forget about the ascii

dus multiriem = v-snaar en v-snaar = multiriem ?
(ik dacht snap ik ook eens wat)
Dit is inderdaad wat ik een multiriem pleeg te noemen, een riem die meerdere dingen aandrijft, zoals bij een RS...clio_rally schreef:[quote="Tijn
** ahum ? **
jouw mooie ascii tekeningetje is een distributieriem, en die dingen aan twee kanten zijn spanrollen, verder niets, niet om iets aan te drijven. Hij is ook glad aan de buitenkant trouwens.
Een V snaar hoeft niet eens getand te zijn, origineel renault is vaak glad aan twee kanten, en wordt gewoon ook vaak een multiriem genoemd omdat hij meerdere dingen aandrijft (dynamo, waterpomp)
De multiriem van de RS is ook breed, ene zijde plat en andere getand (geloof 6 tanden). Het is niet de distributie riem, want dan waren we wel verder van huis geweest aangezien hij drie of vier keer geknapt is... Bij de RS zit de stuurbekrachtiging, waterpomp, dynama, etc, allemaal op deze multiriem...Tijn schreef: het fototje van paul en dat ding wat jij bedoelt is een distributieriem, plat, breed en met tanden aan 1 kant om te zorgen dat de timing niet verschuift.
Zit de waterpomp ofzo daar bij een RS ook op?
dat zijn de betere tips, zonder dit is het een #&%&*^klus (dit had ik dus niet gedaan)canonballman schreef:-voor de makkelijkheid motorsteun bij rubber loshalen (1 moer maatje 16)
-de motor iets omhoog krikken/takelen
bij mij is dat volgens mij ook, hij piept af en toe, dat hoor je vooral bij stationair lopen. Eerst dacht ik dat het van de dynamo af kwam.Patrick L. schreef:bij mijn 16v is er waarschijnlijk ook zo`n rol verrot, hij piept konstant en maakt af en toe een hoop herrie alsof dat lager uitelkaar ligt. Dat moet ik dus snel gaan nakijken. Iemand tips hoe ik dat moet doen. Volgens mij moet bij de Clio de koplamp eruit om fatsoenlijk bij de spanrol, multiriem en dynamo te komen. Meer tips zou handig zijn
Vooral met die kou had de mijne het erg, nu gaat het wel.Johan de clio man schreef:bij mij is dat volgens mij ook, hij piept af en toe, dat hoor je vooral bij stationair lopen. Eerst dacht ik dat het van de dynamo af kwam.Patrick L. schreef:bij mijn 16v is er waarschijnlijk ook zo`n rol verrot, hij piept konstant en maakt af en toe een hoop herrie alsof dat lager uitelkaar ligt. Dat moet ik dus snel gaan nakijken. Iemand tips hoe ik dat moet doen. Volgens mij moet bij de Clio de koplamp eruit om fatsoenlijk bij de spanrol, multiriem en dynamo te komen. Meer tips zou handig zijn
spanning staat ook in de vraagbaak,was vergeten dat ik die ook nog heb...Ollie schreef:Great Job man! Ben je erachter gekomen hoe strak die riem gespannen moet zijn, of is strak gewoon strak?