Ik sla mijn vraagbaak open bij hoofdstuk 7: het uitbouwen van je versnellingsbak. Eén van de puntjes die genoemd worden, is:
- Verwijder de tapeinden A&B (figuur 7.2) met behulp van een bout en een contramoer.
Wat ik me afvraag is waar die tapeinden zitten. Ik kan ze niet vinden onder mijn kap. Ze staan toch heel duidelijk aangegeven in die figuur, maar zie ze niet.
En verder wordt er alleen beschreven wat ik nodig heb om ze er uit te halen. Maar hoe doe ik het precies?
Versnellingsbak uitbouwen
van de gt neem ik aan?
Op dat punt klopt de vraagbaak niet helemaal ben ik dit weekend wel achtergekomen.
er zijn volgens mij 4 of 5 punten waar hij vast zit.
2 draad einden en de rest bouten.
ga je hem uitbouwen dan of gewoon een vraagje
Op dat punt klopt de vraagbaak niet helemaal ben ik dit weekend wel achtergekomen.
er zijn volgens mij 4 of 5 punten waar hij vast zit.
2 draad einden en de rest bouten.
ga je hem uitbouwen dan of gewoon een vraagje
En of ik 'm wil uitbouwen, dat hangt er vanaf. Ik wil toch al de aandrijfassen er uit halem om te weten te komen welke van de homokineten kapot is. Als ie dan toch al zover uit elkaar ligt, is het niet veel moeite meer om de (flinterdunne) koppeling te vervangen. Het koppelingspunt zit nu in de bovenste 3 mm pedaaluitslag, dus die is zo goed als op.
Tapeinden, 1 zit aan de mortor en 1 zit aan de BakFloyd schreef:Ik sla mijn vraagbaak open bij hoofdstuk 7: het uitbouwen van je versnellingsbak. Eén van de puntjes die genoemd worden, is:
- Verwijder de tapeinden A&B (figuur 7.2) met behulp van een bout en een contramoer.
Wat ik me afvraag is waar die tapeinden zitten. Ik kan ze niet vinden onder mijn kap. Ze staan toch heel duidelijk aangegeven in die figuur, maar zie ze niet.
En verder wordt er alleen beschreven wat ik nodig heb om ze er uit te halen. Maar hoe doe ik het precies?
Aan de anderekant van de moer zit geen kop van een bout. volgens mij was het de voorste en de achterste schroef. horizontaal als je recht tegen de vliegwiel aan zou kijken.
om je koppeling te vervangen moet je de hele motor uitbouwen,ik heb dit ook laats gedaan met carnaval,je moet het blok geheel eruit halen anders krijg je de koppelingsplaat nooit fatsoenlijk gecentreedt,uitbouwen van het blok stelt niet veel voor,net zoals het terug erinbouwen een fluitje van een cent is,plus je kent de boel eens mooi schoonmaken
greetz marco

greetz marco
OK, er is een stuk draad dat zowel in de bak als in het blok steekt. Maar zijn de gaten in zowel de bak als het blok getapt, of is één van de gaten gewoon 'glad'. Als dat zo is, hoef je alleen de bouten los te draaien en is je bak los.
Als beide gaten wel draad hebben, snap ik weer niet hoe ze de draad van die gaten netjes op elkaar aan laten sluiten. Wordt dat dan getapt als de bak en het blok al tegen elkaar zitten?
Als beide gaten wel draad hebben, snap ik weer niet hoe ze de draad van die gaten netjes op elkaar aan laten sluiten. Wordt dat dan getapt als de bak en het blok al tegen elkaar zitten?
Maar in de motor is het getapt en in de bak is 't glad
Of andersom. Ik ken die draadeinde, ik schuif daar altijd mijn bak overheen zittie meteen goed.

-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
marco schreef:om je koppeling te vervangen moet je de hele motor uitbouwen,ik heb dit ook laats gedaan met carnaval,je moet het blok geheel eruit halen anders krijg je de koppelingsplaat nooit fatsoenlijk gecentreedt,uitbouwen van het blok stelt niet veel voor,net zoals het terug erinbouwen een fluitje van een cent is,plus je kent de boel eens mooi schoonmaken![]()
greetz marco
Sorry marco maar dit is onzin wat je nu vertelt.
Je kan de koppeling en de bak gemakkelijk demonteren zonder het blok eruit te halen!!
Dit is een koud kunstje met een 1100 sinds je geen last hebt van de turbo end.Haal alle montage punten en de 2 motorsteunen los en met een beetje draaien en trekken wip je hem er zo bovenlangs uit.
En dan kan je via de linker wielkast zien of je koppeling gecentreerd zit.Is met 2 ervaren monteurs in 5 a 6 uur te doen.Heb pas geleden die van benny nog gedaan was in een middagje gebeurt.

Jeroen Lubking schreef:
Sorry marco maar dit is onzin wat je nu vertelt.
Je kan de koppeling en de bak gemakkelijk demonteren zonder het blok eruit te halen!!
Dit is een koud kunstje met een 1100 sinds je geen last hebt van de turbo end.Haal alle montage punten en de 2 motorsteunen los en met een beetje draaien en trekken wip je hem er zo bovenlangs uit.
En dan kan je via de linker wielkast zien of je koppeling gecentreerd zit.Is met 2 ervaren monteurs in 5 a 6 uur te doen.Heb pas geleden die van benny nog gedaan was in een middagje gebeurt.

sorry jeroen ik dacht dat het om een gt turbo ging,verkeerd gelezen dan sorry

Als deze tapeinden aan één kant gewoon glad zijn, waarom moeten ze er dan uit voordat je de normale moeren los haalt? Je kan ze toch ook gewoon laten zitten - of niet....
[quote="Jeroen Lubking"]
Je kan de koppeling en de bak gemakkelijk demonteren zonder het blok eruit te halen!!
Dit is een koud kunstje met een 1100 sinds je geen last hebt van de turbo end.Haal alle montage punten en de 2 motorsteunen los en met een beetje draaien en trekken wip je hem er zo bovenlangs uit.
[b]En dan kan je via de linker wielkast zien of je koppeling gecentreerd zit[/b].Is met 2 ervaren monteurs in 5 a 6 uur te doen.Heb pas geleden die van benny nog gedaan was in een middagje gebeurt. :D[/quote]
En hoe zit het met dat centreren? Daar lees ik niets over in de vraagbaak?
[quote="Jeroen Lubking"]
Je kan de koppeling en de bak gemakkelijk demonteren zonder het blok eruit te halen!!
Dit is een koud kunstje met een 1100 sinds je geen last hebt van de turbo end.Haal alle montage punten en de 2 motorsteunen los en met een beetje draaien en trekken wip je hem er zo bovenlangs uit.
[b]En dan kan je via de linker wielkast zien of je koppeling gecentreerd zit[/b].Is met 2 ervaren monteurs in 5 a 6 uur te doen.Heb pas geleden die van benny nog gedaan was in een middagje gebeurt. :D[/quote]
En hoe zit het met dat centreren? Daar lees ik niets over in de vraagbaak?
Gastuh,
Beter laat dan nooit... De onderstaande pix zijn van juni 2004. In één dag heb ik toen de koppeling van m'n R5 vervangen. Het was veel werk - gelukkig ben ik geen grote problemen tegen gekomen.
Met de auto zelf is het wat minder goed gegaan. Begin 2005 heb ik 'm bij de sloop ingeleverd nadat ik 'm niet door de APK kreeg vanwege geroeste remleidingen.
Gr. Floyd
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 16830a.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... e0d07d.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 89e0d8.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 151096.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 970ccb.jpg[/img]
Beter laat dan nooit... De onderstaande pix zijn van juni 2004. In één dag heb ik toen de koppeling van m'n R5 vervangen. Het was veel werk - gelukkig ben ik geen grote problemen tegen gekomen.
Met de auto zelf is het wat minder goed gegaan. Begin 2005 heb ik 'm bij de sloop ingeleverd nadat ik 'm niet door de APK kreeg vanwege geroeste remleidingen.
Gr. Floyd
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 16830a.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... e0d07d.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 89e0d8.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 151096.jpg[/img]
[img]http://www.avatarimage.net/imagehosting ... 970ccb.jpg[/img]
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
zo, das nog eens een ouwe koe!
Hij is er net klaar mee 
