[Clio16v] Pieptoon
Gisterochtend viel het me ook al op, dus ik dacht ach het zal wel...
Maar vanmorgen gebeurde het weer, tijdens het rijden begint de auto (waar het vandaan komt is niet echt goed te bepalen, maar het lijkt van achter te komen) een goed hoorbare pieptoon te maken, niet hoog, het lijkt een beetje op een laadklep van een vrachtwagen die naar beneden gaat, constant op dezelfde toon, en als je gas geeft gaat ie iets omhoog, en als je dan weer loslaat, weer naar hetzelfde niveau.
En na een seconde of 10-20 was het weer weg.
Wat is dit???
Maar vanmorgen gebeurde het weer, tijdens het rijden begint de auto (waar het vandaan komt is niet echt goed te bepalen, maar het lijkt van achter te komen) een goed hoorbare pieptoon te maken, niet hoog, het lijkt een beetje op een laadklep van een vrachtwagen die naar beneden gaat, constant op dezelfde toon, en als je gas geeft gaat ie iets omhoog, en als je dan weer loslaat, weer naar hetzelfde niveau.
En na een seconde of 10-20 was het weer weg.
Wat is dit???
Don't walk the grass... smoke it
Ik weet wel zeker dat het je benzinepomp is. Ik heb nu momenteel hetzelfde namelijk, continu die f#cking pieptoon, bij mij komt het omdat ik een mutlipoint blok ingebouwd heb die een benzinedruk vraagt van 3 Bar en er een pomp in zit van een monopoint die maar iets meer dan 1 Bar kan leveren! (gelukkig heb ik gisteren mijn 16v tank+pomp opgehaald bij [B4RTK3]) wat bij jou de oorzaak is...geen idee...misschien is je benzinefilter verstopt? Of misschien is het zeefje onderaan de pomp verstopt? Of misschien is je pomp aan zn einde begonnen! 
1 Ding weet ik wel, zo'n pomp nieuw kopen is behoorlijk duur en 2e hands zijn ze redelijk lastig te vinden. Om hem te vervangen moet officieel de hele benzinetank eronder uit dus das ook nog eens een redelijk tijdrovend klusje (vraag maar aan [B4RTK3] hoe vast die bouten kunnen zitten, 3 stuks). Er is ook nog de manier om een gat in je carrosserie te maken onder de achterbank, dan is het vervangen zo gepiept, maar of je daar nu op zit te wachten?
Maar ja, eerst maar eens kijken waarom die piept. Ik zou zelf beginnen met het benzinefilter (kan geen kwaad om te vervangen, kun je makkelijk zelf doen en is niet zo duur volgens mij).

1 Ding weet ik wel, zo'n pomp nieuw kopen is behoorlijk duur en 2e hands zijn ze redelijk lastig te vinden. Om hem te vervangen moet officieel de hele benzinetank eronder uit dus das ook nog eens een redelijk tijdrovend klusje (vraag maar aan [B4RTK3] hoe vast die bouten kunnen zitten, 3 stuks). Er is ook nog de manier om een gat in je carrosserie te maken onder de achterbank, dan is het vervangen zo gepiept, maar of je daar nu op zit te wachten?
Maar ja, eerst maar eens kijken waarom die piept. Ik zou zelf beginnen met het benzinefilter (kan geen kwaad om te vervangen, kun je makkelijk zelf doen en is niet zo duur volgens mij).
Aha, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak...oxje schreef:oh kan best, de tank is bijna leeg, lampje brand al...
Heh, stom

jep,jeroen.k schreef:Aha, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak...oxje schreef:oh kan best, de tank is bijna leeg, lampje brand al...
Heh, stomHeb wel eens gehoord dat je dan op je reservetank rijdt? EN dat daar een apart pompje voor is die nogal schijnt te piepen...
ja,
nee

Tnx maar weer, ben weer gerust, zometeen weer even van die dure vloeistof erin doen
Don't walk the grass... smoke it
Hahaha, idd, maar weer ff naar het vermomde belasting kantoor om belasting te betalen!oxje schreef:jep,jeroen.k schreef:Aha, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak...oxje schreef:oh kan best, de tank is bijna leeg, lampje brand al...
Heh, stomHeb wel eens gehoord dat je dan op je reservetank rijdt? EN dat daar een apart pompje voor is die nogal schijnt te piepen...
ja,
nee
Tnx maar weer, ben weer gerust, zometeen weer even van die dure vloeistof erin doen

Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?
Lijkt me niet de bedoeling, nee, maar kan geen gevaar denk ik, tenzij hij door blijft zoemen als je de motor af laat slaan...dan zou je bij een ongeluk met brand in de motorruimte een lekker fikkie kunnen krijgen!
Weet overigens niet waar dit aan zou kunnen liggen (ja, aan het brandstofrelais geval, maar wat er dan stuk aan is? Anders ff een andere scoren van de sloop, dingen krijg je zo mee voor een of twee euro.

Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest.Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Pompje, zuigen?Armando schreef:Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest.Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.

Daarbij als boven de 50 km/u je pomp uit zou gaan zou je motor ook stilvallen, tis een injectie hè en die spuiten de benzine in op druk (maar liefts 3 Bar bij de 16v) bij een Carb is het verhaal al heel anders...
Thanx Jeroen, nu snap ik dat verhaal van het brandstofrelais ook helemaal. Die zorgt er dus voor dat ie ff benzine krijgt, maar niet een continue toestroom van benzine. Dat gebeurt wel als ie rijdt. Dus inderdaad, mijn probleem klinkt als een brandstofrelais probleem.
Waar zit dat ding ergens? En is dat voor ieder type Clio hetzelfde en eventueel ook te gebruiken van een 19 ofzo?
Waar zit dat ding ergens? En is dat voor ieder type Clio hetzelfde en eventueel ook te gebruiken van een 19 ofzo?
Ik zou niet weten waar hij bij de Clio zit, bij de 19 heb je 2 van die zwarte plastic trommels in de motorruimte, in de linkse (als je voor de auto staat) zit de computer en in de rechste zit de kabelboom stekker en de relaitjes. Bij mij zitten er 4 relais in 1 groene en 3 zwarte. 1 van die zwarte is het brandstofrelais, maar welke? In princiepe zou je naar de sloop kunnen rijden, bij jezelf 1 relais erafhalen...(hij moet iig 5 schakelingen hebben die van de pomp) en kijken in welke renault precies hetzelfde relais zit (schema en serienr staan op het relais, maar die serienr's zijn niet echt bijzonder, dat schema wel). Ik heb er thuis nog 3 liggen voor de 19 (destijds 1,25 voor betaald p.st.) maar volgens mij zijn die van de clio anders...
Let wel op dat je niks gaat doorverbinden ofzo, want je computer is niet gezekerd (had to find out the hard way)!
edit: Het is overigens niet schadelijk voor je auto en je benzine gaat er ook niet op van, die gaat via de retourleiding weer naar de tank. Het is alleen niet zo handig met een (ernstig) ongeluk, dan zul je dus ff het besef moeten hebben om het contact uit te zetten!
Let wel op dat je niks gaat doorverbinden ofzo, want je computer is niet gezekerd (had to find out the hard way)!
edit: Het is overigens niet schadelijk voor je auto en je benzine gaat er ook niet op van, die gaat via de retourleiding weer naar de tank. Het is alleen niet zo handig met een (ernstig) ongeluk, dan zul je dus ff het besef moeten hebben om het contact uit te zetten!
Als jij je auto op contact zet hoor je heel even een soort mechanisch geluidje, soort tzzzt! (
) dat is die pomp die even aanslaat, ligt er ook aan hoe goed geisoleerd je kofferbak is (vooral de hoedenplank dus).

Thanx man, hier heb ik wat aan! Vanavond effe op de TNM een cliootje opentrekken en gelijk ff uitproberen of het daaraan ligtjeroen.k schreef:Ik zou niet weten waar hij bij de Clio zit, bij de 19 heb je 2 van die zwarte plastic trommels in de motorruimte, in de linkse (als je voor de auto staat) zit de computer en in de rechste zit de kabelboom stekker en de relaitjes. Bij mij zitten er 4 relais in 1 groene en 3 zwarte. 1 van die zwarte is het brandstofrelais, maar welke? In princiepe zou je naar de sloop kunnen rijden, bij jezelf 1 relais erafhalen...(hij moet iig 5 schakelingen hebben die van de pomp) en kijken in welke renault precies hetzelfde relais zit (schema en serienr staan op het relais, maar die serienr's zijn niet echt bijzonder, dat schema wel). Ik heb er thuis nog 3 liggen voor de 19 (destijds 1,25 voor betaald p.st.) maar volgens mij zijn die van de clio anders...

Is verder dus niet gevaarlijk en niet ongunstig voor het benzineverbruik of weet ik wat, maar ja, ik heb een clio en geen bij, dus dat zoemen mag wel weg wat mij betreft
De pomp is tijdsgeschakeld op een relais, als de auto op contact staat blijft ie een X aantal secondes pompen. Ga je starten gaat de pomp ook gelijk weer aan en blijft pompen tot de motor wordt afgezet. Het is niet zo dat de pomp benzine verzameld voor de 'echte' startjeroen.k schreef:Pompje, zuigen?Armando schreef:Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest.Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?Sorry, maar dit volg ik niet helemaal, hij pompt gewoon benzine. Als jij je auto op contact zet dan krijgt de pomp slechts korte tijd stroom via een relais, hierdoor krijgt de motor genoeg benzine om te starten en zodra de motor loopt krijgt de computer een signaal van de ontsteking en laat hij de pomp continu lopen. Wat die pomp ook zou willen doen...als jij hem alleen op contact zet krijgt hij na een paar seconden (2 of 3 ofzo) geen stroom meer en hoort dus uit te gaan, dit ook voor bij een eventueel ongeluk, dat als de motor uitvalt de benzinepomp ook stopt ivm ontploffingsgevaar! Jouw verhaal lijkt mij niet helemaal te kloppen dus...

Mrtn = Maarten
In principe wel. Net zoiets als starten met je lampen aan. Dan wordt er inene een hoop van de accu gevraagd, in principe geen probleem, maar als je accu wat minder is...Mrtn schreef:ojajeroen.k schreef:Is in principe wel beter ja, voor je accu vooral.martin rs schreef:he dat heb ik ook met mijn 5. ze zeiden dat je daarna pas mag starten ofzo
Tis niet selcht om in een keer te starten, maar voor je accu is het beter even te wachten

Zeg ik toch ook niet!Mrtn schreef:De pomp is tijdsgeschakeld op een relais, als de auto op contact staat blijft ie een X aantal secondes pompen. Ga je starten gaat de pomp ook gelijk weer aan en blijft pompen tot de motor wordt afgezet. Het is niet zo dat de pomp benzine verzameld voor de 'echte' startjeroen.k schreef:Pompje, zuigen?Armando schreef:Meestal is het zo dat het pompje niet werkt als je een eindje rijd boven de 50 km per uur zullen we zeggen. Bij stilstand zuigt ie dan aan (b.v stoplicht) als je dan gas geeft blijft het pompje maar even door zuigen of bij heel rustig rijden.. Bij thuisaankomst rijd je meestal wat rustiger waardoor de auto weer aanzuigd je zet m uit.. Als je me dan weer op contact zet gaat ie verder met z'n karweitje zuigen!! Tot ie niet meer kan en stopt het pompje weer met zuigen.. Het is dus ook zo dat hoe langer je hiermee wacht het pompje in langer maten zal gaan werken totdat het natuurlijk helemaal is afgelopen (benzine op) gelukkig ben ik het altijd voor geweest.Ollie schreef:Effe een vraagje om hier een beetje op verder te borduren.
Als je de auto op contact zet, dan hoor je toch normaal gesproken ff de benzinepomp links achter zoemen. Nu blijft ie echter bij mij zoemen, zolang hij op contact staat. Is toch niet de bedoeling, lijkt mij, of wel?Sorry, maar dit volg ik niet helemaal, hij pompt gewoon benzine. Als jij je auto op contact zet dan krijgt de pomp slechts korte tijd stroom via een relais, hierdoor krijgt de motor genoeg benzine om te starten en zodra de motor loopt krijgt de computer een signaal van de ontsteking en laat hij de pomp continu lopen. Wat die pomp ook zou willen doen...als jij hem alleen op contact zet krijgt hij na een paar seconden (2 of 3 ofzo) geen stroom meer en hoort dus uit te gaan, dit ook voor bij een eventueel ongeluk, dat als de motor uitvalt de benzinepomp ook stopt ivm ontploffingsgevaar! Jouw verhaal lijkt mij niet helemaal te kloppen dus...

wat voor druk heb je nu in werkelijkheid?jeroen.k schreef: omdat ik een mutlipoint blok ingebouwd heb die een benzinedruk vraagt van 3 Bar en er een pomp in zit van een monopoint die maar iets meer dan 1 Bar kan leveren!
rev it like a rental
Niet gemeten, dit zijn de gegevens van de vraagbaak. Het is iig te weinig aangezien de pomp piept als een gek (of net genoeg, maar de pomp draait gewoon op maximale druk...). Maar heb nu een complete tank van een 16v thuis liggen en die geeft iig genoeg druk, dus hoef het ook niet meer te metenMenno schreef:wat voor druk heb je nu in werkelijkheid?jeroen.k schreef: omdat ik een mutlipoint blok ingebouwd heb die een benzinedruk vraagt van 3 Bar en er een pomp in zit van een monopoint die maar iets meer dan 1 Bar kan leveren!

Hier dan?jeroen.k schreef: Als jij je auto op contact zet dan krijgt de pomp slechts korte tijd stroom via een relais, hierdoor krijgt de motor genoeg benzine om te starten en zodra de motor loopt krijgt de computer een signaal van de ontsteking en laat hij de pomp continu lopen.
Mrtn = Maarten
Dat is toch ook zo...als hij die pomp niet ff aanzet kun je je auto toch zeker niet starten (zoals de mijnes toen ik mn computer een enkele reis computerhemel gaf
)
Dat ff aanzetten van de pomp is dus gewoon om je auto te kunnen starten, maak mij maar eens wat anders wijs... 

Dat is niet zo, de benzine gaat namelijk gelijk weer door naar de retourleiding. De pomp is tijdsgeschakeld om deze niet onnodig te laten draaien als de motor op contact staat, want hoevaak gebeurt dat niet. Je hebt het zelf steeds over de benizinedruk, daar ben je helemaal vol van. Zet de motor op contact, laat 'm zoemen tot ie stopt, trek je relais eruit en probeer maar te starten. Hij bouwt dus geen potje op om te kunnen starten.
Tevens zal er ook wel een veiligheidsoverweging inzitten, dat na een ongeluk de auto wordt uitgezet of op contact komt te staan, maar dat dan toch de pomp stopt.
Tevens zal er ook wel een veiligheidsoverweging inzitten, dat na een ongeluk de auto wordt uitgezet of op contact komt te staan, maar dat dan toch de pomp stopt.
Mrtn = Maarten
Precies wat je zegt niet onnodig te laten draaien!Mrtn schreef:Dat is niet zo, de benzine gaat namelijk gelijk weer door naar de retourleiding. De pomp is tijdsgeschakeld om deze niet onnodig te laten draaien als de motor op contact staat, want hoevaak gebeurt dat niet.

Nee hoor, ben er niet zo vol van. Alleen wil ik in de eerste plaats van het verschrikkelijk irritante gepiep af! Ten tweede merk ik bij normaal gebruik binnen de bebouwde kom dat de motor iets stotterd, sputterd als ik plotseling gas los laat...dat komt naar mijn mening door een tijdelijk te kort aan benzine oid (een fout mengsel of whatever)...komt ook nog bij dat hij best wel zuipt momenteel (kom krap aan op de 1 op 10, ook bij normaal gebruik). Ik hoop dat dit met de juiste pomp ook opgelost is! (zou niet weten waarom, maar dat vermoed ik gewoon)Mrtn schreef:Je hebt het zelf steeds over de benizinedruk, daar ben je helemaal vol van.
Hij bouwt idd geen potje op, maar als je voordat je de motor op contact zet het relais zou uitschakelen en dan probeert te starten doet ie niks, omdat ie geen juice heeft dus. Er zal dus ongetwijgfeld iets in de injectorrail blijven hangen wat niet retour gaat via de leiding, mooi voorbeeld hiervan vindt ik mijn auto na de overbouw. De motor liep elke keer ongeveer 10 seconden, deze tijd was telkens even lang. Dit was duidelijk de hoeveelheid benzine die hij even naar voren had gepompt. Er blijft dus wel iets hangen (idd niet in een potjeMrtn schreef:Zet de motor op contact, laat 'm zoemen tot ie stopt, trek je relais eruit en probeer maar te starten. Hij bouwt dus geen potje op om te kunnen starten.

Dat lijkt me de voornaamste reden voor deze construcie idd ja.Mrtn schreef:Tevens zal er ook wel een veiligheidsoverweging inzitten, dat na een ongeluk de auto wordt uitgezet of op contact komt te staan, maar dat dan toch de pomp stopt.
Maar again correct me if I'm completely wrong!

Er blijft altijd benzine in de leiding zitten, waar de motor even op kan lopen, dat was bij jou ook zo, maar dat heeft nix met het doorlopen van de pomp te maken, het is altijd gevuld.
I tried, but I can't convince you.......
I tried, but I can't convince you.......
Mrtn = Maarten