[R1916V]stand stuurwiel.
als ik met mijn 19 rijd staat mijn stuur de ene keer scheef naar links en even later als ik een bocht genomen heb en op een andre weg gekomen ben dan staat het stuur naar rechts.
het heeft volgens mij ook te maken met hoe het asfalt helt op een bepaalde weg.
nu heb ik maar een vraag uitlijnen?
als de sporing verkeerd zou staan dan staat het stuur toch naar een kant scheef.
het heeft volgens mij ook te maken met hoe het asfalt helt op een bepaalde weg.
nu heb ik maar een vraag uitlijnen?
als de sporing verkeerd zou staan dan staat het stuur toch naar een kant scheef.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
heb je al eens gekeken als jij nergens speling op je voortrein hebt . en rijdt je auto altijd rechtddoor
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
speling in je stuurstang is ook mogelijk, zit mischien ergens een veiligheidsdeel, dat stuk stang zit geperst in een rubber, had ik met mijn Clio 16v. Vast gelast probleem opgelost.
als ik het stuur loslaat op een vlakke weg dan rijdt de auto keurig rechtdoor.
ook met remmen trekt de auto niet naar links of rechts.
veel speling zit er ook niet op de voortrein.
ik vindt dat de banden wel veel lawaai maken overgens (michelin pilot exalto)
ook met remmen trekt de auto niet naar links of rechts.
veel speling zit er ook niet op de voortrein.
ik vindt dat de banden wel veel lawaai maken overgens (michelin pilot exalto)
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Vemoedelijk je veerpootlagers die niet meer lekker meedraaien. Stuur je naar links dan blijven ze "hangen" als je je stuur weer centreert waardoor hij ietsje naar links treks, naar de andere kant dus ook.Je kan het ook voelen, maar jij hebt stuurbekrachtiging, dus je merkt er weinig van denk ik. Heb het probleem ook gehad, heb ze vervangen en probleem was verholpen, stuurde ook meteen stuk lichter.
Groeten
Groeten
Dat zegt toch niets over de speling?????jacco 16v schreef:als ik het stuur loslaat op een vlakke weg dan rijdt de auto keurig rechtdoor.
ook met remmen trekt de auto niet naar links of rechts.
de auto is nu uitgelijnd (stond goed scheef de sporing) en de veerpootlagers zijn vervangen.
ook de andere standen van het wiel of fusee zijn goed .
maar het stuur staat er nog steeds niet recht in de auto.
de enekeer staat hij naar rechts scheef en na een bocht na links staat het stuur weer recht.
de auto tekt ook niet naar links of rechts tijdens optrekken of afremmen.
nog verdere mogelijkheden?
inwendig kapot zijn van het stuurhuis .
achteras of kan het ook in de achteras zitten (rubbers)hoewel er is niets raars te zien aan die as.
er zit ook geen speling op de voorwiel ophanging of stuurkolom.
wat mij wel opviel is dat de banden cup vorming hebben is dit normaal bij een 19 16v.
ook de andere standen van het wiel of fusee zijn goed .
maar het stuur staat er nog steeds niet recht in de auto.
de enekeer staat hij naar rechts scheef en na een bocht na links staat het stuur weer recht.
de auto tekt ook niet naar links of rechts tijdens optrekken of afremmen.
nog verdere mogelijkheden?
inwendig kapot zijn van het stuurhuis .
achteras of kan het ook in de achteras zitten (rubbers)hoewel er is niets raars te zien aan die as.
er zit ook geen speling op de voorwiel ophanging of stuurkolom.
wat mij wel opviel is dat de banden cup vorming hebben is dit normaal bij een 19 16v.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v schreef:de auto is nu uitgelijnd (stond goed scheef de sporing) en de veerpootlagers zijn vervangen.
ook de andere standen van het wiel of fusee zijn goed .
maar het stuur staat er nog steeds niet recht in de auto.
de enekeer staat hij naar rechts scheef en na een bocht na links staat het stuur weer recht.
de auto tekt ook niet naar links of rechts tijdens optrekken of afremmen.
nog verdere mogelijkheden?
inwendig kapot zijn van het stuurhuis .
achteras of kan het ook in de achteras zitten (rubbers)hoewel er is niets raars te zien aan die as.
er zit ook geen speling op de voorwiel ophanging of stuurkolom.
wat mij wel opviel is dat de banden cup vorming hebben is dit normaal bij een 19 16v.
Lezen is moeilijk schijnbaar... Hint: bouw je stuurkolom eens uit en werp eens een blik op de trillingsdemper annex veiligheidskoppeling...Patrick L. schreef:speling in je stuurstang is ook mogelijk, zit mischien ergens een veiligheidsdeel, dat stuk stang zit geperst in een rubber, had ik met mijn Clio 16v. Vast gelast probleem opgelost.

nee daar kan het volgens mij niet aan liggen.
zoveel schade heeft hij ook weer niet gehad.
aleen de voorste dwars balk is beschadigd geweest.
verder niet.
de spatschermen zijn niet eens nieuw aleen de voor bumper koplampen grill radiateur en de motorkap.
hij is bij renault gerepareerd in opdracht van de klant dus neem ik ook aan dat het goed gebeurd is.
maar ik zal eens naar de stuurkolm kijken.
trouwens de auto rijd keurig rechtuit en tekt ook niet naar links of rechts tijdens het optrekken.
het enige is dat steeds het stuur er scheef instaat.
en na het nemen bocht naar links er weer recht in instaat.
en naar een rechter bocht er weer scheef instaat.
zoveel schade heeft hij ook weer niet gehad.
aleen de voorste dwars balk is beschadigd geweest.
verder niet.
de spatschermen zijn niet eens nieuw aleen de voor bumper koplampen grill radiateur en de motorkap.
hij is bij renault gerepareerd in opdracht van de klant dus neem ik ook aan dat het goed gebeurd is.
maar ik zal eens naar de stuurkolm kijken.
trouwens de auto rijd keurig rechtuit en tekt ook niet naar links of rechts tijdens het optrekken.
het enige is dat steeds het stuur er scheef instaat.
en na het nemen bocht naar links er weer recht in instaat.
en naar een rechter bocht er weer scheef instaat.
Laatst gewijzigd door jacco 16v op vr 11 okt 2002 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Voor of achter ? Ik heb van mijn dealer wel begrepen dat het bij een 19 achter veel voorkomt. Mijn 19 heeft er ook last van. Gaat na verloop van tijd redelijk veel lawaai geven, vooral rond de 80 en 110 km per uur.jacco 16v schreef:wat mij wel opviel is dat de banden cup vorming hebben is dit normaal bij een 19 16v.
voor maar toen de auto bij de handelaar stond.
stond de auto op 17" velgen.
en had hij de orginele velgen onder een andre 19 gezet.
dus ik weet ook niet of de voorbanden ook echt de voorbanden zijn of dat ze in het verleden de achterbanden zijn geweest.
stond de auto op 17" velgen.
en had hij de orginele velgen onder een andre 19 gezet.
dus ik weet ook niet of de voorbanden ook echt de voorbanden zijn of dat ze in het verleden de achterbanden zijn geweest.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Jacco, welliswaar een oud topic, maar heb je het probleem al opgelost?? Ik heb het namelijk ook, en ik hoorde van iemand dat dit veroorzaakt word door de rubbers die tussen de klemmen zitten waarmee het stuurhuis vastzit aan het subframe, die rubbers verschuiven dan iets waardoor dus het hele stuurhuis ietjse mee verschuift. Zal zometeen een tekening neerzetten van het stuur huis zodat je kan zien welke rubbers ik bedoel.
Greetz
Greetz
-
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: za 10 feb 2001 0:00
- Locatie: Waskemeer Friesland
zelfde kwaal heb ik op mn werk met een golf tdi van 2000 gehad ,van deze auto was het stuurhuis verrot...
je kan dit goed testen als je voorwielen omhoog doet en goed voelen of je spelingen voelt

Het gaat om deze rubbers:
[img]http://www.renaultfreak.nl/vraagbaak/Stuurhuis.JPG[/img]
Als je die rubbers vervangt moet het over zijn.
Ik ga ze ook vervangen omdat ik hetzelfde probleem heb met mijn 16V.
Greetz
[img]http://www.renaultfreak.nl/vraagbaak/Stuurhuis.JPG[/img]
Als je die rubbers vervangt moet het over zijn.
Ik ga ze ook vervangen omdat ik hetzelfde probleem heb met mijn 16V.
Greetz
ik heb het zelfde probleem en denk ook dat mijn rubbers er los in zitten ga ze binnenkort vervangen.
tevens gaat de auto zweven bij 160 km aan de voor kant dat zal waarschijnlijk ook daar mee te maken hebben
tevens gaat de auto zweven bij 160 km aan de voor kant dat zal waarschijnlijk ook daar mee te maken hebben
-
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 22 okt 2001 0:00
- Locatie: Sappemeer
Zo hard mag jij niet rijden Ramon!ramon16V schreef:ik heb het zelfde probleem en denk ook dat mijn rubbers er los in zitten ga ze binnenkort vervangen.
tevens gaat de auto zweven bij 160 km aan de voor kant dat zal waarschijnlijk ook daar mee te maken hebben
Marcel (Mr. Bacardi Cola) schreef:Zo hard mag jij niet rijden Ramon!ramon16V schreef:ik heb het zelfde probleem en denk ook dat mijn rubbers er los in zitten ga ze binnenkort vervangen.
tevens gaat de auto zweven bij 160 km aan de voor kant dat zal waarschijnlijk ook daar mee te maken hebben
als deze rubbers zijn vervangen is het euvel verholpen,ik heb dat probleem ook gehad en na het vervangen van die rubbers was het opgelost.
zijn alleen niet goedkoop die dingen.
maar reken maar dat je er dan vanaf bent
groet pat.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
ik meen bij elkaar,en dan hebben we het over twee rubbers die ik heb vervangen was geloof ik iets van 35 euro,maar dat is al een jaar geleden dus ik weet het niet meer zeker,maar rondt die geest was dat.
is niet echt duur,maar weinig rubber voor dat geld.
is niet echt duur,maar weinig rubber voor dat geld.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
ik heb er nog steeds niets aan gedaan.
maar zal eens kijken.
vind toch al dat mijn auto vreemd stuurt.
zo vaag.
want als je volgas de bocht uit accelereert dan wil de auto maar een ding erg graag en dat is rechtdoor.
en dat was bij mijn clio 16v beslist niet zo.
maar zal eens kijken.
vind toch al dat mijn auto vreemd stuurt.
zo vaag.
want als je volgas de bocht uit accelereert dan wil de auto maar een ding erg graag en dat is rechtdoor.
en dat was bij mijn clio 16v beslist niet zo.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
jacco 16v schreef:ik heb er nog steeds niets aan gedaan.
maar zal eens kijken.
vind toch al dat mijn auto vreemd stuurt.
zo vaag.
want als je volgas de bocht uit accelereert dan wil de auto maar een ding erg graag en dat is rechtdoor.
en dat was bij mijn clio 16v beslist niet zo.
bedenk je je wel ff dat de 19 en vooral de cabrio een stukje zwaarder is als de clio.
het bochtenwerk van de 19 valt mij ook erg tegen dus daar verander je weinig aan.
maar doe eerst ff die rubbers je zal zien dat het werkt.
check ook meteen je stuurstangkogels ff,de buitenkogel en de binnenkogel dus 4 stuks,die willen ook wel es wat speling hebben.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
heb vandaag die rubbers gecontroleerd.
een ervan is helemaal gescheurd en ligt half tussen de klem uit.
de andre ziet er wel goed uit.
maar zie geen sporen op het stuurhuis dat het door die rubbers heen en weer geschoven heeft.
een ervan is helemaal gescheurd en ligt half tussen de klem uit.
de andre ziet er wel goed uit.
maar zie geen sporen op het stuurhuis dat het door die rubbers heen en weer geschoven heeft.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
ik had ook niet zo'n beschadigde rubbers,maar neem maar van mij aan dat het zeker wat uitmaakt,vooral als je zegt dat die rubber er half tussenuit ligt.jacco 16v schreef:heb vandaag die rubbers gecontroleerd.
een ervan is helemaal gescheurd en ligt half tussen de klem uit.
de andre ziet er wel goed uit.
maar zie geen sporen op het stuurhuis dat het door die rubbers heen en weer geschoven heeft.
die bij mij zaten er nog gewoon tussen maar waren de zijkanten van versleten,dus als jij nu zegt dat die rubber er half uit ligt dan is het toch duidelijk dat het stuurhuis beweegt want die rubber komt er niet uit zichzelf tussenuit.
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
stuurstand heeft niets met uitlijnen te maken, je kan zo uitlijnen dat het stuur scheef staat en de uitlijning toch correct is.
Het is waar dat de stuurstand kan vershillen met het wegdek, ik zou hier niet zo op letten.
Check het uitspoor omdat dit de bandenslijtage beinvloed en laat tevens de middenstand van het stuurhuis goed instellen.
Het is waar dat de stuurstand kan vershillen met het wegdek, ik zou hier niet zo op letten.
Check het uitspoor omdat dit de bandenslijtage beinvloed en laat tevens de middenstand van het stuurhuis goed instellen.
wat wordt er nou precies vatgelast? kan je dat ook op een andere manier vast zetten? kan niet lassen namelijk... ne heb hetzelfde probleemPatrick L. schreef:speling in je stuurstang is ook mogelijk, zit mischien ergens een veiligheidsdeel, dat stuk stang zit geperst in een rubber, had ik met mijn Clio 16v. Vast gelast probleem opgelost.
(beetje oud topic, maar maak er toch nog ff gebruik van. iemand een tekening waar de rubbers zitten dan kan ik ff kijken.)Bart V schreef:inderdaad, als die gaar zijn verschuift het hele stuurhuis dus ietsje in een scherpe bocht waardoor het stuur niet helemaal terug centreerd.
dit probleem heb ik dus precies... kan ik dat zelf vastzetten of moet dat echt vernieuwd worden??