Distributieriem vervangen (Clio16V)
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Het is dan zover. Er moet een nieuwe distributieriem in mijn clio. Ben vanavond begonnen met alvast een aantal dingen te verwijderen. Zie plaatje.
Morgenmiddag weer vrolijk verder. Veerpootbrug was lekker gemonteerd. Was met boutje en moertje gedaan. Moertje is dus gewoon niet bij te komen aan de onderkant. Want ze zaten nog boven de schaal van de schokbreker. Heb nu alle bouten zitten uitboren. Wordt er normaal bij montage niet gewoon draad in het frame zelf getapt !!
Mocht er nog iemand zijn die nog een nuttige tip kan geven dan hoor ik het graag. ik was zelf van plan om de linker motor steun te demonteren en dat proberen het blok wat te kantelen.
[img]http://members.chello.nl/h.buitenhuis01/Pic0008.jpg[/img]
Morgenmiddag weer vrolijk verder. Veerpootbrug was lekker gemonteerd. Was met boutje en moertje gedaan. Moertje is dus gewoon niet bij te komen aan de onderkant. Want ze zaten nog boven de schaal van de schokbreker. Heb nu alle bouten zitten uitboren. Wordt er normaal bij montage niet gewoon draad in het frame zelf getapt !!
Mocht er nog iemand zijn die nog een nuttige tip kan geven dan hoor ik het graag. ik was zelf van plan om de linker motor steun te demonteren en dat proberen het blok wat te kantelen.
[img]http://members.chello.nl/h.buitenhuis01/Pic0008.jpg[/img]
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Locatie: Limburg
Ik wens je veel succes en plezier. Ben namelijk de afgelopen week constant bezig geweest met mijn clio ivm de koppeling. Tis niet altijd even prettig.
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
ehhh laten doen door de dealer kost echt veel geld 1100 gld moest ik betalen kreeg er wel een apk bij ja mag het ook voor die prijs.
ps let goed op de spannig van de riem he ik heb hem een keer te los en te vast gehad en dat is niet echt goed voor je blokkie
veel suc6 en foto's zijn welkom op de site altijd leuk om te zien hoe een ander werkt aan zijn bakkie
ps let goed op de spannig van de riem he ik heb hem een keer te los en te vast gehad en dat is niet echt goed voor je blokkie
veel suc6 en foto's zijn welkom op de site altijd leuk om te zien hoe een ander werkt aan zijn bakkie
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Het kost zoveel geld omdat ze er heel erg lang mee bezig zijn omdat je er bijna NIET bij komt. Mooiste is als je het blok eruit haalt, dat zal kwa tijd niet veel schelen, maar kan je wel overal mooi bij. Kan je ook meteen je koppeling en keringen vervangen als die gaar aan het worden is. Als je tijd en spullen hebt zou ik het zo doen.mark -19- 16v schreef:ehhh laten doen door de dealer kost echt veel geld 1100 gld moest ik betalen kreeg er wel een apk bij ja mag het ook voor die prijs.
ps let goed op de spannig van de riem he ik heb hem een keer te los en te vast gehad en dat is niet echt goed voor je blokkie
veel suc6 en foto's zijn welkom op de site altijd leuk om te zien hoe een ander werkt aan zijn bakkie
Tis vrij eenvoudig te doen hoor. Bij mij zijn ze toch niet langer dan 2u bezig geweest. Ook de schokbreker hoefde er niet af. Wel ff steun los en kantelen die hap.
volgens de documentatie van reno moet je het in 4,5 uur kunnen doen.
dat is als alles meezit en als de torxjes in het metalen distributie gemakkelijk loswillen en je ze niet rond draait.
zoals ik dus deed.
dat is als alles meezit en als de torxjes in het metalen distributie gemakkelijk loswillen en je ze niet rond draait.
zoals ik dus deed.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Dit ga ik dus doen als de gtt verkocht is gaat de gehele motorhuis leeg van de clio om koppeling en keringen e.d. te vervangen. Misschien vervang ik de assen ook nog wel. Geeft een lekker gevoel als alles nieuw isBart V schreef: Het kost zoveel geld omdat ze er heel erg lang mee bezig zijn omdat je er bijna NIET bij komt. Mooiste is als je het blok eruit haalt, dat zal kwa tijd niet veel schelen, maar kan je wel overal mooi bij. Kan je ook meteen je koppeling en keringen vervangen als die gaar aan het worden is. Als je tijd en spullen hebt zou ik het zo doen.


.......
Laatst gewijzigd door RichardV op ma 10 feb 2003 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Kan iemand mij vertellen waar het gat ongeveer zit waar de blokkeerpen in moet om de krukas te blokkeren ?
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/ophijsen.jpg[/img]
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/ophijsen.jpg[/img]
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Ja, dat gat zit aan de VOORKANT van de motor, ter HOOGTE VAN DE KRUKAS, en een CENTMETER OF 5 VAN HET VLIEGWIEL AF.
Er zit een bout in, ik geloof Torx, lijkt een beetje een loze bout. Als je die eruit draait, kun je er een stift induwen. NIET VERGETEN te demonteren voordat je de motor start!!!!!!!
Er zit een bout in, ik geloof Torx, lijkt een beetje een loze bout. Als je die eruit draait, kun je er een stift induwen. NIET VERGETEN te demonteren voordat je de motor start!!!!!!!
-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Mijn distributie riem en mij waterpomp is afgelopen zaterdag vervangen door muh pa in 2 uur tijd 

Christian moet je ff lezen hij rijdt geen opel maar VolvoChristian schreef:ja en dan zeker Sopel gaan rijdenNOT!!!!!!! Kun je ook nog gewoon reactie geven RichardV
<-------So you know don't mess with a Reno------->
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
bedankt cannonball. heb hem gevonden. Maar andere vraag. In die distributieset zit een spanrol en een keerrol. Hoe kun je die keerrol vervangen? Dan moet je dat zwarte kapje eraf halen. Maar die wil er dus niet af want voor 1 boutje zit de rol van de multiriem. Moet die onderste rol er ook af gehaald worden? wat een ge..... zeg! :-*
maar een opel plaatjeF 16Valve schreef:Christian moet je ff lezen hij rijdt geen opel maar VolvoChristian schreef:ja en dan zeker Sopel gaan rijdenNOT!!!!!!! Kun je ook nog gewoon reactie geven RichardV

-
- Moderator
- Berichten: 14793
- Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
- Car: Megane
Heej je gaat toch niet mijn clio lopuh af kraken heSteven (Fiets) schreef:Jah clio 1.4, goh das ook zo'n lekker dik blok...
Er zit een groot verschil tussen. Bij een 1.4 heb je maar 1 spanlager waar je makkelijk bij komt, bij een 16V kom je zwaar klote bij het meelooplager onderop, daar ben je het langst mee bezig. De rest valt wel mee.P@TB@D schreef:Heej je gaat toch niet mijn clio lopuh af kraken heSteven (Fiets) schreef:Jah clio 1.4, goh das ook zo'n lekker dik blok...
Gr Bart
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Inderdaad BartV. Die meelooprol is echt shit om dat het zwartje kapje er half af moet. Maar het is gelukt.
Nieuwe rol zit erin. Vanavond de nieuwe riem er in samen met een nieuwe spanrol en dan motor weer inbouwen. Wat alleen een beetje vaag is, is dat als ik de merktekens van de nokkenassen goed zet zit de oude riem met zijn merkjes een 8 tandjes verder. Riem is de vorige denk ik er zo opgedruk zonder naar de tekens op de riem te kijken.
hier nog een plaatje van de zelfbouwtakel.
zal als alles af is nog wel een klein verslagje maken.
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/takel1.jpg[/img]

Nieuwe rol zit erin. Vanavond de nieuwe riem er in samen met een nieuwe spanrol en dan motor weer inbouwen. Wat alleen een beetje vaag is, is dat als ik de merktekens van de nokkenassen goed zet zit de oude riem met zijn merkjes een 8 tandjes verder. Riem is de vorige denk ik er zo opgedruk zonder naar de tekens op de riem te kijken.
hier nog een plaatje van de zelfbouwtakel.
zal als alles af is nog wel een klein verslagje maken.
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/takel1.jpg[/img]
De nieuwe riem kan je haast niet fout monteren, op de riem staan merktekens voor de nokkenassen, en de nokkenassen zelf zijn ook gemarkeerd. Verder is de krukas ook gemarkeerd (wel ff je vliegwiel tjekken voor de zekerheid) Het is ff prutsen om die riem erop te krijgen, hij staat van zichzelf al redelijk strak. Dit alles wist je denk ik al
Maar je weet maar nooit.
Succes

Succes
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Riem zit inderdaad al aardig strak uit zichzelf. De oude riem was maar iets opgespannen met die spanrol. Op spanning zetten werkt wel mooi met een m6 boutje. Weet je ongeveer hoe strak die riem moet staan? in de vraagbaak staat in het midden tussen oliepomp en spanrol 100 N drukken. Dan moet er tussen de 2 nokkenaswielen in het midden nog een 1,5 mm speling zijn. Vanavond eens kijken hoe ik dat voor elkaar krijg.
Als je de snaar half kan kantelen is de spanning oke.illuminator schreef:Riem zit inderdaad al aardig strak uit zichzelf. De oude riem was maar iets opgespannen met die spanrol. Op spanning zetten werkt wel mooi met een m6 boutje. Weet je ongeveer hoe strak die riem moet staan? in de vraagbaak staat in het midden tussen oliepomp en spanrol 100 N drukken. Dan moet er tussen de 2 nokkenaswielen in het midden nog een 1,5 mm speling zijn. Vanavond eens kijken hoe ik dat voor elkaar krijg.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Ik heb de riem iets strakker zitten. Nu zit ie zo dat je tussen de 2 nokkenasriemen de snaar net niet half kan kantelen. Mijn pa had nog effe een vroegere kameraad gebeld. ( is monteur bij renault) en die had het erover dat je hem net niet mag kunnen kantelen. dan is de spanning goed. Heb daarna alles ingebouwd en de auto gestart. Hij loopt prima. Je hoort de snaar ook niet gieren of wat dan ook. Dus volgens mij is de operatie geslaagd
nu vanavond nog effe de koplamp en motorkap er weer op zetten. En dan een stukje rijden.

nu vanavond nog effe de koplamp en motorkap er weer op zetten. En dan een stukje rijden.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Ik heb de ouwe spanrollen nog liggen. 1 tje is met grondplaat. zal er vanavond wel even een foto van maken.
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: do 17 mei 2001 0:00
- Locatie: Ermelo
- Contacteer:
Mischien heb je hier iets aan .
[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/spanner.jpg[/img]
Succes .
Marcel
[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/spanner.jpg[/img]
Succes .
Marcel
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
Heb nog snel even een foto gemaakt maar die is een beetje mislukt. zal morgen wel effe een betere maken anders. Op die foto van Marcel is de vorm ook goed te zien.
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/spanenkeerrol.jpg[/img]
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/spanenkeerrol.jpg[/img]
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
- Locatie: Vaassen
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/keerrol.jpg[/img]
is nog niet echt een beste foto. er zitten in ieder geval 2 gaten in. het 3 gat is een gat met m6 schroefdraad. Dat is 1 van de bevestigingspunten van het zwart plastic kapje wat ervoor zit.
is nog niet echt een beste foto. er zitten in ieder geval 2 gaten in. het 3 gat is een gat met m6 schroefdraad. Dat is 1 van de bevestigingspunten van het zwart plastic kapje wat ervoor zit.