[Starlet]Kop afslijpen

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Okeej ik vraag het voor een vriend die gister z'n koppakking weer eens heeft laten vliegen. Tis niet echt renault, maar toch wel techniek gerelateerd dus moet kunnen vind ik :)

Het betreft hier een 12-klepper kop van een Toyota Starslet. Nu heeft deze een kleine inlaatklep extra die vrij laag/hoog (iig dicht naar de zuiger toe zeg maar). En het is moeilijk om deze koppen te laten vlakken, omdat je anders die kleppen een ram geeft, wat ze niet kunnen hebben. Het is het zo dat we niet direct tools hebben om die kleppen erin en eruit te halen.

Anyway hier heb je ook andere manieren voor, je kunt de kop laten slijpen. De vorige x is dit ook gedaan bij deze kop.

Nu is mijn vraag, weet iemand een goedkoop adresje waar dat kan gebeuren? Het gaat hier om een studenten budget, dus niet te duur aub :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Steken de kleppen al uit als je aan't slijpen bent of wat?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

en waarom zou je kop willen slijpen??

gewoon netjes schoonmaken. moeilijke plekjes voorzichtig met schuurpapier.
nieuwe pakking erop en vanaf nu wel netjes warmrijden.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

'weer eens laten vliegen' klinkt als een regelmatig terugkerend fenomeen, dus alleen een nieuwe pakking en weer vrolijk rijden lijkt mij niet de meest structurele oplossing. Maareh, waarom niet de kop eraf halen en eens even meten hoe krom dat ding is? Meten is weten :wink: Als blijkt dat hij niet krom is kan je gewoon Roberts advies volgen, en anders moet er toch een oplossing worden gevonden voor het vlak-probleem. Heb je misschien een plaatje van hoe die kleppen erin zitten, zodat we weten waar we over praten?
canonballman
Berichten: 4222
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Niet slijpen, maar vlakken. Slijpen is een bewerking die te fijn is.

En als ie krom is is dat wel verstandig. Hou er een stalen rei op (of iets anders dat 100 procent recht is), en kijk met voelermaten hoe krom de kop is. Als dat meer is als 0,05 mm is het verstandig de kop te laten vlakken. Zal bij een revisiebedrijf tussen de 25 en 50 euro kosten. Is zo gebeurd.
En het ligt eraan hoe hoog die kleppen liggen. Als ie 0,5 mm of dieper ligt dan kan de kop gewoon gevlakt worden. Er gaat met vlakken toch maar een paar tienden af, tenzij dat ie een mm krom is :wink:
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Okeej ik vraag het voor een vriend die gister z'n koppakking weer eens heeft laten vliegen. Tis niet echt renault, maar toch wel techniek gerelateerd dus moet kunnen vind ik :)

Het betreft hier een 12-klepper kop van een Toyota Starslet. Nu heeft deze een kleine inlaatklep extra die vrij laag/hoog (iig dicht naar de zuiger toe zeg maar). En het is moeilijk om deze koppen te laten vlakken, omdat je anders die kleppen een ram geeft, wat ze niet kunnen hebben. Het is het zo dat we niet direct tools hebben om die kleppen erin en eruit te halen.

Anyway hier heb je ook andere manieren voor, je kunt de kop laten slijpen. De vorige x is dit ook gedaan bij deze kop.

Nu is mijn vraag, weet iemand een goedkoop adresje waar dat kan gebeuren? Het gaat hier om een studenten budget, dus niet te duur aub :)
een TOYOTA STARLET 12V koppakking dat er altijd doorvliegt,heeft wel andere problemen dan de pakking zelf.
vermits die blokjes ijzersterkt zijn(tis ne degelijk jap)en die koppen ook dus ijzersterkt zijn,vermoed ik meer aan de hand dan de pakking ,is de kop nie gescheurd,want aan die blokken komt nooit iets aan.(wij rijden er al jaren autocross mee)dus ik heb er ervaring zat mee,heb er zelfs nog 2 koppen van liggen.
en op de afbraken ligt het vol van motoren ,gaat normaal nooit stuk,zelfs nie bij extreem(gestoord) gebruik.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmmm laten we het zo zeggen, deze begaf het bij 110 in z'n 2 @ 7xxx rpm ;)
Hij was trouwens wel warm want ervoor waren nog een paar sprintjes getrokken ;)

En idd dit is niet de eerste x, vorige keer waren de rondjes spinnen in de achteruit en bij het 14e rondje vond de koppakking het ook wel welletjes..

Okeej de behandeling is toch niet zo goed, dat heeft ie zelf ook wel door. Maar de kleppen liggen zo ongeveer even hoog als de kop zelf, vorige x wilden ze em niet vlakken als die kleppen er niet uit waren.
Toen issie gevlakt voor 55 euro bij een of ander crossbedrijffie, maar das nu over de kop ofzo.

Maar idd true, laten we eerst eens kijken hoe krom ie echt is ;)

ps. Gille, heb jij niet nog een compleet goedlopend blok liggen voor weinig? 2E-FE als ik het goed heb, starslet uit 87.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Steven (Fiets) schreef:Hmmm laten we het zo zeggen, deze begaf het bij 110 in z'n 2 @ 7xxx rpm ;)
Hij was trouwens wel warm want ervoor waren nog een paar sprintjes getrokken ;)
dan is hij dus kapot gegaan bij het eerste sprintje.
Als je de kop veel sneller opwarmt dan de olie (cilinderkopbouten hebben namelijk olietemperatuur), dan is de kop veel meer uitgezet dan de bouten, gevolg is dat de bouten te strak staan, gevolg is dat de koppakking te hard wordt aangedrukt, gevolg is dat de pakking niet meer terugveert (jaja de koppakking hoort wat flexibel te zijn), en dan gaatie lekken, en dan brand er zich een doorgang en dan 'ploftie eruit'. Maar eigenlijk was het al eerder gebeurt.

ik wist niet dat jij 'streetracers' kende ;)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe ach tis een heel verhaal, we verveelden ons en gingen even eropuit. Ikzelf eb trouwens nix met dit verhaal te maken hoor ;)

Het begon met even wat rondjes op het ijs donutten (mooi plasje waar je lekker met stapvoets rondjes kan draaien :) ) Daarna nog even wat gerallyed en toen nog een paar km verder wat sprintjes getrokken tegen een corsa 1.4i (De starslet 1.0-12v was welsneller trouwens ;) Daarna reden we verder en bij de snelwegoprit (km of wat verder) ging het fout toen plofte in 1 x een hele wolk eruit....

Is trouwens wel een kop waar ooit de distributieriem van geknalt is en een tijdje met kromme nokkenas heeft gereden. (vorige eigenaar)

We gaan toch maar kijken voor een goedkoop 1E/2E (1.0/1.3) starlet EP71 blokkie voor rond de 100 euro, deze heeft z'n beste tijd gehad.... Dus als iemand nog iets weet...
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Hmmm laten we het zo zeggen, deze begaf het bij 110 in z'n 2 @ 7xxx rpm ;)
Hij was trouwens wel warm want ervoor waren nog een paar sprintjes getrokken ;)

En idd dit is niet de eerste x, vorige keer waren de rondjes spinnen in de achteruit en bij het 14e rondje vond de koppakking het ook wel welletjes..

Okeej de behandeling is toch niet zo goed, dat heeft ie zelf ook wel door. Maar de kleppen liggen zo ongeveer even hoog als de kop zelf, vorige x wilden ze em niet vlakken als die kleppen er niet uit waren.
Toen issie gevlakt voor 55 euro bij een of ander crossbedrijffie, maar das nu over de kop ofzo.

Maar idd true, laten we eerst eens kijken hoe krom ie echt is ;)

ps. Gille, heb jij niet nog een compleet goedlopend blok liggen voor weinig? 2E-FE als ik het goed heb, starslet uit 87.
ik ga dat morgen ff checken bij een bevriende garagist,die heeft veel Toyota spul liggen
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Die Toyota Starlet-jes blijken toch hele goed bakjes te zijn he??
Is dat een beetje de moeite waard om als student in te rijden?? (betrouwbaar??) Die bakkies hebben namelijk best veel vermogen met en laag gewicht (1.3 met 75 PK)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zeer goed in te rijden, mits je em niet over de kop heen jakkert
Zit geen toerenbegrenzer in en dat kan wel eens een probleem vormen voor bepaalde personen ;)
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

gewoon laten vlakken die kop.waarschijnlijk zal deze al iets 'krom' ziijn,omdat hij er al eens af is geweest en natuurlijk goed aangedraaid is.dan gewoon een nwe pakking,kijk wel ff naar de juiste dikte(mede omdat de kop gevlakt is dan). dit alles zodat je de kleppen niet te diep hebt hangen :) .

jappen zijn nogal gevoelig (vooral als er al eens eerder een koppakking is vervangen)voor iets krom trekken.dit zou je misschien ook kunnen nagaan aan eventueel meer olie verbruik na vervangen van de vorige koppakking.dit is trouwens mijn persoonlijke ervaring en mening :wink:

groeten tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik raad em een nieuw blok aan, deze is al 35.000 km 'mishandeld' :D dus we zoeken nu ene goedkoop 1.3-tje met een kmmetje of 130.000 achter de kiezen.

Dan heeft ie weer een nieuw leven want hijs nog wel netjes qua carroserie.
hitman
Berichten: 884
Lid geworden op: wo 10 jul 2002 17:56
Locatie: dieren(gld)

dus een gtsi blokje? :lol:
mijn ouders hebben ook zo'n 12v'tje gehad,maar het zijn gewoon leuke wagentjes.dus waarom wegdoen als je er zelf een blokje in kan planten.
ik zou zeggen: veel succes

tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nouja die gozer gaat in Januari wel voor een jaar weg, dus hij moet even in orde gemaakt worden en daarna verkoopt ie em...
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Voor een leuk studentenprijsje ??!! :wink:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kweenie, eerst eens kijken hoe het gefixt wordt :)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Is een 4A-GE niks voor hem, das wel veel leuker een 1.6 met 125 PK. 8) :D
Het zal alleen niet zo makkelijk passen denk ik, maarja..........
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

124 Rob :p
En als ie de auto zou houden zou dat idd gebeuren, met een beetje slijpen en lassen kan dat. (is al es eerder gebeurt) Maar gezien ie een jaar weggaat heeft dat geen zin

Trouwens een 4AGZE heeft std 145 pk, om nog eens een oude koe uit de sloot te halen :) (jij beweerde 170)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Fout!
Bel maar naar Fensport in Engeland.

In de MR2 had de 4A-GZE 145 PK, die is ook in nederland geleverd.
In de Corolla Levin is hij geleverd met 165 en 170 PK.
De versie van '94-'95 had 170 PK, de AE101 Corolla.
Die auto is niet in Europa geleverd, alleen in Japan en Australie. :p :lol:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jah er zijn sowieso geen superchargers geleverd hier....

Dan heeft ie een intercooler zeker? Dan klopt het wel..
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Yep, intercooler bovenop het blok.
Zie je nou dat ik gelijk heb! :lol: :D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

1.6 je in een Starlet?? Kan wel, maar is niet aan te raden zeker?? Veel te zwaar blok natuurlijk...

Bij de starletspecialist in Eindhoven doen ze (blijkbaar) regelmatig 1.6-jes inbouwen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

robclio16V schreef:Is een 4A-GE niks voor hem, das wel veel leuker een 1.6 met 125 PK. 8) :D
Het zal alleen niet zo makkelijk passen denk ik, maarja..........
is mogelijk,hebben wij veel gedaan voor de autocross.
oftewel met de kabelboom van een gt twin-cam(4a-ge)met de T-VISS(injektie)
oftewel met een andere spruitstuk met dubbele webers,en das pas snel,rijd je de GTTkes lekker mee zoek 8) 8) 8) 8) 8) 8)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Heb je geen handleiding van hoe je dat moet doen, zo'n blok inbouwen?? Welke aanpassingen je moet doen enzo...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Martijn G (Turbo) schreef:Heb je geen handleiding van hoe je dat moet doen, zo'n blok inbouwen?? Welke aanpassingen je moet doen enzo...
kan ik je allemaal doormailen,moet ff info inwinne bij bevriende monteur,die dat samen met ons deed
ik zal je morgen wel alles doormailen,groeten
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Alvast hartstikke bedankt !!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

gille (mountainbike) schreef:
Martijn G (Turbo) schreef:Heb je geen handleiding van hoe je dat moet doen, zo'n blok inbouwen?? Welke aanpassingen je moet doen enzo...
kan ik je allemaal doormailen,moet ff info inwinne bij bevriende monteur,die dat samen met ons deed
ik zal je morgen wel alles doormailen,groeten
Vergeet niet te vragen over dat 1.3 blokkie ;) gewoon een goedlopend blokkie voor max 150 euro ofzo?
Gebruikersavatar
Geert Claes
Berichten: 1214
Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman

een vraag: hoe krijg je in gods naam een 2E motor stuk?

En cilinderkopjes hebben we wel liggen op het autokerkhof. 2E motoren zullen we ook wel hebben.
Het is toch een startlet EP 70 of EP 80, want anders is dat een 4E FE, maar dat hebben we ook wel

Ah ok ik heb ff gelezen dat het een EP 70 is, een 2E blokje zullen we wel hebben.
Zal wel geen fortuinen kosten denk ik.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En Gille ?? Heb je al iets gehoord over dat 1.6 ombouw gebeuren ??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Geert Claes schreef:een vraag: hoe krijg je in gods naam een 2E motor stuk?

En cilinderkopjes hebben we wel liggen op het autokerkhof. 2E motoren zullen we ook wel hebben.
Het is toch een startlet EP 70 of EP 80, want anders is dat een 4E FE, maar dat hebben we ook wel

Ah ok ik heb ff gelezen dat het een EP 70 is, een 2E blokje zullen we wel hebben.
Zal wel geen fortuinen kosten denk ik.
Nou roep maar :)

Hoewel he tniet echt meer nodig is gezien er al een nieuwe pakking is besteld.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

Martijn G (Turbo) schreef:En Gille ?? Heb je al iets gehoord over dat 1.6 ombouw gebeuren ??
is mogelijk,motorsteun iets of wat verbouwen,het belangrijke is de kabelboom,die moet je volledig hebben alsook een schema van het type 4-AGE.
wat bouwjaar is de blok,want dan zijn er nog wat verschil in bouwjaar,en of een voortrekker of een achterwielaangedreven,die injektie(t-viss) is anders
124 of 125 pk
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maar geen handleiding met exacte ombouwgegevens ??
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee dit soort projecten gaan mond-op-mond over of worden zelf uitgevist.

Tis nou ook niet even het oppakken en erin plakken...
Plaats reactie