Chargecooler/intercooler discussie

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Riël
Über-Spammer

Ow da wist ik niet! :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Matijs
Contacteer:

Een beetje alcohol doet wonderen hoor....
Steven
Car: M536

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
Riël schreef:Water recht op je intercooler, zodat ie daarmee extra gekoeld word. Vind cyberspray een beetje overdreven naam...
meestal wordt er iets toegevoegd aan het water zodat er door een chemische reactie een extra koeling onstaat
Nou geen chemische reacties, gewoon middelen die sneller verdampen (gewoon een faseverandering, nix chemisch) like Matijs al zei: alcohol...
clio_rally
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:
Riël schreef:Water recht op je intercooler, zodat ie daarmee extra gekoeld word. Vind cyberspray een beetje overdreven naam...
meestal wordt er iets toegevoegd aan het water zodat er door een chemische reactie een extra koeling onstaat
Nou geen chemische reacties, gewoon middelen die sneller verdampen (gewoon een faseverandering, nix chemisch) like Matijs al zei: alcohol...
Ethanol/water, in 50/50 verhouding schijnt ideaal te zijn. Systeem werd standaard geleverd op de integrale evo 2, als ik me niet vergis ook op bepaalde scoobies en mitsu evo's. Soms geregeld, soms handmatig te bedienen. Ben zelf op zoek naar het systeem uit een evo2 voor op mijn eigen integrale, maar je ziet ze niet snel op de sloop...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl

" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Abel
Über-Spammer

er is ook een r5 geweest die op ethanol water liep. die is indertijd verkocht en weer terug gezet op gewone brandstof. was idd een leuk mobieltje
robert

volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald:

1- water van buiten tegen de intercooler spuiten.
(goed! makkelijk! cool!)

2- water/alkohol mengsels in het inlaatspruitstuk spuiten.
(beter maar moeilijker)

ik kan je verzekeren dat je geen alkohol van buiten tegen je auto wilt spuiten.
(eenmalig)
Anonymous

robert schreef:volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald:

(goed! makkelijk! cool!)

(beter maar moeilijker)

(eenmalig)
Benk ik geheel met je eens robert..... ik lees dit nu hierboven ook even en er klopt geen snars van. Methanol gebruik je alleen als je waterinjectie gebruikt..... aan de buitenkant van je intercooler spuiten kan, idd alleen met water, dat ze dat nou cyberspray noemen kan ik ook niets aan doen. Overigens waterinjectie is wel te doen.. je blokje gaat er allen van roesten zoalsd je zelf ook wel zult weten moet je de laatste 10 KM gewoon op benzinde rijden zonder injectie dan kan het wel :)
clio_rally
Contacteer:

(goed! makkelijk! cool!)

(beter maar moeilijker)

(eenmalig)
Ik heb het over optie 1 en dat kun je ook prima doen met een water/ethanol mengsel, verdampt precies goed...

Gijs
Bezemer Rally Team

RickGT TURBO
Contacteer:

Gijs,

enig idee wat het nieuw zou moeten kosten?

Zou dat gewoon bij een dealert te bestellen zijn? (voor de hoofdprijs natuurlijk)

Is dan een Aqua Mist systeem niet een betere oplossing qua koeling?
Drive it like you stole it
clio_rally
Contacteer:

RickGT TURBO schreef:Gijs,

enig idee wat het nieuw zou moeten kosten?

Zou dat gewoon bij een dealert te bestellen zijn? (voor de hoofdprijs natuurlijk)

Is dan een Aqua Mist systeem niet een betere oplossing qua koeling?
Ik weet niet precies hoeveel het kost. Meeste mensen die ik ken maken het zelf. Regel een stevig pompje van een ruitensproeier installatie. Regel een reservoir (liefst stevige plastic zak in je reservewiel, zo'n camping apparaat van 10 liter) en wat slangetjes. Vervolgens voorop ruitenwisser spoeiertjes of iets dergelijks monteren. Pompje koppelen aan een schakelaar en gaaaaannnnn....

Gijs
Bezemer Rally Team

Anonymous

clio_rally schreef:

(goed! makkelijk! cool!)

(beter maar moeilijker)

(eenmalig)
Ik heb het over optie 1 en dat kun je ook prima doen met een water/ethanol mengsel, verdampt precies goed...

Gijs
EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.
Anonymous

Zeeuw schreef:
clio_rally schreef:

(goed! makkelijk! cool!)

(beter maar moeilijker)

(eenmalig)

Gijs
EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.
Zou je toch moeten weten als je zo'n vette Lancia rijdt :p
clio_rally
Contacteer:

Sorry, dat weet ik ook :( . Dat ding is inderdaad bedoeld voor water, maar iedereen gooit daar dus ethanol bij! Dat gaat prima, hoef je heus geen speciale 'installatie' voor te bouwen... :D

Gijs
Bezemer Rally Team

clio_rally
Contacteer:

Zeeuw schreef: EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.
Zoals ik al eerder zei:
Ik weet niet precies hoeveel het kost. Meeste mensen die ik ken maken het zelf. Regel een stevig pompje van een ruitensproeier installatie. Regel een reservoir (liefst stevige plastic zak in je reservewiel, zo'n camping apparaat van 10 liter) en wat slangetjes. Vervolgens voorop ruitenwisser spoeiertjes of iets dergelijks monteren. Pompje koppelen aan een schakelaar en gaaaaannnnn....

Gijs
Inderdaad gewoon een simpel reservoirtje...

Gijs
Bezemer Rally Team

dennis16v

clio_rally schreef:
Zeeuw schreef: EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.
Zoals ik al eerder zei:

Gijs

Gijs

zit het me toch stevig af te vragen als de moeite lonend is voor een paar druppels water tegen je cooler aan.

hmpf reservewiel zit onder de auto.
clio_rally
Contacteer:

dennis16v schreef:
clio_rally schreef:
Zoals ik al eerder zei:

Gijs

Gijs

zit het me toch stevig af te vragen als de moeite lonend is voor een paar druppels water tegen je cooler aan.

hmpf reservewiel zit onder de auto.
Da's waar. Aan de andere kant is het niet enorm duur of ingewikkeld, dus daarom wel leuk om te doen voor de doe-het-zelver... Ik ga het zelf in ieder geval wel doen, kan nooit kwaad...

Gijs
Bezemer Rally Team

Tijn
Contacteer:

Als je maar zorgt dat het water goed verneveld word. aan een straaltje zoals uit je ruitensproeier komt heb je nix in ieder geval. op een EVO zitten ook speciale sproeikopjes.

maar voor een gewone GTT zal het weinig helpen...
there is no spoon.
canonballman

Kheb ooit eens een stuk gelezen over de Subaru 22B sti en die had dat ook. Alleen lijkt het me (en ik geloof dat die Soeb dat ook had 8) ) dat je in plaats van een gewone tank / reservoir een GEKOELDE tank moet plaatsen. En dan nog antivries bij het water, zodat je de vloeistof op een temperatuur van -10 ofzo kunt houden.

gedurende normaal rijden wordt dan de tank gekoeld door de accu, en als je effe power wilt, sproei je die vloeistof van -10 graden op je koelert. Dat werkt wel, in de zomer dan, en als je motor en intercooler goed heet zijn.

Als je dan water van 25 graden celsius erop gaat spuiten schiet dat niet echt op lijkt me...........
clio_rally
Contacteer:

canonballman schreef:Kheb ooit eens een stuk gelezen over de Subaru 22B sti en die had dat ook. Alleen lijkt het me (en ik geloof dat die Soeb dat ook had 8) ) dat je in plaats van een gewone tank / reservoir een GEKOELDE tank moet plaatsen. En dan nog antivries bij het water, zodat je de vloeistof op een temperatuur van -10 ofzo kunt houden.

gedurende normaal rijden wordt dan de tank gekoeld door de accu, en als je effe power wilt, sproei je die vloeistof van -10 graden op je koelert. Dat werkt wel, in de zomer dan, en als je motor en intercooler goed heet zijn.

Als je dan water van 25 graden celsius erop gaat spuiten schiet dat niet echt op lijkt me...........
Het maakt niet echt uit. Het gaat niet zozeer om de temperatuur van het water, alswel de energie die hij aan de inlaatlucht onttrekt door zijn verdamping. Het effect van het koelen van dit water zal echt minimaal zijn. Verder zijn ruitenwissersproeiers inderdaad niet ideaal, maar je komt al een heel eind. Bij sommige zaken kun je goeie vernevelers kopen voor vrij weinig...

Gijs
Bezemer Rally Team

Anonymous

Probeer bij de plaatselijke gardena leverancier :-)
dennis16v

kabouter op je kap binden +gieter zweep in de auto.
clio_rally
Contacteer:

dennis16v schreef:kabouter op je kap binden +gieter zweep in de auto.
Misschien een soort regenopvanger in de grill, die de regen meteen vernevelt, zodat je bij regen die extra pk's hebt??? :lol:

Gijs
Bezemer Rally Team

Tijn
Contacteer:

een lancia kan toch helemaal niet tegen regen?
there is no spoon.
Anonymous

Tijn schreef:een lancia kan toch helemaal niet tegen regen?
??? :lol:
robert

of de zaak zo wreed verlagen dat je 'splitter' het water van de weg schept. ;)
Riël
Über-Spammer

Maar zou je merkbaar xtra vermogen hebben als je gaat sprietsen, zeg als je echt hard bent aan't rijden?
dennis16v

Riël schreef:Maar zou je merkbaar xtra vermogen hebben als je gaat sprietsen, zeg als je echt hard bent aan't rijden?

mischien eens experimenteren met stikstof.cq ijsblokjesmachine zou tochwel merkbaar moeten zijn.
robert

welja als we toch offtopic gaan:

als je wilt koelen spuit dan wat lachgas in, dat verlaagt de temp wel tot -50 C. En een beetje sap erbij..
dennis16v

en het begon allemaal met het aanbieden van 1 coolertje.
Riël
Über-Spammer

Leuk hé!
canonballman

Het maakt niet echt uit. Het gaat niet zozeer om de temperatuur van het water, alswel de energie die hij aan de inlaatlucht onttrekt door zijn verdamping. Het effect van het koelen van dit water zal echt minimaal zijn.

Nou, het lijkt me wel degelijk uitmaken: je zegt zelf al dat het er om gaat om de warmte (energie) te onttrekken aan de inlaatlucht. Dat lukt een stuk beter als het koelwater -10 is dan als het +25 (en in de zomer nog hoger!) graden is.

En dit zijn toch reele waarden.

Als je in een wak flikkert raak je ook eerder onderkoelt dan wanneer je in het zwembad zwemt :)
canonballman

O, en ik heb (sorry!) geen interesse voor de chargecooler. Ben persoonlijk meer een voorstander van gewone lucht-luchtkoelers. In 1 van de eerste Formule 1 Turbo-autos (Renault, YEAHhh!) werd ook gebruik gemaakt van een chargekoeler, later niet meer.

Aan de andere kant: een 5 turbo maxi heeft er weer wel 1............
robert

yep,
dus als je met een projectje bezig bent waar je helemaal in de knoop komt met je luchtleidingen dan is een chargecooler een oplossing.
catrinus

hmmmm die chargecooler klinkt erg interesant voor mij. Hoef ik ook geen ingewikkelde slangeconstructie meer te maken onder de motorkap.
There will be plenty of time to rest when your dead
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Contacteer:

verkocht gna gna
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Plaats reactie