[0,7 -> 0,9 bar] hoeveel vermogenswinst nou eigenlijk?
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Heb mijn turbodruk nu ook versteld, van 0,7 naar 0,9 bar.
Nu vroeg ik me af hoeveel pk- en koppelwinst je dan ongeveer hebt (of kunt verwachten zeg maar). Motor is verder standaard met wel een K&N 57i luchtfilter (niet open).
Nu vroeg ik me af hoeveel pk- en koppelwinst je dan ongeveer hebt (of kunt verwachten zeg maar). Motor is verder standaard met wel een K&N 57i luchtfilter (niet open).
-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Hmmm,
Ik rij nou op 1,2-1,3 rond. Grote I-cooler + grote elleboog en downpipe. Wat zou me dat nu moeten opleveren. Hij trekt heel erg lekker op
.....
Ik rij nou op 1,2-1,3 rond. Grote I-cooler + grote elleboog en downpipe. Wat zou me dat nu moeten opleveren. Hij trekt heel erg lekker op

-
- Berichten: 684
- Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
- Locatie: leiden
Nop....nog niet....als ik flink aan het blazen ben geweest (MEt mate natuurlijk) dan ruik ik naast rubber ook wel wat koppelingsplaat....die zal het denk ik niet onwijs lang volhouden....ach, hopelijk komt er deze zomer een getuned blok in...kan ik meteen een andere koppeling ingooienStefijn schreef:20? Das behoorlijkHad gedacht 10 of zo.
Davy, heb jij ook je versnellingsbak en koppeling aangepast?
0,1 bar 10% extra, normaal...
Dus 20% van 115pk = ongeveer 25 pk extra. Met alle verliezen en bottlenecks gaat er wel wat vanaf. Ik dacht normaal 140pk bij 1 bar zoiets.
Dus 20% van 115pk = ongeveer 25 pk extra. Met alle verliezen en bottlenecks gaat er wel wat vanaf. Ik dacht normaal 140pk bij 1 bar zoiets.
Ik had op de testbank met 0.9 bar 143 PK en 194NM koppel als ik me niet vergis. Reed altijd wel lekker moet ik zeggen 

Mmm zat ik in de buurt
Zal allicht niet aan de wielen zijn.

Hebben we het hier over druk onder of boven de gasklep gemeten?
S
nder
S

Dat kan niet de onstekings zijn, die krijgt een vacuumslangetje.
Je meet de druk boven de gasklep bij de gtt. In het spruitstuk kan ook, alleen is daar de druk een of twee tiende bar lager. Vandaar een groep A carb, of een dubbele.
Je meet de druk boven de gasklep bij de gtt. In het spruitstuk kan ook, alleen is daar de druk een of twee tiende bar lager. Vandaar een groep A carb, of een dubbele.
Eronder dus, want boven de gasklep is (bijna) geen vacuum.Stefijn schreef:Hmm..effe nadenken, ik heb de drukmeter aangesloten op de ontsteking, een aftakking van de slang die naar de dumpvalve gaat.
Is dat onder of boven de gasklep?
Nope, de drukmeter erboven, maar de drukmeter en de onsteking kunnen never op hetzelfde slangetje zitten!
De standaard drukmeter zit boven de gasklep, maar een drukmeter kan ook onder de gasklep in de vacuumslang van de ontsteking, zelfde plek als de dumpvalve. In mijn geval moet het zelfs zo, omdat de meter ook onderdruk aangeeft.
Het is idd niet aan de wielen. Turbo druk is gemeten waar de standaart drukmeter ook de druk meet. Ik had verder ook geen aanpassingen aan het blok.
-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Inderdaad, zo'n meter heb ik ook (naast de standaard dus).Matijs schreef:De standaard drukmeter zit boven de gasklep, maar een drukmeter kan ook onder de gasklep in de vacuumslang van de ontsteking, zelfde plek als de dumpvalve. In mijn geval moet het zelfs zo, omdat de meter ook onderdruk aangeeft.
Mag ik dus concluderen dat ik onder de gasklep meet?
Nee, erboven. De drukmeter meet op het linkse (enkele) slangetje op die zwarte 'elleboog' op de carborateur. Wil je eronder meten moet je een nippel in je spruitstuk o.i.d. maken, maar dan krijg je mengsel in je drukslang.
Loop nou niet te fokken. Naast mijn toetsenbord hier staat een inlaatspruitstuk met carburateur. JA.Riël schreef:Nee, erboven. De drukmeter meet op het linkse (enkele) slangetje op die zwarte 'elleboog' op de carborateur. Wil je eronder meten moet je een nippel in je spruitstuk o.i.d. maken, maar dan krijg je mengsel in je drukslang.


FOK

Nee ik dacht dat stefijn bedoelde dat ie hetzelfde slangetje gebruikte voor zijn equus, dus de originele. Daar ging ik van uit. Maar moet ik dan weer stellen dat op 't slangetje van de onsteking 0,6 bar komt te staan???

Nee ik dacht dat stefijn bedoelde dat ie hetzelfde slangetje gebruikte voor zijn equus, dus de originele. Daar ging ik van uit. Maar moet ik dan weer stellen dat op 't slangetje van de onsteking 0,6 bar komt te staan???
Mijn drukmeter is ook op de ontsteking aangesloten...Wat heb je nou aan een drukmeting boven de gasklep als je over je carb nog verlies hebt..Het gaat uiteindelijk toch om de druk die daadwerkelijk in de motor terecht komt(althans dat is mijn visie)..Besides aan onderdruk kan je ook weer eventuele mankementjes afleiden.
-If you are afraid to trust you will lose-
Mmm... tijd voor modificatie
Is het originele metertje in staat onderdruk aan te geven als ik het wijzertje wat verdraai? 


Die 0,7 bar heb je met de zelfde meter en op de zelfde manier gemeten als die 0,9 bar? Of ga je er van uit dar org. 0,7 bar is en dat je nu 0,9 bar meet. Want als je onder je gasklep meet (wat jij dus doet) kun je er wel van uitgaan, als je 0,7 bar als org. hebt aan genomen, dus wel een 0,3 bar bent omhoog gegaan. 0,1 bar verlies over je carb. kun je wel van uitgaan.Stefijn schreef:Heb mijn turbodruk nu ook versteld, van 0,7 naar 0,9 bar.
Dan denk ik dat je ongeveer een 6 a 7 pk per 0,1 bar kunt reken.(krukas pk,s dan hé)
S

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Is op dezelfde manier gemeten (druk is pas sinds een maand verhoogd, de meter heb ik al een jaar of zo).Sander schreef:
Die 0,7 bar heb je met de zelfde meter en op de zelfde manier gemeten als die 0,9 bar? Of ga je er van uit dar org. 0,7 bar is en dat je nu 0,9 bar meet. Want als je onder je gasklep meet (wat jij dus doet) kun je er wel van uitgaan, als je 0,7 bar als org. hebt aan genomen, dus wel een 0,3 bar bent omhoog gegaan. 0,1 bar verlies over je carb. kun je wel van uitgaan.
Dan denk ik dat je ongeveer een 6 a 7 pk per 0,1 bar kunt reken.(krukas pk,s dan hé)
Snder
Lijkt me handiger om een fatsoenlijke meter te monteren?Riël schreef:Mmm... tijd voor modificatieIs het originele metertje in staat onderdruk aan te geven als ik het wijzertje wat verdraai?
Tussen de 5.1kW/7pk en 11.4kW/15pk...
En misschien 10 tot 20Nm erbij...
Heb je de ontsteking ook extra vervroegd door de draden van de bdp sensor te wisselen ?
Dan kan er nog tot zo'n 4kW/5.5pk bijkomen.
Maar het is grotendeels afhankelijk van wat de staat van je motor is, de eindcompressie (koppakking), zuigerveerstaat, etc.
Al met al niet verkeerd voor een draai aan een "schroefje"
En misschien 10 tot 20Nm erbij...
Heb je de ontsteking ook extra vervroegd door de draden van de bdp sensor te wisselen ?
Dan kan er nog tot zo'n 4kW/5.5pk bijkomen.
Maar het is grotendeels afhankelijk van wat de staat van je motor is, de eindcompressie (koppakking), zuigerveerstaat, etc.
Al met al niet verkeerd voor een draai aan een "schroefje"

Per?
per!Stefijn schreef:Heb mijn turbodruk nu ook versteld, van 0,7 naar 0,9 bar.
Nu vroeg ik me af hoeveel pk- en koppelwinst je dan ongeveer hebt (of kunt verwachten zeg maar). Motor is verder standaard met wel een K&N 57i luchtfilter (niet open).
there is no spoon.
Dus hij wint die 7 tot 15pk + eventueel die 5.5 met die 0.2 bar extra? Die per.
Wat heb je verhoogd?Stefijn schreef:Heb mijn turbodruk nu ook versteld, van 0,7 naar 0,9 bar.
Nu vroeg ik me af hoeveel pk- en koppelwinst je dan ongeveer hebt (of kunt verwachten zeg maar). Motor is verder standaard met wel een K&N 57i luchtfilter (niet open).
-de turbodruk?
-de vuldruk?
De eerste levert niet veel op.
De tweede kan je veel opleveren.!!! KAN!! HOEFT NIET!!
Het meten van een druk IN je inlaat traject is leuk, maar voor een diagnose.
Het meten van je FLOW in je motor levert je vermogen op.
Wil je nu echt weten WAT je gedaan hebt, ga je naar een rollenbank.
Laat het meten!
Misschien kan je motor het wel helemaal niet hebben, en bouw je alleen druk op in het inlaattraject.
Je kleptiming, bepaalt hoeveel er naar binnen kan!
Dus zul je daar aan moeten werken.
En daarna komt nog je mengsel verhouding die uit balans raakt, wat tot gevolg kan hebben dat de motor gaat pingelen en ploft.
Als laatste mijn motor, de Glader levert een piekdruk in het inlaat traject van 1.1bar.
(bij 7300rpm)
Maar in de rollenbank uitdraai zie ik dat de kop maar flow heeft voor hooguit 0.7 bar.
Na de 4500rpm gaat het mis en bouwt er druk op ipv een constante tussen vuldruk en toerental.
Simpel, ik vul dus niet met 1.1 bar, maar met 0.7bar.
Wil in nu meer vermogen MOET ik oa. aan de kopwerken om het erin te krijgen.
Zou ik dus op de Glader een nogkleinere poelie monteren dan krijg ik nog meer druk, en geen meer vermogen.
(Glader is mechanisch aangedreven, druk verhoging vindt plaatst via poelie's)
Turbodruk = vuldruk = laaddrukGTI1-G60 schreef: Wat heb je verhoogd?
-de turbodruk?
-de vuldruk?
De eerste levert niet veel op.
De tweede kan je veel opleveren.!!! KAN!! HOEFT NIET!!
Dat meten levert geen extra vermogen op, mechanische bewerkingen en/ of verhoging van de laaddruk wel degelijk. Ofdat je motor het kan hebben is afhankelijk van de mechanische sterkte. En je bouwt niet alleen druk op in het inlaattraject maar je pompt meer lucht in de cilinders. Natuurlijk is er drukafname naarmate je verder in het inlaattraject gaat meten. Met een GTT hebben we proefondervindelijk circa 0,1 bar drukverlies over de intercooler en maar liefst 0,15 bar drukverlies over de carburateur.GTI1-G60 schreef: Het meten van een druk IN je inlaat traject is leuk, maar voor een diagnose.
Het meten van je FLOW in je motor levert je vermogen op.
Wil je nu echt weten WAT je gedaan hebt, ga je naar een rollenbank.
Laat het meten!
Misschien kan je motor het wel helemaal niet hebben, en bouw je alleen druk op in het inlaattraject.
Als je de laaddruk verhoogt komt er dezelfde (en eigenlijk iets meer door de hogere gassnelheid) volumetrische hoeveelheid lucht binnen die inderdaad door de kleptiming begrensd wordt. Maar lucht met van een hogere druk heeft een hogere dichtheid waarin meer zuurstofmoleculen zitten. De juiste hoeveelheid brandstof erin en er onstaat meer warmte = meer vermogen.GTI1-G60 schreef: Je kleptiming, bepaalt hoeveel er naar binnen kan!
Dus zul je daar aan moeten werken.
En daarna komt nog je mengsel verhouding die uit balans raakt, wat tot gevolg kan hebben dat de motor gaat pingelen en ploft.
En het mengsel uit balans raken ? Het mengsel verarmd of wordt rijker. Niet uit balans !
Dat de G lader allerlei onbedoelde neveneffecten door de gasstroming genereert is niet ons (Renault) probleem. Je kunt dit soort kompressor techniek niet vergelijken met turbotechniek. Totaal verschillende disciplines !GTI1-G60 schreef: Als laatste mijn motor, de Glader levert een piekdruk in het inlaat traject van 1.1bar.
(bij 7300rpm)
Maar in de rollenbank uitdraai zie ik dat de kop maar flow heeft voor hooguit 0.7 bar.
Na de 4500rpm gaat het mis en bouwt er druk op ipv een constante tussen vuldruk en toerental.
Een kleinere poelie (en dus een toerentalverhoging) levert geen extra vermogen op ? Nee natuurlijk niet, er moet extra brandstof bij maar dan komt er wel degelijk extra vermogen vrij hoor !GTI1-G60 schreef: Simpel, ik vul dus niet met 1.1 bar, maar met 0.7bar.
Wil in nu meer vermogen MOET ik oa. aan de kopwerken om het erin te krijgen.
Zou ik dus op de Glader een nogkleinere poelie monteren dan krijg ik nog meer druk, en geen meer vermogen.
(Glader is mechanisch aangedreven, druk verhoging vindt plaatst via poelie's)
In mijn groepje beschikken we over een aantal van die G60's. Er zit maar 1 snelle bij die altijd functioneert en dat is een volledig door Oettinger geprepareerd exemplaar met een ECU op "maat". Ik ben dus redelijk bekend met de G60 motor.
Met vriendelijke groet en no offence,
Speedline
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 mar 2003 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Hey Speedline je zou colums moeten gaan schrijven joh!
Mischien een ideetje voor op de .nl site.
Keep up the good work!

Mischien een ideetje voor op de .nl site.
Keep up the good work!
Drive it like you stole it