
Chargecooler/intercooler discussie
Ow da wist ik niet! 

Een beetje alcohol doet wonderen hoor....
Nou geen chemische reacties, gewoon middelen die sneller verdampen (gewoon een faseverandering, nix chemisch) like Matijs al zei: alcohol...Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:meestal wordt er iets toegevoegd aan het water zodat er door een chemische reactie een extra koeling onstaatRiël schreef:Water recht op je intercooler, zodat ie daarmee extra gekoeld word. Vind cyberspray een beetje overdreven naam...
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ethanol/water, in 50/50 verhouding schijnt ideaal te zijn. Systeem werd standaard geleverd op de integrale evo 2, als ik me niet vergis ook op bepaalde scoobies en mitsu evo's. Soms geregeld, soms handmatig te bedienen. Ben zelf op zoek naar het systeem uit een evo2 voor op mijn eigen integrale, maar je ziet ze niet snel op de sloop...Steven (Fiets) schreef:Nou geen chemische reacties, gewoon middelen die sneller verdampen (gewoon een faseverandering, nix chemisch) like Matijs al zei: alcohol...Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:meestal wordt er iets toegevoegd aan het water zodat er door een chemische reactie een extra koeling onstaatRiël schreef:Water recht op je intercooler, zodat ie daarmee extra gekoeld word. Vind cyberspray een beetje overdreven naam...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald:
1- water van buiten tegen de intercooler spuiten.
(goed! makkelijk! cool!)
2- water/alkohol mengsels in het inlaatspruitstuk spuiten.
(beter maar moeilijker)
ik kan je verzekeren dat je geen alkohol van buiten tegen je auto wilt spuiten.
(eenmalig)
1- water van buiten tegen de intercooler spuiten.
(goed! makkelijk! cool!)
2- water/alkohol mengsels in het inlaatspruitstuk spuiten.
(beter maar moeilijker)
ik kan je verzekeren dat je geen alkohol van buiten tegen je auto wilt spuiten.
(eenmalig)
Benk ik geheel met je eens robert..... ik lees dit nu hierboven ook even en er klopt geen snars van. Methanol gebruik je alleen als je waterinjectie gebruikt..... aan de buitenkant van je intercooler spuiten kan, idd alleen met water, dat ze dat nou cyberspray noemen kan ik ook niets aan doen. Overigens waterinjectie is wel te doen.. je blokje gaat er allen van roesten zoalsd je zelf ook wel zult weten moet je de laatste 10 KM gewoon op benzinde rijden zonder injectie dan kan het welrobert schreef:volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald:
1- water van buiten tegen de intercooler spuiten.
(goed! makkelijk! cool!)
2- water/alkohol mengsels in het inlaatspruitstuk spuiten.
(beter maar moeilijker)
ik kan je verzekeren dat je geen alkohol van buiten tegen je auto wilt spuiten.
(eenmalig)

-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ik heb het over optie 1 en dat kun je ook prima doen met een water/ethanol mengsel, verdampt precies goed...robert schreef:volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald:
1- water van buiten tegen de intercooler spuiten.
(goed! makkelijk! cool!)
2- water/alkohol mengsels in het inlaatspruitstuk spuiten.
(beter maar moeilijker)
ik kan je verzekeren dat je geen alkohol van buiten tegen je auto wilt spuiten.
(eenmalig)
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1577
- Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
- Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
- Contacteer:
Gijs,
enig idee wat het nieuw zou moeten kosten?
Zou dat gewoon bij een dealert te bestellen zijn? (voor de hoofdprijs natuurlijk)
Is dan een Aqua Mist systeem niet een betere oplossing qua koeling?
enig idee wat het nieuw zou moeten kosten?
Zou dat gewoon bij een dealert te bestellen zijn? (voor de hoofdprijs natuurlijk)
Is dan een Aqua Mist systeem niet een betere oplossing qua koeling?
Drive it like you stole it
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Ik weet niet precies hoeveel het kost. Meeste mensen die ik ken maken het zelf. Regel een stevig pompje van een ruitensproeier installatie. Regel een reservoir (liefst stevige plastic zak in je reservewiel, zo'n camping apparaat van 10 liter) en wat slangetjes. Vervolgens voorop ruitenwisser spoeiertjes of iets dergelijks monteren. Pompje koppelen aan een schakelaar en gaaaaannnnn....RickGT TURBO schreef:Gijs,
enig idee wat het nieuw zou moeten kosten?
Zou dat gewoon bij een dealert te bestellen zijn? (voor de hoofdprijs natuurlijk)
Is dan een Aqua Mist systeem niet een betere oplossing qua koeling?
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.clio_rally schreef:Ik heb het over optie 1 en dat kun je ook prima doen met een water/ethanol mengsel, verdampt precies goed...robert schreef:volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald:
1- water van buiten tegen de intercooler spuiten.
(goed! makkelijk! cool!)
2- water/alkohol mengsels in het inlaatspruitstuk spuiten.
(beter maar moeilijker)
ik kan je verzekeren dat je geen alkohol van buiten tegen je auto wilt spuiten.
(eenmalig)
Gijs
Zou je toch moeten weten als je zo'n vette Lancia rijdtZeeuw schreef:EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.clio_rally schreef:Ik heb het over optie 1 en dat kun je ook prima doen met een water/ethanol mengsel, verdampt precies goed...robert schreef:volgens mij worden er nu 2 dingen door elkaar gehaald:
1- water van buiten tegen de intercooler spuiten.
(goed! makkelijk! cool!)
2- water/alkohol mengsels in het inlaatspruitstuk spuiten.
(beter maar moeilijker)
ik kan je verzekeren dat je geen alkohol van buiten tegen je auto wilt spuiten.
(eenmalig)
Gijs

-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Sorry, dat weet ik ook
. Dat ding is inderdaad bedoeld voor water, maar iedereen gooit daar dus ethanol bij! Dat gaat prima, hoef je heus geen speciale 'installatie' voor te bouwen...
Gijs


Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Zoals ik al eerder zei:Zeeuw schreef: EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.
Inderdaad gewoon een simpel reservoirtje...Ik weet niet precies hoeveel het kost. Meeste mensen die ik ken maken het zelf. Regel een stevig pompje van een ruitensproeier installatie. Regel een reservoir (liefst stevige plastic zak in je reservewiel, zo'n camping apparaat van 10 liter) en wat slangetjes. Vervolgens voorop ruitenwisser spoeiertjes of iets dergelijks monteren. Pompje koppelen aan een schakelaar en gaaaaannnnn....
Gijs
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
clio_rally schreef:Zoals ik al eerder zei:Zeeuw schreef: EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.
Inderdaad gewoon een simpel reservoirtje...Ik weet niet precies hoeveel het kost. Meeste mensen die ik ken maken het zelf. Regel een stevig pompje van een ruitensproeier installatie. Regel een reservoir (liefst stevige plastic zak in je reservewiel, zo'n camping apparaat van 10 liter) en wat slangetjes. Vervolgens voorop ruitenwisser spoeiertjes of iets dergelijks monteren. Pompje koppelen aan een schakelaar en gaaaaannnnn....
Gijs
Gijs
zit het me toch stevig af te vragen als de moeite lonend is voor een paar druppels water tegen je cooler aan.
hmpf reservewiel zit onder de auto.
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Da's waar. Aan de andere kant is het niet enorm duur of ingewikkeld, dus daarom wel leuk om te doen voor de doe-het-zelver... Ik ga het zelf in ieder geval wel doen, kan nooit kwaad...dennis16v schreef:clio_rally schreef:Zoals ik al eerder zei:Zeeuw schreef: EVO's van Lancia en Mitsubishi gebruiken gewoon waterspray en geen ethanol. Ze hebben gewoon een waterreservoirtje en that's it.
Inderdaad gewoon een simpel reservoirtje...Ik weet niet precies hoeveel het kost. Meeste mensen die ik ken maken het zelf. Regel een stevig pompje van een ruitensproeier installatie. Regel een reservoir (liefst stevige plastic zak in je reservewiel, zo'n camping apparaat van 10 liter) en wat slangetjes. Vervolgens voorop ruitenwisser spoeiertjes of iets dergelijks monteren. Pompje koppelen aan een schakelaar en gaaaaannnnn....
Gijs
Gijs
zit het me toch stevig af te vragen als de moeite lonend is voor een paar druppels water tegen je cooler aan.
hmpf reservewiel zit onder de auto.
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Als je maar zorgt dat het water goed verneveld word. aan een straaltje zoals uit je ruitensproeier komt heb je nix in ieder geval. op een EVO zitten ook speciale sproeikopjes.
maar voor een gewone GTT zal het weinig helpen...
maar voor een gewone GTT zal het weinig helpen...
there is no spoon.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Kheb ooit eens een stuk gelezen over de Subaru 22B sti en die had dat ook. Alleen lijkt het me (en ik geloof dat die Soeb dat ook had
) dat je in plaats van een gewone tank / reservoir een GEKOELDE tank moet plaatsen. En dan nog antivries bij het water, zodat je de vloeistof op een temperatuur van -10 ofzo kunt houden.
gedurende normaal rijden wordt dan de tank gekoeld door de accu, en als je effe power wilt, sproei je die vloeistof van -10 graden op je koelert. Dat werkt wel, in de zomer dan, en als je motor en intercooler goed heet zijn.
Als je dan water van 25 graden celsius erop gaat spuiten schiet dat niet echt op lijkt me...........

gedurende normaal rijden wordt dan de tank gekoeld door de accu, en als je effe power wilt, sproei je die vloeistof van -10 graden op je koelert. Dat werkt wel, in de zomer dan, en als je motor en intercooler goed heet zijn.
Als je dan water van 25 graden celsius erop gaat spuiten schiet dat niet echt op lijkt me...........
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Het maakt niet echt uit. Het gaat niet zozeer om de temperatuur van het water, alswel de energie die hij aan de inlaatlucht onttrekt door zijn verdamping. Het effect van het koelen van dit water zal echt minimaal zijn. Verder zijn ruitenwissersproeiers inderdaad niet ideaal, maar je komt al een heel eind. Bij sommige zaken kun je goeie vernevelers kopen voor vrij weinig...canonballman schreef:Kheb ooit eens een stuk gelezen over de Subaru 22B sti en die had dat ook. Alleen lijkt het me (en ik geloof dat die Soeb dat ook had) dat je in plaats van een gewone tank / reservoir een GEKOELDE tank moet plaatsen. En dan nog antivries bij het water, zodat je de vloeistof op een temperatuur van -10 ofzo kunt houden.
gedurende normaal rijden wordt dan de tank gekoeld door de accu, en als je effe power wilt, sproei je die vloeistof van -10 graden op je koelert. Dat werkt wel, in de zomer dan, en als je motor en intercooler goed heet zijn.
Als je dan water van 25 graden celsius erop gaat spuiten schiet dat niet echt op lijkt me...........
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
-
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
- Locatie: Delft
- Contacteer:
Misschien een soort regenopvanger in de grill, die de regen meteen vernevelt, zodat je bij regen die extra pk's hebt???dennis16v schreef:kabouter op je kap binden +gieter zweep in de auto.

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
een lancia kan toch helemaal niet tegen regen?
there is no spoon.
Maar zou je merkbaar xtra vermogen hebben als je gaat sprietsen, zeg als je echt hard bent aan't rijden?
Riël schreef:Maar zou je merkbaar xtra vermogen hebben als je gaat sprietsen, zeg als je echt hard bent aan't rijden?
mischien eens experimenteren met stikstof.cq ijsblokjesmachine zou tochwel merkbaar moeten zijn.
Leuk hé!
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Het maakt niet echt uit. Het gaat niet zozeer om de temperatuur van het water, alswel de energie die hij aan de inlaatlucht onttrekt door zijn verdamping. Het effect van het koelen van dit water zal echt minimaal zijn.
Nou, het lijkt me wel degelijk uitmaken: je zegt zelf al dat het er om gaat om de warmte (energie) te onttrekken aan de inlaatlucht. Dat lukt een stuk beter als het koelwater -10 is dan als het +25 (en in de zomer nog hoger!) graden is.
En dit zijn toch reele waarden.
Als je in een wak flikkert raak je ook eerder onderkoelt dan wanneer je in het zwembad zwemt

-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
O, en ik heb (sorry!) geen interesse voor de chargecooler. Ben persoonlijk meer een voorstander van gewone lucht-luchtkoelers. In 1 van de eerste Formule 1 Turbo-autos (Renault, YEAHhh!) werd ook gebruik gemaakt van een chargekoeler, later niet meer.
Aan de andere kant: een 5 turbo maxi heeft er weer wel 1............
Aan de andere kant: een 5 turbo maxi heeft er weer wel 1............
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
verkocht gna gna
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break