Bi-turbo, welk voordeel???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Nick (germanstyle)

speedline schreef:Nee, FIAT... :-*

Een 140kW/ 190pk sterke Fiat Seicento biturbo van novitec. Is eigen ontwikkeling. Zeggen zelf dat motor zo niet verkocht kan worden. Radiateur ligt in de achterbumper wegens plaatsgebrek !. Leuk licht apparaat maar ik heb zo mijn twijfels over de rijdbaarheid... :wink:
Ik weet 200% zeker dat die in Duitsland gewoon verkocht is. Er rijdt een blauwe Seicento Sporting rond in Duitsland getuned door Novitec met dat Bi-turbo blok. Reportage ervan stond in de TUNING van 2 edities terug. Auto is van een particulier en heeft de ombouw bij Novitec laten doen. Bruut ding.... volgens mij als ik het me zo kan herinneren in iets meer dan 6 sec naar 100 :p
Riël
Über-Spammer

bruno @af schreef:de uitlaatgassen van cil 2 & 3 moeten trouwns een langere weg afleggen dan cil 1 & 4 . Is volgens mij ook niet optimaal ...
Lijkt me wel meevallen, bij de gtt hebben ze allemaal een verschillende weg. Voor het kwijtkomen van het gas zal 't nix uitmaken, misschien dat de snelheid van opspinnen verbeterd kan worden.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RO 16v

Nick (germanstyle) schreef:
speedline schreef:Nee, FIAT... :-*

Een 140kW/ 190pk sterke Fiat Seicento biturbo van novitec. Is eigen ontwikkeling. Zeggen zelf dat motor zo niet verkocht kan worden. Radiateur ligt in de achterbumper wegens plaatsgebrek !. Leuk licht apparaat maar ik heb zo mijn twijfels over de rijdbaarheid... :wink:
Ik weet 200% zeker dat die in Duitsland gewoon verkocht is. Er rijdt een blauwe Seicento Sporting rond in Duitsland getuned door Novitec met dat Bi-turbo blok. Reportage ervan stond in de TUNING van 2 edities terug. Auto is van een particulier en heeft de ombouw bij Novitec laten doen. Bruut ding.... volgens mij als ik het me zo kan herinneren in iets meer dan 6 sec naar 100 :p
Je hebt gelijk Nick ik heb het magazine ook hier liggen.
Sander
Contacteer:

Ook leuk om te zien!
[img]http://novitec.net/com/Bilder/seibi_fert/seibipruef.jpg[/img]

Jammer dat er geen toeren bij staan en koppel.

S :lol: nder
Nick (germanstyle)

Deze bedoel ik:

Kijk hierop voor meer info over deze auto:
http://www.novitec.net/com/projektgal_upd.htm

Ze zijn nu weer iets nieuws aan het bouwen. Wordt bekend gemaakt op de Motorshow Essen. Het is een Punto met 321 PK :p

[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibi/TN_CE2D3502.JPG[/img]

[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibi/TN_CE2D3480.JPG[/img]
robert

Sander schreef:Ook leuk om te zien!
kan je zelf terugrekenen.

maar 103 kw bij 6330 rpm aan de wielen is heel mooi.
canonballman

Maar het blijft zo dat de pulsen van een 3-cilinder perfect uitkomt. Dus als je een grote 6-cilinder hebt is de keus voor 2 kleine turbo's snel gemaakt.

Als een dikke 6 cilinder ideaal zou zijn om 2 turbos aan te hangen, hou zouden de uitlaatspruitstukken dan gefabriceerd moeten worden?

Moeten alle 3 de uitlaatbuizen exact even lang zijn? Is dat dan het gunstigst?
Of moeten de buizen nou juist iets in lengte verschillen, overeenkomstig met bijv. de ontstekingsvolgorde?
canonballman

Als een dikke 6 cilinder ideaal zou zijn om 2 turbos aan te hangen, hou zouden de uitlaatspruitstukken dan gefabriceerd moeten worden?

Moeten alle 3 de uitlaatbuizen exact even lang zijn? Is dat dan het gunstigst?
Of moeten de buizen nou juist iets in lengte verschillen, overeenkomstig met bijv. de ontstekingsvolgorde?
robert

even lang is zowiezo het mooist. Dan 'zien' alle cilinders hetzelfde en dat is wat je nastreefd.
Zeker bij een injectiemotor.
Tsja, soms lukt even lang niet. das vast geen ramp, maar minder ideaal.
Sander
Contacteer:

robert schreef:
Sander schreef:Ook leuk om te zien!
kan je zelf terugrekenen.

maar 103 kw bij 6330 rpm aan de wielen is heel mooi.
Heb weer eens niet goed gekeken ja :p

Maar is niet slecht 103 Kw met nog geen bar! toch?
Het vermogen loopt ook mooi op, zakt alleen een beetje in op het laast.

S :D nder
speedline

RO 16v schreef: Maar ik heb dezelfde vraag als 16 klepper hoe zit het met de compresie verhouding?????
Als ik een turbo blok laat bouwen door Prima sport mag ik zelf de cv bepalen en die zit tussen de 1:7,5 en 1: 8,5 dus wat kan je het beste toepassen, Robert gaf al aan dat ik het beste kan spieken van een andere motor die al standaart met een turbo wordt aangedreven, is het uitterekenen of niet????
Beetje algemeen...

Hoe lager de compressieverhouding hoe meer turbodruk je kunt toepassen en hoe hoger het uiteindelijke topvermogen zal worden. Dit levert ook een steile koppelkromme op met relatief weinig trekkracht onderin. En dus een ouderwets opspoelgedrag.

Indien je voor een hogere compressieverhouding kiest (8.5:1 is nog niet denderend) heeft de motor een hoger rendement en dus een hoger koppel onderin. En een vlakkere koppelkromme. Het topvermogen wordt beperkt omdat je minder turbodruk toe kunt passen.
Nick (germanstyle) schreef: Ik weet 200% zeker dat die in Duitsland gewoon verkocht is. Er rijdt een blauwe Seicento Sporting rond in Duitsland getuned door Novitec met dat Bi-turbo blok. Reportage ervan stond in de TUNING van 2 edities terug. Auto is van een particulier en heeft de ombouw bij Novitec laten doen. Bruut ding.... volgens mij als ik het me zo kan herinneren in iets meer dan 6 sec naar 100 :p
Ik snap ook wel dat zoŽn ballentent niet zijn eigen ontwikkeling kan betalen :D Aangezien het FIAT is zullen er wel een paar blokjes gesneuveld zijn. (Valt wel mee hoor, de autoŽs zijn van beroerde kwaliteit maar de motoren kunnen er mee door :wink: !)(ZoŽn Cinquencento Turbo lijkt mij wel wat voor in de stad >-) , maar dan wel met een Trofeo pakketje erop.)

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ze deze twinturbo conversie niet commercieel kunnen verkopen. Je bent namelijk verplicht er in Duitsland garantie op te verlenen! (Dit onder bepaalde voorwaarden uiteraard.)
En dat is denk ik ietwat problematisch.

Mijn mening over dit apparaat is dat het meer vorm is dan functie. Ik denk alleen omdat twinturbo zo geil klinkt :-* Voor de rest vindt ik het geen uitzonderlijke motor.

Het is misschien makkelijk praten!? Maar ik beoordeel op voor mij belangrijker maatstaven. En of ze er nu honderd of duizend pk uitpompen? Ik vindt de packaging en de ontwikkeling veel belangrijker...
Sander schreef: Jammer dat er geen toeren bij staan en koppel ?
Ongeveer 155Nm/ 6330rpm aan de wielen ! :p
Laatst gewijzigd door speedline op zo 17 nov 2002 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
speedline

16klepper schreef:Dit wekt inderdaad interesse ja!

Speedline, kun je meer over dit blokkie vertellen?
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe zoiets rijd, maar dat zullen er wel meer zijn hier!
Leuk bommetje...

Punto 1.2 16v blok

[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibiturbo/seibi4.jpg[/img]

Ze passen iig een externe oliekoeler toe. Maar ik hoop dat ze flink wat werk besteden aan de isolatie van de turboŽs en het uitlaatspruitstuk.

Verder is een slagvolume van 1242cm³ vragen om turbo-opspoeltraagheid. Zelfs al pas je kleine turboŽs toe ! En het slangenwerk naar de intercoolers en het inlaatsysteem toe zal ook wel nodeloos gecompliceerd zijn. Verder zal de radiateur achterin de achterbumper de betrouwbaarheid ook geen goed doen vanwege de grotere kans op lekken.

[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibi ... eibi10.jpg[/img]

Maar ja, dit is MIJN mening.
speedline

[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibi ... eibi11.jpg[/img]

Moet je toch kijken wat een slecht overdacht stuk werk dat dit is. Ontwikkeling is problemen oplossen maar deze gasten weten van voren echt niet dat ze van achteren leven :D

De aanzuiging van de rechter-turbo ligt bijna tegen de remklauw en de veerpoot aan tijdens insturen! En dan zit er nog niet eens een slang of pijp op ! De oliekoeleraansluiting ligt buiten de wielschaduw en bijna onder draagarmniveau !

De uitlaat is ook één star geheel en met de turboŽs aan weerszijden is het vragen om scheuren ! Zeker als het in de rijwind hangt.
RO 16v

speedline schreef:
RO 16v schreef: Maar ik heb dezelfde vraag als 16 klepper hoe zit het met de compresie verhouding?????
Als ik een turbo blok laat bouwen door Prima sport mag ik zelf de cv bepalen en die zit tussen de 1:7,5 en 1: 8,5 dus wat kan je het beste toepassen, Robert gaf al aan dat ik het beste kan spieken van een andere motor die al standaart met een turbo wordt aangedreven, is het uitterekenen of niet????
Beetje algemeen...

Hoe lager de compressieverhouding hoe meer turbodruk je kunt toepassen en hoe hoger het uiteindelijke topvermogen zal worden. Dit levert ook een steile koppelkromme op met relatief weinig trekkracht onderin. En dus een ouderwets opspoelgedrag.

Indien je voor een hogere compressieverhouding kiest (8.5:1 is nog niet denderend) heeft de motor een hoger rendement en dus een hoger koppel onderin. En een vlakkere koppelkromme. Het topvermogen wordt beperkt omdat je minder turbodruk toe kunt passen./quote]

Het is dus een keuze maken of veel koppel of veel pk's.
Speedline wat zal jij doen als je een 2.0 16v megane blok hebt en daar +250 pk met turbo uit wil halen?
Ik zat zelf te denken aan ongeveer 8.0:1.
Derby

Wat voor gekke bochten komen er dan in de aandrijfassen. Lijkt ok niet al te veel ruimte voor. En voor een turbo motor (eigenlijk elke motor) is het het best als de uitlaatbuisen allemaal even lang zijn, met zo min mogelijkbochten van een zo glad mogelijk materiaal. Zo ook voor het inlaat spruitstuk.

Derby
Riël
Über-Spammer

't valt reuze mee de foto is onduidelijk. De aandrijfassen gaan achter het blok langs en de turbo's hangen ervoor zo te zien dus dat is ook geen probleem. Ik neem ook aan dat ze nog ruim voor de draagarm hangen. De uitlaat zal wellicht nog extra opgehangen worden om dat scheuren te voorkomen. Laat 't ze eerst es afmaken, oordelen kan daarna altijd nog!

Mzzl
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
robert

nou als je zon interresant plaatje ziet ga je natuurlijk gelijk kijken op de properties van dat plaatje van welke site die komt. Beetje spelen met de link.
Dan zie je bijvoorbeeld: http://www.novitec.net/com/Bilder/seibiturbo
En daar blijkt dat dit project allang af is. Conclusie is dus dat de slangen en assen in ieder geval passen.
[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibi ... eibi19.jpg[/img]

Kijk het is tuningtechnisch niet slim om 2 turbo's op zon blok te schroeven, stoer project is het natuurlijk wel.
Trouwens ieder project met een goed "durf es anders dan normaal" gehalte, en dit is een prima-de-luxe voorbeeld, verdient bewondering.
Sander
Contacteer:

Jammer dat je de interkoelers niet goed te zien krijgt! Maar je ziet ze hier een beetje!

[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibi ... eibi14.jpg[/img]

Mooi op gelost zo.

S :D nder
catrinus

hmmmmm bi turbo is wel een leuk idee voor mij :p. de turbo`s heb ik al. Ow nee, ik heb eerst andere plannen met mijn motorblokje
There will be plenty of time to rest when your dead
speedline

robert schreef:nou als je zon interresant plaatje ziet ga je natuurlijk gelijk kijken op de properties van dat plaatje van welke site die komt. Beetje spelen met de link.
Dan zie je bijvoorbeeld: http://www.novitec.net/com/Bilder/seibiturbo
En daar blijkt dat dit project allang af is. Conclusie is dus dat de slangen en assen in ieder geval passen.
[img]http://www.novitec.net/com/Bilder/seibi ... eibi19.jpg[/img]

Kijk het is tuningtechnisch niet slim om 2 turbo's op zon blok te schroeven, stoer project is het natuurlijk wel.
Trouwens ieder project met een goed "durf es anders dan normaal" gehalte, en dit is een prima-de-luxe voorbeeld, verdient bewondering.
Ik bedoel eigenlijk, al leg ik dat dus niet uit, dat als ze hier geld mee willen verdienen door het op de markt te brengen ze nog de nodige ontwikkeling moeten doen. Verder ben ik ook reuze benieuwd als ze zoŽn apparaat aan een duurtest blootstellen... :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Kan het niet zijn dat dit gewoon een "fun" project is?? Anders gezegd een lokkertje voor potentiele klanten?

Gr. Frits
Plaats reactie