[R5]Hulp met inbouwen digitale olietemperatuur meter
Ik heb vandaag/gisteren (het is al weer heel laat) mijn bij conrad bestelde digitale olietemperatuurmeter en oliepeilstoksensor binnengekregen. Echter het is mij niet geheel duidelijk hoe ik het hele zaakje moet aansluiten. Wie o wie in de omgeving Nijmegen zou me willen helpen om het zaakje goed aangesloten te krijgen? Ik ben bang dat ik zelf misschien het metertje naar de %#$%$# help door het verkeerd aan te sluiten.
JPP.
(o ja voor de liefhebbers: het hele zaakje (oliepeilstoksensensor + digitaal metertje + behuizing) inclusief BTW en RemboursVerzendkosten kwam uit op 71 euro. Analoog kom je 20 euro goedkoper uit. En als je nog een plekje in het carter vrij hebt dan ben je voor 23 euro + verzendkosten + adaptertje klaar.)
JPP.
(o ja voor de liefhebbers: het hele zaakje (oliepeilstoksensensor + digitaal metertje + behuizing) inclusief BTW en RemboursVerzendkosten kwam uit op 71 euro. Analoog kom je 20 euro goedkoper uit. En als je nog een plekje in het carter vrij hebt dan ben je voor 23 euro + verzendkosten + adaptertje klaar.)
Nou in de eerste plaats natuurlijk de juiste draden opzoeken. Verder dan het zelf aansluiten van mijn derde remlicht ben ik niet gekomen.
Maar ik had zoiets in gedachten:
- lampje van de meterverlichting aansluiten in het schakelcircuit van de autoverlichting = als je de lampen aan doet gaat het lampje van het metertje ook branden.
- sensor aansluiten op het metertje.
- metertje van 12v stroom voorzien.
Logisch, maar hoe dit nu precies moet en welke draden ik dan moet hebben is mij niet geheel duidelijk. Dus als er mensen zijn die dit precies weten en door kunnen meten dan is dat natuurlijk heel erg fijn.
Maar de aansluitschema's van het metertje en van de sensor verschillen ook onderling. Vandaar ook een beetje verwarring.
Kijk maar eens:
[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/Fi ... tje_01.JPG[/img]
[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/Fi ... tje_02.JPG[/img]
Is er dus verschil tussen de - pool van de accu en de massa van de auto. Want als dat zo is dan zijn de schema's toch anders? (ofwel: sensor op S- en S+ op de meter / ofwel sensor op massa en - v/d accu?)
Maar ik had zoiets in gedachten:
- lampje van de meterverlichting aansluiten in het schakelcircuit van de autoverlichting = als je de lampen aan doet gaat het lampje van het metertje ook branden.
- sensor aansluiten op het metertje.
- metertje van 12v stroom voorzien.
Logisch, maar hoe dit nu precies moet en welke draden ik dan moet hebben is mij niet geheel duidelijk. Dus als er mensen zijn die dit precies weten en door kunnen meten dan is dat natuurlijk heel erg fijn.
Maar de aansluitschema's van het metertje en van de sensor verschillen ook onderling. Vandaar ook een beetje verwarring.
Kijk maar eens:
[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/Fi ... tje_01.JPG[/img]
[img]http://www.student.kun.nl/j.posthuma/Fi ... tje_02.JPG[/img]
Is er dus verschil tussen de - pool van de accu en de massa van de auto. Want als dat zo is dan zijn de schema's toch anders? (ofwel: sensor op S- en S+ op de meter / ofwel sensor op massa en - v/d accu?)
-
- Moderator
- Car: MB
ik zie het probleem niet eigenlijk, het enige wat ietsje lastiger is is het vinden van de draad van de verlichting maar ik denk dat je daar iedere knop voor kan gebruiken (en aftakken).
oja, die peilstok heeft toch gewoon 2 draden die op de plaats van (carter)sensor komen????????? dan is dat ook geen probleem
oja, die peilstok heeft toch gewoon 2 draden die op de plaats van (carter)sensor komen????????? dan is dat ook geen probleem
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ja Tom
Sensor heeft 2 draden, maar kijk eens naar dat onderste plaatje, dat komt van de verpakking van die sensor. Lijkt mij toch dat 1 van de 2 draden naar de massa gaat. Terwijl ik ook zou denken dat die naar het meterje zou moeten.
Sensor heeft 2 draden, maar kijk eens naar dat onderste plaatje, dat komt van de verpakking van die sensor. Lijkt mij toch dat 1 van de 2 draden naar de massa gaat. Terwijl ik ook zou denken dat die naar het meterje zou moeten.
Ik zat te denken om de verlichting van het metertje maar vast bij de koplamp weg te halen, immers daar komen de draden van de sensor ook langs. Dat scheelt me weer een hoop gerommel in het dashboard. (of is dit onverstandig ivm vocht. en: gaat die ene koplamp dan zichtbaar minder branden?
En zit ik helemaal verkeerd als ik denk dat zowel het lampje als de 12V aansluiting van het metertje hetzelfde draadje vanaf de komplamp kan zijn?
(draad is toch 12V en geeft toch alleen spanning als de lampen aan zijn?)
En zit ik helemaal verkeerd als ik denk dat zowel het lampje als de 12V aansluiting van het metertje hetzelfde draadje vanaf de komplamp kan zijn?
Die draad voor je verlichting moet je gewoon aftakken bij 1 van je schakelaars in de auto met verlichting. Die draden zijn blauw-wit. Makkelijker kan niet. Gewoon schakelaar eruit trekken, en de draad van je verlichting van de meter daaraan bevesigen met een kabelklem of quick-lock.jpp_GTX schreef:Ik zat te denken om de verlichting van het metertje maar vast bij de koplamp weg te halen, immers daar komen de draden van de sensor ook langs. Dat scheelft me weer een hoop gerommel in het dashboard. (of is dit onverstandig ivm vocht. en: gaat die ene koplamp dan zichtbaar minder branden?
-
- Moderator
zoals te zien is op de plaatjes zijn deze niet hetzelfde en hebben de metertjes op de plaatjes niet evenveel aansluitingen. Degene die jij hebt heeft een S+ en een S-. Die andere alleen een S+ en zal daarom waarschijnlijk zijn tweede draad van de peilstok kwijt moeten aan massa. Bij jou meter zal die wel intern doorgelust zijn naar massen en zul je denk ik de plus van de peilstok op S+ moeten hangen en de min van de peilstok op S-.
Als ik het niet goed heb dan kan iemand dat vast verbeteren
Als ik het niet goed heb dan kan iemand dat vast verbeteren
-
- Moderator
ja, probeer eens een schakelaar. Die branden namelijk ook alleen als je de verlichting aan hebt staan. Vanaf de koplamp zou ik zeker NIET doen. nogal omslachtige manier en bovendien wordt het er niet mooier van
ff meten welk draadje onder je dashboard 12v heeft onder contact.
dan ff lekker pielen totdat het werkt.
Op een gegeven moment moet je aan de slag, vieze handen krijgen en aldoende leren, je kan niet alles vragen.
Ik zou zeggen hup aan de slag en je bent er binnen een uurtje uit !
Op een gegeven moment moet je aan de slag, vieze handen krijgen en aldoende leren, je kan niet alles vragen.
Ploegah schreef:ff meten welk draadje onder je dashboard 12v heeft onder contact.
Kan met gerust hart zeggen dat ik de laatste tijd echt wel vieze handen heb gehad. Immers ik heb in het laatste 6 maanden 3x een aandrijfas vervangen, 2x mijn eigen motorolie, 2x de bakolie, die bougies, de remschijven, trommels achter verzinkt en zilver gespoten, remcylinder in trommeltje zelf vervangen, remmen achter gesteld+handrem, interieur gespoten, 3e remlicht aangesloten, open luchtfilter gemonteerd, carterventilatie er weer op aangesloten.
Dus alles vragen doe ik niet en ik vind het leuk om zelf te klussen. Maar elektriciteit aansluiten dat is niet mijn sterkste kant. Daarom vraag ik dit maar, en wil in principe alles zelf doen. Maar dit lijkt me lastig. Maar ik ga gewoon proberen en dan kom ik er wel uit. Maar tips zijn ook prima, k ga wel aan de slag. Ik heb zo'n multimeter ergens liggen dus daarmee moet toch lukken?
Maar dan nog mijn vraag: Kan ik de verlichting en de spanning van dat metertje aansluiten op een draaje dat met de verlichting te maken heeft? (kijk op de elektrische ramen heeft weinig zin, want daar zit geen verlichting achter..., maar bijvoorbeeld zo'n drukknop, daar zit dus een lampje in. Dat is toch 12 volt.
Wat gebeurt er als ik het gewoon zo doe, kan het metertje dan stuk gaan?
Laatst gewijzigd door jpp_GTX op vr 8 nov 2002 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
ik denk niet dat ploegah het zo bedoelde en iets vragen is natuurlijk geen probleem. probeer het maar eens en kijk ofdat alles werkt. Die draden heb je iid in eem mum van tijd gevonden en met een uur ben je een heel eind.
Sterkte
Sterkte
au au au !
niet slaan !
Dude, zo bedoelde ik het idd niet, ik bedoelde dat als je met een multimeter, die papieren en deze kennis aan de slag gaat dat het dan gewoon gaat werken.
Niet dat je nooit sleuteld en alleen maar loopt te forummen.
niet slaan !

Dude, zo bedoelde ik het idd niet, ik bedoelde dat als je met een multimeter, die papieren en deze kennis aan de slag gaat dat het dan gewoon gaat werken.
Niet dat je nooit sleuteld en alleen maar loopt te forummen.
[quote="Ploegah"]
quote]
Oke maar deze zin had ik even anders gelezen. Maar je bent natuurlijk nooit te oud om te leren.
(in hoeverre is de zin "don't mess with a forum moderator" van toepassing?
)
quote]
Oke maar deze zin had ik even anders gelezen. Maar je bent natuurlijk nooit te oud om te leren.
(in hoeverre is de zin "don't mess with a forum moderator" van toepassing?

Kijk maar hoever je kan gaan op een gegeven moment kan je gewoon niet meer postenjpp_GTX schreef:Oke maar deze zin had ik even anders gelezen. Maar je bent natuurlijk nooit te oud om te leren.Ploegah schreef:
(in hoeverre is de zin "don't mess with a forum moderator" van toepassing?![]()
![]()
![]()
)

Nou,
Nadat alle benodigdheden en toebehoren binnen waren, heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en mijn digitale olietemperatuurmetertje ingebouwd. En ik kan wel zeggen redelijk succesvol. Morgen ga ik nog even de details nalopen. (draadjes netjes aansluiten en isolatietape er omheen) Maar hij doet het in ieder geval!!
Echter ik kon zo gauw geen goede plek vinden om het draadje van de oliepeilstoksensor de auto in te krijgen. Hij loopt nu via het afwateringsgat bij de accu, via de deur naar binnen. En dat kan natuurlijk eigenlijk niet zo.
DUS: Waar kan ik een geschikte plek vinden om dat draadje naar binnen te krijgen? Het metertje zit ongeveer in het midden van het raam. (Nee, klokje laat ik toch maar zitten.)
Nadat alle benodigdheden en toebehoren binnen waren, heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en mijn digitale olietemperatuurmetertje ingebouwd. En ik kan wel zeggen redelijk succesvol. Morgen ga ik nog even de details nalopen. (draadjes netjes aansluiten en isolatietape er omheen) Maar hij doet het in ieder geval!!
Echter ik kon zo gauw geen goede plek vinden om het draadje van de oliepeilstoksensor de auto in te krijgen. Hij loopt nu via het afwateringsgat bij de accu, via de deur naar binnen. En dat kan natuurlijk eigenlijk niet zo.
DUS: Waar kan ik een geschikte plek vinden om dat draadje naar binnen te krijgen? Het metertje zit ongeveer in het midden van het raam. (Nee, klokje laat ik toch maar zitten.)
-
- Moderator
achter de ontsteking (bij een GTT) zit ergens een doorvoer. deze zit naast de kachelventilator aan de bestuurderskant. Trek het rubber los en voer de kabel in. Maak daarna wel het rubber weer zo goed mogelijk vast!
Achter de accus een gaatje boren. Dan kabel erdoorheen. Deze komt achter het dashboard te hoogte van de zekeringkas je auto binnen. Dan gat (met de kabel erin, rondom afkitten zodat er geen water naar binnen komt.
Vanaf zekeringkast de draad verder monteren naar een gewenste plek in de auto.
Snappie! piece of cake! maar als je een keer hulp nodig hebt, ik woon in boxmeer (dicht bij) en mijn vriendin zit in nijmegen op kamers, dus in nijmegen ben ik regelmatig... geef anders een belletje: 0651756843
Vanaf zekeringkast de draad verder monteren naar een gewenste plek in de auto.
Snappie! piece of cake! maar als je een keer hulp nodig hebt, ik woon in boxmeer (dicht bij) en mijn vriendin zit in nijmegen op kamers, dus in nijmegen ben ik regelmatig... geef anders een belletje: 0651756843
-
- Moderator
waarom zou je boren als dat niet nodig is??????? zou ik nooit doen. bij de bestaande kabels is zeker genoeg ruimte. bij mij loop er een 20mm kwadraat kabel en nog een xtrak kabel en er is nog plek zat. Het rubber is dan alleen niet meer 100% goed terug te plaatsen, maar een stanly-mes doet wonderen
Ja Tom ik neig inderdaad iets meer naar jouw methode. Want hoe minder nieuwe gaatjes hoe beter. Ik zal eens op zoek gaan naar dat rubber morgen. Ik weet alleen niet waar de ontsteking zit, maar de kachelventilator zit toch in het midden onder het raam? (met kapje er overheen).
En die draad moet uiteindelijk uitkomen bij de drukschakelaars in het midden. (die ruimte waar je bij kunt als je het asbakje weghaalt (2 torx schroeven)) Vanuit die ruimte gaat de draad de luchtschacht in naar de ventilatorroostertjes (midden, alleen koude lucht) Daar komt het draadje uit en meteen daarnaast zit het metertje (aan de zijkant ertegenaan.) (duidelijk??)
Dus die draad moet wel in die ruimte kunnen komen. Nu loopt hij dus achter het zekeringenkastje langs naar de pasagiersdeur.
En die draad moet uiteindelijk uitkomen bij de drukschakelaars in het midden. (die ruimte waar je bij kunt als je het asbakje weghaalt (2 torx schroeven)) Vanuit die ruimte gaat de draad de luchtschacht in naar de ventilatorroostertjes (midden, alleen koude lucht) Daar komt het draadje uit en meteen daarnaast zit het metertje (aan de zijkant ertegenaan.) (duidelijk??)
Dus die draad moet wel in die ruimte kunnen komen. Nu loopt hij dus achter het zekeringenkastje langs naar de pasagiersdeur.
Laatst gewijzigd door jpp_GTX op zo 10 nov 2002 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door de rubbers gaat lastig worden. De draden die er nu heen gaan zijn zo dik dat er niet nog een draad door dat rubber kan (zijn er 2: een van motorruimte naar de "ventilator-ruimte" en een van "ventilatorruimte naar de binnenkant van de auto)
Dus ik denk dat ik die rubbers maar in de lengte open ga snijden (alleen boven en onderkant)en die draad er maar tussen leg. Dan met isolatie-tape weer dichttapen en dan moet het wel lukken. Ik heb alleen nog geen idee waar dat rubber tussen "ventilator-ruimte" en dashboard op uitkomt.
En kan in mijn eentje ook niet goed voelen als ik daar iets door steek waar het dan aan de andere kant uitkomt.
Maar ik blijf het wel proberen.
Dus ik denk dat ik die rubbers maar in de lengte open ga snijden (alleen boven en onderkant)en die draad er maar tussen leg. Dan met isolatie-tape weer dichttapen en dan moet het wel lukken. Ik heb alleen nog geen idee waar dat rubber tussen "ventilator-ruimte" en dashboard op uitkomt.
En kan in mijn eentje ook niet goed voelen als ik daar iets door steek waar het dan aan de andere kant uitkomt.
Maar ik blijf het wel proberen.
beter doorprikken met een metalen staafje (breinaald achtig) met een oogje en daarmee je drana erdoorheen poeren. Makkelijk is anders, maar het is te doen.
Ja ploegah daar heb ik wel aan gedacht maar loopt er niet water langs dat rubber? Ik moet notuurlijk niet hebben dat dat water straks bij mij over mijn voeten loopt.
Of als je een klein gaatje maakt en dan dat draadje er strak doorheen laat lopen, komt er dan nog water langs of zal dat nooit veel zijn?
Of als je een klein gaatje maakt en dan dat draadje er strak doorheen laat lopen, komt er dan nog water langs of zal dat nooit veel zijn?
Dankzij de hoge oppevlaktespanning van water zal er door zo'n klein gaatje nooit water gaan. Lang leve natuurkunde!
My man...Matijs schreef:Dankzij de hoge oppevlaktespanning van water zal er door zo'n klein gaatje nooit water gaan. Lang leve natuurkunde!
Als je het goed doet zit he draadje 'strak' in het gaatje. Je kan natuurlijk altijd beetje tape erbij doen om de boel af te beunen

-
- Moderator
klopt JPP, dat rubber zelf zit vol, maar je moet gewoon heel dat rubber eruit trekken en daarna de nieuwe kabel NAAST het rubber leggen en er dus niet IN. Vervolgens frot je het rubber weer terug (eventueel met behulp van gereedschap zoals een schroevendraaier) en klaar is JPP!! omdat ik nogal een dikke kabel door moest voeren heb ik daarna ook een klein hapje moeten maken in het rubber (aan de buitenkant dus), er daarna er weer in gefrot.
Ps, water komt er idd niet doorheen
Ps, water komt er idd niet doorheen