[Transmissie] 6-versnellingsbak

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
speedline

Er wordt door een "aantal" personen gekeken naar de mogelijkheid om een bepaald type Getrag handgeschakelde zesbak geschikt te maken voor montage in de GT Turbo en de Clio 16v en Williams.

Waarom een zesbak ? Deze zesbak biedt voldoende spreiding van de reducties voor het benodigde snelheidsbereik en heeft relatief kort op elkaar liggende reducties. Hij is dus "close-ratio".

De 5GTT applicatie zal goed doorgerekend moeten worden om zijn geschiktheid te bepalen.

Het moet een kostenverantwoord en voor dagelijks gebruik beter geschikt alternatief worden voor de kostbare Sadev tranmissies. Voor alle duidelijkheid: deze bak wordt in een H patroon geschakeld en is gesynchroniseerd.

Voordelen:
* betere schakelprecisie
* modern ontwerp = beter bestand tegen heavy duty applicaties :D
* verkorte schakeltijden door moderne (normale) synchromesh
* kortere schakelwegen
* hydraulische koppelingsbediening

Deze zesbak is een zeer compact ontwerp en moet dus makkelijk ondergebracht kunnen worden. Hij is voorzien van drie assen en is gepatenteerd. Er zijn versies voorhanden tot 310Nm ingaand koppel. Daar is dus nog wel een schepje bovenop te doen als men met een kortere levensduur genoegen neemt :D

Deze "haalbaarheids-studie" richt zich op de volgende punten:

* extra baksteun c.q. demper
* aanpassen aandrijfassen en homokineetkoppelingen
* aanpassen bakophanging
* bepaling geschiktheid overbrengingsverhoudingen
* aanpassen snelheidsopname element
* adapterplaat voor koppelingshuis
* aanpassen kabelschakeling voor Renault selector
* aanpassen koppelingsbediening (hydraulisch)

Met vriendelijke groet,

Speedline
Laatst gewijzigd door speedline op zo 9 mar 2003 13:29, 6 keer totaal gewijzigd.
speedline

Ruimte voor extra data...
Menno

fock fock fock, waar heb ik laatst nou toch iets gelezen over die bak. 3d schakelen heette 't artikel, ivm de 3 assen.

Zal ff zoeken of ik 't terug kan vinden. Niet dat 't nou zo bijzonder was, maar misschien heb je er wat aan.
rev it like a rental
Tijn
Contacteer:

autoweek
there is no spoon.
Steven
Car: M536

idd, die moet ik hier nog wel hebben liggen...

Als iemand de maand ongeveer weet kan ik em wel ff zoeken en scannen maandag?
Marcel B.

speedline schreef:Hij is voorzien van drie assen en is gepatenteerd.
Door wie gepatenteerd, wanneer en waar? :)

/me werkt op een octrooibureau :D
Don't walk the grass... smoke it
jacco 16v

is het niet die nieuwe DSG versnelling bak van VW.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
RO 16v

jacco 16v schreef:is het niet die nieuwe DSG versnelling bak van VW.
Volgens mij bedoel je Audi, zo slim zijn ze ook weer niet bij VW. :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Audi is toch VAG?? en eigenlijk dus ook vw??

Aan de andere kant is AH ook geen c1000 en dat is ook beide Ahold

Gr. frits
jacco 16v

volgens mij bun je die bak ook bestellen in de golf R32.
het is een bak met 3 assen.
en met 2koppelingen.
de werking is simpel het zijn 2 in elkaar geschoven 3 bakken.
met elke bak een eigen koppeling.
er word geschakeld door de ene koppeling vrij te laten draaien en de andere verbinding te laten maken.
je kunt er supersnel mee schakelen omdat als de ene helft van de bak in een versnelling staat de volgende versnelling in de andere helft van de bak al klaarstaat.
gewwon een kwestie van aantrekken en loslaten van koppelingen.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
speedline

NEE, ik bedoel niet de DSG-Direct Shift Gearbox (Doppel Schalt Getriebe) van Volkswagen. Het s trouwens een gezamenlijke ontwikkeling van Borg-Warner en de powertrain afdeling van het V.A.G. concern die alle V.A.G. merken voorziet.

Deze versnellingsbak heeft een (elektro-)hydraulische pomp die vermogen opneemt en dat is precies wat we niet willen.

Ons doel is een verantwoord alternatief qua transmissie die twee uitersten kan verenigen. Genoeg spreiding voor een groot snelheidsbereik. En voldoende kort op elkaar liggende verhoudingen voor snelle acceleratie. Aan de andere kant dus een vrij lange eindoverbrenging om het kruistoerental te reduceren en zodoende slijtage, verbruik en geluidsemissie te verminderen.

En aangezien we geen structurele (dure) aanpassingen aan de auto's willen moet het een compacte transmissie zijn. Deze (Duitse) Getrag bak voldoet aan al deze eisen. De Renault bakken in onze auto's zijn ook een deelontwikkeling van Getrag dus "houden we het in de familie"...

Er komen dan nog meer voordelen om de hoek kijken in de vorm van eem zeer moderne constructie die lang mee gaat en waarmee ongestraft snel en met hoge precisie geschakeld kan worden.

Ik wil en zal het specifieke type niet onthullen om bepaalde mensen niet op ideeën te brengen. Maar ik wil er wel melding van maken. Zo publiciteitsgeil ben ik nog wel :D
Steven

oftewel, in de nieuwe GTT van Speedline zit strax een 6-bak :)
Derby

Allemaal leuk en aardig maar heeft er iemand al weleens gedacht aan een cvt. Eentje uit de mv6 van nissan, om maar wat te noemen. Niks geen gezeik met schakel fouten en geen koppeling meer. Dus met links remmen en met rechts op het gas. Ben je zeker snel de bocht door. Waarom toch dan weer een handbak inbouwen waar je weer met de vermogens onderbreking zit :-* . Zijn "makkelijk" om te bouwen naar seqentieel, en een onnoemelijke hoeveelheid overbrengverhoudingen. Het Japanse nissan heeft een Skyline (NIET de gtr) met een soort cvt waarin gekozen kan worden uit 8 versnellingen. Uit onderzoek is gebleken dat dat het max is wat men wil hebben qua overbreng verhoudingen. Het nadeel is alleen dat je vreselijk lang een gejank van je motor aan moet horen. Maar daar krijg je ook een hoop voor terug.

Derby
Steven

CVT's zijn erg mooi, denk even terug aan die goeie ouwe dafjes, ik wil nog steeds wel zo'n ding erbij hebben ooit :)

Of tegenwoordig de betere gefokte scooters, ik ken er 1 die nu rond de 5-6 sec op de 100 zit! (no kidding!) die blazen ook lekker met 14.000+ rpm over een variooverbrenging.
Helaas heeft de vario ook erg veel wrijving wat dus weer verlies is.

CVT is daar een verbetering van, maar toch is he tnog net niet optimaal geloof ik. Het idee is wel supper natuurlijk!
Tijn
Contacteer:

het moet allemaal ook nog maar compact genoeg zijn ook om in een GTT te passen ...
there is no spoon.
Jeroen V
Contacteer:

Is het soms de versnellingsbak van de Ford focus st170/rs?
Steven

Nee das een sperbak, als die er ook inzit had Speedline dat wel genoemd denk ik zo...

Wel brute bak trouwens die focus RS
jacco 16v

die nw versnellings bak die in de nieuwe megane zit.
dat is ook een 6 bak.
afkomstig van nissan en hij past achter een F motor.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Jeroen-16v

Steven!!
Zo'n scooter die jij bedoelt, zoeen heb ik ook in mijn schuurtje staan, Daarmee kan je egt lol beleven!! ( drink alleen wel veel benzine :( 2 * zoveel als de gemiddelde auto)
speedline

Steven (Fiets) schreef:oftewel, in de nieuwe GTT van Speedline zit strax een 6-bak :)
Nou, dat is nog helemaal niet zeker. Als het lukt rijdt er straks minimaal 1 GT rond met deze transmissie. Maar voorlopig niet de mijne.

Oh ja, een sper voor deze bak staat ook de lijst. Maar dit zal de kostprijs aanzienlijk verhogen.
Derby schreef:Allemaal leuk en aardig maar heeft er iemand al weleens gedacht aan een cvt. Eentje uit de mv6 van nissan, om maar wat te noemen. Niks geen gezeik met schakel fouten en geen koppeling meer. Dus met links remmen en met rechts op het gas. Ben je zeker snel de bocht door. Waarom toch dan weer een handbak inbouwen waar je weer met de vermogens onderbreking zit :-* . Zijn "makkelijk" om te bouwen naar seqentieel, en een onnoemelijke hoeveelheid overbrengverhoudingen. Het Japanse nissan heeft een Skyline (NIET de gtr) met een soort cvt waarin gekozen kan worden uit 8 versnellingen. Uit onderzoek is gebleken dat dat het max is wat men wil hebben qua overbreng verhoudingen. Het nadeel is alleen dat je vreselijk lang een gejank van je motor aan moet horen. Maar daar krijg je ook een hoop voor terug.

Derby
Het is allemaal wel leuk om in het wildeweg allemaal verschillende transmissies te gaan rondroepen. Maar is er wel nagedacht over wat deze bakken allemaal nodig hebben om te functioneren ? Allerlei motorparameters bijvoorbeeld om te kunnen functioneren ?

De GTR heeft een GETRAG 6-bak, alleen niet het type waar wij naar kijken...

Die Nissan bak is een toroidale CVT en kent in "manuele" 8 bak modus een schakeltijd van 500ms. Dat kan een beetje testrijder evenaren. Verder biedt de manuele modus geen snelheidsvoordeel. En is een manuele selectie alleen goed voor een vastgehouden geprogrammeerde overbrenging. Je zou er zo veel kunnen programmeren als de bak aan bedieningsprecisie aan zou kunnen. En om even de nadelen op te sommen... Deze CVT gebruikt een vloeistof koppeling. Verder is er een hydraulische pomp aanwezig die de bakbediening mogelijk maakt en veel van het cvt rendementsvoordeel teniet doet. En als laatste is deze bak alleen geschikt voor inbouw in lengte...

En deze elektronische cvt's hebben niets aan met links bijremmen tijdens gasgeven want ze zijn elektronisch beveiligd. Nu is daar natuurlijk wat aan te doen... Maar wat wil je uberhaupt met links bijremmen bereiken ? We zitten niet in het WRC hoor ?!

Straks begint iemand dat ie een powershift bak van een tractor wel wat vindt... :lol: Heb je 24 gangen onder last in sommige gevallen...
Steven (Fiets) schreef:Nee das een sperbak, als die er ook inzit had Speedline dat wel genoemd denk ik zo...

Wel brute bak trouwens die focus RS
We praten over een gesperd differentieel. Niet over een gesperde bak. En de eventuele aanwezigheid van een sper heeft voor de rest niets te maken met de keuze voor een bepaalde soort transmissie.

En die Focus RS staat hoog op mijn lijst. Wat een bak. Maar Ford = :-*
Jeroen V schreef:Is het soms de versnellingsbak van de Ford focus st170/rs?
De Focus ST 170 is inderdaad voorzien van dezelfde familie 6 bakken waar wij naar kijken alleen niet het betreffende type. Dit type heeft een beperkt ingaand koppel van maximaal 210Nm. Daar heb je bij serieuze tuning dus niets aan.

De Focus RS daarentegen is voorzien van een vijfbak. Volgens mij een sterkere variant van Fords eigen MTX75 bak. En inderdaad voorzien van een Quaiffe sperdifferentieel. Dit maakt het meteen een serieuzere auto in mijn ogen.

[img]http://www.rsportscars.com/foto/03/focusrs02_01.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer

De CVT van de volvo 340's ... 't dat ie op de achterwielen gaat maar het blokje waar ie aan vastzit is toch vergelijkbaar met de gtt? Zij het dattie overdwars ligt... Ik heb daar al es over lopen prakkezeren bij in mijn tante's auto dat is er zoeen. HEhe met de gtt lekker op 3000-4000 toeren cruisen blijven met max koppel...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Derby

speedline schreef:
Derby schreef:Allemaal leuk en aardig maar heeft er iemand al weleens gedacht aan een cvt. Eentje uit de mv6 van nissan, om maar wat te noemen. Niks geen gezeik met schakel fouten en geen koppeling meer. Dus met links remmen en met rechts op het gas. Ben je zeker snel de bocht door. Waarom toch dan weer een handbak inbouwen waar je weer met de vermogens onderbreking zit :-* . Zijn "makkelijk" om te bouwen naar seqentieel, en een onnoemelijke hoeveelheid overbrengverhoudingen. Het Japanse nissan heeft een Skyline (NIET de gtr) met een soort cvt waarin gekozen kan worden uit 8 versnellingen. Uit onderzoek is gebleken dat dat het max is wat men wil hebben qua overbreng verhoudingen. Het nadeel is alleen dat je vreselijk lang een gejank van je motor aan moet horen. Maar daar krijg je ook een hoop voor terug.

Derby
Het is allemaal wel leuk om in het wildeweg allemaal verschillende transmissies te gaan rondroepen. Maar is er wel nagedacht over wat deze bakken allemaal nodig hebben om te functioneren ? Allerlei motorparameters bijvoorbeeld om te kunnen functioneren ?

Die Nissan bak is een toroidale CVT en kent in "manuele" 8 bak modus een schakeltijd van 500ms. Dat kan een beetje testrijder evenaren. Verder biedt de manuele modus geen snelheidsvoordeel. En is een manuele selectie alleen goed voor een vastgehouden geprogrammeerde overbrenging. Je zou er zo veel kunnen programmeren als de bak aan bedieningsprecisie aan zou kunnen. En om even de nadelen op te sommen... Deze CVT gebruikt een vloeistof koppeling. Verder is er een hydraulische pomp aanwezig die de bakbediening mogelijk maakt en veel van het cvt rendementsvoordeel teniet doet. En als laatste is deze bak alleen geschikt voor inbouw in lengte...

En deze elektronische cvt's hebben niets aan met links bijremmen tijdens gasgeven want ze zijn elektronisch beveiligd. Nu is daar natuurlijk wat aan te doen... Maar wat wil je uberhaupt met links bijremmen bereiken ? We zitten niet in het WRC hoor ?!

Straks begint iemand dat ie een powershift bak van een tractor wel wat vindt... :lol: Heb je 24 gangen onder last in sommige gevallen...
Hoho even terug naar wat ik zij ik had het eerst over de mv6 van nissan. Die dus in het vorige model primera werd gemonteerd. De primera heeft voorwiel aandrijving en de motor ligt dwars. Daarbij een cvt hoeft niet veel langer te zijn dan een drie assige handbak.
De Skyline Waar ik het over had is dit type. http://skyline2.nissan.co.jp/GALLERY/VO ... ES/s01.jpg
http://skyline2.nissan.co.jp/GALLERY/VO ... ES/s03.jpg
http://skyline2.nissan.co.jp/GALLERY/VO ... ES/s04.jpg
Dus niet de GT-R (had ik er d8 ik bijgezet)

Daarbij de cvt is er ook met elektromagnetische koppeling. OK dan moet er maar een iets sterkere dynamo in.
Die motor parameters. Wat is er dan nog meer nodig dan dat er nu al bij een gtt in zit. De gtt heeft al een krukas positie sensor dus ook toerenteller. Met een map sensor is het motorvacuum te bepalen en dus de last. Wat is er nog meer nodig. Het enige waar ik dus nu zo opkom is de map sensor die moet dan aangepast worden voor een turbo en je hebt een signaal. Misschien dat het wieltoerental handig zo zijn i.v.m doorslippen, of mischien een gaspedaal sensor voor het over schakelen naar een zuinige stand. Je kan het zo gek maken als je zelf wil.

derby
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

speedline schreef: Straks begint iemand dat ie een powershift bak van een tractor wel wat vindt... :lol: Heb je 24 gangen onder last in sommige gevallen...
Zowel vooruit als achteruit te gebruiken :lol: :lol: .
speedline

Derby schreef:
speedline schreef:

Derby

Hoho even terug naar wat ik zij ik had het eerst over de mv6 van nissan. Die dus in het vorige model primera werd gemonteerd. De primera heeft voorwiel aandrijving en de motor ligt dwars. Daarbij een cvt hoeft niet veel langer te zijn dan een drie assige handbak.
De Skyline Waar ik het over had is dit type. http://skyline2.nissan.co.jp/GALLERY/VO ... ES/s01.jpg
http://skyline2.nissan.co.jp/GALLERY/VO ... ES/s03.jpg
http://skyline2.nissan.co.jp/GALLERY/VO ... ES/s04.jpg
Dus niet de GT-R (had ik er d8 ik bijgezet)

Daarbij de cvt is er ook met elektromagnetische koppeling. OK dan moet er maar een iets sterkere dynamo in.
Die motor parameters. Wat is er dan nog meer nodig dan dat er nu al bij een gtt in zit. De gtt heeft al een krukas positie sensor dus ook toerenteller. Met een map sensor is het motorvacuum te bepalen en dus de last. Wat is er nog meer nodig. Het enige waar ik dus nu zo opkom is de map sensor die moet dan aangepast worden voor een turbo en je hebt een signaal. Misschien dat het wieltoerental handig zo zijn i.v.m doorslippen, of mischien een gaspedaal sensor voor het over schakelen naar een zuinige stand. Je kan het zo gek maken als je zelf wil.

derby
Die hypertronic-M6 van Nissan die in de Primera gemonteerd wordt is een conventionele duwband cvt.

Met die Getrag 6-bak in de GTR bedoelde ik dat dat een bak voor inbouw in lengte was, en niet het type wat wij proberen in te bouwen in een Super 5 of Clio.
Die GTR 6 bak wordt ook gemonteerd door Nissan (300ZX-TT), Bmw (alle 6 bakken) en Toyota (Supra T).

Die toroidale cvt zit wel degelijk in het model Skyline waarvan jij foto's online zette. Wat dat aan gaat hoef ik geen lesje waar wat in gemonteerd zit. Deze Skyline cvt heeft een manuele schakelmogelijkheid met 8 (semi-)vaste overbrengingen. Deze bak heeft 500ms nodig om van vaste overbrenging naar overbrenging te springen.

Die schakeltijd kunnen we evenaren met een handbak.

En wat ik probeer aan te geven dat je veel en veel te makkelijk denkt over de inbouw van een CVT en het geschikt maken voor een GT. Ten eerst is zo'n bak veel zwaarder en doe je daar mee je prestatievoordeel compleet te niet. En met het altijd benodigde hydraulisch aandrijfvermogen voor de bediening van zo'n bak reduceer je ook nog het effectief aan de wielen beschikbare vermogen.

Verder is er een aparte computer nodig voor bediening van de transmissie, een veel betere kwaliteit schakelaars voor dingen als handrem, rempedaal, etc. Verder is E-GAS een vereiste, moet de bak geschikt gemaakt worden voor de prestaties van de GT, en moeten allerlei beveiligingen worden afgesteld of worden "belazerd". En ga zo maar door.

Je hebt werkelijk geen idee hoe gecompliceerd zulke op het oog simpele dingen kunnen zijn.
clio_rally
Contacteer:

Voor de montage van een cvt is inderdaad een hoop meer aanpassing van het motormanagement nodig dan wellicht wordt gedacht. Verder heeft speedline het verhaal hierover voldoende onderbouwd (ook vrij correct trouwens). Ik vroeg me eigenlijk wel af waarom je de montage van een goed sper niet meteen mee neemt? Ik ben hier zelf namelijk nogal een voorstander van, zeker bij voorwielaandrijvers met een hoop vermogen, die voornamelijk op straat gebruikt worden. Natuurlijk maakt dit het kostenplaatje wat zwaarder, maar de aanpassingen waar je het nu over hebt, zijn ook niet bepaald goedkoop, of heb ik het mis?
Verder heb ik nog een heel klein off-topic vraagje, wat natuurlijk niet mag, maar aub deze keer???? Ik krijg net een saab 9000 2.3 turbo aangeboden voor nop, mist alleen twee versnellingen. Nu zoek ik een wagen die ik eenmalig kan gebruiken voor een 'crash-derby' die deze zomer gehouden wordt. De saab leek me ideaal, moet ik alleen een bak hebben. Ik weet niks van saabs, maar is zoiets te betalen bij de zweed? (speedline?)

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
GTTprutser

Even als reaktie op Riel.

Bij een Daf 66 en een volvo 340 ligt het blok in de lengte richting in de auto.
En je hebt ook dus gewoon achterwiel aandrijving :D .

Nou schakeld de vario ook grotendeels op motorvacuum.
Dit word geregeld door een ventiel.
Deze kun je omzeilen door met een schakelaar hem open te zetten.Dit is goed voor 4500 RPM
Maar dan duurt het nog even voor dat ie werkt :( .
Omdat ie alles eerst nog vacuum moet zuigen.

Nou hebben we dat opgelost door een tank te maken.
En die met een terugslagklep aan te sluiten op de vario.Dit werkt dus geweldig! 8)
En Patricks Daf66 redde nu 6000RPM.
En hij ging dan ook echt als de brandweer afgelopen Zaterdag tijdens de proefrit.

Alleen op de Auto Max wedstijd afgelopen zondag zogen de slangen direct plat en dat was een grote teleurstelling anders had ie beslist betere tijden neergezet. :(
Want hij had toen geen kickdown meer.
Getting as fast as i can in a renault powerd brick on wheels.
da-goof
Contacteer:

Och, der is ook een gast die een automaat in z'n viertje heeft gebouwd, dus als je maar gek genoeg bent kan het allemaal. Misschien komt er nog wel een een 4 variomatic.
Derby

ok ik hou er over op.
Maar wat wil je uberhaupt met links bijremmen bereiken ? We zitten niet in het WRC hoor ?!
Mag ik dan vragen wat jij met die extra versnelling wil gaan doen, zuinig rijden koop dan een....
Met die Getrag 6-bak in de GTR bedoelde ik dat dat een bak voor inbouw in lengte was, en niet het type wat wij proberen in te bouwen in een Super 5 of Clio.
Die GTR 6 bak wordt ook gemonteerd door Nissan (300ZX-TT), Bmw (alle 6 bakken) en Toyota (Supra T).
Is allemaal waar en klopt als een bus. Maar ik heb het hier nooit over de getrag 6 bak gehad.

Even een andere bak dan de vw 6 bak uit de golf 4 tdi? Is ook dwars en FWD. Is dat in te bouwen dan?

Derby
speedline

clio_rally schreef:Ik weet niks van saabs, maar is zoiets te betalen bij de zweed? (speedline?)
Gijs
Het enige wat ik weet van Saab, is dat Scania uit hetzelfde concern voortkomt. Dat ze de snelste knackebrod viercilinder turbo-trollen bouwen daar in Trollhatan. En dat ze voor hun straaljagers Volvo motoren gebruiken :D

Oh ja, en dat hun topmodellen genoemd zijn naar hun straaljagers.

Verder weet ik dat als er Aero achterop staat dat je je lelijk kunt vergissen. Zelfs als zit je er met een "Rica" T5-R achter... :( Eigen ervaring :D

Nee, helaas kan ik je niet verder helpen...
speedline

Derby schreef:Mag ik dan vragen wat jij met die extra versnelling wil gaan doen, zuinig rijden koop dan een...
Zwaktebod... :( Die extra versnelling zorgt voor korter op elkaar liggende verhoudingen. (En een toename in prestaties !) En om dan te zorgen dat we ook nog met gereduceerd toerental kunnen kruisen is een 6e versnelling noodzakelijk. In principe beschikken we over 5 overbrengingen in het zelfde snelheidsgebied waar we eerst over 4 overbrengingen beschikten.
Derby schreef:Is allemaal waar en klopt als een bus. Maar ik heb het hier nooit over de getrag 6 bak gehad.

Je noemde de Nissan Skyline GTR. Daarin zit ook een Getrag 6 bak. Maar alleen een type voor inbouw in lengte. Ik noemde deze om het verschil met "onze" bak aan te geven. We zitten hier nog steeds in een topic wat over de gemodificeerde Getrag FWD zestraps transmissie gaat.
Derby schreef:Even een andere bak dan de vw 6 bak uit de golf 4 tdi? Is ook dwars en FWD. Is dat in te bouwen dan ?
Alles is in te bouwen. Alleen heeft deze bak geen familieverwantschap met de Renault bakken. Ik herhaal het nog eens. De Renault JB en JC transmissie zijn in principe ontwikkeld door Getrag. We zijn aan het kijken naar een ander type Getrag zesbak. Valt het kwartje ? :wink:

Alles heeft een reden...
Derby

Saab bakken zullen wel duur zijn zeker als ze van meneer saab zelf zijn.
Het wordt allemaal stukken goedkoper, nu ze bij opel horen.
OM een Saab te rijden moet je eigenlijk wel een Die-hard saab rijder zijn. Het is een speciaal gevoel zegt men.

Derby
canonballman

Alle versnellingsbak onderdelen zijn duur!

Echter, mijn ervaring is dat de europese merken DUUR zijn, en dat Aziatische merken HEEL DUUR zijn.

Maar Reno heeft het afgelopen jaar de prijzen ook omhoog gegooid.

Als je die Saab zo goedkoop mogelijk gefixt wilt hebben kun je het beste een bak zoeken op de sloop voor 300 euro. Als je m daar voor meekrijgt........
clio_rally
Contacteer:

canonballman schreef:Alle versnellingsbak onderdelen zijn duur!

Echter, mijn ervaring is dat de europese merken DUUR zijn, en dat Aziatische merken HEEL DUUR zijn.

Maar Reno heeft het afgelopen jaar de prijzen ook omhoog gegooid.

Als je die Saab zo goedkoop mogelijk gefixt wilt hebben kun je het beste een bak zoeken op de sloop voor 300 euro. Als je m daar voor meekrijgt........
Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen, vervolgens die Saab eens goed de soep in rijden, vraag me af wat die 2.3 turbo levert...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Stylo

Leuk en aardig zo'n zesbak maar wat gaat het koste???
RO 16v

Stylo schreef:Leuk en aardig zo'n zesbak maar wat gaat het koste???
Ik denk dat je er leuke 16V van kan kopen.
Plaats reactie