Gesmede Zuigers, Compressie verlagen... ?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Tering wat is dat cilinder/zuigerspul duur voor de R5!!
Ik had voor mijn kevertje gesmede grafiet-gecoate zuigers inclusief cilinders gekocht voor 450 euro!

Die gesmede zuigers voor een R5je zijn echt veel te duur:
Ik zou gaan voor een paar gegoten (standaard) zuigers en deze laten coaten aan de bovenzijde(titaan-carbide of borium-carbide).
Dit kan je laten doen bij een bedrijf waar frezen en boren gecoat worden. (De kosten vallen erg mee).

Voordeel: Je zuigers worden thermisch minder belast (titaan/borium-carbide werkt hitte-werend).

En wat betreft de verdere aanpassingen: Pak de grootste restrictie aan: de carb!

Grote kans dat je met een grotere carb (en intercooler) er meer vermogen uitvist bij 1 bar, dan een originele carb bij 1.4 bar.

Wat betreft je nokkenas/compressieverhouding: dit is een zeer belangrijke keuze:

Hoe wilder de nokkenas, hoe hoger je relatief je statische compressieverhouding kan kiezen. Voordeel van deze combinatie: veel vermogen en een hoger toerentalbereik. Nadeel: minder koppel bij laag toerental en een wat slechtere drivability en de noodzaak om alles op de hogere toerentallen aan te passen (kost veel pecunia's).

Succes met het project en met de keuze van de nokkenas/compressieverhouding! (bij zoveel keuze-mogelijkheden is kiezen vaak klote :( )
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Daarom kies jij gewoon elk half jaar weer wat anders he Robin? :lol:
De opmerking dat de winst in de carb zit is denk ik ondertussen wel bekend.
Maareh, standaard zuigers laten coaten zeg je? Kan weer een hoop centjes schelen, want die gesmede zuigers zijn inderdaad muchos duur. En dan wel diep in de buidel voor een setje van die SG bussen? Of heb je daar ook nog een goedkoop aternatief voor?
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

Maik (WOOFER) schreef:volgens mij kan ik goed met jou meepraten, want mijn GTT is voorlopig ook nog niet af :lol:
Nou ik behoor ook nog tot de club van niet rijdende GTT's :lol:
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Precies, elk halfjaar weer een stapje verder: go-faster-illness noemen de engelsen dat, leistungshunger noemen de duitser het.....
Een nadeel: vermogen kost vaak ook een vermogen :evil:

Wat betreft de cilinderbussen: als de originele een beetje goede kwaliteit zijn zou ik daar voor gaan, anders zit er niet veel anders op dan stalen bussen.
Zelf draaien is ook wel mogelijk, maar qua kosten/tijd denk ik niet dat je er veel mee zou winnen.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Blue Thunder schreef:Wat betreft de cilinderbussen: als de originele een beetje goede kwaliteit zijn zou ik daar voor gaan
Menno schreef:Ik zou inderdaad niet de boring vergroten. Standaard bussen scheuren al regelmatig, als je ze nog dunner gaat maken is 't vragen om problemen.
Kweenie :wink:
Maarten Henderieckx
Berichten: 198
Lid geworden op: di 30 jul 2002 19:56
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Matijs schreef:
Blue Thunder schreef:Wat betreft de cilinderbussen: als de originele een beetje goede kwaliteit zijn zou ik daar voor gaan
Menno schreef:Ik zou inderdaad niet de boring vergroten. Standaard bussen scheuren al regelmatig, als je ze nog dunner gaat maken is 't vragen om problemen.
Kweenie :wink:
ik kan speciale bussen en zuigers leveren van renault sport en deze kunnen een veel hogere druk aan en zullen niet scheuren ongeveer 200 pk en betrouwbaar
maarten
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

En van wat voor materiaal zijn die dan: Gietijzer, Staal of van dat 'spheroïdal graphite' Gietijzer?
En wat kost zo'n grapje?
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Maarten,

Heb je daar de bestel nummers voor dan?

Verder is er iemand met de ervaring hoe standaard zuigers zich verhouden tot die 'spheroïdal graphite' bussen?

Zet het beiden wel op de zelfde manier uit met warmte?

En iemand adresjes voor die poedercoat bedrijfjes? Dan ga ik eens bellen....
Drive it like you stole it
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Blue Thunder schreef: Ik zou gaan voor een paar gegoten (standaard) zuigers en deze laten coaten aan de bovenzijde(titaan-carbide of borium-carbide).
Dit kan je laten doen bij een bedrijf waar frezen en boren gecoat worden. (De kosten vallen erg mee).
Blue Thunder; zou je mij aan een naam kunnen helpen van een bedrijf hiervoor? Want goudengids werkt niet zo goed hiervoor.

Zou door die coating de zuiger ook anders warm worden. Antwoord is denk ik ja. Maar zou dan ook de zuiger anders gaan uitzetten met warmte? En is dat geen probleem met de spheroïdal graphite bussen dan? Want die worden ook weer anders warm.

Wat is je ervaring hier mee?
Drive it like you stole it
Blue Thunder
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 28 aug 2002 16:22

Ja, je zuigers worden aan de bovenzijde wat minder heet dan zonder coating. Elke zuiger zet aan de bovenzijde wat meer uit dan aan de onderzijde (logisch). Verder zet de zuiger altijd meer uit dan de cilinder: check binas, de uitzettingscoefficient van alu is groter dan die van giet(ijzer).
Ik zal binnenkort wel effe een paar adressen posten waar je frezen (en dus ook zuigers) kan coaten.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Er is een bedrijf die heet Ferroseal en nog 1 met iets van Powerseal ofzo.

Ik had het ooit eens opgezocht voor een nieuw wandje in mijn 70CC MHR, maar het rotte is dat je de spoel- en uitlaatpoorten opnieuw moet uitfrezen.
dus heb ik alle info weer weggemieterd :)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Zou het ook logisch zijn een setje standaard bussen dan te coaten in plaats van spheroïdal graphite bussen te nemen?Of juist niet?

Of juist die spheroïdal graphite bussen ook nog eens te coaten?
Drive it like you stole it
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Jongens kijk hier eens: http://www.powerseal.nl

Ferroseal lijkt me wel wat. Ook voor de bussen. Nou eens afwachten wat zoiets nou kost....
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Mzzzzzzzzzzz

Ik wacht het oordeel van JL Tuning wel af 8)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Hehehe, ik ook natuurlijk... :)
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

RickGT TURBO schreef:Hehehe, ik ook natuurlijk... :)
:lol: :lol: Toppie :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Jongens kijk hier eens: http://www.powerseal.nl

Ferroseal lijkt me wel wat. Ook voor de bussen. Nou eens afwachten wat zoiets nou kost....
Klinkt wel goed ja. Nou nog een prijsje erbij, dan kan je het afwegen tegen SG bussen...
misschien moet iemand even op dit linkje klikken en de info aanvragen?
http://www.powerseal.nl/nieuws.html
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

kheb effe gekeken, maar mijn Mahle bussen zijn volgens mij niet van Gietijzer maar gewoon van staal.
Ik zie in ieder geval nergens 'gietijzeroppervlak'.

Zeker weten doe ik het niet.............
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

canonballman schreef:'gietijzeroppervlak'.
???
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Matijs schreef:
RickGT TURBO schreef:Jongens kijk hier eens: http://www.powerseal.nl

Ferroseal lijkt me wel wat. Ook voor de bussen. Nou eens afwachten wat zoiets nou kost....
Klinkt wel goed ja. Nou nog een prijsje erbij, dan kan je het afwegen tegen SG bussen...
misschien moet iemand even op dit linkje klikken en de info aanvragen?
http://www.powerseal.nl/nieuws.html
Ik heb ze ge-emailed. En nou maar hopen op antwoord. Als ik donderdag niks gehoord heb dan bel ik ze even....
Drive it like you stole it
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

canonballman schreef:kheb effe gekeken, maar mijn Mahle bussen zijn volgens mij niet van Gietijzer maar gewoon van staal.
Ik zie in ieder geval nergens 'gietijzeroppervlak'.

Zeker weten doe ik het niet.............
Wat heb jij betaald er voor dan?
Drive it like you stole it
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

--------------------------------------------------------------------------------

canonballman wrote:
'gietijzeroppervlak'.

???

daar bedoel ik mee gietresten, of ruw onbewerkt oppervlak
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

canonballman wrote:
kheb effe gekeken, maar mijn Mahle bussen zijn volgens mij niet van Gietijzer maar gewoon van staal.
Ik zie in ieder geval nergens 'gietijzeroppervlak'.

Zeker weten doe ik het niet.............


Wat heb jij betaald er voor dan?



Weet ik al niet meer. Was met flinke korting. 400 euro????? maximaal 500 euro zuigers + bussen

PM Sander eens, die weet denk ik wel actuele prijzen van deze set.
anders: HAVAM
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

canonballman schreef:
canonballman wrote:
kheb effe gekeken, maar mijn Mahle bussen zijn volgens mij niet van Gietijzer maar gewoon van staal.
Ik zie in ieder geval nergens 'gietijzeroppervlak'.

Zeker weten doe ik het niet.............


Wat heb jij betaald er voor dan?




Weet ik al niet meer. Was met flinke korting. 400 euro????? maximaal 500 euro zuigers + bussen

PM Sander eens, die weet denk ik wel actuele prijzen van deze set.
anders: HAVAM
Sorry maar ik weet de prijs niet. Ik heb nog niet geinformeerd want ik weet het zelf nog niet precies.
Maar klik hier maar eens: KLIK

S :D nder
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Ik had daar al gezocht, maar geen prijzen voor zuigers gevonden.
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Ik weet 1 ding zeker.

Het blijven standaard bussen bij mij.

standaard zuiger is opzich ook goed, moet alleen een andere zuigerVEER hebben. 1tje die veel sterker is.

Dit heb ik van betrouwbare bronnen :D
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:Ik weet 1 ding zeker.

Het blijven standaard bussen bij mij.

standaard zuiger is opzich ook goed, moet alleen een andere zuigerVEER hebben. 1tje die veel sterker is.

Dit heb ik van betrouwbare bronnen :D
Bedoel je nu niet klepstoter veren? Uiteraard moet je sterkere klepstoter veertjes hebben. Helaas gaan die wel sneller kapot. Dus moeten vaker vervangen worden en gesteld.

Of bedoel je nou echt zuigerveren? (ik wist niet eens dat die bestonden... zo leer ik iedere dag)
Drive it like you stole it
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

En wat zijn je beweeg redenen om standaard bussen te nemen? Leg eens uit?
Drive it like you stole it
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

RickGT TURBO schreef:En wat zijn je beweeg redenen om standaard bussen te nemen? Leg eens uit?
Ik van betrouwbare bronnen vernomen dat de orginele bussen super sterk zijn en zo goed als nooit kapot gaan. Als er iets kapot gaat aan je motor zal het eerder je zuiger(veer) zijn dan de bus zelf.

Dus bus is dus van zichzelf al supersterk.
Dus waarom een andere bus nemen als deze al heel erg sterk is ?
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Menno schreef:Ik zou inderdaad niet de boring vergroten. Standaard bussen scheuren al regelmatig,

Qua bussen is 't wel zinvol om voor wat sterkers te gaan.
:wink:
5 GT Turbo '88 GT5
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Dat is niet wat ik heb gehoord. Ik heb gehoord dat de standaard bussen nog wel eens willen breken.

En ik begrijp totaal niet wat een zuigerveer is.

DE zuiger ziet vast op de onderliggende nokkenas die op z'n beurt weer de klep stoters aandrijft. Mmm volgens mij haal ik hier nu wat termen door elkaar maar globaal begrijp je het toch wel...
Laatst gewijzigd door RickGT TURBO op do 20 feb 2003 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Drive it like you stole it
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

*au* dat doet pijn aan me oren. (hmm ok, ogen dan)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Ja, dat begrijp ik. Want ik weet dus duidelijk niet waar ik het over heb hier.

Kan iemand het svp uitleggen dan.......
Drive it like you stole it
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Bus--> 3x zuigerveer--> Zuiger.

Zuiger zit vast aan drijfstang dmv een piston(zuiger) pen.

Drijfstang zit via een drijfstang lager vast aan KRUKAS

Krukas drijft dmv Ketting nokkenas aan. (nokken as draait 2X zo langzaam als krukas.)

Op de nokken as zit een wormwiel die drijft de ontsteking (rotor) en de oliepomp aan.

Op de nokkenas liggen 8 busjes die in het blok glijden. op zo'n busje (er in) staat de stoterstang

deze zitten op zijn beurt weer onder de tuimelaars op de kop en aan iedere tuimelaar zit aan de andere kant van de stoter stang een klep.

Ik kan ook neg wel gaan uitleggen wanneer een klep open gaat maar dat kun je zelf ook wel bedenken hopenlijk.

Draai eerst maar eens een blokje open. zal ik zeggen.

Dan weet je ook wat vervangen moet worden bij een revisie.

edit: foutje weggepoetst (thx robert)
Laatst gewijzigd door Abel op vr 21 feb 2003 9:13, 1 keer totaal gewijzigd.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Abel schreef:Bus--> 3x zuigerveer--> Zuiger.

Zuiger zit vast aan drijfstang dmv een piston(zuiger) pen.

Drijfstang zit via een drijfstang lager vast aan KRUKAS

Krukas drijft dmv Ketting nokkenas aan. (nokken as draait 2X zo snel als krukas.)

Op de nokken as zit een wormwiel die drijft de ontsteking (rotor) en de oliepomp aan.

Op de nokkenas liggen 8 busjes die in het blok glijden. op zo'n busje (er in) staat de stoterstang

deze zitten op zijn beurt weer onder de tuimelaars op de kop en aan iedere tuimelaar zit aan de andere kant van de stoter stang een klep.

Ik kan ook neg wel gaan uitleggen wanneer een klep open gaat maar dat kun je zelf ook wel bedenken hopenlijk.

Draai eerst maar eens een blokje open. zal ik zeggen.

Dan weet je ook wat vervangen moet worden bij een revisie.
Dank je wel Abel.

Ja kleppen opengaan heb ik begrepen. (heb er een boekje over gelezen 8)

Maar nu valt wel het kwartje, denk ik.
De zuigerveren helpen dus de zuiger weer terug omhoog na de detonatie.
En omdat de gemiddeld aantal toeren omhoog gaan moet zo een veer dus ook sterker zijn. Aha...
Abel schreef: Draai eerst maar eens een blokje open. zal ik zeggen.
Dat is dus exact de reden waarom ik JLtuning het blok laat doen. Maar ondertussen wil ik wel gaan begrijpen en leren wat er allemaal mee gemoeid is. Dus stel ik domme vragen. Sorry...
Drive it like you stole it
Plaats reactie