank spannen en ziet niemand wat voor speakers je erin hebt hangen. :wink:

Hele constructie is vrij zwaar voor de kunstofrandjes waar de originele hoedenplank opligt, maar zou moeten kunnen houden. 8)

Als het erg zwaar is, zou je je hele kofferbak kunnen verbouwen met MDF. Niks vastschroeven in de carosserie van je auto maar klemmen.
Grote plaat op bodem van je kofferbak. Plaat MDF tegen de achterbank, liefst schuinplaatsen en is eenvoudig te zagen met een decoupeerzaag met kantelmogelijkheden. Zijwandjes maken die d.m.v. een frame (van vurenhouten balk 44x44mm) op de bodemplaat worden bevestigd.
De plaat van de achterbank op de zijwandjes schroeven en aan de bodemplaatvastschroeven.
Voordeel is nu dat je ook een kist kunt maken voor eventuele woofers en je versterkers kan je nu eenvoudig bevestigen.
Eventuele naden die onstaan door net niet netjes zagen zijn af te kitten met een bitumenkit (overal verkrijgbaar) en zo zorg je ervoor dat je geen druk verliest, die zo nodig is bij het gebruik van audio.
De inhoud van een wooferkist is te bereken via allerlei formules (zie 12voltmedia.nl).
De inhoud die zo'n kist moet hebben staat in de handleiding van de woofer. De ruimte voor speakertjes maakt minder uit, maar hoe kleiner de ruimte , hoe beter ze klinken over algemeen.

Zo heb ik tenminste mijn kofferbak aangepakt. De woofers en versterkers moet ik nog ff halen bij proline in haarlem, maar alle voorbereidingen zijn af en zodra alles erin hangt, werk ik alles netjes af met een mooi stofje en wat neon. En dan beuken >-)

Dit is een manier waarop je het zou kunnen aanpakken.
Ik heb eerst ook een tijd rondgereden met alleen de speakers in een hoedenplank, zonder die hele kofferbakconstructie. Werkte prima en geen trillingen van kunststof.
Ik heb voorin een twee componentenset van JBL erin hangen GTO650 en achterin zitten een tweewegsysteem van JBL Powerserie (de 16inch speaker). Ik wil nog aanschaffen een JBL 4kanaals Powerversterker 80.4 om mijn speakers alom te versterken en dan ook nog een JBL 12inch woofer van de powerserie (1600watt max :p 400nominaal)met daarvoor een aparte JBL wooferversterker van 360 watt.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoeveel watt je in je auto gaat hangen, maar 18mm dik MDF is toch wel minimaal aan te raden om trillingen te voorkomen.
Succes
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

bitumenkit
Gerjo zou ik absoluut niet doen. die zooi blijft namelijk altijd "nat" en plakkerig. Je zal wel sileconenkit bedoelen. Die is wel goed.

Gr.Frits
gerjo

nee nee, siliconenkit hecht geen hout op hout. Bitumenkit wel!! en dicht daarbij ook goed af. Siliconenkit is meer voor vlakke oppervlakken zoals tegels, sanitair, spiegels etc.
Kan het weten, werk al paar jaar bij Gamma in Haarlem en ben dan geen expert, maar degenen die wel de experts zijn, zeggen ook bitumenkit. Gewoon goed laten drogen met flink wat warmte en in droge ruimte. Is lastig te creeren in een auto, maar ja.
Je kan ook gewoon bruislijm gebruiken, maar dit ziet er wat minder mooi uit.
jeroen.k

Siliconenkit hecht wel zeker op MDF. Ik heb mijn baskisten altijd met siliconenkit afgedicht van binnen. En dat zat er na een x aantal jaren altijd nog gewoon goed op.
gerjo

ok, maar bitumenkit blijft naar mijn smaak beter. Dat is wat ik heb geleerd in die paar jaar Gamma. Hoedenplank trouwens al af, Jeroen?? Xie net namelijk dat je al op 22 feb die topicx had geplaatst en misschien heb ik net een heel verhaal voor nix zitten tikken. :D
jeroen.k

Nee, mn pa heeft de decoupeerzaag elders liggen! :( dus kon er nix an doen. Hij is al wel een beetje op maat en vorm (zit echt goed klem dus iets te dik) maar denk dat ik het iets anders ga doen, ongeveer zoals jij zij, maar dan nog weer anders... :p maar moet dus ff w88 tot de decoupeerzaag weet terug is! :(
Mrtn
Car: R5GTT

Is een baskistje achterin niet genoeg, muziek moet namelijk van voren komen, je zit ook nooit met je rug naar een concert toe.
Dus achterin de lage tonen (basskist) en voorin de hoge tonen, deurspeakers en tweeters :)
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Dr komt alleen een mdf hoedenplankje in omdat de speakers niet in mn hoedenplank passen. En bij komt alle muziek wel van achteren! :p heb geen speakervoorbereiding in mn deuren en nog geen zin om daar iets voor te maken/kopen. Heeft geen prioriteit. ;)

Mn 16v pomp zit er wel op nu (half uurtje werk! :D )
Mrtn

Dat heb je mooi gedaan dan, die pomp vervangen :)

Maar kijk eens op de sloop voor deurpaneeltjes met speakervoorbereiding, grote kans dat je deze hebt met hetzelfde motiefje bekleding hebt als die je nu in de auto hebt zitten.
Dan zou ik eerst daar even voor gaan :wink:
Ikzelf krijg hoofdpijn als de muziek alleen van achter komt :(
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Mwaaa, ik stoor me er niet zo aan. Er zitten wel 2 van die hele kleine speakertjes in mn dash, maar die leveren niet zo'n grote bijdrage aan het geheel. Die deurpanelen moeten er wel zijn idd, maar nog niet gezocht. Komt later wel...staan nog genoeg wensen in de w8rij! ;)
gerjo

plaats lekker tweetertjes in je dashboard. geeft alleen maar mooier en voller geluid, al zet je ze zachtjes. zo gefixed.
jeroen.k

Komen er ook wel in, maar dan in combinatie met deurspeakers. Geld is ook een obstakel, dus vandaar dat ik keuzes moet maken mbt de volgorde waarin ik alles doe. ;)
gerjo

ken dat. heel naar.
Mrtn

jeroen.k schreef:Komen er ook wel in, maar dan in combinatie met deurspeakers. Geld is ook een obstakel, dus vandaar dat ik keuzes moet maken mbt de volgorde waarin ik alles doe. ;)
Dan zou ik persoonlijk de volgorde wijzigen :lol: :wink:
Mrtn = Maarten
gerjo

hoe bedoel je. Eerst speakers voorin, daarna achterin of eerst auto "opknappen" en daarna pas audio aanleggen.

Persoonlijk zou ik zeggen dat je lekker met de auto aan de gang gaat. Audio gaat er vanzelf tussendoor en is ook niet het moeilijkste om te doen en over het algemeen ook niet het duurste als je beetje bij beetje koopt. Zelf heb ik de pech om geen geld te willen besteden aan mijn laguna. Is wel allemaal heel mooi, maar is het geld niet waard. Ik kan zelf nog heel weinig op het gebied van techniek. Ben trouwens lerende. Binnenkort overlijdt een slopel van een vriend van mij en die gaan we compleet uit elkaar halen en opnieuw opbouwen. Daarna misschien eens kijken naar mijn auto, maarre ik heb dus wel het geld (nu alleen even niet) en tijd om lekker de audio aan te leggen. Ben een beetje een zeiker op het gebied van muziek, dus het moet voor mij heel goed zijn.

Maarre als ik Jeroen was, zou ik lekker doen wat hij al dacht. Audio komt wel. :wink:
jeroen.k

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:Komen er ook wel in, maar dan in combinatie met deurspeakers. Geld is ook een obstakel, dus vandaar dat ik keuzes moet maken mbt de volgorde waarin ik alles doe. ;)
Dan zou ik persoonlijk de volgorde wijzigen :lol: :wink:
Nee man...eerst die lelijke deuken uit de auto en lekkere stoelen erin! Zonder lekkere stoelen kan ik toch niet van de muziek genieten! :p

Daarbij heb ik meestal genoeg muziek van mn Devil! >-)
Plaats reactie