[R5GTT]Dubbele carb.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Anonymous

Riël schreef:Ploegah kan dat ook? Zet er alleen het linkje? Sander is er nie :)
Good thinking !

done.
Abel
Über-Spammer

Job-turbo schreef:Injectie er op bouwen is niet zomaar klaar. Er komt heel wat bij kijken. Maar als ik het zou doen zou ik het met behulp van DTA doen. Zit je niet met je chip te klooien. En als je dan motorisch nog wat gaat veranderen dan hoef je ook niet elke keer een andere chip. Zit er ook nog overna te denken :p
Heb je een linkje voor info?
Sander
Contacteer:

Ploegah schreef:
Riël schreef:Ploegah kan dat ook? Zet er alleen het linkje? Sander is er nie :)
Good thinking !

done.
Dit is berer niet? :lol:

S :D nder
Matijs
Contacteer:

AHhhhh, mijn dank is groot :wink:
Matijs
Contacteer:

Ik kan het natuurlijk niet hebben dat iemand een groter plaatje heeft dan ik :wink: :lol:
Sander
Contacteer:

Matijs schreef:Ik kan het natuurlijk niet hebben dat iemand een groter plaatje heeft dan ik :wink: :lol:
Erken U meerderen! :lol:

Matijs
Contacteer:

Erken Uw meerderen >-) :lol:
catrinus

Job-turbo schreef:Injectie er op bouwen is niet zomaar klaar. Er komt heel wat bij kijken. Maar als ik het zou doen zou ik het met behulp van DTA doen. Zit je niet met je chip te klooien. En als je dan motorisch nog wat gaat veranderen dan hoef je ook niet elke keer een andere chip. Zit er ook nog overna te denken :p
Hier zit ik ook nog steeds aan te denken. Wat jij mij toen daarover verteld hebt leek het mij echt super handig en veel beter dan de originele computer. En zo`n dta computer lijkt mij ook veel beter voor mijn blok als ik allemaal aanpassingen ga doen voor het vermogen
There will be plenty of time to rest when your dead
Matijs
Contacteer:

Het nadeel van DTA is dat je alles zelf erin moet zetten. Die vriend van mij krijgt voor zijn kever een basis-setup aangeleverd van de leverancier (omdat hij een kever turbo ook wel erg cool vind doet hij dat in zijn eigen tijd). Dan heb je in ieder geval al een redelijk rijdende auto, en is het een kwestie van zelf finetunen. Ik denk dat het een behoorlijke sprong in het diepe is als je vanuit het niets een setup moet gaan maken voor een turbo-motor. En als je het verkeerd doet kan het natuurlijk ook altijd nog stuk gaan :(
Job-turbo
Contacteer:

Ik ga zelf ook niet aan de injectie beginnen. Dit laat ik dan doen bij http://www.freddycane.com. Die heeft heel veel ervaring met DTA. Deze persoon heeft ook mijn huidige blokje gemaakt.
Matijs
Contacteer:

Mag ik vragen wat voor moois jij onder de kap heb liggen dan?
Job-turbo
Contacteer:

Matijs schreef:Mag ik vragen wat voor moois jij onder de kap heb liggen dan?
Heb onderandere mijn kop(van het motorblok) aan laten passen en een andere turbo enz.

Kijk ook hier: http://www.renault-tuning.com/en/forum/ ... t=#1141111

Er staan ook een paar foto's van het blok op de site van Freddy Cane.

Het adres is echt aan te raden..
Matijs
Contacteer:

Oja, nou weet ik het weer. En bedankt vor de tip.
Sander
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Je kan wel proberen ze allebei onder een hoek te monteren, weet alleen niet of je dan veel problemen krijgt met je vlotter etc.
Ik bedoel dus dat je een 3 hoek neemt met de onderste zijde op het spruitstuk en de 2 carbs op de 2 schuine bovenste vlakken.

Tis misschien een beetje simpel bedacht, maar wie weet issut een oplossing :)
Zo iets:
[img]http://competitionplus.com/12_04_2002/p ... C_1848.jpg[/img]

Riël
Über-Spammer

Zoiets idd alleen denk ik niet dat je die lengte van de schuinen nodig hebt, de carbs mogen van mij best tegen mekaar aan liggen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Menno

Matijs schreef:Het nadeel van DTA is dat je alles zelf erin moet zetten. Die vriend van mij krijgt voor zijn kever een basis-setup aangeleverd van de leverancier (omdat hij een kever turbo ook wel erg cool vind doet hij dat in zijn eigen tijd). Dan heb je in ieder geval al een redelijk rijdende auto, en is het een kwestie van zelf finetunen. Ik denk dat het een behoorlijke sprong in het diepe is als je vanuit het niets een setup moet gaan maken voor een turbo-motor. En als je het verkeerd doet kan het natuurlijk ook altijd nog stuk gaan :(
De basis is redelijk goed te verzinnen. Ontsteking maakt niet zoveel uit om 'm lopend te krijgen, eventueel 't standaard kenveld er in zetten, of iets gangbaars verzinnen. Hoeveel brandstof er ongeveer in moet is ook wel te raden, en als je de injectorgrootte weet kan je d'r een kenveld van maken.

Dan heb je ruwweg iets wat loopt, en kan je 'm op de bank echt gaan afstellen.
rev it like a rental
Xedrah

Bij een DTA systeem wordt een standaard programma geleverd waarmee je de boel aan het lopen krijgt. Afstellen komt daarna inderdaad op de rollenbank.

Overigens klopt die vermogensuitdraai niet. Je ziet dat de weerstandslijn een enorme hoek maakt. Dat kan nooit, want de weerstand in de aandrijflijn wordt niet opeens meer of minder. Daarmee is de meting tamelijk waardeloos geworden. Vooral de cijfers zijn erg onbetrouwbaar.

PS Is al een oud topic, maar wilde het toch even melden. :)
Riël
Über-Spammer

Ik heb de gtt nu nog lopend krijgen, dan gaan we es voor de carbjes kijken.
Matijs
Contacteer:

Heb je d'r weer een Riël? :) Je hebt het weer niet lang zonder gekund he? :wink:
Succes met het sleutelen, en laat ons weten hoe het met de carbs gaat!
Riël
Über-Spammer

Doe ik!
Blue Thunder

Even een kleine reactie op het setje (dubbele Weber) uit Engeland: Als ik het goed zie, worden de cilinders alle vier gevoed door beide delen van de carb. Dit houdt in dat je een lagere stromingssnelheid hebt in de carb. Dit is niet gunstig voor de vermenging (emulsificatie) van de lucht en de benzine. Gevolg is dat je in het laag en middentoerenbereik slechte rijeigenschappen hebt.
Een betere aanpak zou zijn om de ene helft van de dubbele carb. voor de twee linker cilinders te gebruiken en de andere helft voor de rechter cilinders (gescheiden spruitstuk). Voordeel: een hogere stromingssnelheid in de carb(delen) en minder verstoring van het mengsel in het spruitstuk, aangezien de flow altijd maar in 1 richting loopt bij een gescheiden systeem. P.s. qua carburateur zou ik gaan voor een Dellorto, maar die discussie hebben we al eens eerder gevoerd op het forum.
Hopelijk kunnen we binnenkort wat gaan testen hiermee (dus even doorbouwen Matijs ;))
Iedereen alvast een geblazen 2003 toegewenst,

Robin
Technical improvements are fantastic, spoilers nothing but plastic...
Matijs
Contacteer:

Don't worry about me little buddy, alles gaat goedkomen 8)
Riël
Über-Spammer

Ik ga 1 carb gebruiken voor het deellast gebied en dan die extra carb voor vollast, als ze allebei open gaan. En gewoon de originele trouwens! Voor deellast heb ik geen dubbele carb nodig, geeft alleen maar problemen. Dus, ik ga straks (tegen de zomer zal dat wel worden) es lekker knutselen). Groeten!
Blue Thunder

Klinkt goed Riel, ben heel benieuwd... Hoe ga je trouwens de tweede carb aansturen, mechanisch (dus met de gaskabel, alleen bij vollast) of turbodruk gestuurd (met een actuator o.i.d. zoals bij de waste-gate)? Een groot voordeel van deze setup is dat je bij laag en middentoerental ruim voldoende stromingssnelheid hebt in de carb. om een goede menging van benzine en lucht te krijgen. Alleen zal je wel het een en ander aan het stationaire circuit moeten veranderen van de tweede carb. om de zaak niet te rijk te laten lopen bij lage toerentallen. Ook ben ik benieuwd of de zaak vloeiend inkomt en hoe doseerbaar het vermogen is.... In ieder geval veel succes, and keep us posted! 8)

Grt. Robin
Riël
Über-Spammer

Ik was van plan de tweede carb mechanish aan te sturen, door de gaskabel (gewoon stuk 'speling', gaat pas mee bij het laatste stuk, met een rondseltje ff zorgen dat die slag groot genoeg wordt). Ik zou geen last moeten hebben van stationair, aangezien dan maar 1 carb werkt, zo ook het midden-lastgebied. Dan is er altijd genoeg flow als ik de klep van de 2e carb gesloten laat tot vollast. De flow per carborateur is dan vergelijkbaar met de flow van 1 carb in toerengebied (huidig toerengebied/2) snappie? Dat zou moeten werken.
Blue Thunder

Ik denk dat het niet geheel zonder aanpassingen werkt, aangezien het stationaire circuit in de tweede carb altijd werkt zolang de motor draait. Ook al staat de gasklep helemaal dicht, dan levert het stationaire circuit toch gewoon brandstof en lucht, tenzij je natuurlijk het stationaire circuit aanpast... Verder denk ik dat de stromingssnelheid door de carbs geen lineaire respons geeft t.o.v. de hoeveelheid brandstof die wordt aangezogen bij die lage stromingssnelheden bij een dubbele setup. Theoretisch zou dat wel moeten, maar helaas is de praktijk vaak net effe anders. Het idee moet absoluut kunnen, alleen wordt het denk ik wel effe puzzelen met de sproeierbezetting. Wel gaaf om mee te experimenteren: Das meteen ook de enige manier om er achter te komen of het inderdaad werkt!
In ieder geval veel succes, en laat het even weten als de zaak loopt.

Powerhungry led right foot...
Riël
Über-Spammer

Idd je hebt harstikke gelijk over dat stationair... Maar dat moet kunnen, zo kan ik er wat meer druk opzetten en die extra verrijking daarvandaan pakken etc etc ik ga sowieso een lambda sonde installeren zodat ik kan zien wat ik doe, en ja, dan lekker prullen :)

Groeten, hou jullie op de hoogte
Bas H
Contacteer:

Hoi,

Waar kan ik informatie over die dubbele caburateur van TTS vinden.

Groetjes bas
Gilles
Contacteer:

hmmmmmz... Verdorie hadden Maarten GTT en ik dit zelfde project in ons hoofd, en niet wetend dat Riel al met dit project in z'n hoofd zat..
Ik dacht ik ga es kijken wat voor info er over de dubbele weber te vinden was om wat ideetjes op te doen voor 2 Solexen. hihi
En dan struikel ik op deze Topic. :p

Riel ga je nog door met je idee?
Wil dit wel graag horen! We zouden hieraan pas over een tijdje (jaartje) ofzo aangezien ik met alle rust en tijd aan een blokje wil werken wat al klaar ligt. Ik rijdt lekker ff door op een standaard blokie, en als nr 2 klaar is dan gaat ie er pas in. Maar eerst bakkie zelf strippen en het ext naar smaak aanpassen 8)

Ik ben erg nieuwschierig wat je intussen al aan idee's hebt opgedaan met je dubbele solex:)

byby
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Riël
Über-Spammer

Heej!

Ik denk dat ik over 2 maandjes als ik klaar ben met stage es ga knutselen eraan. Heb nog carbs en spruitstukken. Ik heb vanalles uitgedacht, maar ik zorg eerst es dat het erop past, dan gaan we maar es klooien. Grootste voordeel is dat je weer een beetje minder drukverlies hebt hé. Ik heb me wel een lambdasonde uitgehaald da's wel fijn met afstellen en dergelijke.

Jij ook succes, hou je hier sowieso wel op de hoogte!
Gilles
Contacteer:

thnks Riel 8)
M'n handen jeuken als een muggesteek :D wil er weer tegenaan.. hihi
noujah, beginnen dan, 5je staat nu al een jaar stil! :( Dit keer mijn beurt!!! :D
Jij ook succes, tis en blijft een leuk idee :p
grtzz
Quadra 1992_____Willie 1996
R5GTT f1 1986Project info
Daaf (Davy)

Abel
Über-Spammer

Fock.... waar haal je die vandaan. en is er meer info???

ziet er voor de rest een beetje kaal uit;)
Daaf (Davy)

Abel schreef:Fock.... waar haal je die vandaan. en is er meer info???

ziet er voor de rest een beetje kaal uit;)

Is racewagen :D
Dubbele solex groep A.

Meer info zie deze link:
http://www.rtoc.org/members/member.asp?MemberID=615
Plaats reactie