Versnellingsbak uitbouwen

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Ik sla mijn vraagbaak open bij hoofdstuk 7: het uitbouwen van je versnellingsbak. Eén van de puntjes die genoemd worden, is:

- Verwijder de tapeinden A&B (figuur 7.2) met behulp van een bout en een contramoer.

Wat ik me afvraag is waar die tapeinden zitten. Ik kan ze niet vinden onder mijn kap. Ze staan toch heel duidelijk aangegeven in die figuur, maar zie ze niet.

En verder wordt er alleen beschreven wat ik nodig heb om ze er uit te halen. Maar hoe doe ik het precies?
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

van de gt neem ik aan?

Op dat punt klopt de vraagbaak niet helemaal ben ik dit weekend wel achtergekomen.

er zijn volgens mij 4 of 5 punten waar hij vast zit.

2 draad einden en de rest bouten.

ga je hem uitbouwen dan of gewoon een vraagje
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Nee, het gaat niet om een GT. M'n blok is een 1108cc en de versnellingsbak is en JB4.
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

En of ik 'm wil uitbouwen, dat hangt er vanaf. Ik wil toch al de aandrijfassen er uit halem om te weten te komen welke van de homokineten kapot is. Als ie dan toch al zover uit elkaar ligt, is het niet veel moeite meer om de (flinterdunne) koppeling te vervangen. Het koppelingspunt zit nu in de bovenste 3 mm pedaaluitslag, dus die is zo goed als op.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Floyd schreef:Ik sla mijn vraagbaak open bij hoofdstuk 7: het uitbouwen van je versnellingsbak. Eén van de puntjes die genoemd worden, is:

- Verwijder de tapeinden A&B (figuur 7.2) met behulp van een bout en een contramoer.

Wat ik me afvraag is waar die tapeinden zitten. Ik kan ze niet vinden onder mijn kap. Ze staan toch heel duidelijk aangegeven in die figuur, maar zie ze niet.

En verder wordt er alleen beschreven wat ik nodig heb om ze er uit te halen. Maar hoe doe ik het precies?
Tapeinden, 1 zit aan de mortor en 1 zit aan de Bak

Aan de anderekant van de moer zit geen kop van een bout. volgens mij was het de voorste en de achterste schroef. horizontaal als je recht tegen de vliegwiel aan zou kijken.
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

om je koppeling te vervangen moet je de hele motor uitbouwen,ik heb dit ook laats gedaan met carnaval,je moet het blok geheel eruit halen anders krijg je de koppelingsplaat nooit fatsoenlijk gecentreedt,uitbouwen van het blok stelt niet veel voor,net zoals het terug erinbouwen een fluitje van een cent is,plus je kent de boel eens mooi schoonmaken :D

greetz marco
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

met of zonder versnellings bak gedaan.

als je hem zonder bak er uit haalt word het iets moeilijker maar is wel te doen.
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

OK, er is een stuk draad dat zowel in de bak als in het blok steekt. Maar zijn de gaten in zowel de bak als het blok getapt, of is één van de gaten gewoon 'glad'. Als dat zo is, hoef je alleen de bouten los te draaien en is je bak los.

Als beide gaten wel draad hebben, snap ik weer niet hoe ze de draad van die gaten netjes op elkaar aan laten sluiten. Wordt dat dan getapt als de bak en het blok al tegen elkaar zitten?
red_Turbo
Berichten: 630
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 16:56
Locatie: Rouveen

nee op je motor zit een draad eind en op je versnellingsbak 1

je draait dus op beiden een moer.

en dan zitten er nog 2-3 bouten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Maar in de motor is het getapt en in de bak is 't glad :) Of andersom. Ik ken die draadeinde, ik schuif daar altijd mijn bak overheen zittie meteen goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

marco schreef:om je koppeling te vervangen moet je de hele motor uitbouwen,ik heb dit ook laats gedaan met carnaval,je moet het blok geheel eruit halen anders krijg je de koppelingsplaat nooit fatsoenlijk gecentreedt,uitbouwen van het blok stelt niet veel voor,net zoals het terug erinbouwen een fluitje van een cent is,plus je kent de boel eens mooi schoonmaken :D

greetz marco

Sorry marco maar dit is onzin wat je nu vertelt.

Je kan de koppeling en de bak gemakkelijk demonteren zonder het blok eruit te halen!!
Dit is een koud kunstje met een 1100 sinds je geen last hebt van de turbo end.Haal alle montage punten en de 2 motorsteunen los en met een beetje draaien en trekken wip je hem er zo bovenlangs uit.
En dan kan je via de linker wielkast zien of je koppeling gecentreerd zit.Is met 2 ervaren monteurs in 5 a 6 uur te doen.Heb pas geleden die van benny nog gedaan was in een middagje gebeurt. :D
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Dat is het verschil tussen vaak doen of niet, tussen ervaring en geen ervaring. Simpel zat.
Mrtn = Maarten
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

Jeroen Lubking schreef:

Sorry marco maar dit is onzin wat je nu vertelt.

Je kan de koppeling en de bak gemakkelijk demonteren zonder het blok eruit te halen!!
Dit is een koud kunstje met een 1100 sinds je geen last hebt van de turbo end.Haal alle montage punten en de 2 motorsteunen los en met een beetje draaien en trekken wip je hem er zo bovenlangs uit.
En dan kan je via de linker wielkast zien of je koppeling gecentreerd zit.Is met 2 ervaren monteurs in 5 a 6 uur te doen.Heb pas geleden die van benny nog gedaan was in een middagje gebeurt. :D[/quote]

sorry jeroen ik dacht dat het om een gt turbo ging,verkeerd gelezen dan sorry :D
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Als deze tapeinden aan één kant gewoon glad zijn, waarom moeten ze er dan uit voordat je de normale moeren los haalt? Je kan ze toch ook gewoon laten zitten - of niet....

[quote="Jeroen Lubking"]
Je kan de koppeling en de bak gemakkelijk demonteren zonder het blok eruit te halen!!
Dit is een koud kunstje met een 1100 sinds je geen last hebt van de turbo end.Haal alle montage punten en de 2 motorsteunen los en met een beetje draaien en trekken wip je hem er zo bovenlangs uit.
[b]En dan kan je via de linker wielkast zien of je koppeling gecentreerd zit[/b].Is met 2 ervaren monteurs in 5 a 6 uur te doen.Heb pas geleden die van benny nog gedaan was in een middagje gebeurt. :D[/quote]

En hoe zit het met dat centreren? Daar lees ik niets over in de vraagbaak?
Floyd
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 12 jan 2003 14:45

Gastuh,

Beter laat dan nooit... De onderstaande pix zijn van juni 2004. In één dag heb ik toen de koppeling van m'n R5 vervangen. Het was veel werk - gelukkig ben ik geen grote problemen tegen gekomen.

Met de auto zelf is het wat minder goed gegaan. Begin 2005 heb ik 'm bij de sloop ingeleverd nadat ik 'm niet door de APK kreeg vanwege geroeste remleidingen.

Gr. Floyd

[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 16830a.jpg[/img]

[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... e0d07d.jpg[/img]

[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 89e0d8.jpg[/img]

[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 151096.jpg[/img]

[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 970ccb.jpg[/img]
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

zo, das nog eens een ouwe koe!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hij is er net klaar mee :lol:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Plaats reactie