RO 16v schreef:
Maar ik heb dezelfde vraag als 16 klepper hoe zit het met de compresie verhouding?????
Als ik een turbo blok laat bouwen door Prima sport mag ik zelf de cv bepalen en die zit tussen de 1:7,5 en 1: 8,5 dus wat kan je het beste toepassen, Robert gaf al aan dat ik het beste kan spieken van een andere motor die al standaart met een turbo wordt aangedreven, is het uitterekenen of niet????
Beetje algemeen...
Hoe lager de compressieverhouding hoe meer turbodruk je kunt toepassen en hoe hoger het uiteindelijke topvermogen zal worden. Dit levert ook een steile koppelkromme op met relatief weinig trekkracht onderin. En dus een ouderwets opspoelgedrag.
Indien je voor een hogere compressieverhouding kiest (8.5:1 is nog niet denderend) heeft de motor een hoger rendement en dus een hoger koppel onderin. En een vlakkere koppelkromme. Het topvermogen wordt beperkt omdat je minder turbodruk toe kunt passen.
Nick (germanstyle) schreef:
Ik weet 200% zeker dat die in Duitsland gewoon verkocht is. Er rijdt een blauwe Seicento Sporting rond in Duitsland getuned door Novitec met dat Bi-turbo blok. Reportage ervan stond in de TUNING van 2 edities terug. Auto is van een particulier en heeft de ombouw bij Novitec laten doen. Bruut ding.... volgens mij als ik het me zo kan herinneren in iets meer dan 6 sec naar 100

Ik snap ook wel dat zoŽn ballentent niet zijn eigen ontwikkeling kan betalen

Aangezien het FIAT is zullen er wel een paar blokjes gesneuveld zijn. (Valt wel mee hoor, de autoŽs zijn van beroerde kwaliteit maar de motoren kunnen er mee door

!)(ZoŽn Cinquencento Turbo lijkt mij wel wat voor in de stad

, maar dan wel met een Trofeo pakketje erop.)
Wat ik eigenlijk bedoel is dat ze deze twinturbo conversie niet commercieel kunnen verkopen. Je bent namelijk verplicht er in Duitsland garantie op te verlenen! (Dit onder bepaalde voorwaarden uiteraard.)
En dat is denk ik ietwat problematisch.
Mijn mening over dit apparaat is dat het meer vorm is dan functie. Ik denk alleen omdat twinturbo zo geil klinkt :-* Voor de rest vindt ik het geen uitzonderlijke motor.
Het is misschien makkelijk praten!? Maar ik beoordeel op voor mij belangrijker maatstaven. En of ze er nu honderd of duizend pk uitpompen? Ik vindt de packaging en de ontwikkeling veel belangrijker...
Sander schreef:
Jammer dat er geen toeren bij staan en koppel ?
Ongeveer 155Nm/ 6330rpm aan de wielen !
