[R5GTT]Probleempie koeling/turbo!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Turbo Tinus
Car: 5 GTT phase 1; R14

Ik had even een vraagje/mededeling;
(ja heren ik stel me nog wel voor maar daar heb ik nog ff geen tijd voor :p )

Een paar dagen geleden lag er opeens een plasje koelvloeistof onder mijn auto :( . Ik heb toen alle slangen nagekeken; niks aan de hand...het vloeistof niveau was ook nog ok. Ik ben toch maar naar mijn werk gegaan (35km over de snelweg); tijdens de rit gelukkig niks aan de hand (geen oververhitting ofzo..). Toen ik klaar was met werken weer ff alles snel nagekeken; toen ik het expantie vaatje op maakte spoot de koelvloeistof eruit! :(
Ik ben nog naar huis gekomen (zonder problemen eigenlijk). Thuis voelde ik aan het expantie vaatje; KOUD (??!?).
De volgende dag meteen het systeem ontlucht..en dat was wel nodig ook! Nadat ik weer met de auto had gereden wat het weer raak...de koelvloeistof spoot weer uit het expantie vaatje, en het systeem zat weer vol met lucht!
Nadat ik wat gezocht had op deze site dacht ik dat mijn waterpomp het probleem was (valse lucht aanzuigen); waterpomp vervangen, nog steeds hetzelfde probleem :evil:

Nadat ik nogmaals alles los had gehaald kwam ik er achter dat de koelvloeistof niet DOOR de turbo kon ; en dus ook niet terug naar het expantie vaatje (hierdoor zal er wel iets van druk ontstaan waardoor er 'terugslag' is via de waterpomp naar de onderkant van het expantie vaatje, toch?).

Nu is eigenlijk mijn vraag; hoe kan ik het kanaaltje in de turbo 'makkelijk' schoonmaken? Ik zit er aan te denken de 5 even naar de Renault garage te brengen, maar ik wil de auto liever morgen weer klaar hebben. Ik heb trouwens al geprobeerd de zooi er uit te blazen met hoge druk, maar dat lukt niet.

En in hoeverre is mijn turbo naar de klote? omdat ik waarschijnlijk al een paar dagen zonder koeling heb gereden!

Ohja, en de mogelijk oorzaak hiervan is; mijn kachel radiateur was lek, kom ik bij de Brezan (wat een kneuzen, maar dat terzijde) raad die kerel mij een goedje aan voor in je koelvloeistof (soort vloeibare pakking ofzo..). Dat heb ik toen maar in mijn koelvloeistof gedaan, en het werkte eigenlijk prima! Mijn kachel lekt niet meer.
Alleen nu zat ik te denken dat dat spul waarschijnlijk niet zo goed tegen zeer hoge temperaturen kan, en dat het daardoor de turbo heeft verstopt. Iemand ervaring daarmee?

Alvast bedankt,

Martin
Frank

Ik heb dat ook gehad bij 2 van mijn turbo's.
Ik had er met een elektro draadje in geprikt en daarna met luchtdruk er door heen gespoten.
Er kwam toen bruine "klei" uit, hierna was hij weer goed open.

Je moet dus de aan en af voer slang van de koelvloeistof er af halen en dan in de turbo ff prikken .

Dat er geen koelvloeistof door de turbo gaat is niet zo heel erg , de phase 1 en had dit ook nog niet.

Wat wel erg is is dat de koelvloeistof niet circuleert.
catrinus

Als een gtt word verbouwd naar cup versie worden de koelslangen ook van de turbo gehaald. Dus dat de turbo niet word gekoeld is niet zo`n ramp. Net zoals Frank zei.
There will be plenty of time to rest when your dead
Turbo Tinus

Das mooi om te horen, dank u!

Alleen dat 'prikken' heb ik 10 keer gedaan. Daarna 3,5 bar erop gezet; niks :(

Maaruh misschien domme vraag; als de turbo niet goed gekoeld wordt, zal de (motor-)olie dan alsware de koeling 'overnemen' zodat deze weer te heet wordt?
Maus

Turbo Tinus schreef: Maaruh misschien domme vraag; als de turbo niet goed gekoeld wordt, zal de (motor-)olie dan alsware de koeling 'overnemen' zodat deze weer te heet wordt?
Daar heb je dan toch weer je oliekoeler voor?
Turbo Tinus

8) daar heb je me :D

maar kan de standaart olie-koeler dat wel aan?
Maus

Die wordt op zijn beurt toch weer gekoeld door de radiateur?
Turbo Tinus

8) is ook weer weinig tegen in te brengen :p
Maus

Ik moest 't vorig jaar allemaal leren voor m'n chauffeursdiploma.... :)
Frank

Turbo Tinus schreef:Das mooi om te horen, dank u!

Alleen dat 'prikken' heb ik 10 keer gedaan. Daarna 3,5 bar erop gezet; niks :(

Maaruh misschien domme vraag; als de turbo niet goed gekoeld wordt, zal de (motor-)olie dan alsware de koeling 'overnemen' zodat deze weer te heet wordt?
Misschien helpt het als je de koppelingen eruit draait.
Ik had mijn turbo eraf gehaald dus ik weet niet of dit gaat met gemonteerde turbo.
Plaats reactie