[R5GTT]Deur scharnieren.

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Kan iemand me mischien aan de Renault bestel nummers helpen voor een linker deur scharnier (bestuurders kant). Ik zoek de deur kant en de kant voor op het frame.
Drive it like you stole it
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ga je ze eraf flexen? Volstaan nieuwe pennen niet?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Die pennen heb ik vorige week gekocht, dus daar kan ik het nummer wel van geven (kosten 4 pleuro per setje van 2)
Zo'n scharnier wilden ze me eerst aansmeren maar was zo'n 30 pleuro duurder of zo (weet daar 't bestelnummer dus helaas ook nie van, maar als je in principe alleen de pennen zoekt kan ik je wel helpen aan die nummers)
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Ja het nummer is ook handig van die pennen.

Maar ik heb ook beslist scharnieren nodig.
Volgens mij zijn de nieuwe scharnieren voor vervangingsdeuren gewoon geschroefde scharnieren en niet gelaste (zoals fabriek af).
Ik heb de deur kant en het frame kant nodig voor de linker deur.
Drive it like you stole it
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

Wat is handiger om je deur eruit te halen, de pennen eruit slaan of die schanieren van de deur afhalen?

en wat is de makkelijkste manier om de pennen er uit te halen, is er speciaal gereedschap voor?

Ik ben vorige week nl aan mijn auto bezig geweest en 1 van de torxschroeven aan mijn deur is al stukgedraaid en de pen kreeg ik er zo snel niet uit....
Daaf (Davy)
Berichten: 684
Lid geworden op: di 31 jul 2001 0:00
Locatie: leiden

Martijnberk schreef:Wat is handiger om je deur eruit te halen, de pennen eruit slaan of die schanieren van de deur afhalen?

en wat is de makkelijkste manier om de pennen er uit te halen, is er speciaal gereedschap voor?

Ik ben vorige week nl aan mijn auto bezig geweest en 1 van de torxschroeven aan mijn deur is al stukgedraaid en de pen kreeg ik er zo snel niet uit....
Volgens mij (althans bij mijn auto) kun je de scharnieren niet van de deur halen (alleen met een slijptol >-) ). Dus gewoon pennen eruit slaan. Je kan hier speciaal gereedschap voor kopen bij de Brezan etc. Even zelf wat sjeffen om ze er goed uit te kunne slaan. Meer weten effe PM-en....
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

kun je niet met een nieuwe pen de oude eruit tikken?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

nope,
Je kan het beste (volgens mij dan :) ) een goede maat slagpin kopen, deze in een stuk bezemsteel van zo'n 35 cm zetten, even 2 slangeklemmetjes om de bezemsteel heen (aan het uiteinde waar de slagpin gedeeltelijk in zit) en dan heb je een mooi mep gereedschap.
Op deze manier hebben we Job-Turbo z'n deur-pinnen er in no time uitgemept.

grtz!
Zj*rZ
Berichten: 1067
Lid geworden op: do 24 mei 2001 0:00
Locatie: Drachten

Wel ff de scharnieren ondersteunen met een stuk hout ofzo als ze er moeilijk uitgaan. Anders sla je ze krom, of nog erger d'r af! :)
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Hele punt is juist dat de scharnieren vervangen worden.

Ik heb een nieuwe deur. Waar twee gaten al inzitten. Dit doet me geloven dat vervangings deuren met schroefscharnieren werden uitgerust.

Het scharnier aan frame kant moet er af en een nieuwe er voor in de plaats.
Dus inderdaad las werk.
Drive it like you stole it
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kun je niet gewoon kijken of je de scharnieren kan opboren naar 8mm? Uit mijn hoofd zijn de deurpennen van een GT 7 mm (die van een 5AT zijn 8mm, dus die kun je mooi nemen).

Kun je het ovale gat opboren naar rond en je hebt gelijk dikkere pennen die beter bestand zijn tegen het 'uitzakken'

Lijkt me een stuk makkelijker gezien die deurscharnieren vijr precies moeten zitten. Tuurlijk kan je in de deur zelf wel een beetje stellen, maar das niet megaveel.

Ik zou gewoon eerst even kijken of het zaakje niet op te boren valt, heel precies hoeft niet gezien de deurpen 3 tiende mm groter is om em strak erin te rammen.
RickGT TURBO
Berichten: 1577
Lid geworden op: ma 21 jan 2002 0:00
Locatie: Utrecht... garage in Portengen....
Contacteer:

Steven (Fiets) schreef:Kun je niet gewoon kijken of je de scharnieren kan opboren naar 8mm? Uit mijn hoofd zijn de deurpennen van een GT 7 mm (die van een 5AT zijn 8mm, dus die kun je mooi nemen).

Kun je het ovale gat opboren naar rond en je hebt gelijk dikkere pennen die beter bestand zijn tegen het 'uitzakken'

Lijkt me een stuk makkelijker gezien die deurscharnieren vijr precies moeten zitten. Tuurlijk kan je in de deur zelf wel een beetje stellen, maar das niet megaveel.

Ik zou gewoon eerst even kijken of het zaakje niet op te boren valt, heel precies hoeft niet gezien de deurpen 3 tiende mm groter is om em strak erin te rammen.
Mmm daar heb je mischien wel gelijk in. Zal het zeker onderzoeken.

Wel moet ik zowiezo een nieuw scharnier aan deur kant kopen. Want de huidige deur is totallos.

Thanks!
Drive it like you stole it
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Volgens mij heeft er hier ook een keer een verhaal gestaan over scharnierpennen van een R19. Die zouden ook op een 5 passen, maar sterker/beter zijn. FF zoeken dus.
Plaats reactie