[GTT]Bij welk toeren tal welke snelheid?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Als ik in de 5e versnelling 5500 toeren draai op de snelweg zit de kilometer teller op 180 klopt dit?

want na 5500 toeren begint het rode gebied.
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Das toch meer richting de 200 km/uur 8)
met 5500 toeren. :)
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

heeft iemand toevallig een grafiek van het aantal toeren bij welke snelheid in welke versnelling?? hier ben ik ook wel erg benieuwd naar omdat ik voor me gevoel wel erg snel op 7000 toeren zit als ik een beetje vlot optrek, en in vergelijking met andere 5jes lijkt er bij bepaalde snelheden een verschil van +/- 500 toeren in te zitten.

kan ook zijn dat me toerenteller gewoon murw is natuurlijk ;)

zijn er van die grafieken of tabelletjes in omloop?
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

-Ray- schreef:heeft iemand toevallig een grafiek van het aantal toeren bij welke snelheid in welke versnelling?? hier ben ik ook wel erg benieuwd naar omdat ik voor me gevoel wel erg snel op 7000 toeren zit als ik een beetje vlot optrek, en in vergelijking met andere 5jes lijkt er bij bepaalde snelheden een verschil van +/- 500 toeren in te zitten.

kan ook zijn dat me toerenteller gewoon murw is natuurlijk ;)

zijn er van die grafieken of tabelletjes in omloop?
Wat draai jij bij 200? :p

Ehm 3000 toeren in 5 is geloof ik 120
Anonymous

Al eens aan bakverhoudingen gedacht??? Kan makkelijk dat er in de loop vd tijd een andere bak onder gekomen is...
Rob
Berichten: 1757
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: Maastricht

Ook wel handig om te vermelden wat voor een maat banden je hebt :wink:
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

even denken

GTT >> 195/55/13 >> 100 km/H (5e versenlling) >> ietsje boven de 3000 toeren meen ik

GTT >> 195/45/15 >> 100 km/h (5e versnelling) >> op de 3000 toeren volgens mij.

Maar absoluut GEEN 120 in zijn 5 bij 3000 toeren!!!!! Met een GTT kun je met een koude motor dus ook GEEN 120 gaan rijden als je er zuinig op bent.

Maar ik zal er van de week eens even op letten en dan zet ik nog even wat neer als ik er aan denk.


@Ray. trek jij hem door tot 7000!!! toeren? vind ik nogal eigenlijk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik rij nu al een jaar 120 met 3000 toeren op de snelweg met 2 streepjes turbodruk met koude motor. Nou en mijn gtt is er nog nooit kapot van gegaan. De enigste keer dat hij stuk ging was met 190. Toen blies ik de koppakking eruit. Was ook geen wonder want er zat alleen maar water in het koelsysteem i.p.v. koelvloeistof.
There will be plenty of time to rest when your dead
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

de mijne maakt toch echt wel meer toeren dan 3000 als ik 120 rijd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

die van mij ook zit meer tegen de 3500 aan. Mijn rooie waarvan de versnellingsbak was drooggelopen die draaide wel 3000 toern als je 120 reed.

P.s. Waarom ben je niet zuinig op je gtt als je 120 rijd met koude motor. Leg mij dat eens uit.
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tom schreef:even denken

GTT >> 195/55/13 >> 100 km/H (5e versenlling) >> ietsje boven de 3000 toeren meen ik

GTT >> 195/45/15 >> 100 km/h (5e versnelling) >> op de 3000 toeren volgens mij.

Maar absoluut GEEN 120 in zijn 5 bij 3000 toeren!!!!! Met een GTT kun je met een koude motor dus ook GEEN 120 gaan rijden als je er zuinig op bent.

Maar ik zal er van de week eens even op letten en dan zet ik nog even wat neer als ik er aan denk.


@Ray. trek jij hem door tot 7000!!! toeren? vind ik nogal eigenlijk
Jah kan ook kloppen, weet het ooknie exact meer.
En een gezond GT blok kan het hebben hoor tot 7000 toeren. de mijne begint een beetje te trillen bij 6300 toeren dus schakel ik meestal gewoon over bij 6000 als ik er flink vaart achter zet. Maargoed de carb is gammel.
catrinus schreef:Ik rij nu al een jaar 120 met 3000 toeren op de snelweg met 2 streepjes turbodruk met koude motor. Nou en mijn gtt is er nog nooit kapot van gegaan. De enigste keer dat hij stuk ging was met 190. Toen blies ik de koppakking eruit. Was ook geen wonder want er zat alleen maar water in het koelsysteem i.p.v. koelvloeistof.
Was daar zo erg aan? Water koelt zelfs nog ietsje beter als Koelvloeistof met al die additieven.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

das zeker erg steef. Volgens ome dirk jan is het super slecht voor de motor. Ik zal ff opzoeken wat hij verteld over de gtt.
There will be plenty of time to rest when your dead
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

@ Catrinus >> die waarden kloppen wel idd. 3500 toeren in zijn 5 bij 120 klopt vrij aardig. In mijn ogen is 3500 toeren (constant want je rijd 120) te veel voor een koude motor. Als mijn motor nog koud is (olie temp. onder 70 a 80 graden) dan rijd ik nooit (lang) boven de 3000 toeren.

@ Steven >> Maar water kookt ook wel wat eerder volgens mij, dus.........
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

De reden dat een koppakking eruit knap:

Een koppakking gaat alleen stuk als er een slang knapt of als de ontsteking defect is. De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn


Nou bij mij was de koeling niet goed en daardoor knalde bij mij de koppakking eruit
There will be plenty of time to rest when your dead
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

catrinus schreef:das zeker erg steef. Volgens ome dirk jan is het super slecht voor de motor. Ik zal ff opzoeken wat hij verteld over de gtt.
Tuurljk ist niet best, er zitten niet voor jan lul ammal additieven in.

Tis minder voor je pomp, geeft eerder roestaanslag wat allemaal de boel kan verstoppen etc.

Maar een hoger kookpunt dacht ik niet echt noemenswaardig (paar % hooguit), daarvoor staat het systeem onder druk.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

195X55X13 banden heb ik.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die 5500 toeren in zijn 5 (duh) bij 180 kloppen vrij aardig denk ik, maar het kan ook ietsje minder zijn schat ik. Wil je 200+ rijden dan zul je dus wel een beetje door moeten gaan in het rode gebied.


http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

daar kun je wel lekker rekenen. Verschil tussen 15" met 45 band en 13" met 55 band is ook zeer klein.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Nou je kan pas echt lachen met snelheid en toerental, als je de standaard 13"GTT velgen eronder hebt, met daar omheen 175-50-13 bandjes.
Deze zijn nog veel platter dan standaard, ook wel iets smaller, maar ik kan je vertellen:
Je weet niet wat je mee maakt zo snel als ie dan optoert 8) 8)
T ziet er natuurlijk niet echt uit, je hebt ineens veel ruimte in de wielkasten, maar snel ben je zeker!!!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hij trekt dan als een gek idd, maar een GTT is ook nog steeds errrrrug veeeeel sneller als de gemiddelde auto met optrekken als ie op 15" staat :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ben je dan snel, of geeft je km teller dan te veel aan??

Ik dacht het laatste. Dat je makkelijker op toeren en alles zit geloof ik gelijk maar verder kan je ernooit sneller van worden, dacht ik.

Ik kan het zelf ook heel goed merken als ik smallere (originele) banden onder heb liggen maar verder..

Gr, Frits
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

yep, dan wordt je volgens mij wel degelijk sneller.


Gevolg is natuurlijk dat je wel wat vaker met die stok moet roeren en dat je top er wat doo veranderd
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ivo
Über-Spammer
Berichten: 9454
Lid geworden op: za 11 jan 2003 17:26
Locatie: Holland

Nou ik kan dit uit eigen ervaring vertellen, hij wordt echt heeeel veel sneller.
Je moet ook echt schakelen als n idioot, want de 1e en 2e versnelling hebben bijna geen zin, want je vliegt er doorheen :D
Je verhouding met je snelheidsmeter klopt i.d.d. niet meer, maar dat is t zelfde als je er 15"onder hebt.

Ik rij nu zelf met de org. 13", en gooi er z.s.m. 195-45-15 onder met een paar leuke velgen, maar merk je het verschil aardig of hoe zit dat???
Ik denk dat je t zeker merkt namelijk qua snelheid (stoplichtsprintjes..)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik had eerst 195/55/13 en nu 195/45/15 en het verschil is niet zo gek groot. Hij is mischien ietsje pietsje minder snel met optrekken maar echt niet denderend. De snelheidsmeter afwijking is ook heel klein en hier heb je totaal geen last van.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Zeeuw schreef:Al eens aan bakverhoudingen gedacht??? Kan makkelijk dat er in de loop vd tijd een andere bak onder gekomen is...
Orginele motor en bak zitten er in al 234000 kilometer.
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

catrinus schreef:
... De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn
zooo dan ga ik morgen eens even schroeven... :p
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zou die ook garantie geven :wink: :p :wink:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Tom schreef:even denken

@Ray. trek jij hem door tot 7000!!! toeren? vind ik nogal eigenlijk
als ik flink aan het blazen ben zie ik me toerenteller (als ik tijd heb om te kijken) flink de hoek induiken ja, of ie echt tot 7000 toeren komt denk het niet en ik blijf ook echt niet langer dan 1 seconde dat rijden.

heb er eigenlijk nooit zo op gelet hoeveel toeren ik bij 200km/h draai.

we gaan allemaal eens letten op het aantal rpm bij 100, 120 en 140, als het kan ook even 200. :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

doen we :D
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

-Ray- schreef:
catrinus schreef:
... De turbodruk kan zonder al teveel problemen opgeschroefd worden naar 1 bar, mits de koeling en de ontsteking pico bello zijn
zooo dan ga ik morgen eens even schroeven... :p
Ik vind hier nog wel een discussie over mogelijk.
Op de zaak heb ik nog wel een aantal voorbeelden staan van wat motorschade`s door onverantwoord
opschroeven!
1 bar is een redelijk risicoloze waarde,maar ik zou toch maar wat benodigde dingen aanpassen.
zoals je carburateur intercooler en water temperatuur.
Er zijn hiervoor genoeg tips te vinden om je standaard spullen te verbeteren.
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

lees ook het :p

hier hebben we het ook volgende week even over :)
Immer wieder die verdammte Holländer
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

-Ray- schreef:hier hebben we het ook volgende week even over :)
over volgende week:@ jeroen,heb jij ook volgende week ff tijd voor mij om te kijken wat er aan de hand is met me carb....?
desnoods een groep a setje ertegenaan???
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

Ik zal volgende week is kijken en overleggen met jullie :wink:
Ik ben op het moment helemaal zonder groep A carb,
en de levering uit engeland ligt ook ff stil.
simpelweg omdat die ze ook niet meer hebben :(
Ik wel een revisiesetje voor je :)
Daar knappen ze meestal ook wel van op,aangezien de meeste carburateurs toch op leeftijd komen :lol:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

die moet ik denk ik ook hebben, die heb je op voorraad?

en weet jij niet hoeveel toeren je draait bij 100 en 120 kmh?
Immer wieder die verdammte Holländer
jean-paul
Berichten: 852
Lid geworden op: wo 16 jan 2002 0:00
Locatie: HAARLEM

weet jij ook toevallig of de co-schroef verschillend is tussen een 782 en een 784 carb???
ben de originele denk verloren toen ik een epicenter ging proberen... :lol: :D
Jeroen Lubking
Berichten: 441
Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
Contacteer:

3000 toeren met 195/55/13 is ongeveer 100km/uur
Meet 15" is dit een kilometer of 3 meer.

Een co schroef is allemaal hetzelfde,bij een revisie set krijg je hem bij mij erbij :D
Ik heb een setje of 20 liggen :wink:
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Plaats reactie