[R1916V]stand stuurwiel.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
jacco 16v

als ik met mijn 19 rijd staat mijn stuur de ene keer scheef naar links en even later als ik een bocht genomen heb en op een andre weg gekomen ben dan staat het stuur naar rechts.
het heeft volgens mij ook te maken met hoe het asfalt helt op een bepaalde weg.

nu heb ik maar een vraag uitlijnen?
als de sporing verkeerd zou staan dan staat het stuur toch naar een kant scheef.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Anonymous

heb je al eens gekeken als jij nergens speling op je voortrein hebt . en rijdt je auto altijd rechtddoor
Patrick L.

speling in je stuurstang is ook mogelijk, zit mischien ergens een veiligheidsdeel, dat stuk stang zit geperst in een rubber, had ik met mijn Clio 16v. Vast gelast probleem opgelost.
jacco 16v

als ik het stuur loslaat op een vlakke weg dan rijdt de auto keurig rechtdoor.
ook met remmen trekt de auto niet naar links of rechts.
veel speling zit er ook niet op de voortrein.
ik vindt dat de banden wel veel lawaai maken overgens (michelin pilot exalto)
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Bart V

Vemoedelijk je veerpootlagers die niet meer lekker meedraaien. Stuur je naar links dan blijven ze "hangen" als je je stuur weer centreert waardoor hij ietsje naar links treks, naar de andere kant dus ook.Je kan het ook voelen, maar jij hebt stuurbekrachtiging, dus je merkt er weinig van denk ik. Heb het probleem ook gehad, heb ze vervangen en probleem was verholpen, stuurde ook meteen stuk lichter.

Groeten
Koen
Contacteer:

jacco 16v schreef:als ik het stuur loslaat op een vlakke weg dan rijdt de auto keurig rechtdoor.
ook met remmen trekt de auto niet naar links of rechts.
Dat zegt toch niets over de speling?????
jacco 16v

nee dat heb ik gecontroleerd met de auto op de brug
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v

de auto is nu uitgelijnd (stond goed scheef de sporing) en de veerpootlagers zijn vervangen.
ook de andere standen van het wiel of fusee zijn goed .
maar het stuur staat er nog steeds niet recht in de auto.
de enekeer staat hij naar rechts scheef en na een bocht na links staat het stuur weer recht.
de auto tekt ook niet naar links of rechts tijdens optrekken of afremmen.
nog verdere mogelijkheden?
inwendig kapot zijn van het stuurhuis .
achteras of kan het ook in de achteras zitten (rubbers)hoewel er is niets raars te zien aan die as.
er zit ook geen speling op de voorwiel ophanging of stuurkolom.
wat mij wel opviel is dat de banden cup vorming hebben is dit normaal bij een 19 16v.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
speedline

jacco 16v schreef:de auto is nu uitgelijnd (stond goed scheef de sporing) en de veerpootlagers zijn vervangen.
ook de andere standen van het wiel of fusee zijn goed .
maar het stuur staat er nog steeds niet recht in de auto.
de enekeer staat hij naar rechts scheef en na een bocht na links staat het stuur weer recht.
de auto tekt ook niet naar links of rechts tijdens optrekken of afremmen.
nog verdere mogelijkheden?
inwendig kapot zijn van het stuurhuis .
achteras of kan het ook in de achteras zitten (rubbers)hoewel er is niets raars te zien aan die as.
er zit ook geen speling op de voorwiel ophanging of stuurkolom.
wat mij wel opviel is dat de banden cup vorming hebben is dit normaal bij een 19 16v.
Patrick L. schreef:speling in je stuurstang is ook mogelijk, zit mischien ergens een veiligheidsdeel, dat stuk stang zit geperst in een rubber, had ik met mijn Clio 16v. Vast gelast probleem opgelost.
Lezen is moeilijk schijnbaar... Hint: bouw je stuurkolom eens uit en werp eens een blik op de trillingsdemper annex veiligheidskoppeling... :D
Bart V

Vertelde je pas niet dat de auto schade had gehad?????? zou er best eens mee te maken kunnen hebben (hoop het niet) want dan is het einde zoek.
jacco 16v

nee daar kan het volgens mij niet aan liggen.
zoveel schade heeft hij ook weer niet gehad.
aleen de voorste dwars balk is beschadigd geweest.
verder niet.
de spatschermen zijn niet eens nieuw aleen de voor bumper koplampen grill radiateur en de motorkap.
hij is bij renault gerepareerd in opdracht van de klant dus neem ik ook aan dat het goed gebeurd is.

maar ik zal eens naar de stuurkolm kijken.

trouwens de auto rijd keurig rechtuit en tekt ook niet naar links of rechts tijdens het optrekken.
het enige is dat steeds het stuur er scheef instaat.
en na het nemen bocht naar links er weer recht in instaat.
en naar een rechter bocht er weer scheef instaat.
Laatst gewijzigd door jacco 16v op vr 11 okt 2002 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Arjen

jacco 16v schreef:wat mij wel opviel is dat de banden cup vorming hebben is dit normaal bij een 19 16v.
Voor of achter ? Ik heb van mijn dealer wel begrepen dat het bij een 19 achter veel voorkomt. Mijn 19 heeft er ook last van. Gaat na verloop van tijd redelijk veel lawaai geven, vooral rond de 80 en 110 km per uur.
jacco 16v

voor maar toen de auto bij de handelaar stond.
stond de auto op 17" velgen.
en had hij de orginele velgen onder een andre 19 gezet.
dus ik weet ook niet of de voorbanden ook echt de voorbanden zijn of dat ze in het verleden de achterbanden zijn geweest.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Heino

Dit verhaal klinkt toch echt als speling op een fusee.
jacco 16v

ga van de week toch eens de stuurkolom kijken.
wat ik wel raar vindt is dat de 19 16v cabrio met stuurbekrachteging zwaarder stuurt dam mijn oude clio 16v zonder stuurbekrachtiging.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Bart V

Ook met inparkeren????
jacco 16v

nee met inparkeeren gaat de 19 lichter.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Bart V

Jacco, welliswaar een oud topic, maar heb je het probleem al opgelost?? Ik heb het namelijk ook, en ik hoorde van iemand dat dit veroorzaakt word door de rubbers die tussen de klemmen zitten waarmee het stuurhuis vastzit aan het subframe, die rubbers verschuiven dan iets waardoor dus het hele stuurhuis ietjse mee verschuift. Zal zometeen een tekening neerzetten van het stuur huis zodat je kan zien welke rubbers ik bedoel.

Greetz
Jan-Geert (Momentsleutel)

zelfde kwaal heb ik op mn werk met een golf tdi van 2000 gehad ,van deze auto was het stuurhuis verrot... :-( je kan dit goed testen als je voorwielen omhoog doet en goed voelen of je spelingen voelt
Bart V

Het gaat om deze rubbers:

[img]http://www.renaultfreak.nl/vraagbaak/Stuurhuis.JPG[/img]

Als je die rubbers vervangt moet het over zijn.

Ik ga ze ook vervangen omdat ik hetzelfde probleem heb met mijn 16V.

Greetz
Abel
Über-Spammer

de bevestigings rubbers van de stuur huis zijn dat toch?

dat dat stuk dan?
Bart V

inderdaad, als die gaar zijn verschuift het hele stuurhuis dus ietsje in een scherpe bocht waardoor het stuur niet helemaal terug centreerd.
ramon16V
Contacteer:

ik heb het zelfde probleem en denk ook dat mijn rubbers er los in zitten ga ze binnenkort vervangen.
tevens gaat de auto zweven bij 160 km aan de voor kant dat zal waarschijnlijk ook daar mee te maken hebben
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

ramon16V schreef:ik heb het zelfde probleem en denk ook dat mijn rubbers er los in zitten ga ze binnenkort vervangen.
tevens gaat de auto zweven bij 160 km aan de voor kant dat zal waarschijnlijk ook daar mee te maken hebben
Zo hard mag jij niet rijden Ramon! :wink:
Patrick

Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:
ramon16V schreef:ik heb het zelfde probleem en denk ook dat mijn rubbers er los in zitten ga ze binnenkort vervangen.
Zo hard mag jij niet rijden Ramon! :wink:

als deze rubbers zijn vervangen is het euvel verholpen,ik heb dat probleem ook gehad en na het vervangen van die rubbers was het opgelost.
zijn alleen niet goedkoop die dingen.
maar reken maar dat je er dan vanaf bent :wink:
groet pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Bart V

Wat kosten die dingen dan??
Patrick

ik meen bij elkaar,en dan hebben we het over twee rubbers die ik heb vervangen was geloof ik iets van 35 euro,maar dat is al een jaar geleden dus ik weet het niet meer zeker,maar rondt die geest was dat.
is niet echt duur,maar weinig rubber voor dat geld.
jacco 16v

ik heb er nog steeds niets aan gedaan.
maar zal eens kijken.
vind toch al dat mijn auto vreemd stuurt.
zo vaag.
want als je volgas de bocht uit accelereert dan wil de auto maar een ding erg graag en dat is rechtdoor.
en dat was bij mijn clio 16v beslist niet zo.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Patrick

jacco 16v schreef:ik heb er nog steeds niets aan gedaan.
maar zal eens kijken.
vind toch al dat mijn auto vreemd stuurt.
zo vaag.
want als je volgas de bocht uit accelereert dan wil de auto maar een ding erg graag en dat is rechtdoor.
en dat was bij mijn clio 16v beslist niet zo.

bedenk je je wel ff dat de 19 en vooral de cabrio een stukje zwaarder is als de clio.
het bochtenwerk van de 19 valt mij ook erg tegen dus daar verander je weinig aan.
maar doe eerst ff die rubbers je zal zien dat het werkt.
check ook meteen je stuurstangkogels ff,de buitenkogel en de binnenkogel dus 4 stuks,die willen ook wel es wat speling hebben.
jacco 16v

heb vandaag die rubbers gecontroleerd.
een ervan is helemaal gescheurd en ligt half tussen de klem uit.
de andre ziet er wel goed uit.
maar zie geen sporen op het stuurhuis dat het door die rubbers heen en weer geschoven heeft.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Patrick

jacco 16v schreef:heb vandaag die rubbers gecontroleerd.
een ervan is helemaal gescheurd en ligt half tussen de klem uit.
de andre ziet er wel goed uit.
maar zie geen sporen op het stuurhuis dat het door die rubbers heen en weer geschoven heeft.
ik had ook niet zo'n beschadigde rubbers,maar neem maar van mij aan dat het zeker wat uitmaakt,vooral als je zegt dat die rubber er half tussenuit ligt.
die bij mij zaten er nog gewoon tussen maar waren de zijkanten van versleten,dus als jij nu zegt dat die rubber er half uit ligt dan is het toch duidelijk dat het stuurhuis beweegt want die rubber komt er niet uit zichzelf tussenuit.
Victor

Ik weet dat dit een oud subject is, maar ik heb t zelfde probleem (N)

Kan iemand mij die tekening sturen, dan weet ik waar ik die rubbers kan vinden om te controleren.

groet
Victor
pierre

stuurstand heeft niets met uitlijnen te maken, je kan zo uitlijnen dat het stuur scheef staat en de uitlijning toch correct is.

Het is waar dat de stuurstand kan vershillen met het wegdek, ik zou hier niet zo op letten.

Check het uitspoor omdat dit de bandenslijtage beinvloed en laat tevens de middenstand van het stuurhuis goed instellen.
mike16v

Patrick L. schreef:speling in je stuurstang is ook mogelijk, zit mischien ergens een veiligheidsdeel, dat stuk stang zit geperst in een rubber, had ik met mijn Clio 16v. Vast gelast probleem opgelost.
wat wordt er nou precies vatgelast? kan je dat ook op een andere manier vast zetten? kan niet lassen namelijk... ne heb hetzelfde probleem
mike16v

Bart V schreef:inderdaad, als die gaar zijn verschuift het hele stuurhuis dus ietsje in een scherpe bocht waardoor het stuur niet helemaal terug centreerd.
(beetje oud topic, maar maak er toch nog ff gebruik van. iemand een tekening waar de rubbers zitten dan kan ik ff kijken.)

dit probleem heb ik dus precies... kan ik dat zelf vastzetten of moet dat echt vernieuwd worden??
Plaats reactie