[R5GTT]Lucht in mijn koelsysteem.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Gunther

Heb mijn GTT al honderden keren ontlucht...heb nieuw (en werkend thermocontact gestoken)en toch krijg ik nog steeds lucht in mijn systeem. Mijn radiatorfan slaat weel 1 keer aan, soms twee keer maar dan hoor ik dat mijn waterpomp "droog" komt te lopen en slaat mijn fan niet meer aan met als gevolg dat mijn temp veel te hoog wordt :( :( . Ik kan nergens geen lek ofzo vinden (dacht eerst dat er een darm kapot was) dus is mijn vraag wie heeft dat al meegemaakt?? Ook binnenin wordt er niks nat dus denk ik dat mijn kachelrad. het ook niet is. Wanneer ik dan mijn motor stilleg, loopt mijn expansievat over?! van de druk, terwijl mijn motor draait er geen druk in dat vaatje te bespeuren is, oja, koelvloeistof blijft mooi groen, en olie is ook perfect van kleur dus denk ik niet dat het mijn koppakking is. Wie o wie kan me helpen want ik ben de wanhoop nabij. Ps fan is bedienbaar met switch, maar dat is natuurlijk de oplossing niet...mijn koelsysteem moet gewoon luchtdicht blijven. Pps mijn radiator wordt overal gelijkmatig warm dus die werkt ook evenals mijn thermostaat...die werkt dus ook perfect.
Hoge bomen vangen...geen konijnen
gille
Contacteer:

Gunther schreef:Heb mijn GTT al honderden keren ontlucht...heb nieuw (en werkend thermocontact gestoken)en toch krijg ik nog steeds lucht in mijn systeem. Mijn radiatorfan slaat weel 1 keer aan, soms twee keer maar dan hoor ik dat mijn waterpomp "droog" komt te lopen en slaat mijn fan niet meer aan met als gevolg dat mijn temp veel te hoog wordt :( :( . Ik kan nergens geen lek ofzo vinden (dacht eerst dat er een darm kapot was) dus is mijn vraag wie heeft dat al meegemaakt?? Ook binnenin wordt er niks nat dus denk ik dat mijn kachelrad. het ook niet is. Wanneer ik dan mijn motor stilleg, loopt mijn expansievat over?! van de druk, terwijl mijn motor draait er geen druk in dat vaatje te bespeuren is, oja, koelvloeistof blijft mooi groen, en olie is ook perfect van kleur dus denk ik niet dat het mijn koppakking is. Wie o wie kan me helpen want ik ben de wanhoop nabij. Ps fan is bedienbaar met switch, maar dat is natuurlijk de oplossing niet...mijn koelsysteem moet gewoon luchtdicht blijven. Pps mijn radiator wordt overal gelijkmatig warm dus die werkt ook evenals mijn thermostaat...die werkt dus ook perfect.
termostaat gaat nie open denk ik,en check je fan kabeltjes eens na.
ff vraagje leg me uit hoe jij ontlucht????want er zijn duizenden manieren maar weinig juiste
Gunther

thermostaat werk wel Gille...heb hem er zelfs vantussen gehaald, radiator voelt overal warm aan dus... ontluchten doe ik zoals voorgeschreven...vaatje omhoog, twee nippeltjes open tot er een constante stroom uit vloeit...bracht niks op, dan maar met draaiende motor (wat volgens werkplaatshandboek niet mocht) kwam er nog wa lucht uit...en terug een mooi straaltje koelvloeistof, en dan slaat de fan dus aan, en dan ...nie meer :(
Anonymous

Heb je toch geen lekke koppakking? Die vloeistof moet ergens blijven.
Gunther

vrees ervoor, maar mijn vloeistof blijft zeer mooi groen, en in mijn olie is ook niks te bespeuren, uitlaat rookt ook niet biezonder, en het rare is dat mijn koelvloeistofpeil dus ook NIET zakt???? en toch komt er lucht in ???!!! :( :( :(
gille
Contacteer:

Gunther schreef:vrees ervoor, maar mijn vloeistof blijft zeer mooi groen, en in mijn olie is ook niks te bespeuren, uitlaat rookt ook niet biezonder, en het rare is dat mijn koelvloeistofpeil dus ook NIET zakt???? en toch komt er lucht in ???!!! :( :( :(
kijk een simpel oplossing
ga op de sloop een 2de dop halen
boor daar een gatje in,steek er een ventiel van een binneband in dat je mooi afknipt van die band
vastdraaien op het vat,nippels open fietspomp erop vatje moet vol vloeistof zitten
en pompen tot potje leeg is,en uit de nippels loopt.
terug vullen met vloeistof en laten draaien tot er terug bij warme motor vloeistof uit de nippels komt.
nippels vastdraaien en fan slaat aan simpel
Anonymous

Ah je verliest geen vloeistof? Misschien wel kapotte waterpomp.
Gunther

waterpomp werkt nog goed want als de motor draait, spuit de vloeistof uit de nippels, dus dat debiet is goed...Gille met de ventiel bedoel je dan van een autoband of een fietsband??? klinkt misschien stom maarja
gille
Contacteer:

Gunther schreef:waterpomp werkt nog goed want als de motor draait, spuit de vloeistof uit de nippels, dus dat debiet is goed...Gille met de ventiel bedoel je dan van een autoband of een fietsband??? klinkt misschien stom maarja
fiets
en is nie stom maar werkt zeer goed dat systeem
Gunther

Blijkbaar is er hier niemand die dit probleem al eens heeft gehad met z'n GTT...moet weer lukken dat ik de eerste ben :evil: :evil: :wink:
gille
Contacteer:

Gunther schreef:Blijkbaar is er hier niemand die dit probleem al eens heeft gehad met z'n GTT...moet weer lukken dat ik de eerste ben :evil: :evil: :wink:
is nie waar is gewoon nog lucht in.
en dat hebbenw e allemaal meegemakt.
doe gewoon hoe ik het vertel en dan kun je verder zien wat er scheelt
Gunther

ga ik zeker doen Gille, bedankt he :wink:
Gunther

voor wie het ooit ook meemaakt...heb mijn thermocontact in mijn radiator vervangen door één met een lagere waarde (75/85°) en nu is (hoop ik ) mijn probleem opgelost, schroef slaat direct aan, wel een keer of 7, maar nu heb ik de indruk dat hij toch wat moeite heeft om de temp van de motor in bedwang te houden, op een gegeven moment duurt het wel heel lang eer de schroef afslaat, maarja, zal wel eigen zijn aan GTT zeker. Nu heb ik wel nog een probleempje met het starten, als hij gedraait heeft en ik wil hem terug starten, slaat hij niet meer aan, (moet ik eerst koude lucht op de carb spuiten doormiddel van mijn compressor in de garage)of een uur wachten :( Oja, antidampbel fan werkt maar blijkbaar nie genoeg...iemand raad???
kevinb
Contacteer:

Heb je de darm die bovenste op je expansievat, staat al is nagezien of die ergens gekneld zit ofzo?
Gunther

Is er hier nu niemand die ook last heeft van dampbelvorming???Dat kan ik moeilijk geloven
gille
Contacteer:

Gunther schreef:Is er hier nu niemand die ook last heeft van dampbelvorming???Dat kan ik moeilijk geloven
nee ik toch nie,probleem nog nie opgelost??????
Gunther

van de oververhitting wel (hoop ik) maar nu start hij niet meer als hij warm is :( waarschijnlijk dampvorming, doch mijn perculatiefan werkt dusja :evil:
gille
Contacteer:

Gunther schreef:van de oververhitting wel (hoop ik) maar nu start hij niet meer als hij warm is :( waarschijnlijk dampvorming, doch mijn perculatiefan werkt dusja :evil:
zijn ze gevoelig voor ,maar ik zou eens kijken hoe de fan werkt ,hoe lang,enzit die juist gericht op de carbu??
Gunther

Ja Gille hebben op de F.N.S. even naar de fan van Kevin gekeken, en wat bleek, deze heeft een groter debiet dan de mijne, dewelke nochtans orgineel is...en wat lengte en richting van blazen betreft dat zit wel snor, maar toen ik hem kocht werkte de orginele fan nie en stond er een groot misbaksel in...misschien moet ik dat wel terug plaatsen, ik zal wel zien, maar hoop dat ik het orgineel kan houden...desnoods wat leidingen isoleren ofzo?! Ps beterschap he :wink:
kevinb
Contacteer:

Anders moeten we mijn blazer is in jouw auto zetten, kan je zeker weten of het daar aan ligt, moet je niet speciaal een ander kopen, is op een kwartiertje geklaard!
laat maar iets weten als je tijd hebt!
Gunther

Ja da zie ik wel eens zitten...maare een kwartiertje??? amaai ik heb moeten vechten met die onderste vijs om die motor op zijn plaats te houden, en kreeg die der zelfs nie in, zodat ik da maar heb vastgemaakt met colsonbandjes, maar we spreken wel eens af
tyberium
Contacteer:

Koeling is echt een groot probleem met R5 GTT blokjes. Ik heb nog steeds het zelfde probleem, en ik snap er ook geen ene sjit meer van. Voel even mee: Ik heb een nieuw R5GTT blok laten bouwen in september in frankrijk. (1200 Euro), heb er een nieuwe radiator, radiator fan, radiatormotor, waterpomp en expansievat op laten zetten. Rij ik er 1000 km mee, laat de kop natrekken en rij wat verder. Kom ik bij de garage voor een laatste checkup. Laat m n dagje staan, word mij gemeld dat ze een probleempje hadden. De motor koelde niet meer, kwam aan de kook (koelvloeistof kwam door de boegiegaten naar buiten). kop bleek krom getrokken te zijn bij 1e en 2e cylinder. koppaking nog goed. Kop laten vlakken. Alles weer in elkaar gezet (gratis). Heb ik m deze week eindelijk weer. Gebeurd het zelfde ge-eikel weer..fan slaat niet aan, lucht in systeem etc. Alles haaaaagel nieuw en nog steeds koelingproblemen. Nu ga ik het zelfde doen als met m'n vorige R5 GTT. Fan handgeschakeld. Thermostaat is veel te onbetrouwbaar. 3 minuutjes geen koeling van de fan bij stationair en de hele handel trekt krom. Enige optie is dus continue laten waaien of handgeschakeld naar mijn mening. Kijk voor de grap maar s op m'n site naar m'n autogeschiedenis. Alles nieuw en nog steeds koelingsproblemen.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Welke site was dat ook al weer??? :p .

http://www.mijnsite.nl zekers :D

Gr. Frits
Gunther

Tja, ik hoop maar dat mijn probleem nu opgelost blijft, enne die fan handschakelen is wel goed maar dan mag je ze ook nie vergeten he, mijn thermostaat heb ik eruit gezwierd..is voor niks nodig bij die GTT's vind ik, die worden toxh zo rap warm dat die direct opengaat
:lol: :lol:
Jeroen Lubking
Contacteer:

Waarschijnlijk lekt de keerring van je waterpomp achter de poelie,hier komt geen water uit omdat dit een zuigende kant is dus hij trekt daar wel valse lucht,Het is een mogelijkheid dus ff kijken??
JL-Tuning bredeweg 180 Zevenhuizen
Tel:0629571950
mail: info@jltuning.nl
Gunther

Bedankt Jeroen, dat was de volgende optie mocht het veranderen van het thermocontact niet gewerkt hebben, maar zoals ik al zei, nu loopt hij goed maar mocht het terug beginnen, gaat de waterpomp er sowieso af ter controle, kost mij alleen een nieuwe pakking (als de pomp nog goed is natuurlijk) :wink: toch bedankt voor de tip Jeroen
tyberium
Contacteer:

Hmm..het schijnt dat een ph1 GTT een verouderd koelingssysteem heeft waarbij de koelwatertoevoer naar de turbo (axiaal slangetje) geknepen dient te worden. In deze slang moet een plugje zitten met een opening van 3mm. Als dit er niet in zit, komt er teveel koelvloeistof ineens door de turbo. Hierdoor gaat de koelvloeistof koken IN de turbo. De dampbellen hiervan komen uit in het expansievat en in de kachelslang. hierdoor loopt de circulatie niet meer en meet het thermocontact lucht, danwel koude koelvloeistof. Dit plugje ontbrak in mijn Ph1. Dit komt omdat de turboslang in het verleden is vervangen. De slang MET de plug is weggegooid en er is een nieuw slangetje opgezet zonder plug.
Gisteren heb ik met de renaultgarage een tijdelijke oplossing gemaakt middels een plugje met een 3mm gaatje er in en deze in de slang gepropt totdat het orginele plugje er is (backorder :( ) Het plugje is vastgezet in de slang met twee slangklemmetjes. Hele systeem ontlucht (koude motor). En wat blijkt. Alle koelingsproblemen verleden tijd :)) errug appart dat al die sjitproblemen van mij kwam door een plugje dat je kunt bestellen voor slecht 63 eurocent. Laat ff weten of iemand dit geintje kent. (P.S. LET WEL, DIT WERKT ALLEEN MET PH1 MOTOR!)
Steven
Car: M536

Heel raar verhaal dude

1- de Fase 1 had van origine een luchtgekoelde turbo, dus daar zit het helemaal geen koelslangen op.
2- een betere doorstroming is juist beter, als je een te trage stroom hebt dan zou het kunnen dat je bij extreme temperaturen kokend koelwater zou kunnen krijgen.

Dit is wel erg vaag wat je nu beschrijft.
Matijs
Contacteer:

1. Een Phase 1 had vanaf eind 1986 ook een watergekoelde turbo.
2. Een kleinere opening zorgt voor een hogere stroomsnelheid (ooit je vinger op een tuinslang gehouden?), dus minder temperatuurstijging.
Steven

Hmmmkay :)
tyberium
Contacteer:

Jaja...het ongeloveijke is gebeurd: m'n R5GTT koelt weer normaal. Iemand van Renault Nederland uit Amsterdam kwam een kijkje nemen bij de garage waar ik m in onderhoud heb, had een paar tipz en heeft de hele handel gifixed in ca. 1,5 uurt tijd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Probleem:

M'n r5 koelde niet meer stationair met de radiator fan. (met veel stationaire toeren wel af en toe).

Effect:

Stationair motor binnen 5 minuten aan de kook.

Voorwerk:

Nieuwe motor (Frankrijk:september 2002) custom build.

Opvallend:

Koelwater thermometer klimt snel op en zakt weer en stijgt weer..erg onregelmatig. Dit wijst op luchtbellen in koelsysteem. Fan slaat niet aan. Met veel toeren (stationair) kan de fan aanslaan.

Opslossing 1:

Ph1 had als eerste watergekoelde turbo. Voor de turbo moet een doseur zitten (3mm). Als deze er niet zit is er te weinig stroming door de turbo en kookt het water voordat het retour is.

Oplossing 2:

Sommige garages kunnen alleen de verkeerde kachelslang krijgen. dit is een dubbele slang welke aan elkaar zitten. Deze bevat echter maar 1 ontluchtingsnippel. Dit moeten er 2 zijn.

Koop 1 zo'n dubbele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en snij deze van elkaar los. Plaats de kant met nippel VOOR de waterpomp. houd de andere appart. Koop een enkele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel en plaats deze aan de achterzijde van de waterpomp. De slangen dienen naast erkaar te lopen. ontlucht het systeem met de 3 ontluchtingsnippels (kachelslang 2x en 1x radiatorslang). Problem solved.

Ik zal binnenkort wat foto's maken van m'n motor met koelsysteem.[/b]
Gunther

Dit is pas informatie!!! :wink: :wink: Bedankt, velen zullen U dankbaar zijn!! Nog een klein vraagje....wanneer spreek je van VOOR de waterpomp, en wanneer ACHTER?? En bij mijn GTT (F2) loopt één kachelslang nar mijn drukvaatje van het koelsysteem, en de de andere kachelslang naar mijn waterpomp...dus ik kan die noit naast elkaar krijgen he??
Steven

Gunther, het fase 2 koelsysteem is anders, deze lijkt mij ook beter te ontluchten. Ik heb er iig nooit problemen mee gehad.
Gunther

Pfff zwijg mij ervan...nu hoop ik dat de mijne ontlucht is en hopelijk ook blijft... :D
Jean-Paul-S
Über-Spammer

Ik wil mij clio 1.8 16v gaan ontluchten maar kan de nippels niet vinden. kan iemand mij even wegwijs maken? kon geen 16v topic vinden dus misschien kunnen jullie me even helpen?

dankjewel
Plaats reactie