[Clio16v]Multi riem vraag!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Anonymous

gheghe

forget about the ascii :-)

dus multiriem = v-snaar en v-snaar = multiriem ?

(ik dacht snap ik ook eens wat)
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 15 jan 2003 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
clio_rally
Contacteer:

[quote="Tijn
** ahum ? **

jouw mooie ascii tekeningetje is een distributieriem, en die dingen aan twee kanten zijn spanrollen, verder niets, niet om iets aan te drijven. Hij is ook glad aan de buitenkant trouwens.

Een V snaar hoeft niet eens getand te zijn, origineel renault is vaak glad aan twee kanten, en wordt gewoon ook vaak een multiriem genoemd omdat hij meerdere dingen aandrijft (dynamo, waterpomp)[/quote]

Dit is inderdaad wat ik een multiriem pleeg te noemen, een riem die meerdere dingen aandrijft, zoals bij een RS...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Tijn
Contacteer:

clio_rally schreef:[quote="Tijn
** ahum ? **

jouw mooie ascii tekeningetje is een distributieriem, en die dingen aan twee kanten zijn spanrollen, verder niets, niet om iets aan te drijven. Hij is ook glad aan de buitenkant trouwens.

Een V snaar hoeft niet eens getand te zijn, origineel renault is vaak glad aan twee kanten, en wordt gewoon ook vaak een multiriem genoemd omdat hij meerdere dingen aandrijft (dynamo, waterpomp)
Dit is inderdaad wat ik een multiriem pleeg te noemen, een riem die meerdere dingen aandrijft, zoals bij een RS...

Gijs[/quote]

het fototje van paul en dat ding wat jij bedoelt is een distributieriem, plat, breed en met tanden aan 1 kant om te zorgen dat de timing niet verschuift.

Zit de waterpomp ofzo daar bij een RS ook op?
there is no spoon.
clio_rally
Contacteer:

Tijn schreef: het fototje van paul en dat ding wat jij bedoelt is een distributieriem, plat, breed en met tanden aan 1 kant om te zorgen dat de timing niet verschuift.

Zit de waterpomp ofzo daar bij een RS ook op?
De multiriem van de RS is ook breed, ene zijde plat en andere getand (geloof 6 tanden). Het is niet de distributie riem, want dan waren we wel verder van huis geweest aangezien hij drie of vier keer geknapt is... Bij de RS zit de stuurbekrachtiging, waterpomp, dynama, etc, allemaal op deze multiriem...
Trouwens, de v-snaar van de megane coupe (tenminste die van het hts rally-team) heeft exact hetzelfde profiel. Daar zit er alleen veel minder op en deze is daardoor ook ongeveer half zo lang...

Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
jeroen.k

Ik dacht al mijn V-snaar/Multi-riem drijft standaard de waterpomp, dynamo en stuurbekrachtingspomp aan. Hij loopt dan aan één kant over de rollen. In mij situatie is de stuurbekrachtiging weggelaten (pomp zit er nog wel op) en dan loopt de riem langs de pomp en dan drijft hij (wel een kortere riem) via 2 kanten de rollen aan. Thuis heb ik nog een ditributieriem liggen en die heeft wel die kartels (idd om de timing gelijk te houden, wat bij een V-snaar niet hoeft.)

Maar ja, kben verder ook geen technicus. :)
canonballman

Bij een Clio 16V zit het ZO, EN NIET ANDERS!

De spanrol van de multiriem is niet een zelfstellende, net als bij sommige andere Renaults/merken. Er zit dus GEEN veer in!

De spanrol kun je als volgt spannen:
-koplamp eruit
-voor de makkelijkheid motorsteun bij rubber loshalen (1 moer maatje 16)
-de motor iets omhoog krikken/takelen
-met inbussleutel maatje 7 (inderdaad Ploegah, niet in een standaard setje!) de spanrol loszetten.
-met steek/ringsleutel 24 de spanrol SPANNEN en OP SPANNING HOUDEN (flink strak)
-tegelijkertijd de inbusbout weer vastdraaien.

Als ie nou NOG piept, dan is het verstandig om een 1 maat kortere riem te monteren, zodat je deze wel voldoende kunt spannen.
canonballman

Oja, daarna natuurlijk die koplamp weer terugplaatsen en die motor weer vastschroeven :wink:
Patrick L.

Thanx voor de nuttige info, nu weet ik tenminste hoe ie het makkelijkst los gaat.
Anonymous

canonballman schreef:-voor de makkelijkheid motorsteun bij rubber loshalen (1 moer maatje 16)
-de motor iets omhoog krikken/takelen
dat zijn de betere tips, zonder dit is het een #&%&*^klus (dit had ik dus niet gedaan)
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Patrick L. schreef:bij mijn 16v is er waarschijnlijk ook zo`n rol verrot, hij piept konstant en maakt af en toe een hoop herrie alsof dat lager uitelkaar ligt. Dat moet ik dus snel gaan nakijken. Iemand tips hoe ik dat moet doen. Volgens mij moet bij de Clio de koplamp eruit om fatsoenlijk bij de spanrol, multiriem en dynamo te komen. Meer tips zou handig zijn :)
bij mij is dat volgens mij ook, hij piept af en toe, dat hoor je vooral bij stationair lopen. Eerst dacht ik dat het van de dynamo af kwam.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

De Baccara heeft ook last van een piepende snaar. Maar hij is nu al loeistrak gespannen en het verbeterd niet! Zou het misschien dan de lagering van de stuurbekrachtigingspomp/waterpomp/dynamo/meelooprol kunnen zijn? Geen idee of dat mogelijk is!? Het geluis verdwijnt als je de snaar nat maakt. Lager lijkt me dan vreemd.
In hoeverre maakt de leeftijd van de snaar uit? Deze is 1 jaar oud.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Patrick L.

Johan de clio man schreef:
Patrick L. schreef:bij mijn 16v is er waarschijnlijk ook zo`n rol verrot, hij piept konstant en maakt af en toe een hoop herrie alsof dat lager uitelkaar ligt. Dat moet ik dus snel gaan nakijken. Iemand tips hoe ik dat moet doen. Volgens mij moet bij de Clio de koplamp eruit om fatsoenlijk bij de spanrol, multiriem en dynamo te komen. Meer tips zou handig zijn :)
bij mij is dat volgens mij ook, hij piept af en toe, dat hoor je vooral bij stationair lopen. Eerst dacht ik dat het van de dynamo af kwam.
Vooral met die kou had de mijne het erg, nu gaat het wel.
Patrick L.

Ik ga morgen de multiriem vernieuwen nadat er een revisie dynamo in komt (Clio 16v), hoe strak moet die riem gespannen zijn, iemand een idee?
Patrick L.

Zo, alles zit er weer in, revisie dynamo, nieuwe multiriem, motor loopt netjes nu , geen gepiep, geruis. gelukkig :wink: :)
Ollie

Great Job man! Ben je erachter gekomen hoe strak die riem gespannen moet zijn, of is strak gewoon strak?
Patrick L.

Ollie schreef:Great Job man! Ben je erachter gekomen hoe strak die riem gespannen moet zijn, of is strak gewoon strak?
spanning staat ook in de vraagbaak,was vergeten dat ik die ook nog heb... :p
Ollie

Tja...dus daar zijn die boekjes handig voor :wink:
Donleben
Contacteer:

Hoeveel tanden heeft een distributie van een clio 16v?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Tijn
Contacteer:

is deze voor een triviant ?
there is no spoon.
Donleben
Contacteer:

148 8)

Problemen bij de garage met op tijd zetten.
Volgens mij is de vertanding namelijk versprongen en ik ben het aan het uitrekenen met fotp's... (S)
Donleben
Contacteer:

Op de riem zitten van de pijlen om de richting aan te geven. Als deze aan de bovenzijde zijn bij de nokkenassen, wijzen ze dan in de richting van de inlaat of de uitlaat?
Menno

inlaat
rev it like a rental
Plaats reactie