[GTT]Bij welk toeren tal welke snelheid?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Ik weet niet wie er allemaal intresse heeft in een revisie setje?
Anders neem ik er wel een paar mee naar f.n.z
Ze kosten €32.50,- met clubkorting :wink:
Normaal zijn ze €47,-
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

Jeroen Lubking schreef:Ik weet niet wie er allemaal intresse heeft in een revisie setje?
Anders neem ik er wel een paar mee naar f.n.z
Ze kosten €32.50,- met clubkorting :wink:
Normaal zijn ze €47,-
misschien ken jij het voor me doen??
heb hem nou al een paar keer uit elkaar gehaald
mar ik krijg hem niet goed,vandaar
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Als je echt problemen hebt met je carburateur kan je beter even langs komen.Ik heb alles dan voor handen en kan eventueel als dat nodig blijkt wat onderdelen vervangen.Het is vast wel op te lossen. :wink:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

Jeroen Lubking schreef:Als je echt problemen hebt met je carburateur kan je beter even langs komen.Ik heb alles dan voor handen en kan eventueel als dat nodig blijkt wat onderdelen vervangen.Het is vast wel op te lossen. :wink:
ik hoop het wel,ik wordt er echt gek van....
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Tom schreef:even denken

GTT >> 195/55/13 >> 100 km/H (5e versenlling) >> ietsje boven de 3000 toeren meen ik

GTT >> 195/45/15 >> 100 km/h (5e versnelling) >> op de 3000 toeren volgens mij.

Maar absoluut GEEN 120 in zijn 5 bij 3000 toeren!!!!! Met een GTT kun je met een koude motor dus ook GEEN 120 gaan rijden als je er zuinig op bent.

Maar ik zal er van de week eens even op letten en dan zet ik nog even wat neer als ik er aan denk.


@Ray. trek jij hem door tot 7000!!! toeren? vind ik nogal eigenlijk
3000 toeren en 100 KM kloppen aardig. iedergeval lang geen 120
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Wel vreemd, mijn R19 1.7 mpi draait ook zo'n 3500 toeren bij 120 km/u. Zou dit beteken dat ik ook op de 200 moet kunnen komen? (rode gebied origineel bij de 6000 toeren)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

jeroen.k schreef:Wel vreemd, mijn R19 1.7 mpi draait ook zo'n 3500 toeren bij 120 km/u. Zou dit beteken dat ik ook op de 200 moet kunnen komen? (rode gebied origineel bij de 6000 toeren)
als je blok daar genoeg vermogen voor heeft ja.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Jeroen Lubking schreef:
-Ray- schreef:
catrinus schreef:
... De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn
zooo dan ga ik morgen eens even schroeven... :p
Ik vind hier nog wel een discussie over mogelijk.
Op de zaak heb ik nog wel een aantal voorbeelden staan van wat motorschade`s door onverantwoord
opschroeven!
1 bar is een redelijk risicoloze waarde,maar ik zou toch maar wat benodigde dingen aanpassen.
zoals je carburateur intercooler en water temperatuur.
Er zijn hiervoor genoeg tips te vinden om je standaard spullen te verbeteren.
Ja onverantwoord opschroeven. Ik heb dit van de gtt expert (dirk jan hofmans). Als hij tegen mij zegt dat je zonder al te veel problemen een gtt op 1 bar kan zetten dan geloof ik dat. En ik geloof niet snel in dit soort dingen.
There will be plenty of time to rest when your dead
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

catrinus schreef:
Jeroen Lubking schreef:
-Ray- schreef:
catrinus schreef:
... De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn
zooo dan ga ik morgen eens even schroeven... :p
Ik vind hier nog wel een discussie over mogelijk.
Op de zaak heb ik nog wel een aantal voorbeelden staan van wat motorschade`s door onverantwoord
opschroeven!
1 bar is een redelijk risicoloze waarde,maar ik zou toch maar wat benodigde dingen aanpassen.
zoals je carburateur intercooler en water temperatuur.
Er zijn hiervoor genoeg tips te vinden om je standaard spullen te verbeteren.
Ja onverantwoord opschroeven. Ik heb dit van de gtt expert (dirk jan hofmans). Als hij tegen mij zegt dat je zonder al te veel problemen een gtt op 1 bar kan zetten dan geloof ik dat. En ik geloof niet snel in dit soort dingen.
"zonder al te veel problemen"
Wil toch zeggen dat er een "kans"is??
Als je de druk opschroeft en daarbij geen modificaties maakt aan andere dingen zoals de boven genoemde verstoor je toch je afstelling van je motor.
Als je zelf logisch nadenkt moet je dit ook kunnen verzinnen.
Meer lucht moet ook meer brandstof hebben?
Hogere druk moet ook meer gekoeld worden?
Meer vermogen word ook de motor warmer?

Een gtt fase 2 rijd op ongeveer 0.6 bar standaard
Als je hem dan opschroeft tot 1 bar is dit wel 1 derde meer!!
Trek je conclusie!En denk zelf is na!

Ik kan ook wel een aantal quote`s geven van meerdere
gtt "specialisten" maar ik spreek alleen uit eigen ervaring! (5 jaar)
Ik heb tot nu toe weinig mensen gevonden die echt weten waar ze over praten.

Zolang jij niet zelf niet kan praten zonder hulp van woorden van een ander,hoef ik geen discussie aan te gaan over mijn mening hier over.

Verder No hard feelings ,by the way :wink:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Jeroen Lubking schreef:Op de zaak heb ik nog wel een aantal voorbeelden staan van wat motorschade`s door onverantwoord
opschroeven!

Not a pretty sight i can tell you...

Of zoals SIRE zou zeggen:
"Je bent een rund als je onverantwoord met turbodruk stunt..."

Maar ja...er is natuurlijk altijd die drang naar meer power!
En het is letterlijk onder handbereik...
Just one flick of the wrist away...
Tempting... >-)
clio_rally
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 7 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Maak het bij de integrales ook zo vaak mee, mensen die eventjes chippen tot 1.5 bar (van 0.8 standaard, 8v) en dan een half jaar lang een grote mond hebben. Na dat halve jaar kunnen ze de wagen bij het grof vuil zetten, hebben ze alles eruit geblazen. Nu zit het bij een gtt wat eenvoudiger, maar toch, pas op...

Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl


" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Hou eens op over die Delta! Ik wordt jaloers! :D

Ennu, ik snap het ook niet wat sommige mensen hier doen hoor. Zonder al teveel kennis van zaken tegen alle adviezen van de kenners in gewoon knal omhoog die druk en naderhand klagen dat de auto in puin ligt.

Maar goed, tis natuurlijk smans eigen auto dus ze moeten het zelf weten.

Wat ik weet:
- 0.68 standaard
- 1 bar intercooler strappen
- 1,1 bar overdrukbeveiliging?
- >= 1,1 bar andere sproeiers
- > 1,2 bar andere turbo (T2 gaat maar tot 1,2 bar)
- en dan krijg je koppakkingen, verbeterde koeling etc etc als je verder wil gaan


O ja, dit was een topic over snelheden

http://membres.lycos.fr/r5gt/gtt/trick7.htm

Daar staat een excelspreadsheet waarmee je met je bandenmaten, toerentallen, versnellingsbakken kunt spelen en zo kunt zien hoe hard je rijdt.

Overigens is http://membres.lycos.fr/r5gt/gtt/ een zéér uitgebreide en interessante site
Laatst gewijzigd door Stefijn op di 21 jan 2003 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

Wat ik weet:
- 0.68 standaard
- 1 bar intercooler strappen
- 1,1 bar overdrukbeveiliging?
- >= 1,1 bar andere sproeiers
- > 1,2 bar andere turbo (T3 gaat maar tot 1,2 bar)
- en dan krijg je koppakkingen, verbeterde koeling etc etc als je verder wil gaan

Euh, heb jij een T3 op je gttje zitten :) zal wel hoge drukmonster zijn :lol: , volgens mij zit er een T2 standaard op je GT
drukken: 0,68 bij 3500 toeren em 0,7 bij 5500 toeren.

Verder denk ik dat het niet onegzond is m al voor die 1,1 bar andere sproeioers te nemen.

Als ik me niet evrgis kan je met een T2 turbo ook al over de 2 bar gaan. Niet gezond weliswaar, maar wel haalbaar (i'm a poet and didn't know it :p )

verder be ik het helemaal met je eens Stefijn
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hmm, best leuke site idd. Wel komisch dat ie ook de temprauur bij de watertemp. meter uitlegt enzo.


rpm 1ª 2ª 3ª 4ª 5ª
650 5,6 9,3 13,0 17,8 22,7
1.000 8,6 14,4 20,0 27,4 34,9
1.500 12,8 21,5 30,1 41,1 52,4
2.000 17,1 28,7 40,1 54,7 69,8
2.500 21,4 35,9 50,1 68,4 87,3
3.000 25,7 43,1 60,1 82,1 104,8
3.500 30,0 50,3 70,1 95,8 122,2
4.000 34,2 57,4 80,2 109,5 139,7
4.500 38,5 64,6 90,2 123,2 157,2
5.000 42,8 71,8 100,2 136,8 174,6
5.500 47,1 79,0 110,2 150,5 192,1
6.000 51,4 86,2 120,3 164,2 209,5
6.250 53,5 89,8 125,3 171,1 218,3
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Onderstaande geld voor standaard versnellings bak verhoudingen met 195X55XR13 banden

Toeren 1e 2e 3e 4e 5e

650 5,6 9,4 13,1 17,9 22,9
1.000 8,6 14,5 20,2 27,6 35,2
1.500 12,9 21,7 30,3 41,4 52,8
2.000 17,3 29,0 40,4 55,2 70,4
2.500 21,6 36,2 50,5 69,0 88,0
3.000 25,9 43,4 60,6 82,8 105,6
3.500 30,2 50,7 70,7 96,6 123,2
4.000 34,5 57,9 80,8 110,4 140,9
4.500 38,8 65,2 90,9 124,2 158,5
5.000 43,2 72,4 101,0 138,0 176,1
5.500 47,5 79,6 111,2 151,8 193,7
6.000 51,8 86,9 121,3 165,6 211,3
6.250 53,9 90,5 126,3 172,5 220,1
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Abel schreef:Als ik in de 5e versnelling 5500 toeren draai op de snelweg zit de kilometer teller op 180 klopt dit?

want na 5500 toeren begint het rode gebied.
volgens de tabel op 193 ik zal nog eens gaan checken.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Abel schreef:Onderstaande geld voor standaard versnellings bak verhoudingen met 195X55XR13 banden

Toeren 1e 2e 3e 4e 5e

650 5,6 9,4 13,1 17,9 22,9
1.000 8,6 14,5 20,2 27,6 35,2
1.500 12,9 21,7 30,3 41,4 52,8
2.000 17,3 29,0 40,4 55,2 70,4
2.500 21,6 36,2 50,5 69,0 88,0
3.000 25,9 43,4 60,6 82,8 105,6
3.500 30,2 50,7 70,7 96,6 123,2
4.000 34,5 57,9 80,8 110,4 140,9
4.500 38,8 65,2 90,9 124,2 158,5
5.000 43,2 72,4 101,0 138,0 176,1
5.500 47,5 79,6 111,2 151,8 193,7
6.000 51,8 86,9 121,3 165,6 211,3
6.250 53,9 90,5 126,3 172,5 220,1
220 km/u top?!!? Ik denk het niet hoorr!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

op de teller mischien :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Stefijn
Berichten: 2363
Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE

Matijs schreef:220 km/u top?!!? Ik denk het niet hoorr!
Er staat niet dat dat je top is, er staat 220 bij 6250 toeren. Volgens mij haal je geen 6250 toeren in de 5? Dan is het slechts een theoretische toerental.

En idd tis een T2, exsqueeze me, en ik bedoelde dat de standaard turbo gemaakt is voor drukken tot maximaal 1,2bar. je kunt UITERAARd wel hoger en misschien houdt ie het goed vol, maar dat is niet de fabrieks-gegarandeerde waarde.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Matijs schreef:[220 km/u top?!!? Ik denk het niet hoorr!
GT-Turbo @ 1 bar wel denk ik ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

De witte van mij haalde over de 230 op de teller! Echt. Dit zal allicht geen 230+ zijn geweest maar dattie over de 200 gaat geloof ik zeker. Waren ook rond de 6200 toeren op 1.2 bar ongeveer.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Jeroen Lubking schreef: "zonder al te veel problemen"
Wil toch zeggen dat er een "kans"is??
Als je de druk opschroeft en daarbij geen modificaties maakt aan andere dingen zoals de boven genoemde verstoor je toch je afstelling van je motor.
Als je zelf logisch nadenkt moet je dit ook kunnen verzinnen.
Ik kan niet denken dus zal het wel daar aan liggen
Meer lucht moet ook meer brandstof hebben?
Hogere druk moet ook meer gekoeld worden?
Meer vermogen word ook de motor warmer?

Een gtt fase 2 rijd op ongeveer 0.6 bar standaard
Als je hem dan opschroeft tot 1 bar is dit wel 1 derde meer!!
Trek je conclusie!En denk zelf is na!
nogmaal ik kan niet denken. Ik heb toch nergens verstand van
Ik kan ook wel een aantal quote`s geven van meerdere
gtt "specialisten" maar ik spreek alleen uit eigen ervaring! (5 jaar)
Ik heb tot nu toe weinig mensen gevonden die echt weten waar ze over praten.

Zolang jij niet zelf niet kan praten zonder hulp van woorden van een ander,hoef ik geen discussie aan te gaan over mijn mening hier over.

Verder No hard feelings ,by the way :wink:
Ik heb genoeg ervaring met mijn gtt`s om veel problemen zelf op te lossen zonder hulp van een ander. Ik had mijn rooie gtt ook op 1 bar staan zonder verdere aanpassingen en dat heeft nog nooit problemen gegeven. Dus ik heb geen eigen ervaringen met mijn gtt alleen omdat ik ff een quote van (durf ik op recht te zeggen) de gtt expert leen??? Sorry hoor maar dan ken je mij nog niet. Ik kom misschien achterlijk over op het forum maar dat ben ik dus helemaal niet. En verder boeit het me niet wat je van me vind of wat je van me denkt.

Laters
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Riël schreef:De witte van mij haalde over de 230 op de teller! Echt. Dit zal allicht geen 230+ zijn geweest maar dattie over de 200 gaat geloof ik zeker. Waren ook rond de 6200 toeren op 1.2 bar ongeveer.
Ik rijd bijna 220 tegen de 6000 toeren aan.
Kortom, er klopt geen hol van die dingen :D

En om bij 200+ even een fietswiel uit het raam te hangen... neh :)
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Goed bezig Abel :D
Zie je nou dat ie t wel doet...!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ivo8hoven schreef:Goed bezig Abel :D
Zie je nou dat ie t wel doet...!
waar haal je het vandaan :D

op mijn teller ben ik nog niet bovend de 185 geweest. de motor begint dan erg slecht te lopen. Zo erg slecht dat ik niet durf verder tegaan. hij red het gewoon niet meer. :(
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

ach ja dan zijn de boetes ook niet zo hoog :lol:


ik kon mijn 5 doortrekken in zijn 1,2,3,4 tot 6800 toeren ( ja ook nog in zijn 4 , en dan reed ie 180 km ) maar in zijn 5 was ik blij als ik de 5500 haalde dan reed ie zo rond de 205 / 210 .

maar als ik eerlijk ben schakel maar bij 5500 toeren als je standaard ben want daarna klinkt het "LEUK" maar doet je blok erug weining meer , behalve op zijn donder krijgen . heb je je druk opgeschroeft enz dan kan je 1000 toeren meer draaien maar of het echt zin heeft . . . ?
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Tja, ik vind gewoon dat iedereen lekker zelf moet weten hoe ie rijdt, en wanneer ie schakelt :D
Maar het rode gebied in je toerentellen zit er natuurlijk niet voor de lol...!
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

volgens mij is het hele gebied van je toerenteller bij en 5 gt turbo rood (oranje/wit, verkleuring ) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Plaats reactie