Vraag r5turbo & corrado

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Riël
Über-Spammer

Misschien kan een van jullie me hierbij helpen, dit stukje zou ik op het corrado-forum moeten posten, maar moet je nu lid voor zijn. Aangezien hier ook een hoop slimmeriken zijn, lees maar eens.

Wat wij van plan zijn is de G-Lader van het blok te halen, en de drukvulling van dat ding te laten gebeuren door een turbotje. De turbo zal afkomstig zijn van de renault 5, deze levert minstens zo veel druk als een G-Lader kan leveren, misschien nog wel wat extra, maar daar zijn we even niet op uit.

De plaatsing van de turbo zal geen problemen opleveren. Enige waar ik mee zit is de reactie
van de motor op die druk. Ik weet bijna nix van de regeling van het corrado-blok en het drukgebeuren van de G-lader. Ik vraag me af of de computer de toch variabelere geleverde druk van de turbo wel aankan. De druk is hier nl. niet toerental-afhankelijk. Ik neem zelf aan dat de hoeveelheid lucht en druk toch gemeten wordt en dat de computer zich hierop regelt, maar het kan ook anders zijn.

Mensen die opmerkingen hebben en eventueel kunnen zeggen aan welke dingen ik MOET denken bij het installeren van een turbo ipv een g-lader (bepaalde sensoren etc), graag!! Zou iemand het om een of andere reden AFraden, aub goede redenen erbij. Ben redelijk vastbesloten het te gaan doen, maar moet nix vergeten natuurlijk :) Blok komt trouwens in een golf te liggen (sorry corrado-guys...)

Groeten,
Riel Notermans
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert

sja wat zou de reden kunnen zijn.
volgens mij worden ze een beetje ziek van de prijzen van een g-lader.
Hebben ze wel door dat bij een turbo onderin niemand thuis is? Vergeleken met een g-lader natuurlijk.
Riël
Über-Spammer

De vraag is eigenlijk of de turbo, als ie gemonteerd zit, net zo goed werkt, in plaats van de g-lader.
Patrick

is dat wel mogelijk met het injectie systeem om daar gewoon een turbo op te monteren?
lijkt mij dat de boel niet meer goed kan functioneren.
maar waarom zo moeilijk als het makkelijk kan met een nieuwe g-lader?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
robert

1800 cc is zon gti toch?
nou ja vanaf zon 2000 rpm wel, daaronder niet.
De timing van de uitlaatklep zal wel wat te slapjes zijn voor turbo, die rekend niet op druk in de uitlaat. Maar als je dat niet weet zul je het ook wel niet merken.

ehh je kan denk ik geen standaard gtt t2 nemen, omdat die niet zoveel flow (vermogen) kan leveren.
Die g60 gasten hebben het namelijk over 200 pk alsof het nix is.
Hij moet even kijken welk vermogen hij wil draaien, en daar volgens de regelen der kunst een turbo bij zoeken. Hetzelfde als voor een gtt.
Nick (germanstyle)

Kompressor van een Mercedes SLK/CLK 230 monteren. Doen ze in Duitsland ook allemaal.

Stuk goedkoper en ook nog eens meer vermogen.
Tom
Moderator
Car: MB

is ook wel een goed idee ja. Leveren ze eigenlijk wel software (andere chips) voor dergelijk aanpassingen. Ik denk namelijk dat er op dat vlak wel het nodige moet gebeuren.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer

Ja maar ik achtte het goed mogelijk omdat de chip van de corrado g60 met druk kan omgaan!! Hij krijgt het nu wel alleen niet van de g-lader maar van de turbo...

Ik had idd niet gedacht aan dattie meer lucht wil hebben als een gtt maar is logisch, ik redeneerde nog met "de glader levert 0,7 bar, dat kan de turbo ook" maar die glader gooit er natuurlijk een hoop meer lucht doorheen.

Waarom? Is eens wat anders, gladers zijn akelig duur (toch wel duurder als een turbo 2e hands), de auto wordt toch afgeragd (dat weet ik nu al, dus een glader met mini-poeli houdt dat niet uit), en misschien is een turbo rendabeler, aangezien ik geen vermogen meer van de krukas afpak.
canonballman

Neem eens contact op met Tuning Centre Tilburg.
Kheb gehoord dat die eens ooit zon ombouw hebben gedaan.

En ik denk dat het moeilijkste is om een spruitstuk te fabriceren dat niet scheurt. Voor de rest lijkt het me geen supermoeilijk realiseerbaar idee.

En ja, grotere turbo als die van een GTT ja, lijkt me wel.
Tom
Moderator

oja, net zoals er voor een clio turbo-kitjes zijn zal er voor zo'n corrado ook ongetwijfeld een conversie kit zijn. Toch?
canonballman

ja lijkt me wel, wie zoekt zal vinden.

Heb ook nog gehoord van een gozer die een 16v kop of compleet blok in combinatie met een G-lader had, en dat dat heel snel was . DUH, natuurlijk.
robert

Riël schreef: , en misschien is een turbo rendabeler, aangezien ik geen vermogen meer van de krukas afpak.
een turbo is wel wat rendabeler, maar hij moet zn energie toch ergens vandaan halen, en hoe dan ook kost je dat motorvermogen.
Bij een turbo staat de uitlaat onder druk.
Dus bij de uitlaatslag drukken de zuigers de uitlaatgassen naar buiten, dat gaat zwaar omdat dat tegen de uitlaatgasdruk in moet. De zuigers worden in de uitlaatslag aangedreven door de krukas dus dat kost je duidelijk krukasvermogen.

Het is een fabeltje dat de turbo de nutteloze 'rest energie' van de uitlaatgassen gebruikt, omdat de motor vanwege de uitlaatdruk er eerst veel energie in heeft moeten stoppen.
Riël
Über-Spammer

Conversie kit zou rond de 1800 euro liggen :( veelsteveel. Een heel turbogebeuren van een golf II gtd (garrett T3) zou goed moetne gaan. De comp kan het best volgens de corrado rijders, en voordeel is dat de druk mechanisch gewoon geregeld kan worden.
maurice

Ik heb ooit begrepen dat een corrado zonder g-lader helemaal nix doet, de compressie is veels te laag en dan zou je met een turbo alleen kunnen rijden als de turbo ook meedraait, dus bijv. nooit stationair. Ik zou denken dat je het ding niet fatsoendelijk aan de praat krijgt als je het blok origineel laat. In ieder geval suc-6 ermee.
Riël
Über-Spammer

Nee dat is niet zo, de g-lader levert amper druk stationair. En er zijn al redelijk wat turbo's op g-laders gebouwd. Sommigen hebben er ervaring mee, en zeggen dat de spullen van een Tdi-tje een kwestie van bolt-'n-ride zijn. Ik geloof dat best. De chip kan de hogere verandering van de turbo best aan. Voordeel is ook dat de glader max druk heeft bij hoge toeren, de turbo bij lage, dus sneller wordt ie sowieso. Ook heeft de g-lader een bypass waar veel op verloren zou worden bij hoge toeren :) en turbo kan gewoon meer druk leveren.
robert

ook niet waar, een g-lader levert best wat druk bij stationair; alleen ze hebben een soort closed loop dumpvalve die de vuldruk bij vacuum onder de smoorklep weer afblaast.
Op het moment dat je gasgeeft valt natuurlijk meteen het vacuum weg en de g-lader levert direct druk.
Bij lage toeren wat minder efficient vanwege inwendige lek enzo, maar druk geeftie.

Voordeel is ook dat de glader druk heeft bij lage toeren, de turbo niet bij lage, dus langzamer wordt ie sowieso.
Tenzij je natuurlijk de turbodruk veel hoger afsteld, maar dan is het appels met peren vergelijken.
Tom
Moderator

ik vind die 1800 € eigenlijk nog best meevallen. Als je daar een turbo, spruitstuk en alle andere (goede, en dus op maat gemaakt!!!) toebehoren voor krijgt is dat toch een redelijk nette (verkoop) prijs denk ik
Riël
Über-Spammer

robert schreef:ook niet waar, een g-lader levert best wat druk bij stationair; alleen ze hebben een soort closed loop dumpvalve die de vuldruk bij vacuum onder de smoorklep weer afblaast.
Op het moment dat je gasgeeft valt natuurlijk meteen het vacuum weg en de g-lader levert direct druk.
Bij lage toeren wat minder efficient vanwege inwendige lek enzo, maar druk geeftie.

Voordeel is ook dat de glader druk heeft bij lage toeren, de turbo niet bij lage, dus langzamer wordt ie sowieso.
Tenzij je natuurlijk de turbodruk veel hoger afsteld, maar dan is het appels met peren vergelijken.
Jamaar de glader heeft wel druk bij lage toeren, maar dat is minder dan bij hoge. De turbo komt daar tussenin ergens in, met wel hoge druk. Gladerdruk is niet constant hé...
Blue Thunder

Ombouw naar een turbo wordt inderdaad vaak gedaan in Duitsland. Voorbeelden van bedrijven die zich daarmee bezighouden zijn AME en HGP (beide uit Duitsland).
Wat betreft je motormanagement moet er wel het een en ander worden aangepast, aangezien je een vaste mapping hebt voor je brandstof en je ontsteking. Daarover worden een aantal correcties uitgevoerd d.m.v. info van verscheidene sensoren (bijv MAP-sensor, Lambda-sensor, enz.)
Aangezien een G-lader een ander karakteristiek heeft dan een Turbo qua drukopbouw, zullen je basismappen aangepast moeten worden om het zaakje optimaal te kunnen laten functioneren.
Wat betreft de turbo: Een T2 van een R5je is echt wat aan de kleine kant..
Een T3 met een 40er of 45er trim zou een stuk beter volstaan. Een KKK-turbo van een TT zou ook prima geschikt zijn.
Een turbo van een diesel zou ik niet proberen: De trim voor dieselturbo's is niet goed geschikt voor benzine motoren (diesels doen boven de 4000 tpm niet veel meer, benzine motoren wel) en tevens zijn de temperaturen van de uitlaatgassen een stuk lager dan die van benzinemotoren.
In ieder geval succes met de ombouw.
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Riël
Über-Spammer

Volgens mij is een diesel heter...
robert

nope.
Riël
Über-Spammer

Mmm, had turbo's bij jasonsturboworld gezien, die hadden het erover dat bij een diesel ergens eerder schade was omdat het heter was. Zal ik me vast vergist hebben, al heeft diesel wel een hogere verbrandingswarmte... Is 't echt niet heter?
robert

nee want bij een diesel er zit veel meer lucht bij die niet meedoet aan de verbranding.
Bij vol koppel heb je bij een diesel nog steeds iets van 40% luchtovermaat. (lambda = 1.4 ;) )Bij benzine heb geen luchtovermaat. (lambda <= 1.0 )Dus grofjes gezegd als je dan de temperatuur van benzine uitlaatgas neemt, en je mengt er 40% koude buitenlucht bij, dan heb je de temperatuur van dieseluitlaatgas. Bij minder koppel wordt de luchtovermaat en dus het verschil nog meer.
Ook is het rendement van een diesel hoger dan benzine, en ook dat betekend dat het uitlaatgas weer kouder is. (er is meer energie uitgehaald)

Wel is het zo dat een gemiddeld-tdi tje wat meer vuldruk heeft dan een benzine-turbo, daardoor kan de temperatuur weer wat stijgen, alleen benzine waarden zal hij niet halen.
Het uitlaatgas van een leuk opgefokt dti-tje is ongeveer net zo heet als een benzinemotor zonder turbo.
Riël
Über-Spammer

Aha.
Xedrah

robert schreef:
Wel is het zo dat een gemiddeld-tdi tje wat meer vuldruk heeft dan een benzine-turbo,
Is dat zo? Mijn (standaard 110 pk) TDi heeft 0.7 bar druk. Dat is toch niet veel meer dan een gemiddelde turbo benzinemotor?
robert

ik dacht dat standaard vuldrukken voor benzineauto's zo gemiddeld 0.5 bar waren. Tuurlijk zijn er moderne uitschieters te bedenken.

bij benzine wordt het snel te heet, het gaat te snel pingelen, dan moet de compressieverhouding weer te snel terug, dan gaat hij zuipen enzo, terwijl diesel het alleen maar lekker vindt, en te heet is het voorlopig ook niet.
Het is dus makkelijker een diesel te vuldrukken, en zo een beetje potent te maken. Daar wordt ook volop gebruik van gemaakt.
clio_rally
Contacteer:

Nou, 0.5 is wel een beetje weinig. Meeste 'sportieve' benzinemotoren zitten snel rond de 0.7, integrales bijvoorbeeld standaard van 0.85-1.1...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Hilgert
Contacteer:

Neem eens contact op met Eric Roos:

eric@roosmotorsport.com

Hij heeft ooit de turbo van een Passat diesel op zijn 1.8 G60 blok gemonteerd. Ook het uitlaatspruitstuk van de Passat gebruikt. Liep in ieder geval als de brandweer.

De turbo van een GTT lijkt mij aan de kleine kant voor een 1.8 liter.

Hilgert
Riël
Über-Spammer

Zal ik doen, thanx.
tyberium
Contacteer:

Euhh..hoezo is er bij een turbo onderin niemand thuis?..m'n GTTtje staat bij 1900 toeren al vrolijk te trappelen. Even een korte tik op de powerclutch, gassen tot 2500 toeren en koppeling loslaten. Krijg je een schop in je rug waar je makkelijk een aanstormende auto voor het stoplicht mee weg trapt als je zelf stilstaat. :D
robert

nou bij jou is het onder de 1900 rpm dan.
Riël
Über-Spammer

ja, een glader doet daar ook niet echt wat hoor :)
GTI1-G60

Riël schreef:ja, een glader doet daar ook niet echt wat hoor :)
Daar heb je gelijk in, ik heb met mijn G60 motor bij 1900rpm maar 180nm koppel.
Dat is niet veel nee!
:lol:

Eerst erin verdiepen voordat je iets roept!

De G60 setup kun je prima een K3 of iets dergelijks op zetten.
Zolang je rond de 0.7 bar blijft vullen zul je met de standaard chip niet echt in de problemen komen.
Ga je meer vullen, dan is aanpassen absolut noodzakelijk.

De moderne Golf 1.8 20VT motors worden bij flinke tuning gevuld met 3bar of meer!
Dus....
Mrtn
Car: R5GTT

GTI1-G60 schreef:
Dat is niet veel nee!

Zolang je rond de 0.7 bar blijft vullen zul je met de standaard chip niet echt in de problemen komen.

De moderne Golf 1.8 20VT motors worden bij flinke tuning gevuld met 3bar of meer!
Dus....
Vergeet niet dat 3 bar eigenlijk 4bar is he :wink: De atmosfeer is nm al 1 bar, natuurkundige onzin eigenlijk, sorry :wink:
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer

GTI1-G60 schreef:
Dat is niet veel nee!

Dus....
180nm van de 230? Is dus net als bij de turbo. Glader draait ook minder toeren bij 1900 toeren dus levert ie daar vast geen maximale druk. Dat bedoel ik. Pure logica, toch, we hebben het over een compressor neem ik aan?
Plaats reactie