Voordelen trottle boddy's <-> enkele gasklep.

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik ben van plan om op mijn at tje
waar ik injectie op bouw trottle boddy's te plaatsen
voor betere flow en betere prestaties
wil nu weten hoe jullie ideen cq bevindingen zijn
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

menno
robert
speedline
bruno enz hoor graag van jullie
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

heeft m.i. alleen zin bij non-turbo met veel klepoverlap
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

het is wel makkelijker monteren dan jou systeem denk ik
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

oja? maar ik ben veeel sneller klaar met synchroon stellen.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

das inderdaad wel een serieus nadeel.
in het weber tijdperk zijn er ook genoeg auto's gecrashed vanwege hangende gaskleppen. Besteed daarom serieus aandacht aan de gaskabel-overbrenging.
rev it like a rental
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

verders is 't ook wel wat voor turbo-motoren met (relatief) veel overlap, maar om 't een beetje rijdbaar te houden zie je dan eigenlijk altijd wel voorzieningen om onderin nog wat prik te hebben.
rev it like a rental
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

hoe bedoel je dat menno
kijk ik ben absoluut geen theorie man meer kijken wat ik in de praktijk zie
en wat mij intereseert qua techniek
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

in de praktijk heb ik nog nooit een turbomotor gezien met trottle bodies. (ok, een enkele motorfiets wel, maar die hebben dan ook veel .... klepoverlap ;) )
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

volgens mij heeft de hier veel besproken Sky-Line 't.

Die heeft trouwens ook variabele timing, voor de broodnodige low-down grunt.


btw, zijn er uberhaupt brommers zonder TB's?
rev it like a rental
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hmm wat is nou exact een TB Het zit voor je inlaatspruitstuk er zitten ene soort kleppen in (beetje carb achtig) Maar de hele wekring van zo'n ding begrijp ik niet echt.

Kan iemand dat misschien even toelichten? :)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

sfen doe anders even je topic naam in gewone letters, dit staat zo enorm schreeuwerig :)

edit: thnx mod :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Xedrah
Berichten: 1027
Lid geworden op: do 16 aug 2001 0:00
Locatie: Friesland

Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Explain please.

Wat is een TB? hoe werkt het en wat heb je er aan??

Gr. Frits
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

een TB is gasklephuis (Trottle Body)
De bedoeling hierzo is iedere cilinder zn eigen gasklep.
Bij vet getunede niet-turbo motoren wil je dat de inlaatbuizen een bepaalde lengte hebben, en dat die in de open lucht uitkomen. Dan heeft de inlaatbuislengte-tuning het meeste effect.
Dus als je ze bij een meercilindermotor in een verzamelbak voert waar een grote smoorklep op zit is dat niet zo effectief als open lucht.
Ook heeft het een gunstig effect voor de rijdbaarheid bij lage toeren bij motoren met veel klepoverlap.
Negatief neveneffect is dat je voor een 4-cilinder dus 4 smoorkleppen moet monteren, en dat de synchroon afstelling hiervan probemen geeft.
Ook is je MAP signaal geheel verkloot, dus ecu's die op MAP als basis draaien hebben hiervan veel last.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

is het klepoverlap van een at dan klein?
bij het bedrijfje waar ik om deze spullen kwam stond een ford motertje 2-16v
met een enorme turbo erop en idd ook de trottle boddy's het schijnt in de race een veel gebruikt iets te zijn
het wordt volgens hun vaker gebruikt bij motoren die een hoog vermogen draaien
kijk bijvoorbeeld eens naar een bmw m3 van het e 36 model
die hebben trottle body's
dus vandaar ook mijn idee
hoog vermogen betere flow optimalisering van het mengsel en nauwkeuriger te regelen (als het goed is afgesteld)
graag jullie reactie hier op
en speedline ik had van jou ook wel wat verwacht
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ok als ik het goed begrijp moet je hier dus ook multipoint injectie voor hebben.

Het is zeg maar hetzelfde idee als op een gecarbureerde motor 4 carbu's te monteren ipv 1. (ook lastig met synchroon stellen)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ja het komt er op neer dat dit de injectie uitvoering is van 2 45 er dubbele webers
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Vriend van mij krijgt 2 dubbele 48mm throttlebody's op zijn kever turbo, met DTA. Deze zijn op basis van Dellorto's (2 dubbele 40-ers had hij er nu op zitten), wat dus qua vorm gelijk is aan Webers.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

waar laat hij de injetoren dan plaatsen?
en waarom heeft hij de stap gemaakt om trottle boddy's te nemen?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

misschien ook een idee.
je zou ook 4 caburateurs van een turbo motorfiets kunnen gebruiken.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

ik wil juist van de carbs. af
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

ik zeg ook niet dat het niet kan, het heeft m.i. kwa tuning nog geen zin.
Als je gelijke keuze hebt: TB of gewoon spruitstuk maken zou ik een gewoon spruitstuk maken.

Maar als je die TB dingen al in je hand hebt, en dan gelijk helemaal klaar bent wat betreft plaatsing van de injectoren en inlaat spruitstuk, dan moet je het zeker doen.
Check wel even of die DTA de injectie baseerd op rpm en tps, en een goeie vuldruk correctie heeft. Anders wordt het volgens mij wel erg moeilijk.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Sven 5 A T (VLIEGTEUG) schreef:waar laat hij de injetoren dan plaatsen?
en waarom heeft hij de stap gemaakt om trottle boddy's te nemen?
Die injectoren zitten er al in. Waarom TB's weet ik niet.
De kever is nog voorzien van het originele luchtgekoelde keverblok (geen Porscheblok ofzo, maar wel zwaar gemodificeerd). Zoals gezegd is het blok nu voorzien van twee 40mm Dellorto carburateurs. Wegens meer power-hunger wil hij nu overstappen op injectie. Amerikaanse Kevertuner CB Performance levert naast injectie inlaatspruitstukken en cylinderkoppen ook 48mm throttlebody's die passen de gebruikte inlaatspruitstukken (Ultra Competition Fuel Injection). Deze hebben dus de vorm van een Dell carbu, maar zijn op een gasklep na helemaal leeg. Aan de zijkant zitten 2 injectoren en een injectorrail. Dit geheel wordt dan aangesloten op een DTA programmeerbaar injectiesysteem.
[img]http://www.cbperformance.com/catalogimages/7054.jpg[/img]

Bij hem ziet het er nu zo uit (met die Dellorto carbs die dus TB's gaan worden):
[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/GroetenUitBudel.jpg[/img]

Als je meer details wilt weten moet je me maar even PMen, dan geef ik je zijn email adres.

Meer info CB Performance Injectietoepassingen:
http://www.cbperformance.com/category.asp?CategoryID=5
Laatst gewijzigd door Matijs op do 14 nov 2002 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

Bij de kever is het duidelijk dat als je 1 smoorklep gebruikt je vast zit aan lange inlaatbuizen.
Als je die perce niet wilt vanwege de atmosferische tuning (kortere inlaatbuizen pieken bij hogere toeren) dan zit je dus vast aan 4 smoorkleppen.

Bij die bovenstaande turbo wordt 1 carb wel heeel moeilijk, een carb voor turbo gaat niet met een intercooler. Carb na de turbo gaat niet of heel lastig met de vorm van het spruitstuk.
Dus vandaar hier de 4 carbs of tb oplossing.

Deze kever is geen goed vergelijk met een 4 cil lijnmotor.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Juist. En wederom dank voor de opheldering :)
Plaats reactie