ACT: Je eigen auto VS iemand anders auto. I

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Gesloten
Janine

Robert dB. schreef:Dinsdag A7:

slome neger in een 5 vs. drie mensen in een clio:

neger was rap, maar niet snel genoeg :)

:lol: :lol:
Een beetje vreemd is best lekker
Xedrah

Menno schreef:
Xedrah schreef:
Menno schreef:Nou, ik blijf d'r toch bij dat zo'n bak een rendement heeft, en geen absolute hoeveelheid vermogen opvreet. Hoe zie jij dat voor je? verklaarverklaarverklaar.
Kijk maar naar die groene lijn, dan zie je in kW's het verloren gegane vermogen.
:lol:

ik geef 't op
Tuurlijk heeft een versnellingsbak een (negatief) rendement. En dat kun je omrekenen naar een percentage als je dat bedoelt. Maar de weerstand is blijkbaar niet lineair aan het toerental en verliesvermogen, anders was de lijn recht geweest. Dus een vast percentage is niet vast te stellen. (edit) Ik weet trouwens niet waarom die lijn enigszins krom is, heeft misschien met de bolling van het bandenvlak te maken bij hoge snelheid? Daarom wordt de spanning ook verhoogd naar 3 bar voor de meting.

Je kunt niet stellen dat bij alle auto's (met gelijk type versnellingsbak uiteraard) het verlies gelijk is en dus het vermogen aan de wielen vermenigvuldigen met een (eenmaal) gemeten (of geschat, zoals bij een Dynojet) verliespercentage! Slijtage bijvoorbeeld speelt hier een grote rol, die is immers nooit gelijk.

De weerstand van de bak is natuurlijk ook maar 1 van de dingen in de aandrijflijn die zorgen voor een verlies.
Roy
Moderator

Ploegah schreef:
30 cm !
Yeah right :lol:
5 GT Turbo '88 GT5
Patrick

Ploegah schreef:
(of je bent van plan om alleen met je blok te gaan rijden)

dit is dus waar ik het helemaal mee eens ben,wat boeit het vermogen aan de krukas eigenlijk.
lieten ze maar es weten hoeveel vermogen er aan de wielen is,is veel beter lijkt mij.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Tino
Erelid - RvT
Car: R5 Gt Turbo Phase 1

Volgens mij, zweeft er ergens op dit forum een topic rond met de discussie over het afdraaien van het vliegwiel.

Zullen we daar verder gaan discussieren over dit punt?

Pleaz back on topic.

Megane coupe 1.6 16v vs Ferari F50
Ik trok hem magistraal er uit, blij dat hij stil stond tussen moordrecht en nieuwekerk.

Zo wie heeft er nog meer gesport :p
.:: TurboPowerr ::.
Bart V

Ik had gisteren last van een bmw 525 incl bestuurder. bij het stoplicht ff sprintje gestrokken, ding was best wel snel, kwam door mijn late reactie zelfs ietsje eerder weg, maar toen ik op toeren kwam in zn 2 kon hij het schudden, dit werd niet gewaardeerd overigens :D

Gr Bart
Anonymous

Hoe meten de fabrikanten de vermogens??
speedline

Zeeuw schreef:Hoe meten de fabrikanten de vermogens??
Gewoon met groot-bedrijf (geschikt voor extreem veel metingen) vermogensbanken. (Genoeg leveranciers) Alleen gaat het hier in principe om verschil(krukas-)metingen tov een referentiemotor. Dus niet direct een echte vermogensmeting. Meestal wordt in 50/50 verhouding warm en koud proefgedraaid waarbij vol vermogen gevraagd wordt !!! (Inrijdiscussie!!!)
Er mag om wettelijke redenen niet meer dan een bepaald percentage minder vermogen geleverd worden, dan volgens opgaaf.
Menno

speedline schreef: Er mag om wettelijke redenen niet meer dan een bepaald percentage minder vermogen geleverd worden, dan volgens opgaaf.
meen me te herinneren dat dit nog best veel is, kleine 10%
rev it like a rental
Bart V

Maar als ik het goed begrijp is dit dus juist vaak andersom?? Oftewel de fabrieksopgaaf is lager dan het werkelijke vermogen??

Gr Bart
speedline

Menno schreef: meen me te herinneren dat dit nog best veel is, kleine 10%
Weet het niet zeker maar dacht aan slechts 2-3% Menno !? Alleen kan ik mij dus vergissen met fabrikatie eis !?
speedline

Bart V schreef:Maar als ik het goed begrijp is dit dus juist vaak andersom?? Oftewel de fabrieksopgaaf is lager dan het werkelijke vermogen??

Gr Bart
Hangt van veel dingen af. Ten eerste de motorenfabrikant, het land van productie, de gebruikte materialen, de electronica hardware op de motor, de ECU software, de metaalbewerkingsmachines en ga zo maar verder.

Bij turbomotoren is het een koud kunstje deze allemaal het opgegeven vermogen te laten leveren door de motor zichzelf in te laten regelen tijdens inzet en het beschikbare vermogen te bepalen op de binnenkomende luchtmassa of hoeveelheid. Dit alnaar gelang de meetmethode. Het koude kunstje bij turbomotoren is dat deze meestal de laaddruk kunnen beinvloeden en daardoor makkelijk het geleverde vermogen kunnen verhogen.

Bij atmospherische motoren is dit begrijpelijk heel wat moeilijker.

Bij simpele Diesels met EDC gestuurde inspuitsystemen en een luchtmassameter is deze mogelijkheid ook aanwezig.

Deze regelstrategie wordt trouwens veelvuldig toegepast bij de nieuwere generaties motoren. Lekker een paar (tot wel enkele honderden) basic kenvelden meegeven en de ECU doet de rest binnen grenzen.

Ff een paar opmerkingen: Ga er dus niet van uit dat elke nieuwe auto dit soort features heeft. En verwar dit niet met adaptieve ECU programma's die zich aanpassen aan de bestuurder.

Deze reply is zeer generaliserend gesteld en kan van merk tot merk en van model tot model en zelfs motor tot motor enorm verschillen !!! Dus geen onzinnige conclusies trekken aub :D
Steven
Car: M536

Goed gister even wat getest tegen:

-Toyota Celica 2.0-16v model met ronde koplampies
-Toyota MR2 mk1.
-Honda CRX model 1, 1.5-12v
-Honda CRX model 1, 1.6-16v

En dat heb ik allemaal in me achteruitkijkspiegel gezien :D
GTT rulez 8)

Later op de snelweg nog tegen een 325, die keek ook wel raar op dat ik em nog steeds kon volgen :)
-Ray-
Contacteer:

nu nog tegen mij 8)
Immer wieder die verdammte Holländer
Foeke

Gister uit het werk ff achter een swift gti aan, die vent zag je meer in ze binnenspiegel kijken dan dat ie vooruit keek. Hij vond het blijkbaar aan zijn gezicht te zien niet grappig dat ik een beetje zat te drukken omdat ie niet sneller kon
<-------So you know don't mess with a Reno------->
Steven
Car: M536

-Ray- schreef:nu nog tegen mij 8)
Sgoed, kom maar op....
Lex
Über-Spammer
Contacteer:

Vanmiddag op de dijk tussen Wijk bij Duurstede en Nieuwegein.

Deze hele weg is een 60km/u zone :evil: . Ik met 80km/u de dijk op met een politie-auto (slopel-gastra) :-* achter mij. Terug laten zakken naar 60km/u. Hij reed naar mij toe om mijn kenteken te checken. Ze konden blijkbaar niets op me vinden 8) . Dus dan gaan ze je hier volgen tot je wel een fout maakt.

De dijk waar op wij reden zit vol met bochten en links-rechts combinaties. Ik gewoon precies overal 60km/u rijden dus ook in die bochten. Maar ja zo'n Gastra heeft niet zo'n beste wegligging, He oom agent. Het was natuurlijk nog wel een beetje glad. Maar telkens moest hij in de bocht uitkijken dat hij er niet af vloog. En daarna natuurlijk weer naar mij toe rijden.

het is dan wel geen stoplicht sprint. Maar ja wel een leuke manier van agentje pesten. :lol:
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Tom
Moderator
Car: MB

die dijk rijd ik ook regelmatig als ik bij mijn vader ben (dijk tussen wijk bij duursteden en amerongen toch). Daar controleren ze idd HEEEL vaak !!!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jean-paul

Steven (Fiets) schreef:
Sgoed, kom maar op....
wanneer??? ik ben erbij..... :D
Robert dB.

jean-paul schreef:
Steven (Fiets) schreef:
Sgoed, kom maar op....
wanneer??? ik ben erbij..... :D

ok, en hier nog een oudere quote:
Robert dB. schreef:Dinsdag A7:

slome neger in een 5 vs. drie mensen in een clio:

neger was rap, maar niet snel genoeg :)
:)
-Ray-
Contacteer:

wou jij ook meedoen?? even wachten tot mei :D :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Robert dB.

-Ray- schreef:wou jij ook meedoen?? even wachten tot mei :D :p
ok...dan verzin ik in die tussentijd ook nog iets leuks :p
Xedrah

Ik ben 9 maart op Assen dus ik wil graag ook een keer tegen een Renaultje sprinten. :wink:
gille
Contacteer:

Xedrah schreef:Ik ben 9 maart op Assen dus ik wil graag ook een keer tegen een Renaultje sprinten. :wink:
ik eet je op met huid en haar (sl)opel dude 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Job-turbo
Contacteer:

Bewijs je dan maar 8) :p :wink:

Altijd leuk :)
Xedrah

gille (mountainbike) schreef:
Xedrah schreef:Ik ben 9 maart op Assen dus ik wil graag ook een keer tegen een Renaultje sprinten. :wink:
Dus dat betekent dat je erbij bent Gille?

Patser! :wink: 8) 8)
gille
Contacteer:

Xedrah schreef:
gille (mountainbike) schreef:
Dus dat betekent dat je erbij bent Gille?

Patser! :wink: 8) 8)
ik ga proberen,maar ik heb dat weekend mijn schoonbroer zijn TVR GRIFFITH 5000(hij is op skiverlof), en das geen eerlijke sprint he 0-100 4.1 top 289km.
en dat weekendje wil ik me nie verzetten hoor voor wat (sl)opeltjes stuk te trekken
Xedrah

Ik lees net op de site van vdb promotions dat het slechts een sprint van 201 meter is. Das wel jammer. :( Maar goed, das weer gunstig voor de kleine lichte wagentjes zoals de 5 GTT. :)
Remco_Rs
Contacteer:

Vandaag ter hoogte van de Westerweg, Van Heerhugowaard richting Alkmaar,,,bij het stoplicht kwam ik een crx- tegen,,,dus ik dacht van ach why not,,ik kan het allicht proberen .GROEN ik weg ,crx weg ,,, crx op kop,,,VRRRRRRRROOOOEEEEEEEM dag crx ,,en ik kwam hem toch wel voorbij,,,bij het volgende stoplicht staat hij achter mij ,,,en ja hoor zit hij op mijn bumper te kleven ,,,Maarja zoals de gezegde al zeg " een ezel stoot zich niet 2 keer tegen de zelfde steen" Nou deze ezel was waarschijnlijk blind want voor dat hij met zijn ogen kon knipperen ,,Was ik alweer 50 meter voor hem :D dus mijn dag kan niet meer stuk
Maik (WOOFER)
Über-Spammer

zero doe jij nou nooit iets anders dan racen :lol: hahaha
Remco_Rs
Contacteer:

MMMMMMMMm nou eigenlijk niet,,zaterdags werken,,dan lekker knutselen aan de auto ,,Dan eff een lekker proefrondje maken,,En op een of andere manier kom ik steeds weer van die auto,s tegen die ,,tegen mij willen racen :D
*Stephan_RSI*

ZERO-X schreef:MMMMMMMMm nou eigenlijk niet,,zaterdags werken,,dan lekker knutselen aan de auto ,,Dan eff een lekker proefrondje maken,,En op een of andere manier kom ik steeds weer van die auto,s tegen die ,,tegen mij willen racen :D
Tering dus jij bent die ASO die mij steeds zaterdag wakker brult met je bakkie :wink:. Ben je intotaal 1 keer tegen gekomen Remco maar we hebben nog geen eens een keer tegen elkaar een stoplichtje gepakt 8).

Later stef.
Remco_Rs
Contacteer:

Dat komt wel goed stephan :D
*Stephan_RSI*

ZERO-X schreef:Dat komt wel goed stephan :D
Mag je hem eerst voor me in orde maken m'n bakkie :p :)
Remco_Rs
Contacteer:

Haha,,,dan zal ik mijn NOS flessen wel weer eens laten vullen :)
Gesloten