Ik had voor mijn kevertje gesmede grafiet-gecoate zuigers inclusief cilinders gekocht voor 450 euro!
Die gesmede zuigers voor een R5je zijn echt veel te duur:
Ik zou gaan voor een paar gegoten (standaard) zuigers en deze laten coaten aan de bovenzijde(titaan-carbide of borium-carbide).
Dit kan je laten doen bij een bedrijf waar frezen en boren gecoat worden. (De kosten vallen erg mee).
Voordeel: Je zuigers worden thermisch minder belast (titaan/borium-carbide werkt hitte-werend).
En wat betreft de verdere aanpassingen: Pak de grootste restrictie aan: de carb!
Grote kans dat je met een grotere carb (en intercooler) er meer vermogen uitvist bij 1 bar, dan een originele carb bij 1.4 bar.
Wat betreft je nokkenas/compressieverhouding: dit is een zeer belangrijke keuze:
Hoe wilder de nokkenas, hoe hoger je relatief je statische compressieverhouding kan kiezen. Voordeel van deze combinatie: veel vermogen en een hoger toerentalbereik. Nadeel: minder koppel bij laag toerental en een wat slechtere drivability en de noodzaak om alles op de hogere toerentallen aan te passen (kost veel pecunia's).
Succes met het project en met de keuze van de nokkenas/compressieverhouding! (bij zoveel keuze-mogelijkheden is kiezen vaak klote