[Clio 16v] tikken van koude motor

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

Zeeuw schreef: Nieuwe klepstoters kosten 25 euro/stuk!
en hoeveel heb je er dan nodig voor een clio 16V?? 8 of 16 klepstoters

johan
Anonymous

Tis moeilijk aan te geven welke van de 16 het is/ zijn. Gokje...vervang ze allemaal maar, anders zit je later weer.
Johan
Contacteer:

Zeeuw schreef:Tis moeilijk aan te geven welke van de 16 het is/ zijn. Gokje...vervang ze allemaal maar, anders zit je later weer.
ja daar dacht ik ook al aan.
Anonymous

Je kunt ook een stethoscoop (hoe schrijf je dat???) pakken en goed luisteren. Je kunt de tikkende(n) dan globaal lokaliseren en hetgeen er dichtbij zit ook vervangen. Het scheelt je weer geld iig maar of het verstandig is, weet ik niet.
Johan
Contacteer:

maar ik denk dat ik ze ga vervangen met de eerst komende kleine beurt.
Marco16V
Contacteer:

Zeeuw schreef:Je kunt ook een stethoscoop (hoe schrijf je dat???) pakken en goed luisteren. Je kunt de tikkende(n) dan globaal lokaliseren en hetgeen er dichtbij zit ook vervangen. Het scheelt je weer geld iig maar of het verstandig is, weet ik niet.
Met een lange schroevedraaier tegen het blok aanhouden en het aan andere eind je oor tegenaan leggen, kom je ook al een heel eind om het tikken te lokaliseren.
Clio Grand Prix 16V (404)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Zo... effe een oud topic omhoog halen, want het is een beetje onzinnig om er nog 1 aan te maken die over hetzelfde onderwerp gaat.

Ik heb een Clio Williams, zoals jullie misschien al weten. Sinds vorige week heb ik nieuwe olie in het blok zitten. Er zat 5w30 olie in en ik heb deze laten vervangen door 10w40. Nu is het zo dat bij koude motor de kleppen, beter gezegd een klein aantal kleppen flink tikt. Wat mij zorgen baart is dat het redelijk lang duurt voordat het weg is. Paar kilometer rijden is geen overbodige luxe. Ik rijd onder de 80 graden (olietemperatuur) nooit boven de 2500 toeren en ben gewoon zuinig op mijn wagen.

Nu ik die switch gemaakt heb, ben ik erg geneigd terug te gaan naar 5w30, maar wat vinden jullie daarvan? Door blijven rijden met deze olie? Is er niks ernstigs aan de hand?

Wat is de beste optie?

Alvast bedankt!
Haas
Car: Megane RS

Merijn schreef:Zo... effe een oud topic omhoog halen, want het is een beetje onzinnig om er nog 1 aan te maken die over hetzelfde onderwerp gaat.

Ik heb een Clio Williams, zoals jullie misschien al weten. Sinds vorige week heb ik nieuwe olie in het blok zitten. Er zat 5w30 olie in en ik heb deze laten vervangen door 10w40. Nu is het zo dat bij koude motor de kleppen, beter gezegd een klein aantal kleppen flink tikt. Wat mij zorgen baart is dat het redelijk lang duurt voordat het weg is. Paar kilometer rijden is geen overbodige luxe. Ik rijd onder de 80 graden (olietemperatuur) nooit boven de 2500 toeren en ben gewoon zuinig op mijn wagen.

Nu ik die switch gemaakt heb, ben ik erg geneigd terug te gaan naar 5w30, maar wat vinden jullie daarvan? Door blijven rijden met deze olie? Is er niks ernstigs aan de hand?

Wat is de beste optie?

Alvast bedankt!
kan t niet gewoon een kwestie zijn dat de olie soort van doorgespoeld moet worden en dat dat t probleem veroorzaakt???
Merijn
Über-Spammer

Wat bedoel je met doorspoelen?
Haas
Car: Megane RS

Merijn schreef:Wat bedoel je met doorspoelen?
hoe noem je dat....zeg maar net als dat je eerst altijd 95 hebt getankt en dan 98 gaat tanken, dat duurt ook ff voor alle 95 eruit is zeg maar, snappie? Als ze je olie vervangen kunnen ze nooit alle olie eruit halen, er blijft altijd wel wat zitten, dus als je er nieuwe olie inkiepert heb je dus eigenlijk een mengelmoesje. Maar nogmaals, ik weet niet of dit het is hoor, ben nog niet zo technisch begaafd...:D
Ben

Je kan toch niet zo maar van olie soort veranderen? Als er een bepaald type altijd in heeft gezeten?

Bij mijn pa's laguna gaan de kleppen dan inderdaad wat meer tikken. Had toen ook andere erin gedaan direct er weer uit gerost en hetzellfe er weer in terug.

Nu loopt ie zalig.
Merijn
Über-Spammer

Is dat zo?

Er hoort namelijk 10w40 olie in te zitten en als ik dat hier op het forum lees dan schijnt dunnere olie slecht te zijn voor je blok. Dus daarom heb ik die switch gemaakt...
Ben

Nog een voorbeeld bij de apk keurmeester die moest 2 nieuwe gloed nieuwe golf 4 auto's van de zelfde bouw datum en zelfde eigenschappen afleveren en in de 1 moest half synteet en in de andere vol. Compleet de zelfde motoren. Moest vanuit de fabriek.

Is ook erg maf. Maar het is wel waar.
illuminator

Is dat zo?

Er hoort namelijk 10w40 olie in te zitten en als ik dat hier op het forum lees dan schijnt dunnere olie slecht te zijn voor je blok. Dus daarom heb ik die switch gemaakt...
als je van 10w40 naar 5w40 gaat gaan meestal de keerringen lek. omdat 5w40 dat randje om de keerring wat de 10w40 olie heeft aangemaakt weer verwijderd.( makkelijke uitleg mode)
andersom is volgens mij wel mogelijk.
Laatst gewijzigd door illuminator op vr 14 feb 2003 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer

Dat heb ik van mijn monteur ook gehoord, maar in de boekjes die ik bij mijn auto heb geleverd gekregen stond eigenlijk vanaf het begin dat er Elf 10w40 ingegooid is... Alleen de laatste eigenaar heeft er 5w30 ingegooid om het tikken tegen te gaan (heeft ie zelf gezegd). Maar omdat hier op het forum zoveel gerept wordt over het gebruiken van de juiste olie (en dat is dan 10w40) heb ik er die in laten gooien.

Mijn monteur had ook navraag gedaan en vertelde hetzelfde. Vandaar...
Ben

2 :D
dan zal het wel goed zitten ;)
Merijn
Über-Spammer

Nou ja... goed... :)

Klepstoters aan vervanging toe?!
Ben

Mijn clio tikt ook maar heb nog niet kunnen testen of het snel weg gaat aangezien hij nog niet in de verzekering zit en er geen apk op zit.
illuminator

die clio 16V 's ritselen en tikken bijna allemaal iets. Ga maar eens naar een meeting en luister eens bij andere blokjes. Dan hoor je de meeste allemaal wat tikken! Als je dan het gevoel hebt dat ie van jouw toch wel extreem harder tikt... ja dan kun je altijd de boel nog vervangen
Merijn
Über-Spammer

Ik moet er overigens wel bijzeggen, dat het allen is wanneer de uauto een hele nacht in de vrieskou gestaan heeft. Als 'ie een uur of 3 heeft stilgestaan in koud weer, dan hoor ik 'm helemaal niet.
Ben

Ik weet het maar het is slecht ik had mijn clio in de vrieskou 15 min tationair laten draaien en hoorde het tikken nog in de woonkamer als ik bij het raam stond.
Merijn
Über-Spammer

Welke Clio???
Ben

Merijn mijn gtt is verkocht ik heb een clio 16v voor de deur staan
Merijn
Über-Spammer

Ja, dat wist ik... :)

Nevermind, ik ben nog niet helemaal wakker! :D
Nielske

ik ga ze nou binnekort ook echt vervangen(stoters), niet allemaal he....... ken ik nu niet betalen :D

want ik wordt er echt helemaal gestoord van.
Ik schaam me dood als ik langs mensen rijd terwijl de auto net loopt...
krijg ik altijd het idee dat ze kijken en erger nog denken, wat een gare strontbak.

Terwijl het eigenlijk gewoon een heel goed blok (kurkdroog & olieverbruik is bijna te verwaarlozen :) ) is (afkloppen) en echt perfect loopt als ie op temp. begint te komen...

Ben nou bezig met een monteur die het waarschijnlijk in z'n vrije tijd gaat doen. Scheelt in elk geval weer aanzienlijk in uurtarief.
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Merijn
Über-Spammer

Spaar dan nog effe door en doe ze allemaal! Dan weet je zeker dat het goed zit! Het kan toch nu effe geen kwaad om er nog een tijdje mee door te rijden.
Nielske

waarom nu allemaal als er maar 1 of een paar meer versleten zijn........
Die krengen kosten wel 25 euro p.st. :evil:
Anonymous

Ik heb ze ook eens allemaal laten vervangen. HEt probleem is dat je het neit kunt zien of ze aan vervanging toe zijn. Je kunt eventueel met een stethoscoop luisteren maar je zult nooit exact weten welke het is...BEzint eer ge begint, beter in een keer goed 2x half.
Nielske

when you're right, you're right :D

ik ga 'm ff goed laten zoeken en dan beslis ik wel wat ik er mee doe... De monteur is goedkoop dusss :wink:

greetz Nielske
Plaats reactie