Distributieriem vervangen (Clio16V)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
illuminator

Het is dan zover. Er moet een nieuwe distributieriem in mijn clio. Ben vanavond begonnen met alvast een aantal dingen te verwijderen. Zie plaatje.
Morgenmiddag weer vrolijk verder. Veerpootbrug was lekker gemonteerd. Was met boutje en moertje gedaan. Moertje is dus gewoon niet bij te komen aan de onderkant. Want ze zaten nog boven de schaal van de schokbreker. Heb nu alle bouten zitten uitboren. Wordt er normaal bij montage niet gewoon draad in het frame zelf getapt !!
Mocht er nog iemand zijn die nog een nuttige tip kan geven dan hoor ik het graag. ik was zelf van plan om de linker motor steun te demonteren en dat proberen het blok wat te kantelen.

[img]http://members.chello.nl/h.buitenhuis01/Pic0008.jpg[/img]
Ben

Heerlijk om te zien dit is ook het eerste wat ik ga vervangen van me kliko nadat ik hem morgen opgehaald heb.

Wat moet er verder nog gebeuren? Heb me er nog niet in verdiept.

mvg

Ben
BartK (Adrenalin)

Ik wens je veel succes en plezier. Ben namelijk de afgelopen week constant bezig geweest met mijn clio ivm de koppeling. Tis niet altijd even prettig.
mark -19- 16v

ehhh laten doen door de dealer kost echt veel geld 1100 gld moest ik betalen kreeg er wel een apk bij ja mag het ook voor die prijs.

ps let goed op de spannig van de riem he ik heb hem een keer te los en te vast gehad en dat is niet echt goed voor je blokkie

veel suc6 en foto's zijn welkom op de site altijd leuk om te zien hoe een ander werkt aan zijn bakkie
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Bart V

mark -19- 16v schreef:ehhh laten doen door de dealer kost echt veel geld 1100 gld moest ik betalen kreeg er wel een apk bij ja mag het ook voor die prijs.

ps let goed op de spannig van de riem he ik heb hem een keer te los en te vast gehad en dat is niet echt goed voor je blokkie

veel suc6 en foto's zijn welkom op de site altijd leuk om te zien hoe een ander werkt aan zijn bakkie
Het kost zoveel geld omdat ze er heel erg lang mee bezig zijn omdat je er bijna NIET bij komt. Mooiste is als je het blok eruit haalt, dat zal kwa tijd niet veel schelen, maar kan je wel overal mooi bij. Kan je ook meteen je koppeling en keringen vervangen als die gaar aan het worden is. Als je tijd en spullen hebt zou ik het zo doen.
Anonymous

Tis vrij eenvoudig te doen hoor. Bij mij zijn ze toch niet langer dan 2u bezig geweest. Ook de schokbreker hoefde er niet af. Wel ff steun los en kantelen die hap.
jacco 16v

volgens de documentatie van reno moet je het in 4,5 uur kunnen doen.
dat is als alles meezit en als de torxjes in het metalen distributie gemakkelijk loswillen en je ze niet rond draait.
zoals ik dus deed.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Ben

Bart V schreef: Het kost zoveel geld omdat ze er heel erg lang mee bezig zijn omdat je er bijna NIET bij komt. Mooiste is als je het blok eruit haalt, dat zal kwa tijd niet veel schelen, maar kan je wel overal mooi bij. Kan je ook meteen je koppeling en keringen vervangen als die gaar aan het worden is. Als je tijd en spullen hebt zou ik het zo doen.
Dit ga ik dus doen als de gtt verkocht is gaat de gehele motorhuis leeg van de clio om koppeling en keringen e.d. te vervangen. Misschien vervang ik de assen ook nog wel. Geeft een lekker gevoel als alles nieuw is :D Alles is nog wel kurk droog maaar als je toch bezig bent is het gelijk zeker weten weer nieuw ;) Zoals gewoonlijk wij fixen eerst weer alles technisch en dan gaan we lassen aan de body zodat hij naar de spuiter kan.
RichardV
Contacteer:

.......
Laatst gewijzigd door RichardV op ma 10 feb 2003 15:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Christian

ja en dan zeker Sopel gaan rijden :lol: NOT!!!!!!! Kun je ook nog gewoon reactie geven RichardV
illuminator

Kan iemand mij vertellen waar het gat ongeveer zit waar de blokkeerpen in moet om de krukas te blokkeren ?

[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/ophijsen.jpg[/img]
canonballman

Ja, dat gat zit aan de VOORKANT van de motor, ter HOOGTE VAN DE KRUKAS, en een CENTMETER OF 5 VAN HET VLIEGWIEL AF.

Er zit een bout in, ik geloof Torx, lijkt een beetje een loze bout. Als je die eruit draait, kun je er een stift induwen. NIET VERGETEN te demonteren voordat je de motor start!!!!!!!
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Mijn distributie riem en mij waterpomp is afgelopen zaterdag vervangen door muh pa in 2 uur tijd :p
Steven
Car: M536

Jah clio 1.4, goh das ook zo'n lekker dik blok...
Foeke

Christian schreef:ja en dan zeker Sopel gaan rijden :lol: NOT!!!!!!! Kun je ook nog gewoon reactie geven RichardV
Christian moet je ff lezen hij rijdt geen opel maar Volvo
<-------So you know don't mess with a Reno------->
illuminator

bedankt cannonball. heb hem gevonden. Maar andere vraag. In die distributieset zit een spanrol en een keerrol. Hoe kun je die keerrol vervangen? Dan moet je dat zwarte kapje eraf halen. Maar die wil er dus niet af want voor 1 boutje zit de rol van de multiriem. Moet die onderste rol er ook af gehaald worden? wat een ge..... zeg! :-*
Christian

F 16Valve schreef:
Christian schreef:ja en dan zeker Sopel gaan rijden :lol: NOT!!!!!!! Kun je ook nog gewoon reactie geven RichardV
Christian moet je ff lezen hij rijdt geen opel maar Volvo
maar een opel plaatje :lol:
Foeke

ja je hebt er altijd gekken bij zitten

nou weer ontopic
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

Steven (Fiets) schreef:Jah clio 1.4, goh das ook zo'n lekker dik blok...
Heej je gaat toch niet mijn clio lopuh af kraken he :wink:
Bart V

P@TB@D schreef:
Steven (Fiets) schreef:Jah clio 1.4, goh das ook zo'n lekker dik blok...
Heej je gaat toch niet mijn clio lopuh af kraken he :wink:
Er zit een groot verschil tussen. Bij een 1.4 heb je maar 1 spanlager waar je makkelijk bij komt, bij een 16V kom je zwaar klote bij het meelooplager onderop, daar ben je het langst mee bezig. De rest valt wel mee.

Gr Bart
illuminator

Inderdaad BartV. Die meelooprol is echt shit om dat het zwartje kapje er half af moet. Maar het is gelukt. :)
Nieuwe rol zit erin. Vanavond de nieuwe riem er in samen met een nieuwe spanrol en dan motor weer inbouwen. Wat alleen een beetje vaag is, is dat als ik de merktekens van de nokkenassen goed zet zit de oude riem met zijn merkjes een 8 tandjes verder. Riem is de vorige denk ik er zo opgedruk zonder naar de tekens op de riem te kijken.

hier nog een plaatje van de zelfbouwtakel.
zal als alles af is nog wel een klein verslagje maken.
[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/takel1.jpg[/img]
Bart V

De nieuwe riem kan je haast niet fout monteren, op de riem staan merktekens voor de nokkenassen, en de nokkenassen zelf zijn ook gemarkeerd. Verder is de krukas ook gemarkeerd (wel ff je vliegwiel tjekken voor de zekerheid) Het is ff prutsen om die riem erop te krijgen, hij staat van zichzelf al redelijk strak. Dit alles wist je denk ik al :) Maar je weet maar nooit.

Succes
illuminator

Riem zit inderdaad al aardig strak uit zichzelf. De oude riem was maar iets opgespannen met die spanrol. Op spanning zetten werkt wel mooi met een m6 boutje. Weet je ongeveer hoe strak die riem moet staan? in de vraagbaak staat in het midden tussen oliepomp en spanrol 100 N drukken. Dan moet er tussen de 2 nokkenaswielen in het midden nog een 1,5 mm speling zijn. Vanavond eens kijken hoe ik dat voor elkaar krijg.
Johan
Car: renault 5 gt turbo
Contacteer:

mooi dat ie er nu op zit
Bart V

illuminator schreef:Riem zit inderdaad al aardig strak uit zichzelf. De oude riem was maar iets opgespannen met die spanrol. Op spanning zetten werkt wel mooi met een m6 boutje. Weet je ongeveer hoe strak die riem moet staan? in de vraagbaak staat in het midden tussen oliepomp en spanrol 100 N drukken. Dan moet er tussen de 2 nokkenaswielen in het midden nog een 1,5 mm speling zijn. Vanavond eens kijken hoe ik dat voor elkaar krijg.
Als je de snaar half kan kantelen is de spanning oke.
illuminator

Ik heb de riem iets strakker zitten. Nu zit ie zo dat je tussen de 2 nokkenasriemen de snaar net niet half kan kantelen. Mijn pa had nog effe een vroegere kameraad gebeld. ( is monteur bij renault) en die had het erover dat je hem net niet mag kunnen kantelen. dan is de spanning goed. Heb daarna alles ingebouwd en de auto gestart. Hij loopt prima. Je hoort de snaar ook niet gieren of wat dan ook. Dus volgens mij is de operatie geslaagd :)
nu vanavond nog effe de koplamp en motorkap er weer op zetten. En dan een stukje rijden.
Ben

Heb jij toevallig foto's van hoe de spanrollen eruit zien?

Wij gaan het aankomende zondag doen maar ze wisten niet precies welke rollen erin moesten...
illuminator

Ik heb de ouwe spanrollen nog liggen. 1 tje is met grondplaat. zal er vanavond wel even een foto van maken.
Ben

Tof kan niet wachten ;)
Marcel (mlg)
Contacteer:

Mischien heb je hier iets aan .

[img]http://members1.chello.nl/~m.haasdijk/rtc/spanner.jpg[/img]

Succes .
Marcel
Ben

Kijk eens thanx ga ze ff vergelijken.

Kan jij een copietje van die cd draaien voor mij?
Zeg maar wat het kost ;)
Of uploaden heb 8mbit dus is zo binnen.
illuminator

Heb nog snel even een foto gemaakt maar die is een beetje mislukt. zal morgen wel effe een betere maken anders. Op die foto van Marcel is de vorm ook goed te zien.

[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/spanenkeerrol.jpg[/img]
Ben

Thanx zo is het ook overduidelijk ik heb de goeie besteld

Thanx boys.
Ben

Hmm ik twijfel een beetje over de rol met plaat eraan. Zou je die iets scherper kunnen schieten en van boven af? Het lijkt wel of jij een gat meer in de plaat hebt zitten als deene die ik heb. Dit had ik eerst niet gezien.
illuminator

[img]http://httpd.chello.nl/h.buitenhuis01/keerrol.jpg[/img]

is nog niet echt een beste foto. er zitten in ieder geval 2 gaten in. het 3 gat is een gat met m6 schroefdraad. Dat is 1 van de bevestigingspunten van het zwart plastic kapje wat ervoor zit.
Plaats reactie