[R25 V6 turbo] Meer slagvolume, en dan.....??

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
canonballman

En iets anders, ook een tegenvaller:

Ik was in de veronderstelling dat deze V6motoren zuigerbodemkoeling hadden, maar dat blijkt niet zo te zijn :( :( :( :( :(

Ik geloof wel dat de V6 12klepper uit de Laguna (een opvolger van het 25 blok) NATRIUM gekoelde kleppen heeft. >-) >-) >-) >-)

misschien de mijne ook....???
iemand??????
Matijs
Contacteer:

Nee, weet ik niet. Ik weet wel dat de R5 MAXI Turbo ook natriumgekoelde kleppen heeft, en dat ze tegenwoordig een ander goedje gebruiken dan Natrium (misschien mag natrium niet meer, het is namelijk nogal gemeen spul als het in aanraking komt met lucht)
canonballman

Kheb ooit een Laguna V6 flink onderhanden genomen, toen ik nog bij Reno werkte, en daar stond in het bijbehorende werkplaatsboek dat als de kleppen werden vernieuwd dat de oude kleppen doormidden moesten worden geslepen (handschoenen en andere goede bescherming natuurlijk 8) ) en dan in een bak met water geflikkerd moesten worden.

Ik geloof dat Natrium vooral heel agressief reageert met water.

Natrium zit geloof ik ook in Carbid, waar ze mee knallen. Doen ze er ook een beetje water bij. vervolgens gaat het sudderen, komt er een explosief gas vrij, vonkje erbij.............BAM! >-)
Panoramix

Zien we het resultaat op de volgende Renault 25 meeting? Ik ben wel benieuwd! :)
Matijs
Contacteer:

canonballman schreef:daar stond in het bijbehorende werkplaatsboek dat als de kleppen werden vernieuwd dat de oude kleppen doormidden moesten worden geslepen (handschoenen en andere goede bescherming natuurlijk 8) ) en dan in een bak met water geflikkerd moesten worden.

Ik geloof dat Natrium vooral heel agressief reageert met water.
Ik kan me toch herinneren dat bij ons op de middelbare school Natrium altijd in water werd bewaard...

P.S. Welkom op ons forum Panoramix!, stel je even voor in het wie is wie topic (klikken), zodat iedereen weet met wie we van doen hebben :)
canonballman

Zien we het resultaat op de volgende Renault 25 meeting? Ik ben wel benieuwd!

Ik hoop het wel :)

Stel je inderdaad even voor in de topic 'WIE IS WIE'

enne, zit jij ook op het Renault25 forum? Zoja onderwelke naam?
canonballman

Ja, ik kan het mis hebben over dat Natrium hoor, ik ben geen scheikundige....... :( :(
robert

lb, maar natrium wordt in olie bewaard. Het reageerd heel heftig met water en der ontstaat knalgas (h2 en o2 bij elkaar)

Carbiet is ongebluste kalk. Ca0 zoveel dacht ik, er zit iig geen natrium in. Maar als je er water bij kiept ontstaat er ook knalgas.

Ik heb een heel oud tuningsboek, daarin stond dat je versleten natriumgekoelde kleppen het beste maar HEEL DIEPin je tuin moest begraven. gheghe, moet je nu eens proberen...
canonballman

O, dan is het dus Calcium wat ook erg agressief reageert met water...........

Barium dacht ik ook...........

of zit ik nou uit mn nek te lullen...?????
canonballman

Enne, ik denk dat het wel los moet lopen

Heb in een boek gelezen dat turbomotoren geen superscherpe nokkenassen nodig hebben met superveel kleplift. Omdat er een turbo opzit worden de cilinders TOCH wel gevuld.
Er stond een tabel in met de waarden van een snelle Porsche 911 versie (Carrera ofzo) en de turbo versie. De turboversie had veel tammere nokkenassen en minder kleplift.

En ik denk dat zon standaard 2,9 V6 uit een 25 geen superscherpe nokkenassen heeft. Komt immers niet uit een sportauto maar uit een limousine. En daar is het toch wel fijn als die bij lage toeren al een berg koppel hebben, dus niet superscherp lijkt me.

Sowieso; omdat ik nu 10 milimeter MEER slag krijg, moet de kleplift toch wel een stukje groter worden, er is immers ook 10 milimeter MEER ruimte voor de klep om open te gaan

Maar goed, BACK ON TOPIC AGAIN!

iemand??????
Anonymous

canonballman schreef:O, dan is het dus Calcium wat ook erg agressief reageert met water...........

Barium dacht ik ook...........

of zit ik nou uit mn nek te lullen...?????
Natrium en Kalium.

onze lerares deed altijd voor de geinwat in een oud aquarium. Op een gegeven moment was dat te vaak gebeurd en knalde heel dat ding uit elkaar. Dus dat vergeet ik niet meer 8)

Word bewaard onder petroleum

edit: o sorry, back on tpic dan maar weer.
canonballman

Kee, BACK ON TOPIC weer dan:

Ik heb vandaag de cilinderkoppen van de 2849 cc motor afgehaald.
En YEEESSSSSSAAAAAHHHHHHH alles ziet er goed uit!!!!! :) :) :)

De cilinderbussen zijn nog hartstikke goed, je ziet alleen maar de hoongroeven, en geen 'lengte groeven' zoals ik die al enkele keren bij GTT blokken heb mogen aanschouwen.

Had ik ook wel een beetje verwacht, want:
- deze motoren staan bekend als goed
- had ongeveer 2 ton gelopen, zeker niet meer
- zat geen vliegwiel op maar dunne plaat voor montage van koppelomvormer= dus automaat
en dat zei die sloper ook: " was een schadebak, en de automaat hebben we een jaar of 2 geleden al verkocht, hij reed nog goed"

en jullie weten: automatiekgetriebe schakelt op bij een toerental dat nog netjes is :p :p :p
en doorgaans zijn automaat ouwelullen :wink: niet van die scheurneuzen :D
canonballman

Oja:
de cilinderkoppen zien er ook nog goed uit:
-nokkenstokken niet ingelopen
-kleppen liggen nog behoorlijk hoog=klepzittingen nog goed
-zo op het OOG nergens gescheurd, ook niet tussen de klepzittingen

Ik heb gelijk de nokken gemeten en de tuimelaars gemeten en daar even een berekeningetje op los gelaten:
kleplift inlaat = 7,6 milimeter
kleplift uitlaat = 7,9 milimeter

deze waarden zijn waarschijnlijk niet exact maar benaderen de exacte waarden goed denk ik.

want de tuimelaar-overbrengverhouding is 1,2,3 niet HEEL erg goed te meten.

wat ik wel een beetje vreemd vind is dat de uitlaatklep net iets meer lift heeft als de inlaatklep, maar dat kan natuurlijk zijn omdat de inlaatklep groter is en daardoor minder ver open kan.
canonballman

het zuigerverhaal:

Ik moet nog effe steuntjes maken die de cil.bussen op zn plaats houden, en dan kan ik de zuigers eruit halen.

wat ik al wel gezien heb:

de zuigers hebben een beetje een gecompliceerde bovenkant: er zitten 2 kuiltjes in, ik weet niet waarvoor.........1 voor de bougie??? ik zal straks eens effe checken.

Verder zijn er voor de in- en uitlaatkleppen ook stukjes weggefreesd zodat die de zuigers niet raken.

Ik moet dus de compressieverhouding omlaag krijgen, en dat was en BEN ik van plan door de zuigers af te draaien.

Met een dikkere koppakking win ik namelijk niet genoeg en de verbrandingskamers in de kop zijn niet bolvormig, zodat ik daar niet heel makkelijk materiaal kan weghalen met een soort van BOLKOP frees.
Kheb ooit met zon ding verbrandingskamers bewerkt van Citroen DS koppen, maar dat gaat bij deze denk ik niet lukken.

Het afdraaien lijkt me de beste methode, ik hoop alleen niet dat de zuigerbodem dan te dun wordt, maar ja, het blijt een probeersel :) en waar gehakt wordt vallen spaanders........of zoiets :wink:

Als ik vlakke zuigerbodems was tegengekomen, dan had er over het hele oppervlak een milimeter vanaf gemoeten. Deze zuigers hebben in het midden een apart 'plateau' wat een mm of 2 3 hoger ligt als de rest. Net als bij een GTT zuiger, maar dan iets hoger.

Oo, en toen ik de eerste kop eraf had en de zuigerdiameter zag wist ik het zeker........:

THERE IS NO SUBSTITUTE FOR CUBIC INCHES!!!!!! >-) :p 8) 8)

hadden die Harlie mannen toch gelijk..................................
canonballman

kheb weer iets gevonden:

Op de bovenkant van alle zuigers staat een pijl (richting distributie) maar ook het volgende:

9.5

Nou heeft dit blok een compressieverhouding van 1 : 9,5

Zou het zo zijn dat de cil.koppen en de bussen gelijk zijn, en dat de compr.verhouding alleen wordt veranderd d.m.v andere zuigers?

En dat er dan op de Turbo zuigers 8,2 staat??????

Tis al vaker gebeurd natuurlijk:
P205 1900 GTi en Opel Kadett Gsi hebben ook 2 soorten zuigers, waarvan de 1 voor een hogere Compr. verhouding zorgt.

En het is nou eenmaal makkelijker om andere zuigers te maken als andere cil.koppen.

Ik ga toch maar eens heel snel dat kapotte blok uit de 25 snukken en dat eens openschroeven, dan weet ik weer VEEEEELL meer............. :)
Sander
Contacteer:

canonballman schreef:kheb weer iets gevonden:

Op de bovenkant van alle zuigers staat een pijl (richting distributie) maar ook het volgende:

9.5

Nou heeft dit blok een compressieverhouding van 1 : 9,5

Zou het zo zijn dat de cil.koppen en de bussen gelijk zijn, en dat de compr.verhouding alleen wordt veranderd d.m.v andere zuigers?

En dat er dan op de Turbo zuigers 8,2 staat??????

Tis al vaker gebeurd natuurlijk:
P205 1900 GTi en Opel Kadett Gsi hebben ook 2 soorten zuigers, waarvan de 1 voor een hogere Compr. verhouding zorgt.

En het is nou eenmaal makkelijker om andere zuigers te maken als andere cil.koppen.

Ik ga toch maar eens heel snel dat kapotte blok uit de 25 snukken en dat eens openschroeven, dan weet ik weer VEEEEELL meer............. :)
Bij de GTT hebben ze toch de kop aangepast toch?

S :D nder
canonballman

weet ik niet.

Een GTT heeft iig een dikkere koppakking. Maar nog een verschil met de 25:
de basismotor van de GTT, dus zonder turbo, heeft volgens mij niet zon hoge compr.verh. als dit relatief moderne (injectie enz.) 25 blok.

gewone C1J zal max 1 : 9,0 hebben denk ik, misschien nog wel minder........
canonballman

Nou, ik heb weer eens te vroeg gejuichd..... :(

Ik heb nou alle zuigers eruit, en de zuigers van de ene cilinderbank zijn alle drie aan 1 kant lichtjes gegroefd. De bussen ook een heel klein beetje, niet extreem.

De zuigers hebben het alle drie aan dezelfde kant. de kant waar volgens mij de leibaankracht opkomt bij het omhoog gaan van de zuiger.

Misschien heeft deze cilinderbank aan 1 kant ooit een keer slechte koeling gehad???? dat ze daardoor alle drie op dezelfde kant slijtage vertonen???

Ik wil deze zuigers eigenlijk niet terug zetten, want het zijn behoorlijk korte zuigers, en ik ben bang dat ze teveel kantelen, met bijgeluiden als gevolg. :(
Kga nou dus maar NOG zon motor kopen denk ik, en dan maar kijken of daar nog 3 goede zuigers en bussen inzitten.

Maar eerst maar effe het kapotte blok uit de 25 halen en daar de zuigers eens van bekijken......
Matijs
Contacteer:

canonballman schreef:gewone C1J zal max 1 : 9,0 hebben denk ik, misschien nog wel minder........
C1J gaat tot 9,2
En succes met de zoektocht naar nog een blok :wink:
canonballman

Thanks, ik weet dat er 1 op marktplaats staat van iemand van de 25 site. 145 euro vraagprijs. Is natuurlijk niet veel als het blok goed is, maarja, dat dacht ik van deze ook. En ik heb alleen 3 zuigers en 3 bussen nodig.
canonballman

Okee, we zijn weer wat verder:

Ik heb gisteren en vandaag aan de 25 turbo gewerkt, de motor eruit halen.
Gisteren wat voor bereidend werk, aan de bovenkant een hoop slangen enzo losgemaakt.
Vervolgens vanavond de rest gedaan.

En tering tering wat is dat een hoop werk zon motor uitbouwen. Ik heb het natuurlijk nog nooit bij een 25 gedaan, en zeker geen V6 turbo, maar het zit er ECHT VOL onder de kap, nog meer als bij een GTT of Williams. :(

Je moet het maar zien als een GTT waar ook stuurbekrachtiging, airco, injectie en ABS opzit.

Vol dus.

Niet echt moeilijke dingen tegengekomen, gewoon een hoop priegelwerk.
Om half elf begon ik met takelen, een half uur later lag ie ernaast na een paar kleine tegenslagjes.
Doordat de koppeling helemaal naar zn grootje was, zat zelf het druklager VAST aan de drukgroep, dus daar bleef ie steken, onder andere.

Ook zat de airco pomp goed in de weg, omdat die eerst was losgekoppeld van de motor, en met de leidingen er nog aan OPZIJ gelegd moest worden. Nou dat OPZIJ leggen vergeet dat maar gerust.......gaat niet :(
Maar uiteindelijk ligt ie er dan toch naast :D euhhh VOOR.

Ik meld me bij deze gelijk af voor de openingsmeeting, want ik heb de auto nooit op tijd klaar, tenzij dat ik er elke dag tijd aan besteedt.

Er is namelijk nog meer aan de hand: de versnellingsbak moet er ook uit, en opengemaakt worden, want op de prise-as zit een milimeter of 2 speling. Hij schakelde toendertijd echter goed, waarschijnlijk omdat het uiteinde van de prise-as draait in het vliegwiel.

Ook kwam ik nog iets HEEL LOMPS tegen :( 1 of andere KLOJO (monteur kan ik m niet noemen, eerder FROTKONING) heeft aan de onderkant van het koppelingshuis door middel van gaten boren een 'luikje' gemaakt van 4 bij 6 centimeter. Waarvoor????? Hoe moet ik dat nou weten????!!! Om de koppeling te controleren :wink: :-* :-* :evil: :evil: ????? OF DAT IE ER NOG INZAT?????? :evil: :evil:

Maakt op zich niks uit zon luikje, maar ik heb dat gewoon niet graag. Komt de stijfheid niet ten goede, en wat als het verder gaat scheuren?

Dus moet de bak er ook nog uithalen, en dan denk ik dat ik OF een andere bak(huis) ga scoren of het dicht laat lassen.

Maar eerst eens een cilinderkop eraf trekken en kijken wat voor zuigers, wat voor cilinderkoppen, en wat voor nokkenassen er in een turbo blok zitten.

Goed jullie zijn weer op de hoogte!

Join me for the next episode of the 25 turbo story! :wink: :D
Sander
Contacteer:

canonballman schreef:Ik meld me bij deze gelijk af voor de openingsmeeting, want ik heb de auto nooit op tijd klaar, tenzij dat ik er elke dag tijd aan besteedt.
Nou dat komt mischien nog wel goed. :wink:

S :D nder
Steven
Car: M536

Hmm als ik nou om de hoek woonde kwam ik even langs, maar je hebt geluk ik woon te ver weg >-)

Klinkt wel vet, ben benieuwd hoe het allemaal gaat aflopen :)
canonballman

het gaat natuurlijk GOED aflopen, zoals alles wat ik doe! :wink: :wink: :-* :-*

Maar goed ik ben weer verder:

Ik heb vandaag het turboblok uit elkaar geschroefd, niet helemaal:

-1 cilinderkop gedemonteerd
-1 zuiger met drijfstang gedemonteerd

Om deze zaken eens te vergelijken met de onderdelen van de atmosferische motor.

1 ding is al zeker:
een 25 V6 turbo heeft GEEN zuigerbodemkoeling, helaas helaas :(

maar niet getreurd, een GT heeft dat ook niet, en die zijn ook snel :wink:

VERDER:

-de drijfstangen van beide motoren zijn EXACT GELIJK

-de cilinderkoppen zijn BIJNA gelijk:
Hooguit heeft de atmosferische cil.kop een IETS grotere verbrandingskamer, maar dat scheelt haast niks. D.m.v uitliteren zou ik daar achter kunnen komen, maar dat hoeft niet, want de turbo kop heeft op het oog en met een schuifmaat gemeten een IETS kleinere verbrandingskamer, dus die gebruik ik toch niet.
Ik wil een LAGERE compressie, dus de verbr.kamer moet zo groot mogelijk zijn.

-de zuigers verschillen dag en nacht:
de turbo zuiger is veel hoger, vanaf de zuigerpen tot de bovenkant. Ook de totale lengte is iets langer.
Ook hier geldt dus:
Ik wil een LAGERE compressie, dus de zuiger moet zo laag mogelijk zijn.
Ik ga de turbo zuigers dus niet gebruiken.

-de zuigerpennen zijn ook exact gelijk van beide motoren.

-de koppakkingen verschillen: de turbo pakkingen zijn iets dikker(gemeten met een schuifmaat, dus niet heel nauwkeurig)), maar is maar een paar tiende milimeter. Ik probeer nog na te gaan via leveranciers hoeveel precies.

de nokkenassen en tuimelaars heb ik nog niet opgemeten/vergeleken, maar op het oog lijken de nokkenassen van het turbo blok wat minder lift te hebben, wat was verwacht.

Wat ga ik nu dus gebruiken van het draaiende gedeelte van het turbo blok????:
haast NIETS dus.
geen krukas, geen cilinderkop, geen drijfstangen, geen zuigerpennen, geen zuigers/bussen en geen cilinderkoppen.

Waarschijnlijk ga ik WEL de turbo-nokkenassen gebruiken, op advies van enkele forumbezoekers :wink:
Ook de turbo koppakkingen waarschijnlijk, omdat die ietsiepietsie dikker zijn.

Wat er nu dus op het programma staat:
-zuigers van het atmosferisch blok afdraaien
-informeren naar koppakkingdiktes
-een extra blok scoren voor 3 goede zuigers en bussen

Hoeveel ik de zuigers laat afdraaien weet ik nog niet, daar ga ik nog eens effe op mn gemak aan rekenen. Ook moet ik daar de koppakkingdiktes voor weten.

Dat was het weer, als ik weer meer weet horen jullie het! :wink:

groeten!
Matijs
Contacteer:

O wat is het toch leuk speelgoed :p
Keep us informed! 8)
Abel
Über-Spammer

je schrijft dat alles kleiner en groter is in het Turbo blok???

kleinere verbrandings kamer
Grotere zuigers...

Waarom zullen die zuigers zo verschillend zijn???

Zit er verschil in de krukassen???
canonballman

lezen Abeltje :wink:

Bij de turbo motor gebruikt men dezelfde drijfstangen, alleen een krukas met 10 mm minder slag. Daardoor zou bij dezelfde zuigers de compressie dalen naar 4,0 : 1 bijvoorbeeld, VEEL te weinig. Om toch nog een beetje compressie te krijgen (8,6 : 1 )werden de turbo zuigers HOGER gemaakt als de gewone.

Normaal gesproken zorgen hogere zuigers ALLEEN natuurlijk voor een hogere compressie, maar als de slag 1 hele centimeter (=veel) kleiner wordt, dan daalt de compressie eerst heel veel.
Abel
Über-Spammer

canonballman schreef:lezen Abeltje :wink:

Bij de turbo motor gebruikt men dezelfde drijfstangen, alleen een krukas met 10 mm minder slag. Daardoor zou bij dezelfde zuigers de compressie dalen naar 4,0 : 1 bijvoorbeeld, VEEL te weinig. Om toch nog een beetje compressie te krijgen (8,6 : 1 )werden de turbo zuigers HOGER gemaakt als de gewone.

Normaal gesproken zorgen hogere zuigers ALLEEN natuurlijk voor een hogere compressie, maar als de slag 1 hele centimeter (=veel) kleiner wordt, dan daalt de compressie eerst heel veel.
Juist nu snap ik het. Maar ik had het niet gelezen van die 1 cm verschil. daar om de hogere zuigers.

Dus als je in de turbo motor een dikke koppakking plaatst en een krukas van een normale v6 en normale hoogte zuigers hoeveel inhoud heb je dan? met een randje van de zuigers afgedraaid voor de compressie
canonballman

2849 cc :) :D :p :p
Panoramix

Vol gas optrekken en in de 1 en je klappert nu zeker alle kanten op :)

Ik wou dat die krengen achterwielaandrijving hadden of nog beter 4x4 :)
Robby
Contacteer:

Hai Reinier,

Ik ben Robbert-Jan/Robby, zelf ook v6 rijder (tevens lid r25 register en 25 forum member). Heb je topic met belangstelling doorgelezen, en was benieuwd wat de status er inmiddels van is. :p

RJ.
Steven
Car: M536

Even een vraagje tussendoor, zo'n blok past zeker niet in een 21?

Lijkt me niet omdat de 25 gewoon meer ruimte heeft, maar stel je voor een 25V6-Turbo blok ala Cannonballman in een 21 Turbo Quadra 8)
En dan ongespoten bumpers van een normale 21 erop gewoon normaal klein pijpje zonder herrie...

*schrikt wakker*

Ow hmm, zondagdroom.. :)
canonballman

@Robby: de status op dit moment: TIJDGEBREK :(
Moet een motor die ik van Bart Baccara heb gekocht nog uit elkaar halen, om daar de zuigers van te laten afdraaien, maar dat blok hangt al MAANDEN aan de motormontagebok zonder dat er iets mee gedaan wordt........

Ik wou dat ik al met pensioen kon...... :p

@Steven op zn fietske: ALLES is mogelijk. Een 21 is ook een redelijk grote auto, dus ook de motorruimte. Ik ga hier niet lopen verkondigen dat het een eitje is en alles past, maar waar een wil is is een weg. Ik denk dat als je er aan zou beginnen dat het gewoon moet lukken.
Wel lachen in een 21 TX-lookalike.......dik 200 pk.

Heb laatst trouwens nog een stuk gelezen over de Z-motor.
Het snelheidsrecord op Le Mans (24 uren) staat op naam van een Peugeot met een Z-motor met turbo(s). Dat was in 1988 of 1989. Daarna is die hoogste snelheid nooit meer geevenaard of verbeterd, omdat iets later het rechte stuk van Mulsanne (paar kilometer lang geloof ik) is onderbroken door een chicane.

Hoe hard??????? 405 kilometer per uur. :p >-)
ZO HARD!

Jullie snappen nou ook meteen wat ik me tot doel heb gesteld met mn 25. Een hele goed CW waarde heeft ie al, nou alleen de engine specs van de 1988-er Peugeot Le Mans wagen nog........................
hitman

ja de CW waarde van een blokkendoos :lol: :lol:

ben benieuwd hoe het vordert

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
canonballman

ja de CW waarde van een blokkendoos
HO HO HO silly HO, een 25 heeft toevallig ECHT een hele goeie CW waarde 8) En als ik m nog met zn buik op de grond leg is mn frontaal oppervlak ook een stuk kleiner. Ik verlies geen luchtweerstand aan spoilers, omdat ik die niet nodig heb. Met zn 1300 kg heb ik al downforce ZAT namelijk.............. :wink:
Plaats reactie