[R5GTT]Voordelen van cup systeem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ik heb de search al doorgespit maar kan niet echt iets vinden.

hier http://www.renault-tuning.nl/~rtc068 is te vinden hoe je je gtt ombouwd naar het cup systeem.

Zijn er voordelen van een cupsysteem wanneer je geen gebruik maakt van een bleedvalve en dus gewoon op standaard druk rijdt?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Niet echt. Ze zeggen dat de turbo sneller oppakt maar ik geloof daar niet zo in... Er is wel een hele discussie over geweest, dus ik zou nog ff zoeken!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Riël schreef:Niet echt. Ze zeggen dat de turbo sneller oppakt maar ik geloof daar niet zo in... Er is wel een hele discussie over geweest, dus ik zou nog ff zoeken!

hmm ok.

heeft iemand misschien een linkje naar dat topic, ik ben al een uur bezig zonder resultaat.
some people are alive only because it's illegal to kill them
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

Zijn er voordelen van een cupsysteem wanneer je geen gebruik maakt van een bleedvalve en dus gewoon op standaard druk rijdt?[/quote]

Hmm als je een cup systeem aansluit moet je er een bleedvalve tussen zetten. Als je dat niet doet is je turbo druk lager dan orgioneel omdat de wasgate dan eerder open gaat. En dat wil je natuurlijk niet trouwens een bleedvalve hoeft natuurlijk ook geen vermogen te kosten. Je hebt ze al van +- laten we zeggen 30 pleuro. Gewoon doen komt de turbo er wat agresiever in >-) >-)
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ruud schreef:Zijn er voordelen van een cupsysteem wanneer je geen gebruik maakt van een bleedvalve en dus gewoon op standaard druk rijdt?
Hmm als je een cup systeem aansluit moet je er een bleedvalve tussen zetten. Als je dat niet doet is je turbo druk lager dan orgioneel omdat de wasgate dan eerder open gaat. En dat wil je natuurlijk niet trouwens een bleedvalve hoeft natuurlijk ook geen vermogen te kosten. Je hebt ze al van +- laten we zeggen 30 pleuro. Gewoon doen komt de turbo er wat agresiever in >-) >-)[/quote]

maar moet je de druk dan ook verhogen? ik wil hem namelijk origineel houden
some people are alive only because it's illegal to kill them
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Chrisv schreef:[ik wil hem namelijk origineel houden
Klaar..niets doen dus... :)
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

maar moet je de druk dan ook verhogen? ik wil hem namelijk origineel houden[/quote]

Nee de druk kun je gewoon op orgionele druk afstellen geloof ongeveer 0.7 bar. Met die bleedvalve kun je de maximale druk instellen hoeft dus niet meer te zijn dan de orgionele druk.
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

<delete>
Laatst gewijzigd door Ruud op di 17 dec 2002 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 6 okt 2002 19:55
Locatie: Buchten

<delete>
Laatst gewijzigd door Ruud op di 17 dec 2002 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Abel schreef:
Chrisv schreef:[ik wil hem namelijk origineel houden
Klaar..niets doen dus... :)
:) hiermee bedoelde ik de turbodruk :)

voor de rest blijft hij niet echt origineel
some people are alive only because it's illegal to kill them
Chrisv
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 18 jun 2001 0:00
Locatie: Noord Brabant (Sint Anthonis) 2 x GTT Ph2 '88

Ruud schreef:maar moet je de druk dan ook verhogen? ik wil hem namelijk origineel houden
Nee de druk kun je gewoon op orgionele druk afstellen geloof ongeveer 0.7 bar. Met die bleedvalve kun je de maximale druk instellen hoeft dus niet meer te zijn dan de orgionele druk.[/quote]

maar om hiervoor geld uit te geven aan een bleedvalve is toch een beetje onzin, niet?
Het rendement wat je er uit haalt is niet echt denderend wel?
some people are alive only because it's illegal to kill them
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

bleed valve is dat je lucht voor de actuator laat ontsnappen.. dus je kunt de turbo instellen op 1 bar met bleedvalve open, draai je hem dicht staat die waarschijnlijk op 0.7
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

cupsysteem voordeel 1: veel minder slangen, dus netter onder de kap en minder kans dat er iets stuk gaat (hoewel die kans in dit geval bijna theoretisch is, maar toch)
cupsysteem voordeel 2: de turbodruk komt sneller op zijn maximum, wat een nog sportiever gevoel geeft.
cupsysteem nadeel: als je verder niets veranderd is je maximale turbodruk inderdaad ietsjes lager dan standaard. Dit is echter eenvoudig te corrigeren door het stangetje van de actuator iets te verstellen tot de maximale turbodruk weer is zoals hij was met het standaard actuatorcircuit. Hier is absoluut geen bleedvalve voor nodig.
Anonymous

Het standaard actuator circuit is gebouwd op comfort, het cup-circuit is dat duidelijk niet.
voordeel: de druk komt er sneller in

nadeel: met slecht weer, gladde weg heb je minder grip, kan gevaarlijk zijn bij wild gassen.

@Matijs: gelukkig ziter nog een heel vijfje aan vast om kapot te gaan ;-)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

:lol:
Plaats reactie