[R5]Hulp met inbouwen digitale olietemperatuur meter

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
jpp_GTX

De 2 draden van de sensor heb ik op de + en - van het metertje gedaan (gewoon even kijken wanneer hij het doet)

Met een multimeter heb ik bij het klokje uitgezocht bij welke 2 draadjes 12V verschil was. Zowel bij contact als lampen aan als motor draaien.

Toen met scotch-lock die 2 draden erop gezet en even kijken welke draad waar op moet bij het metertje. Als hij het doet dan zitten ze goed, en anders moeten ze andersom :D

En bij mij doet hij het.
Tom
Moderator
Car: MB

maar moet dan ding dan constante spanning hebben ?? want dat heeft het klokje volgens mij. Is het niet zo dat ie de geschakelde moet hebben
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jpp_GTX

Als ik ergens geen kaas van heb gegeten is het wel elektronica. Het lampje van het metertje heb ik kortgesloten op de voeding van het metertje. Dus brandt het lampje altijd! Je kunt het ook koppelen aan of je wel of niet je verlichting aan hebt, maar dan moet je extra draden zoeken.

En het klokje: die krijgt altijd spanning, ook als de motor uit staat. Echter zodra je contact maakt gaat het lampje van mijn klokje (ook digitaal) branden. Dus daar heb ik de meter op aangesloten. Zodra het contact aangaat (en dus het lampje van het klokje) dan gaat het meterje ook aan en teven het lampje van het metertje.

Zo heb ik het gedaan, maar het "hoort" misschien wel anders hoor. Dat weet ik niet, het werkt bij mij dus ik vind het prima zo.

HIJ ZIT DUS NIET OP HET KLOKJE ZELF MAAR OP HET LAMPJE VAN HET KLOKJE.
Tom
Moderator

ok, dan weet ik voldoende. Jij hebt hem dus ook geschakeld aangesloten (leek me ook logisch). Dan hebben die #@@%%@ Duitsers die boekjes niet goed gemaakt.

Ik kan me overigens best voorstellen dat jij toen ook even raar keek. Vind het nou niet echt duidelijk allemaal en ik heb toch wel een elektronika opleiding achter de rug
Tom
Moderator

ben ik weer. Nog een vraagje. Heb jij dat ding ook afgesteld met een boven en onder grens?? (met dat knopje). dat is ook al niet echt duidelijk aangegeven vind ik
jpp_GTX

Bij het klokje kun je makkelijk bij, je haals je asbakje eruit (torx) en dan druk je het klokje naar voren toe. Je kunt die stekker er dan zo af trekken en met een multimeter gewoon tegen de contactpuntjes meten welke je moet hebben.

Ik heb de draden via die ruimte in het ventilatiekanaal gekregen en die komen dus in het midden eruit. En daar zit nu precies het metertje bij mij.

Maar waar je ook je metertje plaatst ik denk dat dit de makkelijkste plek ik om spanning van weg te vangen. En het gaat ook goed met de zekeringen.

Succes morgen,

Ik heb de vandaag onder de auto gelegen, in een "open" parkeergarage, dwz het was ijs- en ijskoud
Tom
Moderator

succes zal ik nodig hebben.......maar dan in mindere mate voor de technische kant maar meer voor de kou. BRRRRRRRR. Ik ga gewoon op de oprit staan aangezien onze garage niet echt opgeruimd genoeg is voor een auto. Dat wordt dus kou kou en nog eens kou
jpp_GTX

O ja,

Je moet van die peilstok de bovenkant afhalen om hem op maat te maken. Je haalt eerst dat zwarte kapseltje eraf (schroefje) en dan pak je de oude peilstok erbij. Die leg je er naast en je knipt hem af op de juiste lengte

LET OP ik geloof dat je nog iets van 2,5 cm extra moet nemen omdat dat kapje er nog overheen moet. Dan haal je van die 2,5 cm de plastic coating eraf en schuif je het kapje er weer overheen en schroefje niet vergeten!

Je kunt met een edding de streepjes op de peilstok maken zodat je nog gewoon je oliepeil kunt checken. Dan hoef je niet te wisselen.
jpp_GTX

gewoon 120 km/h op de snelweg : tussen 105 en 110 celcius
180 km/h op de snelweg (constant) : 120 celcius
Tom
Moderator

dat van die peilstok op maat maken had ik al door (maat toch bedankt :wink: ), maar heb jij dat ding nu ingeregeld???

Jammer dat je morgen niet komt op de FNO, anders had je hem meteen kunnen zien
jpp_GTX

dat instellen klopt wel volgens het boekje geloof ik.

Ik probeer er over 2 weken wel bij te zijn. Misschien al wel met nieuwe bumper en grille. Licht eraan hoe de zaken lopen.
Tom
Moderator

das goed.

Heb toch weer een vraagje (dan word ik morgen minder koud :D ). Heb jij die draden van die stok zo lang gemaakt dat je hem er nog uit kunt halen of moet jij die stekkertjes los halen om die stok eruit te trekken?
jpp_GTX

3x raden:

Beetje speling natuurlijk, die schuifjes kan ik niet eens meer bij, ik heb het hele kapje met isolatietape ingetaped, dus ik zie alleen nog een stukje draad eruit komen. Die schuifjes zie ik niet meer zitten nu.

Zorg natuurlijk wel dat die draad dan nergens tegen aan komt als hij een stukje los hangt, anders heb je zo een fikkie!
jpp_GTX

en die draad heb ik langs het voorscherm naar de accuruimte geleid. En daar inderdaad via die 2 rubbers naar het dashboard geleid. Dit is een moeite van niks als je eenmaal weet hoe je alles gaat aansluiten.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb ook zo'n peilstoksensor. Ik heb het ding geijkt met kokend water. Heb gewoon in de signaaldraad een regelbare weerstand opgenomen. Sensor in de waterkoker (kokend water is 100 graden) en vervolgens de meter afgesteld.
De sensor die ipv de aftapplug komt leek mij te link, want er komt ook nog een adapterring bij, dus steekt het ding erg ver uit.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator

dat waar is ook bang voor ja.

Maar die sensor hoeft je volgens mij niet te ijken. ik doelde eigenlijk op de meter. JPP en ik hebben een digitale meter en daar kun je onder- en boven grens als het waren ijken voor een mooie weergave aan de hand van balkjes (als extra dus, naast de drie cijferige 8-segments aanduiding)
Laatst gewijzigd door Tom op vr 10 jan 2003 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik bedoelde eigenlijk het ijken van de meter. Mijn meter is analoog, daar zit die mogelijkheid niet op.

Ik haal bij continu 120 km/h 110 graden. Erg warm, heb de meter bij Duitslandritten :wink: zelfs wel op 140 graden gehad. Misschien nog even opnieuw ijken...
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Tom
Moderator

zo jongens, hij is inmiddels aangesloten en ga hem dadelijk even afwerken (netjes plaatsen en even een stukje rijden om te testen).

Ik de spanning van de volgende plaatsen gehaald.

min >> zwarte kabel klokje
plus (geschakeld) >> gele kabel klokje
licht >> blauwe draad van de meest rechtse schakelaar (maar daar kun je dus iedere voor pakken).

alles werkje net (display en licht) dus ben benieuwd wat voor waarden eruit komen
jpp_GTX

Nou goed joh,

Nu nog even hopen dat het werkt en klaar ben je.

Weet je nu al waar je hem gaat monteren?

Voor mijn waarden zie eerdere reply.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

@ tom wil je zeggen dat ik nu voor niets een klokje heb gehaald?? Ben ik daarvoor op de kop in een 5 gaan hangen??

Hoe dan ook ik heb een klokje voor je en ik neem het vanavond wel mee.

Gr. Frits

Edit. Tom je hebt PM
Tom
Moderator

nou, ik heb hem nu aan de linker kant onder het stuur hangen, maar dat klokje is toch wel fijn. Mischien dat ik hem dan nog eens op de plaats van het klokje maak. Dan hoef ik iig niet bang te zijn dat ik mijn enige klokje vernaai :p
Tom
Moderator

ik heb inmiddels al wat langer ritten gemaakt en hij doet het!! (als ie warm is rond de 80Gr en bij stevig door trappen loopt ie langzaam naar de 100Gr). Er is alleen nog 1 dingetje, De tempratuur weergave die wil nog wel eens wisselen. Er komt dan bijv ineens 567 in het display te staan, een seconde later springt ie op 40 en daara weer naar de werkelijke waarde.

Weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Een los contactje? ( ik dacht toch eigenlijk dat alles vrij goed zat)
jpp_GTX

Nou tom, dat had ik in het begin ook. Toen heb ik de draad zo kort mogelijk gemaakt. En ook alle contacten met contactspray bespoten. Daarna alles met isolatie-tape ingetaped.

En toen was het een stuk minder. Komt nog wel eens voor hoor, maar dat hoort denk ik bij het metertje.

JPP
Tom
Moderator

ik zal alles eens nakijken binnen kort. De kabel is alleen al niet al te lang en de aansluitingen zijn vrij goed volgens mij

ben trouwens benieuwd of ik het metertje nog uit die behuizing krijg. Daar was zo'n enorme kracht voor nodig!!
jpp_GTX

Dat lukt wel, maar doe voorzichtig anders druk je het metertje stuk. (heel klein beetje kruipolie doet soms wonderen)

Bij mij valt het lampje af en toe uit, denkl ergens los contactje, moet ik ook nog even naar kijken en dan moet hij ook eruit.
Tom
Moderator

schakel het lampje dan meteen goed :D is toch mooier. Hierboven heb ik gezet welke draad je nodig hebt
jpp_GTX

Bij mij is het lampje gewoon altijd aan, dat is wel zo makkelijk/prettig. Alleen is er ergens een los contactje denk ik aan de achterkant v/h metertje. Want als ik er dan eventjes tegenaan tik dan doet hi het weer.

Dus alleen even nakijken en klaar ben ik.
Bart V

patrick 21TURBO schreef:
Roy (Signaalkabel) schreef:Tom kan je niet op de sloop kijken voor zo'n klokje? En die dan verbouwen? Of misschien heeft een rtc er er wel 1 liggen :)

Je kan het ook zo doen maar dan moet je wel een paar dingen verbouwen.

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/163470/in ... kachel.JPG[/img]

wat een kermis :lol: :lol: :lol:

nee man is een grapje,ziet er heel mooi uit mooi gedaan :wink:
Het verbaast me dat de vraag nog niet gesteld is (of ik heb eroverheen gelezen)

Maar WAAR zit de bediening voor de kachel en de ventilator?????? Is deze auto van een bekende?? Ben wel benieuwd hoe hij dat gefixed heeft.

Greetz
jpp_GTX

nou als je GOED HARD door rijdt dan waait het toch wel in de auto, en je motor wordt dan ook wel goed warm. Overbodig ??? :lol: :lol: :lol:
Tom
Moderator

dit is idd de auto van een bekende. Van Roy namelijk. Hij heeft de verwarming nar onderen geplaats in de bovenste sleuf van de dubbele middenconsole. Volgens mij je dan alleen de stangetjes van de twee knoppen even verlengen, want anders gaat het niet passen
Plaats reactie