En er zullen er nog wel meer zijn.
Motoren gekenmerkt door een hele kleine inhoud en nog minder vermogen

Gr. Frits
Met of zonder turbo het blijft geen vermogen!
--------------------------------------------------------------------------------
Daihatsu Charade TX Turbo
MOTOR
aantal cilinders 3
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 993cm3
boring x slag 76,0x73,0 mm
compressieverh. 8,0:1
max. vermogen 50 kW (68 pk)/5500tpm
max. koppel 106 Nm/3200tpm
brandstofsysteem carburateur
turbo nee
katalysator nee
MATEN & GEWICHTEN
lengte 3,60 m
breedte 1,55 m
hoogte 1,40 m
wielbasis 2,32 m
draaicirkel 8.8 m
bandenmaat 165/70SR13
massa leeg 717 kg
laadvermogen 383 kg
aanhangermassa geremd 700 kg
aanhangermassa ongeremd 358 kg
inh. bagageruimte 128 - 280 l
inh. brandstoftank 35 l
PRESTATIES
topsnelheid 165 km/h
acceleratie 0-100 km/u 11,9 s
verbruik binnen b.k. - l/100km
verbruik buiten b.k. - l/100km
verbruik gecombineerd 6,5 l/100km
CO2 uitstoot - g/km
--------------------------------------------------------------------------------
????Frits schreef:
MOTOR
[...]
turbo nee
[...]
Kijk hier maar eens>klikSteven (Fiets) schreef:Nu wordt er hier veel gesproken over kogelgelagerde (hybride) turbo's
Zijn die dingen hier al in Nederland te verkrijgen en wat moet zoiets kosten? Bijvoorbeeld een hybride van een T2 en T25 met kogellagers staat mij wel aan
En ik neem ook aan dat die kogellagers een ander huis nodig hebben gezien dat veel meer ruimte inneemt als een gewoon glijlager. Dus moet je zo'n ding nieuw kopen lijkt mij.
Turboworld deed volgens mij nog weinig met dit soort stuff, turbo hoet zeker ooknie??
Deze lijst klopt van geen kant. Die daihapsjoe zin in 8.5 tellen op de 100. Iig in de 8 sec.Frits schreef:Met of zonder turbo het blijft geen vermogen!
MOTOR
aantal cilinders 3
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 993cm3
boring x slag 76,0x73,0 mm
compressieverh. 8,0:1
max. vermogen 50 kW (68 pk)/5500tpm
max. koppel 106 Nm/3200tpm
brandstofsysteem carburateur
turbo nee
katalysator nee
MATEN & GEWICHTEN
lengte 3,60 m
breedte 1,55 m
hoogte 1,40 m
wielbasis 2,32 m
draaicirkel 8.8 m
bandenmaat 165/70SR13
massa leeg 717 kg
laadvermogen 383 kg
aanhangermassa geremd 700 kg
aanhangermassa ongeremd 358 kg
inh. bagageruimte 128 - 280 l
inh. brandstoftank 35 l
PRESTATIES
topsnelheid 165 km/h
acceleratie 0-100 km/u 11,9 s
verbruik binnen b.k. - l/100km
verbruik buiten b.k. - l/100km
verbruik gecombineerd 6,5 l/100km
CO2 uitstoot - g/km
![]()
Gr. Frits
omdat da op een 1800 16 V bijna een onmogelijke job is,en er is al geen plaats onder de kap en dan nog 2 turbo's ineens bij veel suc6.16klepper schreef:Owkee.......
Waarom zou ik nou dus geen 2 turbo's gaan maken op een 1800 16V, en waarom zou ik dat wel gaan doen?
Kan iemand me nou duidelijk de nadelen op een rijtje zetten, en ook de voordelen?
tsja nogal moeilijk als je niet kan lezen.16klepper schreef:Owkee.......
Waarom zou ik nou dus geen 2 turbo's gaan maken op een 1800 16V, en waarom zou ik dat wel gaan doen?
Kan iemand me nou duidelijk de nadelen op een rijtje zetten, en ook de voordelen?
Het kan zijn dat een T3 turbo aan je basiseisen voldoet.16klepper schreef:Dus zou een Turbo van een Alpine Turbo een goeie turbo zijn om te gebruiken?
Wat zou er dan veranderd moeten worden om er een turbo op te maken?
De ECU, de injectoren, dikke koppakking,
Ook nog de zuigers voor een lagere compressie?
Ik weet niet wat de comp. verhouding is, en tot hoeveel druk je zou kunnen gaan zonder andere zuigers, misschien dat iemand dat weet, of kan berekenen??
ik ben benieuwd!
volgens de flowchart van de 40 trim t3 kan hij maximaal 19 LBS/min bij 0.7 bar verpompen.speedline schreef:Nog ff wat olie op het vuur...
Als ik een fijn stukje software loslaat op een F7P motor: 1800cm3, 7200rpm, 700Mbar, turbo+intercooler. Komt daaruit een T3 met een compressor trim van 40 en een A/R ratio van 0.49.
Dit is goed voor een theoretische 155kW/210pk. Één bar is goed voor 260pk theoretisch. Puur en alleen gerelateerd aan de luchtmassalevering van de turbo.
indeed, ze bestaan wel, maar kom er maar eens aan.jacco 16v schreef:een oud colleaga deed veel in turbo motorfietsen.
daar zitten volgens mij ook hele kleine turbo's op.
omdat hij een nw turbo voor zijn kawasaki 3 cil turbo motorfiets nodig had.
ging hij op zoek en omdat de turbo niet meer gereviseerd kon worden (er worden geen keeringen voor gemaakt)
kwam hij uit bij de turbo van de motor van een sneeuw scooter.
echt een super klein turbotje.
voor op een 500 cc motortje.
Deze aanpassingen geeft Prima sport ook op alleen heb je dan ook een zwaardere olie pomp nodig, dus je bent goed bezig Speedlinespeedline schreef:Het kan zijn dat een T3 turbo aan je basiseisen voldoet.16klepper schreef:Dus zou een Turbo van een Alpine Turbo een goeie turbo zijn om te gebruiken?
Wat zou er dan veranderd moeten worden om er een turbo op te maken?
De ECU, de injectoren, dikke koppakking,
Ook nog de zuigers voor een lagere compressie?
Ik weet niet wat de comp. verhouding is, en tot hoeveel druk je zou kunnen gaan zonder andere zuigers, misschien dat iemand dat weet, of kan berekenen??
ik ben benieuwd!
Alleen heb je het over een basislagerhuis T3 met de slakkenhuizen. Hierbij heb je de keus uit verschillende A/R verhoudingen (heb ik uitgelegd in ander topic) voor de slakkenhuizen.
Hieraan moeten nog de rotors (inducer/ exducer ookwel compressorwiel en turbinewiel genoemd) aan vast in hun verschillende ! trims.
Verder kun je nog kiezen voor een interne of externe waste gate en de montageplaats. En verder kun je ook de lagering nog variëren. Makkelijke keuze zou ik zeggen![]()
Dus het valt allemaal wel mee hoor:
lage druk applicatie
* lage turbodruk en dus mogelijk om standaard zuigers te gebruiken, oppassen met drijfstangen
* relatief kleine turbo die vroeg op druk spoelt
hoge druk applicatie
* andere zuigers en drijfstangen, en soms zelfs krukas, in veel gevallen noodzakelijk
* relatief grote turbo die laat op druk spoelt
* stuurdemper ivm stuurreacties door vergroot koppel kan noodzakelijk zijn
* versnellingsbak is zwak punt, let op temperatuur en oliekwaliteit, ook eventueel differentieel !
* aandrijfas en homokineetontwerp kunnen beperkende factor zijn
* wielgeometrie aangedreven as(sen) moet eventueel aangepast worden op beschikbaar koppel
* koppeling dient meestal gemodificeerd te worden
* toegenomen prestaties maken meestal slingerschot/ luchtafscheider noodzakelijk
* zuigerbodemkoeling voor betrouwbaarheid
* oliekoeler met thermostaat
* andere radiateur
* meer koelvloeistof
* andere thermostaat met lagere schakeltemperatuur
* andere koppakking
* aansluiten olietoevoer turbo op hoofdsmeerleiding motor
* aansluiting olieafvoer turbo op carter (boven olieniveau!)
* thermische isolatie turbo
* speciaal uitlaatspruitstuk
* afdichten inlaatsysteem en gasklephuis
* plaatsing luchtfilter
* intercooler
* slangenwerk
* andere injectors met hogere capaciteit
* andere brandstofdrukregelaar ivm regelbereik
* aangepaste eprom
* andere map sensor ivm regelbereik
* eventueel elektronische turbodrukbeïnvloeding
Dit is onafhankelijk van eventuele individuele eisenEn dit zijn dingen om naar te kijken als je een betrouwbare auto wilt rijden.
Dus doe lekker makkelijk en koop een kant en klaar kit...
En nou ff geen gezever van; de kerstman heeft ook een turbo op zŽn arreslee en die heeft geen andere zuigers en drijfstangen. I donŽt give a sh*t. Ik geef een algemeen idee.
Ik met mijn grote bek...speedline schreef: En wat zijn dan die kleine 1400cc twin turbo produktieautoŽs ?