da-goof schreef:Het mooie van de Sport Spider is dat deze auto ipv back to the future, een beetje "forward to the past" is, want hij heeft een zelfdragend aluminium (waar hadden ze dat bij lotus toch vandaan?) onderstel, met hierop een polyester carroserie. Hoogst waarschijnlijk is die blauwe dus niet totall loss. Gewoon een andere carroserie erop of zo, ff dat wiel fixen en gaan met die banaan.
Bij Lotus zijn ze groot geworden door glasvezel monocoques en stalen ruggegraatchassis met kokerbalken. De Elise heeft een vergelijkbare aluminium chassisconstructie. Alleen zitten tussen het frame van de Sport Spider en de Elise nogal wat verschillen. Het frapante is dat beide frames ontwikkeld werden in samenwerking met het Deense Hydro aluminium.
Het frame van de Elise is namelijk verlijmd en geklinknageld. Het Renault frame voornamelijk gelast.
Je ziet aan de fotoŽs duidelijk dat dit zeer stijve autoŽs zijn met een hoog niveau van veiligheid. Maar waarschijnlijk zijn de autoŽs toch ontzet. Dit omdat aluminium vrij zacht is...
De Elise is trouwens genoemd naar de kleindochter van Romano Artioli, voormalig Bugatti topman. Bugatti was toen eigenaar van Lotus.