[0,7 -> 0,9 bar] hoeveel vermogenswinst nou eigenlijk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
GTI1-G60

@speedline,

Volgens mij moet je het stukje nog eens lezen.
Je plaatst exact hetzelfde als ik, alleen zou het misschien iets vriendelijker kunnen!

Verhoging van druk zal altijd IETS meer vermogen geven. (lees even mij stukje)
Maar je mengsel zal armer worden (okee uit balans in niet echt technisch correct)
Een arm mengsel wil je niet, zeker niet met het vervroegen van je ontsteking.
Verschijnselen hiervan lijken mij duidelijk.

De werking van de Glader staat niet te discussie, het gaat om de vulling van een geblazen motor!

En voor alleduidelijkheid, het gaat om een stukje techniek en niet om een VW-Renault strijd.
Ieder zijn liefhebberij.

fantastische" G60's ( :-* ).
(daar wordt een forum dus niet leuker op)
Matijs
Contacteer:

Ik ben het wel met GTI1-G60 eens dat de combinatie van hogere druk EN extra vervroegde ontsteking niet zo'n goed plan is. Dan zet je de boel wel echt op scherp.
Riël
Über-Spammer

Een grotere sproeier in de carb of een grotere carb heft dat 'ik ben te arm' probleem meteen op. Een grotere carb zorgt daarbij ook nog eens voor minder drukverlies. En dat levert een hoop leuk vermogen, bij de gtturbo.

Bij de corrado g60 kan met een kleinere poelie zeker meer druk geleverd worden. De boordcomputer weet hier wel raad mee tot een bepaald punt. Daarna kun je 'm wel een handje helpen met verhogen van de benzinedruk of nog anders chippen waardoor de injectors eerder of langer open staan. Of je haalt weer andere injectors, maar het komt erop neer dat je er tegelijk meer sjpriet inspuit. Meer lucht + meer sjpriet = meer power!

Trouwens, zo'n g60 heeft toch zo'n bypassregeling? In hoeverre is hiermee de vuldruk aan te passen, want ons idee was met een maat van me deze te vernauwen. Hier zijn ook sets voor te krijgen als ik me niet vergis...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTI1-G60

Riël schreef:Een grotere sproeier in de carb of een grotere carb heft dat 'ik ben te arm' probleem meteen op. Een grotere carb zorgt daarbij ook nog eens voor minder drukverlies. En dat levert een hoop leuk vermogen, bij de gtturbo.

Bij de corrado g60 kan met een kleinere poelie zeker meer druk geleverd worden. De boordcomputer weet hier wel raad mee tot een bepaald punt. Daarna kun je 'm wel een handje helpen met verhogen van de benzinedruk of nog anders chippen waardoor de injectors eerder of langer open staan. Of je haalt weer andere injectors, maar het komt erop neer dat je er tegelijk meer sjpriet inspuit. Meer lucht + meer sjpriet = meer power!

Trouwens, zo'n g60 heeft toch zo'n bypassregeling? In hoeverre is hiermee de vuldruk aan te passen, want ons idee was met een maat van me deze te vernauwen. Hier zijn ook sets voor te krijgen als ik me niet vergis...
De digifant is instaat om tot 1 bar overdruk te meten.
Daarna moet de boel worden omgebouwd, met een andere druksensor.
In mijn motor zitten grotere injectoren die 348cc opbrengst hebben, per stuk dus.
Om met de standaart injector de druk op te voeren kan met een 0,5bar max, anders gaat de injector in de fout.
De magneetwerking kan het dan gewoon niet trekken.
En de digifant heeft een vrij grove aansturing van de injector.

De bypass van de G60 motor bestaat uit 2 delen.
1 is het regelen van het stationair, en max vuldruk regeling.
2 is de vuldruk verloop.

Stationair en max vuldruk wordt gedaan door een regelklep, die eigenlijk een grote Pain inthe A.. is.
Dingen gaan snel stuk, dus een schommelent toerental en een slechte respons van het sluiten, dus verlies van vuldruk.

De vuldruk verloop is niks anders dan een klep in het gasklephuis, die terug loopt naar de inlaat van de Glader.
Dus de druk wordt niet in 1 keer in de motor gepompt.
Bij 70% gasklepstand staat deze bypass dicht.

De stationair regelklep, heeft dus 2 eigenschappen.
1 stationair regelen, het teveel aan lucht via een omloop terug naar de glader.
Bij het gasgeven zit er een schakelaar op het gasklephuis die de positie aangeeft. (stationair en volgas) Wordt er gasgeven moet de stationairklep direct sluiten.
Dit gebeurd vaak niet, en wordt er een powerpoostvalve geplaatst.
(kogelklep die de zaak afsluit bij iets overdruk)
Dit geeft een directer response van de motor en ongeveer 20nm koppel onderin.
Echter...
Werking 2 bij meer dan 0.8 bar moet de stationairklep open...om de overdruk terug te voeren naar de Glader. (Sandaart motor !! het te arm worden van het mengsel te voorkomen)
Zit de powerboostklep in de weg....zijn de gevolgen snel zichtbaar.

Wat doet nu de Lambda bij de G60 motor.???
Nou..emisie eisen halen bij stationair en zuinigheid bij constant rijden.
Meer niet.

Mijn motor rijdt zonder stationairklep en zonder lambda op een full race setup chip.
In normaal Nederlands, net als jullie Renault..geen gezeik, peut erin en branden maar.
:wink:
speedline

GTI1-G60 schreef:@speedline,

Volgens mij moet je het stukje nog eens lezen.
Je plaatst exact hetzelfde als ik, alleen zou het misschien iets vriendelijker kunnen!

Verhoging van druk zal altijd IETS meer vermogen geven. (lees even mijn stukje)
Maar je mengsel zal armer worden (okee uit balans in niet echt technisch correct)
Een arm mengsel wil je niet, zeker niet met het vervroegen van je ontsteking.
Verschijnselen hiervan lijken mij duidelijk.

De werking van de Glader staat niet te discussie, het gaat om de vulling van een geblazen motor!

En voor alleduidelijkheid, het gaat om een stukje techniek en niet om een VW-Renault strijd.
Ieder zijn liefhebberij.

fantastische" G60's ( :-* ).
(daar wordt een forum dus niet leuker op)
Ik heb mijn post ge-edit. Mijn excuses voor het ruw overkomen. Al kan ik kortaf zijn. Je uitleg blinkt bepaald niet uit... :(

Je maakt een onderscheid tussen vuldruk en laaddruk wat er niet is. Je ziet volgens mij niet in dat het rendement van het inlaattraject verantwoordelijk is voor de drukval van kompressor tot inlaatklep. Misschien weet je dat wel maar je zet het niet neer !

Verder hoef je hier niet te herhalen dat een correcte mengselverhouding noodzakelijk is voor een gunstig tuningsresultaat, levensduur en temperatuurhuishouding.

Het al dan niet aanwezig zijn van een arm mengsel hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als de temperatuurhuishouding en mechanische sterkte van "het draaiend gedeelte" maar tegen de taak zijn opgewassen.

Zoals ik het zie stel jij dat extra laaddruk geen extra vermogen oplevert. Dan zeg ik op mijn beurt dat je er naast zit en/ of het niet helemaal begrepen hebt.

En dat had ik niet gedacht van iemand die op het eerste gezicht zijn auto zeer professioneel heeft opgebouwd. Ik zeg dat niet om te slijmen. Ik ken de Golf 1 van een opbouwproject met 1.8 16v motor. Dus ik herken kwaliteit !

Verder ben ik van mening dat een G-lader nou niet bepaald het duurzame stukje techniek is wat we zoeken voor tuning. Daarmee druk ik me nog zacht uit. In onze groep rijden 3 met G60 motor uitgeruste auto's rond en heb ze ervaring met tuning zien opbouwen met enorm veel mechanische schade en zeer hoge kosten. Dit is allemaal eigen schuld en aan gebrekkig inzicht te wijten (ook bij de heren tuners !).

Het gaat pas goed toen er gewerkt werd met Jeroen Dik, die G lader toko in Groningen en Oettinger. De resterende tuners hebben net wat teveel dollar tekens in de ogen staan en net wat te weinig (of helemaal geen) verstand van zaken.

Met vriendelijke groet,

Speedline
Riël
Über-Spammer

Aha :) Interesting...
speedline

Matijs schreef:Ik ben het wel met GTI1-G60 eens dat de combinatie van hogere druk EN extra vervroegde ontsteking niet zo'n goed plan is. Dan zet je de boel wel echt op scherp.
Met pingelsensor, in goede staat verkerende motor, separate oliekoeler, koudere thermostaat, rijkere sproeierbezetting van de carb. absoluut veilig en geen probleem.

Groeten,

Speedy
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 mar 2003 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Matijs
Contacteer:

Ja, maar dan noem je een aantal dingen op die niet iedereen onder de kap heeft liggen...
Speedline schreef: Het al dan niet aanwezig zijn van een arm mengsel hoeft helemaal geen probleem te zijn. Als de temperatuurhuishouding en mechanische sterkte van "het draaiend gedeelte" maar tegen de taak zijn opgewassen.
En vooral die temp.huishouding is vaak het probleem bij de GTT :(

Maar inderdaad, als je een gereviseerd blok hebt, met een pingelsensor, een nieuwe radiateur, extra oliekoeler en een aangepaste carburateur, dan moet het wel kunnen. Maar dat is een hoop "als"...
Riël
Über-Spammer

Nou nou wat een hoop zeg, 't is toch relatief heel simpele tuning voor een hoop extra fun. Het zijn nou niet bepaald heftige ingrepen...
Matijs
Contacteer:

Hoeveel GTTs heb jij nou al stuk gemaakt Riël? :wink:
We proberen natuurlijk wel de boel een beetje heel te houden he... De druk verhogen en wachten tot 'ie stuk gaat kan iedereen :p
Riël
Über-Spammer

De eerste ging stuk. Oorzaak: defecte oliepomp
Ander blok erin, beetje extra druk, goed gereden ermee. Ging weer stuk. Oorzaak: paal staat in de weg
Nieuwe gekocht, andere koppakking erin gezet, andere kop erop. Reed als een tiet. Toch weggedaan, oorzaak: zo rot als maar kan. GTE gekocht, blok loopt nog altijd mooi, versnellingsbak was kapot. Verkocht aan saturn. Toen de witte van rob kapot: HIJ reed met hoge druk en had gepingeld, heb hem met kapotte motor gekocht. Andere motor ligt er nu in maar is kapot :( Oorzaak: Afbreken van bevestigingsbout van de oliefilter.

Ja er zijn er veel kapot, maar 't is nog nooit gebeurd door gewoon gek vet op te blazen. Altijd voorzichtig mee geweest... Een beetje dan :)
Matijs
Contacteer:

:wink:
Riël schreef:Oorzaak: paal staat in de weg
:lol: :p
GTI1-G60

@Speedline,

'"Het al dan niet aanwezig zijn van een arm mengsel hoeft helemaal geen probleem te zijn."

Een arm mengsel is bij hogere toerentallen hetzelfde als de countdown van een spaceshuttle...
Soms gaat het goed....soms.

Verderop nuanceer je de boel al,
"Met pingelsensor, in goede staat verkerende motor, separate oliekoeler, rijkere sproeierbezetting van de carb. absoluut veilig en geen probleem."

Dat is in mijn verhaal niet meegenomen.!
En is ook niet in de eerste aanzet van deze post genoemd.
Maar ik ben het 100% met je eens!
Deze maatregelen horen bij tuning.

Drukverhoging levert altijd IETS op!(lees mijn eerste verhaal even)
Maar de nevenefecten zijn niet te overzien, zonder te METEN bij een standaart motor waarvan je niet weet wat deze doet.

En je moest eens weten wat er allemaal nog is verandert tov de auto op de website.
-2e oliekoeler
-grotere radiateur
-3e ombouw van de motor
-verplaatsing van de motor (lager en meer naar achteren)

Alleen maar om de boel koel te kunnen houden!
Zo belangrijk is het.
80graad water
95graad olie
Kost je wat...maar je houdt de boel heel.

En tja de Glader...je leert ermee leven..
Deze die ik nu heb is pas mijn 3e!

Charme van de techniek... :wink:
Stefijn

Ik heb:

- geen koelingsproblemen, wel een koelere thermostaat
- motor in goede staat, geen rook en/of olieverbruik
- 100% phase2 dus met pingelsensor en oliekoeler (oke, niet separaat)
- (nog) geen rijkere carburateurbezetting.
Plaats reactie