[0,7 -> 0,9 bar] hoeveel vermogenswinst nou eigenlijk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Stefijn

Heb mijn turbodruk nu ook versteld, van 0,7 naar 0,9 bar.

Nu vroeg ik me af hoeveel pk- en koppelwinst je dan ongeveer hebt (of kunt verwachten zeg maar). Motor is verder standaard met wel een K&N 57i luchtfilter (niet open).
Abel
Über-Spammer

van standaard naar 0.9 is een vermogens winst van als het goed is een kleine 20 PK ;) 8)
Daaf (Davy)

Hmmm,

Ik rij nou op 1,2-1,3 rond. Grote I-cooler + grote elleboog en downpipe. Wat zou me dat nu moeten opleveren. Hij trekt heel erg lekker op :D.....
Stefijn

20? Das behoorlijk :) Had gedacht 10 of zo.

Davy, heb jij ook je versnellingsbak en koppeling aangepast?
Daaf (Davy)

Stefijn schreef:20? Das behoorlijk :) Had gedacht 10 of zo.

Davy, heb jij ook je versnellingsbak en koppeling aangepast?
Nop....nog niet....als ik flink aan het blazen ben geweest (MEt mate natuurlijk) dan ruik ik naast rubber ook wel wat koppelingsplaat....die zal het denk ik niet onwijs lang volhouden....ach, hopelijk komt er deze zomer een getuned blok in...kan ik meteen een andere koppeling ingooien
Stefijn

nice :)

Weet iemand toevallig ook wat het koppel doet? Standaard 165Nm, maar bij 0,9 bar?
Riël
Über-Spammer

0,1 bar 10% extra, normaal...

Dus 20% van 115pk = ongeveer 25 pk extra. Met alle verliezen en bottlenecks gaat er wel wat vanaf. Ik dacht normaal 140pk bij 1 bar zoiets.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Job-turbo
Contacteer:

Ik had op de testbank met 0.9 bar 143 PK en 194NM koppel als ik me niet vergis. Reed altijd wel lekker moet ik zeggen 8)
Stefijn

Aan de wielen!? :D Of meet zo'n bank de motor zelf?

En had je verder nog aanpassingen?
Riël
Über-Spammer

Mmm zat ik in de buurt :) Zal allicht niet aan de wielen zijn.
Stefijn

Dat koppel is ook niet mis zeg :)
Sander
Contacteer:

Hebben we het hier over druk onder of boven de gasklep gemeten?

S :D nder
Stefijn

Hmm..effe nadenken, ik heb de drukmeter aangesloten op de ontsteking, een aftakking van de slang die naar de dumpvalve gaat.
Is dat onder of boven de gasklep?
Riël
Über-Spammer

Dat kan niet de onstekings zijn, die krijgt een vacuumslangetje.

Je meet de druk boven de gasklep bij de gtt. In het spruitstuk kan ook, alleen is daar de druk een of twee tiende bar lager. Vandaar een groep A carb, of een dubbele.
Matijs
Contacteer:

Stefijn schreef:Hmm..effe nadenken, ik heb de drukmeter aangesloten op de ontsteking, een aftakking van de slang die naar de dumpvalve gaat.
Is dat onder of boven de gasklep?
Eronder dus, want boven de gasklep is (bijna) geen vacuum.
Riël
Über-Spammer

Nope, de drukmeter erboven, maar de drukmeter en de onsteking kunnen never op hetzelfde slangetje zitten!
Matijs
Contacteer:

De standaard drukmeter zit boven de gasklep, maar een drukmeter kan ook onder de gasklep in de vacuumslang van de ontsteking, zelfde plek als de dumpvalve. In mijn geval moet het zelfs zo, omdat de meter ook onderdruk aangeeft.
Job-turbo
Contacteer:

Het is idd niet aan de wielen. Turbo druk is gemeten waar de standaart drukmeter ook de druk meet. Ik had verder ook geen aanpassingen aan het blok.
Stefijn

Matijs schreef:De standaard drukmeter zit boven de gasklep, maar een drukmeter kan ook onder de gasklep in de vacuumslang van de ontsteking, zelfde plek als de dumpvalve. In mijn geval moet het zelfs zo, omdat de meter ook onderdruk aangeeft.
Inderdaad, zo'n meter heb ik ook (naast de standaard dus).

Mag ik dus concluderen dat ik onder de gasklep meet?
Riël
Über-Spammer

Nee, erboven. De drukmeter meet op het linkse (enkele) slangetje op die zwarte 'elleboog' op de carborateur. Wil je eronder meten moet je een nippel in je spruitstuk o.i.d. maken, maar dan krijg je mengsel in je drukslang.
Steven
Car: M536

Ik vind 20 pk wel erg optimistisch, zal eerder 10-15 pk zijn... je mengsel wordt ook iets armer en de luchtweerstand neemt ook toe als er meer lucht doorheen moet, dat wordt snel vergeten...
Matijs
Contacteer:

Riël schreef:Nee, erboven. De drukmeter meet op het linkse (enkele) slangetje op die zwarte 'elleboog' op de carborateur. Wil je eronder meten moet je een nippel in je spruitstuk o.i.d. maken, maar dan krijg je mengsel in je drukslang.
Loop nou niet te fokken. Naast mijn toetsenbord hier staat een inlaatspruitstuk met carburateur. JA. :p Normaal zit de drukmeter inderdaad boven de gasklep, maar een drukmeter die ook onderdruk weergeeft (zaols bijv. die van Stefijn en die van mij (Equus)) die zit net als de dumpvalve aangesloten op het vacuumslangetje van de ontsteking. En die zit onder de gasklep, inderdaad op het inlaatspruitstuk zoals jij zegt (afhankelijk van Ph.1 of Ph.2 aan de zijkant of aan de achterkant boven de aansluitingen van de rembekrachtiger en de carterontluchting). Duidelijk?!?! :p :wink:
Riël
Über-Spammer

FOK

:)

Nee ik dacht dat stefijn bedoelde dat ie hetzelfde slangetje gebruikte voor zijn equus, dus de originele. Daar ging ik van uit. Maar moet ik dan weer stellen dat op 't slangetje van de onsteking 0,6 bar komt te staan???
McDennis

Mijn drukmeter is ook op de ontsteking aangesloten...Wat heb je nou aan een drukmeting boven de gasklep als je over je carb nog verlies hebt..Het gaat uiteindelijk toch om de druk die daadwerkelijk in de motor terecht komt(althans dat is mijn visie)..Besides aan onderdruk kan je ook weer eventuele mankementjes afleiden.
-If you are afraid to trust you will lose-
Riël
Über-Spammer

Mmm... tijd voor modificatie :) Is het originele metertje in staat onderdruk aan te geven als ik het wijzertje wat verdraai? :)
Sander
Contacteer:

Stefijn schreef:Heb mijn turbodruk nu ook versteld, van 0,7 naar 0,9 bar.
Die 0,7 bar heb je met de zelfde meter en op de zelfde manier gemeten als die 0,9 bar? Of ga je er van uit dar org. 0,7 bar is en dat je nu 0,9 bar meet. Want als je onder je gasklep meet (wat jij dus doet) kun je er wel van uitgaan, als je 0,7 bar als org. hebt aan genomen, dus wel een 0,3 bar bent omhoog gegaan. 0,1 bar verlies over je carb. kun je wel van uitgaan.

Dan denk ik dat je ongeveer een 6 a 7 pk per 0,1 bar kunt reken.(krukas pk,s dan hé)

Stefijn

Sander schreef:
Die 0,7 bar heb je met de zelfde meter en op de zelfde manier gemeten als die 0,9 bar? Of ga je er van uit dar org. 0,7 bar is en dat je nu 0,9 bar meet. Want als je onder je gasklep meet (wat jij dus doet) kun je er wel van uitgaan, als je 0,7 bar als org. hebt aan genomen, dus wel een 0,3 bar bent omhoog gegaan. 0,1 bar verlies over je carb. kun je wel van uitgaan.

Dan denk ik dat je ongeveer een 6 a 7 pk per 0,1 bar kunt reken.(krukas pk,s dan hé)

Is op dezelfde manier gemeten (druk is pas sinds een maand verhoogd, de meter heb ik al een jaar of zo).
Riël schreef:Mmm... tijd voor modificatie :) Is het originele metertje in staat onderdruk aan te geven als ik het wijzertje wat verdraai? :)
Lijkt me handiger om een fatsoenlijke meter te monteren?
speedline

Tussen de 5.1kW/7pk en 11.4kW/15pk...
En misschien 10 tot 20Nm erbij...

Heb je de ontsteking ook extra vervroegd door de draden van de bdp sensor te wisselen ?

Dan kan er nog tot zo'n 4kW/5.5pk bijkomen.

Maar het is grotendeels afhankelijk van wat de staat van je motor is, de eindcompressie (koppakking), zuigerveerstaat, etc.

Al met al niet verkeerd voor een draai aan een "schroefje" :D
Riël
Über-Spammer

Per?
Tijn
Contacteer:

Nu vroeg ik me af hoeveel pk- en koppelwinst je dan ongeveer hebt (of kunt verwachten zeg maar). Motor is verder standaard met wel een K&N 57i luchtfilter (niet open).
per!
there is no spoon.
Riël
Über-Spammer

Dus hij wint die 7 tot 15pk + eventueel die 5.5 met die 0.2 bar extra? Die per.
GTI1-G60

Wat heb je verhoogd?
-de turbodruk?
-de vuldruk?

De eerste levert niet veel op.
De tweede kan je veel opleveren.!!! KAN!! HOEFT NIET!!

Het meten van een druk IN je inlaat traject is leuk, maar voor een diagnose.
Het meten van je FLOW in je motor levert je vermogen op.
Wil je nu echt weten WAT je gedaan hebt, ga je naar een rollenbank.
Laat het meten!
Misschien kan je motor het wel helemaal niet hebben, en bouw je alleen druk op in het inlaattraject.

Je kleptiming, bepaalt hoeveel er naar binnen kan!
Dus zul je daar aan moeten werken.
En daarna komt nog je mengsel verhouding die uit balans raakt, wat tot gevolg kan hebben dat de motor gaat pingelen en ploft.

Als laatste mijn motor, de Glader levert een piekdruk in het inlaat traject van 1.1bar.
(bij 7300rpm)
Maar in de rollenbank uitdraai zie ik dat de kop maar flow heeft voor hooguit 0.7 bar.
Na de 4500rpm gaat het mis en bouwt er druk op ipv een constante tussen vuldruk en toerental.

Simpel, ik vul dus niet met 1.1 bar, maar met 0.7bar.
Wil in nu meer vermogen MOET ik oa. aan de kopwerken om het erin te krijgen.
Zou ik dus op de Glader een nogkleinere poelie monteren dan krijg ik nog meer druk, en geen meer vermogen.
(Glader is mechanisch aangedreven, druk verhoging vindt plaatst via poelie's)
red_Turbo

als je gewoon je wastgate verdraaid.

meer druk. en snellere auto
speedline

GTI1-G60 schreef: Wat heb je verhoogd?
-de turbodruk?
-de vuldruk?

De eerste levert niet veel op.
De tweede kan je veel opleveren.!!! KAN!! HOEFT NIET!!
Turbodruk = vuldruk = laaddruk
GTI1-G60 schreef: Het meten van een druk IN je inlaat traject is leuk, maar voor een diagnose.
Het meten van je FLOW in je motor levert je vermogen op.
Wil je nu echt weten WAT je gedaan hebt, ga je naar een rollenbank.
Laat het meten!
Misschien kan je motor het wel helemaal niet hebben, en bouw je alleen druk op in het inlaattraject.
Dat meten levert geen extra vermogen op, mechanische bewerkingen en/ of verhoging van de laaddruk wel degelijk. Ofdat je motor het kan hebben is afhankelijk van de mechanische sterkte. En je bouwt niet alleen druk op in het inlaattraject maar je pompt meer lucht in de cilinders. Natuurlijk is er drukafname naarmate je verder in het inlaattraject gaat meten. Met een GTT hebben we proefondervindelijk circa 0,1 bar drukverlies over de intercooler en maar liefst 0,15 bar drukverlies over de carburateur.

GTI1-G60 schreef: Je kleptiming, bepaalt hoeveel er naar binnen kan!
Dus zul je daar aan moeten werken.
En daarna komt nog je mengsel verhouding die uit balans raakt, wat tot gevolg kan hebben dat de motor gaat pingelen en ploft.
Als je de laaddruk verhoogt komt er dezelfde (en eigenlijk iets meer door de hogere gassnelheid) volumetrische hoeveelheid lucht binnen die inderdaad door de kleptiming begrensd wordt. Maar lucht met van een hogere druk heeft een hogere dichtheid waarin meer zuurstofmoleculen zitten. De juiste hoeveelheid brandstof erin en er onstaat meer warmte = meer vermogen.

En het mengsel uit balans raken ? Het mengsel verarmd of wordt rijker. Niet uit balans !
GTI1-G60 schreef: Als laatste mijn motor, de Glader levert een piekdruk in het inlaat traject van 1.1bar.
(bij 7300rpm)
Maar in de rollenbank uitdraai zie ik dat de kop maar flow heeft voor hooguit 0.7 bar.
Na de 4500rpm gaat het mis en bouwt er druk op ipv een constante tussen vuldruk en toerental.
Dat de G lader allerlei onbedoelde neveneffecten door de gasstroming genereert is niet ons (Renault) probleem. Je kunt dit soort kompressor techniek niet vergelijken met turbotechniek. Totaal verschillende disciplines !
GTI1-G60 schreef: Simpel, ik vul dus niet met 1.1 bar, maar met 0.7bar.
Wil in nu meer vermogen MOET ik oa. aan de kopwerken om het erin te krijgen.
Zou ik dus op de Glader een nogkleinere poelie monteren dan krijg ik nog meer druk, en geen meer vermogen.
(Glader is mechanisch aangedreven, druk verhoging vindt plaatst via poelie's)
Een kleinere poelie (en dus een toerentalverhoging) levert geen extra vermogen op ? Nee natuurlijk niet, er moet extra brandstof bij maar dan komt er wel degelijk extra vermogen vrij hoor !

In mijn groepje beschikken we over een aantal van die G60's. Er zit maar 1 snelle bij die altijd functioneert en dat is een volledig door Oettinger geprepareerd exemplaar met een ECU op "maat". Ik ben dus redelijk bekend met de G60 motor.

Met vriendelijke groet en no offence,

Speedline
Laatst gewijzigd door speedline op di 18 mar 2003 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Contacteer:

Hey Speedline je zou colums moeten gaan schrijven joh! :D

Mischien een ideetje voor op de .nl site.

Keep up the good work!
Drive it like you stole it
Plaats reactie