[GTT]Bij welk toeren tal welke snelheid?
-
- Contacteer:
Das toch meer richting de 200 km/uur
met 5500 toeren.

met 5500 toeren.

heeft iemand toevallig een grafiek van het aantal toeren bij welke snelheid in welke versnelling?? hier ben ik ook wel erg benieuwd naar omdat ik voor me gevoel wel erg snel op 7000 toeren zit als ik een beetje vlot optrek, en in vergelijking met andere 5jes lijkt er bij bepaalde snelheden een verschil van +/- 500 toeren in te zitten.
kan ook zijn dat me toerenteller gewoon murw is natuurlijk
zijn er van die grafieken of tabelletjes in omloop?

Immer wieder die verdammte Holländer
Wat draai jij bij 200?-Ray- schreef:heeft iemand toevallig een grafiek van het aantal toeren bij welke snelheid in welke versnelling?? hier ben ik ook wel erg benieuwd naar omdat ik voor me gevoel wel erg snel op 7000 toeren zit als ik een beetje vlot optrek, en in vergelijking met andere 5jes lijkt er bij bepaalde snelheden een verschil van +/- 500 toeren in te zitten.

Ehm 3000 toeren in 5 is geloof ik 120
Al eens aan bakverhoudingen gedacht??? Kan makkelijk dat er in de loop vd tijd een andere bak onder gekomen is...
-
- Moderator
- Car: MB
even denken
GTT >> 195/55/13 >> 100 km/H (5e versenlling) >> ietsje boven de 3000 toeren meen ik
GTT >> 195/45/15 >> 100 km/h (5e versnelling) >> op de 3000 toeren volgens mij.
Maar absoluut GEEN 120 in zijn 5 bij 3000 toeren!!!!! Met een GTT kun je met een koude motor dus ook GEEN 120 gaan rijden als je er zuinig op bent.
Maar ik zal er van de week eens even op letten en dan zet ik nog even wat neer als ik er aan denk.
@Ray. trek jij hem door tot 7000!!! toeren? vind ik nogal eigenlijk
GTT >> 195/55/13 >> 100 km/H (5e versenlling) >> ietsje boven de 3000 toeren meen ik
Maar absoluut GEEN 120 in zijn 5 bij 3000 toeren!!!!! Met een GTT kun je met een koude motor dus ook GEEN 120 gaan rijden als je er zuinig op bent.
Maar ik zal er van de week eens even op letten en dan zet ik nog even wat neer als ik er aan denk.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ik rij nu al een jaar 120 met 3000 toeren op de snelweg met 2 streepjes turbodruk met koude motor. Nou en mijn gtt is er nog nooit kapot van gegaan. De enigste keer dat hij stuk ging was met 190. Toen blies ik de koppakking eruit. Was ook geen wonder want er zat alleen maar water in het koelsysteem i.p.v. koelvloeistof.
There will be plenty of time to rest when your dead
die van mij ook zit meer tegen de 3500 aan. Mijn rooie waarvan de versnellingsbak was drooggelopen die draaide wel 3000 toern als je 120 reed.
P.s. Waarom ben je niet zuinig op je gtt als je 120 rijd met koude motor. Leg mij dat eens uit.
P.s. Waarom ben je niet zuinig op je gtt als je 120 rijd met koude motor. Leg mij dat eens uit.
Jah kan ook kloppen, weet het ooknie exact meer.Tom schreef:even denken
En een gezond GT blok kan het hebben hoor tot 7000 toeren. de mijne begint een beetje te trillen bij 6300 toeren dus schakel ik meestal gewoon over bij 6000 als ik er flink vaart achter zet. Maargoed de carb is gammel.
Was daar zo erg aan? Water koelt zelfs nog ietsje beter als Koelvloeistof met al die additieven.catrinus schreef:Ik rij nu al een jaar 120 met 3000 toeren op de snelweg met 2 streepjes turbodruk met koude motor. Nou en mijn gtt is er nog nooit kapot van gegaan. De enigste keer dat hij stuk ging was met 190. Toen blies ik de koppakking eruit. Was ook geen wonder want er zat alleen maar water in het koelsysteem i.p.v. koelvloeistof.
-
- Moderator
@ Catrinus >> die waarden kloppen wel idd. 3500 toeren in zijn 5 bij 120 klopt vrij aardig. In mijn ogen is 3500 toeren (constant want je rijd 120) te veel voor een koude motor. Als mijn motor nog koud is (olie temp. onder 70 a 80 graden) dan rijd ik nooit (lang) boven de 3000 toeren.
@ Steven >> Maar water kookt ook wel wat eerder volgens mij, dus.........
@ Steven >> Maar water kookt ook wel wat eerder volgens mij, dus.........
De reden dat een koppakking eruit knap:
Een koppakking gaat alleen stuk als er een slang knapt of als de ontsteking defect is. De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn
Nou bij mij was de koeling niet goed en daardoor knalde bij mij de koppakking eruit
Een koppakking gaat alleen stuk als er een slang knapt of als de ontsteking defect is. De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn
Nou bij mij was de koeling niet goed en daardoor knalde bij mij de koppakking eruit
Tuurljk ist niet best, er zitten niet voor jan lul ammal additieven in.catrinus schreef:das zeker erg steef. Volgens ome dirk jan is het super slecht voor de motor. Ik zal ff opzoeken wat hij verteld over de gtt.
Tis minder voor je pomp, geeft eerder roestaanslag wat allemaal de boel kan verstoppen etc.
Maar een hoger kookpunt dacht ik niet echt noemenswaardig (paar % hooguit), daarvoor staat het systeem onder druk.
-
- Moderator
die 5500 toeren in zijn 5 (duh) bij 180 kloppen vrij aardig denk ik, maar het kan ook ietsje minder zijn schat ik. Wil je 200+ rijden dan zul je dus wel een beetje door moeten gaan in het rode gebied.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
daar kun je wel lekker rekenen. Verschil tussen 15" met 45 band en 13" met 55 band is ook zeer klein.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
daar kun je wel lekker rekenen. Verschil tussen 15" met 45 band en 13" met 55 band is ook zeer klein.
Nou je kan pas echt lachen met snelheid en toerental, als je de standaard 13"GTT velgen eronder hebt, met daar omheen 175-50-13 bandjes.
Deze zijn nog veel platter dan standaard, ook wel iets smaller, maar ik kan je vertellen:
Je weet niet wat je mee maakt zo snel als ie dan optoert
T ziet er natuurlijk niet echt uit, je hebt ineens veel ruimte in de wielkasten, maar snel ben je zeker!!!
Deze zijn nog veel platter dan standaard, ook wel iets smaller, maar ik kan je vertellen:
Je weet niet wat je mee maakt zo snel als ie dan optoert

T ziet er natuurlijk niet echt uit, je hebt ineens veel ruimte in de wielkasten, maar snel ben je zeker!!!
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Ben je dan snel, of geeft je km teller dan te veel aan??
Ik dacht het laatste. Dat je makkelijker op toeren en alles zit geloof ik gelijk maar verder kan je ernooit sneller van worden, dacht ik.
Ik kan het zelf ook heel goed merken als ik smallere (originele) banden onder heb liggen maar verder..
Gr, Frits
Ik dacht het laatste. Dat je makkelijker op toeren en alles zit geloof ik gelijk maar verder kan je ernooit sneller van worden, dacht ik.
Ik kan het zelf ook heel goed merken als ik smallere (originele) banden onder heb liggen maar verder..
Gr, Frits
Project: GTT Blue Sport
Nou ik kan dit uit eigen ervaring vertellen, hij wordt echt heeeel veel sneller.
Je moet ook echt schakelen als n idioot, want de 1e en 2e versnelling hebben bijna geen zin, want je vliegt er doorheen
Je verhouding met je snelheidsmeter klopt i.d.d. niet meer, maar dat is t zelfde als je er 15"onder hebt.
Ik rij nu zelf met de org. 13", en gooi er z.s.m. 195-45-15 onder met een paar leuke velgen, maar merk je het verschil aardig of hoe zit dat???
Ik denk dat je t zeker merkt namelijk qua snelheid (stoplichtsprintjes..)
Je moet ook echt schakelen als n idioot, want de 1e en 2e versnelling hebben bijna geen zin, want je vliegt er doorheen

Je verhouding met je snelheidsmeter klopt i.d.d. niet meer, maar dat is t zelfde als je er 15"onder hebt.
Ik rij nu zelf met de org. 13", en gooi er z.s.m. 195-45-15 onder met een paar leuke velgen, maar merk je het verschil aardig of hoe zit dat???
Ik denk dat je t zeker merkt namelijk qua snelheid (stoplichtsprintjes..)
-
- Moderator
ik had eerst 195/55/13 en nu 195/45/15 en het verschil is niet zo gek groot. Hij is mischien ietsje pietsje minder snel met optrekken maar echt niet denderend. De snelheidsmeter afwijking is ook heel klein en hier heb je totaal geen last van.
zooo dan ga ik morgen eens even schroeven...catrinus schreef:
... De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn

als ik flink aan het blazen ben zie ik me toerenteller (als ik tijd heb om te kijken) flink de hoek induiken ja, of ie echt tot 7000 toeren komt denk het niet en ik blijf ook echt niet langer dan 1 seconde dat rijden.Tom schreef:even denken
heb er eigenlijk nooit zo op gelet hoeveel toeren ik bij 200km/h draai.
we gaan allemaal eens letten op het aantal rpm bij 100, 120 en 140, als het kan ook even 200.

-
- Contacteer:
Ik vind hier nog wel een discussie over mogelijk.-Ray- schreef:zooo dan ga ik morgen eens even schroeven...catrinus schreef:
... De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn
Op de zaak heb ik nog wel een aantal voorbeelden staan van wat motorschade`s door onverantwoord
opschroeven!
1 bar is een redelijk risicoloze waarde,maar ik zou toch maar wat benodigde dingen aanpassen.
zoals je carburateur intercooler en water temperatuur.
Er zijn hiervoor genoeg tips te vinden om je standaard spullen te verbeteren.
lees ook het
hier hebben we het ook volgende week even over

hier hebben we het ook volgende week even over

over volgende week:@ jeroen,heb jij ook volgende week ff tijd voor mij om te kijken wat er aan de hand is met me carb....?-Ray- schreef:hier hebben we het ook volgende week even over
desnoods een groep a setje ertegenaan???
-
- Contacteer:
Ik zal volgende week is kijken en overleggen met jullie
Ik ben op het moment helemaal zonder groep A carb,
en de levering uit engeland ligt ook ff stil.
simpelweg omdat die ze ook niet meer hebben
Ik wel een revisiesetje voor je
Daar knappen ze meestal ook wel van op,aangezien de meeste carburateurs toch op leeftijd komen
Ik ben op het moment helemaal zonder groep A carb,
en de levering uit engeland ligt ook ff stil.
simpelweg omdat die ze ook niet meer hebben

Ik wel een revisiesetje voor je

Daar knappen ze meestal ook wel van op,aangezien de meeste carburateurs toch op leeftijd komen

die moet ik denk ik ook hebben, die heb je op voorraad?
en weet jij niet hoeveel toeren je draait bij 100 en 120 kmh?
en weet jij niet hoeveel toeren je draait bij 100 en 120 kmh?
weet jij ook toevallig of de co-schroef verschillend is tussen een 782 en een 784 carb???
ben de originele denk verloren toen ik een epicenter ging proberen...

ben de originele denk verloren toen ik een epicenter ging proberen...

-
- Contacteer:
3000 toeren met 195/55/13 is ongeveer 100km/uur
Meet 15" is dit een kilometer of 3 meer.
Een co schroef is allemaal hetzelfde,bij een revisie set krijg je hem bij mij erbij
Ik heb een setje of 20 liggen
Meet 15" is dit een kilometer of 3 meer.
Een co schroef is allemaal hetzelfde,bij een revisie set krijg je hem bij mij erbij

Ik heb een setje of 20 liggen