[Clio16v] Pieptoon

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

Gisterochtend viel het me ook al op, dus ik dacht ach het zal wel...

Maar vanmorgen gebeurde het weer, tijdens het rijden begint de auto (waar het vandaan komt is niet echt goed te bepalen, maar het lijkt van achter te komen) een goed hoorbare pieptoon te maken, niet hoog, het lijkt een beetje op een laadklep van een vrachtwagen die naar beneden gaat, constant op dezelfde toon, en als je gas geeft gaat ie iets omhoog, en als je dan weer loslaat, weer naar hetzelfde niveau.
En na een seconde of 10-20 was het weer weg.

Wat is dit???
Don't walk the grass... smoke it
[rsi]peerke
Berichten: 664
Lid geworden op: do 5 sep 2002 14:33

'k denk je benzinepompje
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

oh kan best, de tank is bijna leeg, lampje brand al...

Heh, stom :)
Don't walk the grass... smoke it
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik weet wel zeker dat het je benzinepomp is. Ik heb nu momenteel hetzelfde namelijk, continu die f#cking pieptoon, bij mij komt het omdat ik een mutlipoint blok ingebouwd heb die een benzinedruk vraagt van 3 Bar en er een pomp in zit van een monopoint die maar iets meer dan 1 Bar kan leveren! (gelukkig heb ik gisteren mijn 16v tank+pomp opgehaald bij [B4RTK3]) wat bij jou de oorzaak is...geen idee...misschien is je benzinefilter verstopt? Of misschien is het zeefje onderaan de pomp verstopt? Of misschien is je pomp aan zn einde begonnen! :(

1 Ding weet ik wel, zo'n pomp nieuw kopen is behoorlijk duur en 2e hands zijn ze redelijk lastig te vinden. Om hem te vervangen moet officieel de hele benzinetank eronder uit dus das ook nog eens een redelijk tijdrovend klusje (vraag maar aan [B4RTK3] hoe vast die bouten kunnen zitten, 3 stuks). Er is ook nog de manier om een gat in je carrosserie te maken onder de achterbank, dan is het vervangen zo gepiept, maar of je daar nu op zit te wachten?

Maar ja, eerst maar eens kijken waarom die piept. Ik zou zelf beginnen met het benzinefilter (kan geen kwaad om te vervangen, kun je makkelijk zelf doen en is niet zo duur volgens mij).
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

oxje schreef:oh kan best, de tank is bijna leeg, lampje brand al...

Heh, stom :)
Aha, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak... ;) Heb wel eens gehoord dat je dan op je reservetank rijdt? EN dat daar een apart pompje voor is die nogal schijnt te piepen... ;)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

jeroen.k schreef:
oxje schreef:oh kan best, de tank is bijna leeg, lampje brand al...

Heh, stom :)
Aha, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak... ;) Heb wel eens gehoord dat je dan op je reservetank rijdt? EN dat daar een apart pompje voor is die nogal schijnt te piepen... ;)
jep,
ja,
nee

:)

Tnx maar weer, ben weer gerust, zometeen weer even van die dure vloeistof erin doen
Don't walk the grass... smoke it
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

oxje schreef:
jeroen.k schreef:
oxje schreef:oh kan best, de tank is bijna leeg, lampje brand al...

Heh, stom :)
Aha, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak... ;) Heb wel eens gehoord dat je dan op je reservetank rijdt? EN dat daar een apart pompje voor is die nogal schijnt te piepen... ;)
jep,
ja,
nee

:)

Tnx maar weer, ben weer gerust, zometeen weer even van die dure vloeistof erin doen
Hahaha, idd, maar weer ff naar het vermomde belasting kantoor om belasting te betalen! :lol:
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Lijkt me niet de bedoeling, nee, maar kan geen gevaar denk ik, tenzij hij door blijft zoemen als je de motor af laat slaan...dan zou je bij een ongeluk met brand in de motorruimte een lekker fikkie kunnen krijgen! :( Weet overigens niet waar dit aan zou kunnen liggen (ja, aan het brandstofrelais geval, maar wat er dan stuk aan is? Anders ff een andere scoren van de sloop, dingen krijg je zo mee voor een of twee euro.
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Brandstofrelaisgeval???

Ik ga denk ik maar eens in de vraagbaak zoeken hoe dat systeempje een beetje in elkaar steekt, maar hij moet dus in ieder geval niet blijven zoemen?!
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?
Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest. :wink:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Armando schreef:
Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?
Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest. :wink:
Pompje, zuigen? :S Sorry, maar dit volg ik niet helemaal, hij pompt gewoon benzine. Als jij je auto op contact zet dan krijgt de pomp slechts korte tijd stroom via een relais, hierdoor krijgt de motor genoeg benzine om te starten en zodra de motor loopt krijgt de computer een signaal van de ontsteking en laat hij de pomp continu lopen. Wat die pomp ook zou willen doen...als jij hem alleen op contact zet krijgt hij na een paar seconden (2 of 3 ofzo) geen stroom meer en hoort dus uit te gaan, dit ook voor bij een eventueel ongeluk, dat als de motor uitvalt de benzinepomp ook stopt ivm ontploffingsgevaar! Jouw verhaal lijkt mij niet helemaal te kloppen dus...
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Daarbij als boven de 50 km/u je pomp uit zou gaan zou je motor ook stilvallen, tis een injectie hè en die spuiten de benzine in op druk (maar liefts 3 Bar bij de 16v) bij een Carb is het verhaal al heel anders...
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Thanx Jeroen, nu snap ik dat verhaal van het brandstofrelais ook helemaal. Die zorgt er dus voor dat ie ff benzine krijgt, maar niet een continue toestroom van benzine. Dat gebeurt wel als ie rijdt. Dus inderdaad, mijn probleem klinkt als een brandstofrelais probleem.
Waar zit dat ding ergens? En is dat voor ieder type Clio hetzelfde en eventueel ook te gebruiken van een 19 ofzo?
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Ik zou niet weten waar hij bij de Clio zit, bij de 19 heb je 2 van die zwarte plastic trommels in de motorruimte, in de linkse (als je voor de auto staat) zit de computer en in de rechste zit de kabelboom stekker en de relaitjes. Bij mij zitten er 4 relais in 1 groene en 3 zwarte. 1 van die zwarte is het brandstofrelais, maar welke? In princiepe zou je naar de sloop kunnen rijden, bij jezelf 1 relais erafhalen...(hij moet iig 5 schakelingen hebben die van de pomp) en kijken in welke renault precies hetzelfde relais zit (schema en serienr staan op het relais, maar die serienr's zijn niet echt bijzonder, dat schema wel). Ik heb er thuis nog 3 liggen voor de 19 (destijds 1,25 voor betaald p.st.) maar volgens mij zijn die van de clio anders...

Let wel op dat je niks gaat doorverbinden ofzo, want je computer is niet gezekerd (had to find out the hard way)!

edit: Het is overigens niet schadelijk voor je auto en je benzine gaat er ook niet op van, die gaat via de retourleiding weer naar de tank. Het is alleen niet zo handig met een (ernstig) ongeluk, dan zul je dus ff het besef moeten hebben om het contact uit te zetten!
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Mhh dat geluidje heb ik nog nooit gehoord...Vreemd.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Als jij je auto op contact zet hoor je heel even een soort mechanisch geluidje, soort tzzzt! ( :p ) dat is die pomp die even aanslaat, ligt er ook aan hoe goed geisoleerd je kofferbak is (vooral de hoedenplank dus).
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

mja dat hoor ik ook, bzzzzt :)
Don't walk the grass... smoke it
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

oxje schreef:mja dat hoor ik ook, bzzzzt :)
Dat geluidje zocht ik ja! :lol:
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

he dat heb ik ook met mijn 5. ze zeiden dat je daarna pas mag starten ofzo
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

jeroen.k schreef:Ik zou niet weten waar hij bij de Clio zit, bij de 19 heb je 2 van die zwarte plastic trommels in de motorruimte, in de linkse (als je voor de auto staat) zit de computer en in de rechste zit de kabelboom stekker en de relaitjes. Bij mij zitten er 4 relais in 1 groene en 3 zwarte. 1 van die zwarte is het brandstofrelais, maar welke? In princiepe zou je naar de sloop kunnen rijden, bij jezelf 1 relais erafhalen...(hij moet iig 5 schakelingen hebben die van de pomp) en kijken in welke renault precies hetzelfde relais zit (schema en serienr staan op het relais, maar die serienr's zijn niet echt bijzonder, dat schema wel). Ik heb er thuis nog 3 liggen voor de 19 (destijds 1,25 voor betaald p.st.) maar volgens mij zijn die van de clio anders...

Let wel op dat je niks gaat doorverbinden ofzo, want je computer is niet gezekerd (had to find out the hard way)!

edit: Het is overigens niet schadelijk voor je auto en je benzine gaat er ook niet op van, die gaat via de retourleiding weer naar de tank. Het is alleen niet zo handig met een (ernstig) ongeluk, dan zul je dus ff het besef moeten hebben om het contact uit te zetten!
Thanx man, hier heb ik wat aan! Vanavond effe op de TNM een cliootje opentrekken en gelijk ff uitproberen of het daaraan ligt :p
Is verder dus niet gevaarlijk en niet ongunstig voor het benzineverbruik of weet ik wat, maar ja, ik heb een clio en geen bij, dus dat zoemen mag wel weg wat mij betreft :wink:
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Haha, idd kan best vervelend zijn.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

martin rs schreef:he dat heb ik ook met mijn 5. ze zeiden dat je daarna pas mag starten ofzo
Is in principe wel beter ja, voor je accu vooral.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:
martin rs schreef:he dat heb ik ook met mijn 5. ze zeiden dat je daarna pas mag starten ofzo
Is in principe wel beter ja, voor je accu vooral.
oja :lol:
Mrtn = Maarten
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef:
Armando schreef:
Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?
Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest. :wink:
Pompje, zuigen? :S Sorry, maar dit volg ik niet helemaal, hij pompt gewoon benzine. Als jij je auto op contact zet dan krijgt de pomp slechts korte tijd stroom via een relais, hierdoor krijgt de motor genoeg benzine om te starten en zodra de motor loopt krijgt de computer een signaal van de ontsteking en laat hij de pomp continu lopen. Wat die pomp ook zou willen doen...als jij hem alleen op contact zet krijgt hij na een paar seconden (2 of 3 ofzo) geen stroom meer en hoort dus uit te gaan, dit ook voor bij een eventueel ongeluk, dat als de motor uitvalt de benzinepomp ook stopt ivm ontploffingsgevaar! Jouw verhaal lijkt mij niet helemaal te kloppen dus...
De pomp is tijdsgeschakeld op een relais, als de auto op contact staat blijft ie een X aantal secondes pompen. Ga je starten gaat de pomp ook gelijk weer aan en blijft pompen tot de motor wordt afgezet. Het is niet zo dat de pomp benzine verzameld voor de 'echte' start :lol:
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:
martin rs schreef:he dat heb ik ook met mijn 5. ze zeiden dat je daarna pas mag starten ofzo
Is in principe wel beter ja, voor je accu vooral.
oja :lol:
In principe wel. Net zoiets als starten met je lampen aan. Dan wordt er inene een hoop van de accu gevraagd, in principe geen probleem, maar als je accu wat minder is...

Tis niet selcht om in een keer te starten, maar voor je accu is het beter even te wachten ;)
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

even voorgloeien :)
Don't walk the grass... smoke it
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:
jeroen.k schreef:
Armando schreef:
Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?
Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest. :wink:
Pompje, zuigen? :S Sorry, maar dit volg ik niet helemaal, hij pompt gewoon benzine. Als jij je auto op contact zet dan krijgt de pomp slechts korte tijd stroom via een relais, hierdoor krijgt de motor genoeg benzine om te starten en zodra de motor loopt krijgt de computer een signaal van de ontsteking en laat hij de pomp continu lopen. Wat die pomp ook zou willen doen...als jij hem alleen op contact zet krijgt hij na een paar seconden (2 of 3 ofzo) geen stroom meer en hoort dus uit te gaan, dit ook voor bij een eventueel ongeluk, dat als de motor uitvalt de benzinepomp ook stopt ivm ontploffingsgevaar! Jouw verhaal lijkt mij niet helemaal te kloppen dus...
De pomp is tijdsgeschakeld op een relais, als de auto op contact staat blijft ie een X aantal secondes pompen. Ga je starten gaat de pomp ook gelijk weer aan en blijft pompen tot de motor wordt afgezet. Het is niet zo dat de pomp benzine verzameld voor de 'echte' start :lol:
Zeg ik toch ook niet! ;) Hij pompt zodat je kunt starten, als hij niks doet start hij ook niet, dat hoor jij toch ook te weten? :lol:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

jeroen.k schreef: omdat ik een mutlipoint blok ingebouwd heb die een benzinedruk vraagt van 3 Bar en er een pomp in zit van een monopoint die maar iets meer dan 1 Bar kan leveren!
wat voor druk heb je nu in werkelijkheid?
rev it like a rental
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Menno schreef:
jeroen.k schreef: omdat ik een mutlipoint blok ingebouwd heb die een benzinedruk vraagt van 3 Bar en er een pomp in zit van een monopoint die maar iets meer dan 1 Bar kan leveren!
wat voor druk heb je nu in werkelijkheid?
Niet gemeten, dit zijn de gegevens van de vraagbaak. Het is iig te weinig aangezien de pomp piept als een gek (of net genoeg, maar de pomp draait gewoon op maximale druk...). Maar heb nu een complete tank van een 16v thuis liggen en die geeft iig genoeg druk, dus hoef het ook niet meer te meten ;)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

jeroen.k schreef: Als jij je auto op contact zet dan krijgt de pomp slechts korte tijd stroom via een relais, hierdoor krijgt de motor genoeg benzine om te starten en zodra de motor loopt krijgt de computer een signaal van de ontsteking en laat hij de pomp continu lopen.
Hier dan? :wink:
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Dat is toch ook zo...als hij die pomp niet ff aanzet kun je je auto toch zeker niet starten (zoals de mijnes toen ik mn computer een enkele reis computerhemel gaf ;) ) ;) Dat ff aanzetten van de pomp is dus gewoon om je auto te kunnen starten, maak mij maar eens wat anders wijs... ;)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Dat is niet zo, de benzine gaat namelijk gelijk weer door naar de retourleiding. De pomp is tijdsgeschakeld om deze niet onnodig te laten draaien als de motor op contact staat, want hoevaak gebeurt dat niet. Je hebt het zelf steeds over de benizinedruk, daar ben je helemaal vol van. Zet de motor op contact, laat 'm zoemen tot ie stopt, trek je relais eruit en probeer maar te starten. Hij bouwt dus geen potje op om te kunnen starten.

Tevens zal er ook wel een veiligheidsoverweging inzitten, dat na een ongeluk de auto wordt uitgezet of op contact komt te staan, maar dat dan toch de pomp stopt.
Mrtn = Maarten
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mrtn schreef:Dat is niet zo, de benzine gaat namelijk gelijk weer door naar de retourleiding. De pomp is tijdsgeschakeld om deze niet onnodig te laten draaien als de motor op contact staat, want hoevaak gebeurt dat niet.
Precies wat je zegt niet onnodig te laten draaien! ;) Het is dus nodig voor het starten dat hij even pompt (je zult toch iets benzine moeten hebben om te starten!) ;)
Mrtn schreef:Je hebt het zelf steeds over de benizinedruk, daar ben je helemaal vol van.
Nee hoor, ben er niet zo vol van. Alleen wil ik in de eerste plaats van het verschrikkelijk irritante gepiep af! Ten tweede merk ik bij normaal gebruik binnen de bebouwde kom dat de motor iets stotterd, sputterd als ik plotseling gas los laat...dat komt naar mijn mening door een tijdelijk te kort aan benzine oid (een fout mengsel of whatever)...komt ook nog bij dat hij best wel zuipt momenteel (kom krap aan op de 1 op 10, ook bij normaal gebruik). Ik hoop dat dit met de juiste pomp ook opgelost is! (zou niet weten waarom, maar dat vermoed ik gewoon)
Mrtn schreef:Zet de motor op contact, laat 'm zoemen tot ie stopt, trek je relais eruit en probeer maar te starten. Hij bouwt dus geen potje op om te kunnen starten.
Hij bouwt idd geen potje op, maar als je voordat je de motor op contact zet het relais zou uitschakelen en dan probeert te starten doet ie niks, omdat ie geen juice heeft dus. Er zal dus ongetwijgfeld iets in de injectorrail blijven hangen wat niet retour gaat via de leiding, mooi voorbeeld hiervan vindt ik mijn auto na de overbouw. De motor liep elke keer ongeveer 10 seconden, deze tijd was telkens even lang. Dit was duidelijk de hoeveelheid benzine die hij even naar voren had gepompt. Er blijft dus wel iets hangen (idd niet in een potje :p )
Mrtn schreef:Tevens zal er ook wel een veiligheidsoverweging inzitten, dat na een ongeluk de auto wordt uitgezet of op contact komt te staan, maar dat dan toch de pomp stopt.
Dat lijkt me de voornaamste reden voor deze construcie idd ja.

Maar again correct me if I'm completely wrong! ;)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Er blijft altijd benzine in de leiding zitten, waar de motor even op kan lopen, dat was bij jou ook zo, maar dat heeft nix met het doorlopen van de pomp te maken, het is altijd gevuld.

I tried, but I can't convince you.......
Mrtn = Maarten
Plaats reactie