Verkeerde peilstok in 16V???
Hallo!
Ik hoorde uit betrouwbare bron dat Renault een fout heeft gemaakt bij
de eerste types van de 1800 16V motoren.
Namelijk dat er een verkeerde peilstok in zou zitten.
Het maximum op de stok zou het minimum eigenlijk moeten zijn.
Dit is bij dealer-onderhouden motoren verholpen door de peilstok bij een beurt te vervangen door een goed exemplaar met correcte maximum en minimum aanduiding.
Bij auto's die niet door de dealer onderhouden zijn is het dus zo dat er eigenlijk altijd met te weinig olie gereden word.
Weet iemand hier meer van?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/opmerkingen.
Ik hoorde uit betrouwbare bron dat Renault een fout heeft gemaakt bij
de eerste types van de 1800 16V motoren.
Namelijk dat er een verkeerde peilstok in zou zitten.
Het maximum op de stok zou het minimum eigenlijk moeten zijn.
Dit is bij dealer-onderhouden motoren verholpen door de peilstok bij een beurt te vervangen door een goed exemplaar met correcte maximum en minimum aanduiding.
Bij auto's die niet door de dealer onderhouden zijn is het dus zo dat er eigenlijk altijd met te weinig olie gereden word.
Weet iemand hier meer van?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/opmerkingen.
hmmm, 't is niet zozeer een verkeerde pijlstok, maar meer dat de hoeveelheid olie in 't karter nogal aan de krappe kant was, om ten aller tijden afdoende smering te garanderen. Daarom is er toen een andere pijlstok toegepast, waarbij het olie-niveau hoger ligt.
rev it like a rental
dat is helemaal goed
er gaat 5.5 liter in de motor en met een verkeerde stok geeft deze teveel aan wat eigenlijk wel goed is
met die korte stok moet het peil +/- 1 cm hoger staan
groeten ramon16v
er gaat 5.5 liter in de motor en met een verkeerde stok geeft deze teveel aan wat eigenlijk wel goed is
met die korte stok moet het peil +/- 1 cm hoger staan
groeten ramon16v
Er is toch ook een modificatie gekomen op de carterpan? Geloof ook dat deze eerst van staal waren zonder slingerschotten waardoor de eerste 19's allemaal met kapotte krukaslagers kwamen te zitten. Later kwam er een alu panneke.
Zeeuw schreef:Er is toch ook een modificatie gekomen op de carterpan? Geloof ook dat deze eerst van staal waren zonder slingerschotten waardoor de eerste 19's allemaal met kapotte krukaslagers kwamen te zitten. Later kwam er een alu panneke.
hoe zit dat bij een 21 eigenlijk
ik had een pan gemonteerd zonder slingerschot die zat er wel in,wat is beter voor een 21?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Lijkt me dat een slingerschot altijd beter is. In de bochten slingert de olie dan niet naar een kant waardoor de andere kant zonder komt te staan.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
euh, hoe weet je nou welke peilstok de goeie is? de mijne uit `92 heeft een geel handvaatje zal ik maar zeggen, een grand prix ph2 uit 96 heb ik laatst gezien met een rood handvaatje.Menno schreef:hmmm, 't is niet zozeer een verkeerde pijlstok, maar meer dat de hoeveelheid olie in 't karter nogal aan de krappe kant was, om ten aller tijden afdoende smering te garanderen. Daarom is er toen een andere pijlstok toegepast, waarbij het olie-niveau hoger ligt.
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
- Locatie: Vuren
- Contacteer:
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Bedankt , ik ga eens kijken of mijn Clio in dezelfde fabrikage reeks valt 

Als je kijkt bij de Clio 16v die te koop staan valt het me sowieso op dat bij 75% het blok gereviseerd is. Met hun originele eigen motor vindt je ze niet bijster veel meer volgens mij.Mickael schreef:En zoniet, dan rijden ze echt niet meer rond.Zeeuw schreef:Ga er maar vanuit dat alle clio's al gemodificeerd zijn.
of met ander blok oftewel aangepast.
Klopt mar dat ligt denk ik meer aan feit dat mensen keihard door lopen te bleren met een te laag oliepeil. Clio'tjes zijn er erg gevoelig voor. Dingen verbruiken nu eenmaal veel olie en als je dan lang flink doorknalt dan gaat het stuk.
Denk ook wel dat et daar door komt ja, koud blazen en niet goed op olie-peil letten. Maar daardoor lijkt het me dus dat de Clio 16v het peilstok probleem niet echt zal hebben.
Is het trouwens erg als je oliepeil bijvoorbeeld een halve centimeter boven het maximum van de peilstok zit?
Is het trouwens erg als je oliepeil bijvoorbeeld een halve centimeter boven het maximum van de peilstok zit?
Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
- Locatie: Eindhoven
Zit je overloop niet verstopt ?Zeeuw schreef:Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
Want als je wat te veel olie erin hebt zitten is het echt niet erg(overloop), maar je moet natuurlijk ook niet 5 liter te veel olie erin hebben zitten.
Dan zal het wel niet goed zijn.
Dus als je 4 liter olie in je blok kiepert en dan even laat staan en dan gaat peilen met koude motor dan zou je peil dus redelijk in de buurt van je maximum moeten staan?!
Laatst gewijzigd door 16klepper op wo 6 nov 2002 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Tis al 3 jr geleden dus misschien is het inmiddels wel verbrand (overdosis olie). Vertel mij maar eens waar de overloop zit dan. De olie komt er op het zwakste punt uit en das volgens mij nog altijd bij de keerring.Serge1916V schreef:Zit je overloop niet verstopt ?Zeeuw schreef:Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
Want als je wat te veel olie erin hebt zitten is het echt niet erg(overloop), maar je moet natuurlijk ook niet 5 liter te veel olie erin hebben zitten.
Dan zal het wel niet goed zijn.
Het is mij opgevallen dat de pijlstokken die gehad heb allemaal origeneel geel zijn met een blauwe dot verf erop.. een soort van markering.. net alsof ze gekenmerkt zijn.. Heb er wel 2 kapot gereden.. dus hoop maar niet dat het nu weer gaat gebeuren.. 
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Heeft de mijne ook, geel met blauwe punt. Ik denk dat het een merkteken is nav een extra controle, mischien terug-roep aktie geweest van Renault Usine.Armando schreef:Het is mij opgevallen dat de pijlstokken die gehad heb allemaal origeneel geel zijn met een blauwe dot verf erop.. een soort van markering.. net alsof ze gekenmerkt zijn.. Heb er wel 2 kapot gereden.. dus hoop maar niet dat het nu weer gaat gebeuren..
De mijne valt buiten de beruchte fabrikage nr`s. Wagen heeft imiddels 205.000km gelopen, ik zorg er voor dat het peil bij maximum blijft, peil elke week en vul bij. Als ik merk dat ie onregelmatig begint te lopen, staat het oliepeil meestal iets boven de helft. Vul ik bij, loopt ie weer rustig.
Het is inderdaad een modificatie geweest op de peilstok, wat mij verteld is, is dat de peilstokken te kort of te lang zouden zijn en daardoor zou je dus teveel of te weinig olie in je blok hebben zitten.
Vreemd genoeg is de mijne gewoon geel en ik ben begin dit jaar bij de dealer geweest toen ik hem net gekocht had, daar vertelden ze mij dat deze wagen alle voorgeschreven modificaties al had gehad.
Ik weet het ook allemaal niet, maar het is in ieder geval een modificatie geweest.
Vreemd genoeg is de mijne gewoon geel en ik ben begin dit jaar bij de dealer geweest toen ik hem net gekocht had, daar vertelden ze mij dat deze wagen alle voorgeschreven modificaties al had gehad.
Ik weet het ook allemaal niet, maar het is in ieder geval een modificatie geweest.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
Cool, de nederlandse vlagArjen schreef:3 gekleurde stickers bij mijn linker veerpoot zitten.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Of een franse, Past iets beter bij de auto
.
Gr. Frits


Gr. Frits
Project: GTT Blue Sport
nuttig....... gechecked en approvedspeedline schreef:Alleen bepaalde chassisnummers moesten deze modificatie ondergaan. Een gewijzigde peilstok is te herkennen aan de blauwe sticker bovenop het handvat.

live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Cause u ain't get a second chance!!!
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
bij mij hebben ze er de vorige keer maar 4.5 l in gedaan..ramon16V schreef:dat is helemaal goed
er gaat 5.5 liter in de motor en met een verkeerde stok geeft deze teveel aan wat eigenlijk wel goed is
met die korte stok moet het peil +/- 1 cm hoger staan
groeten ramon16v
Heb ik ook maar ik weet ook niet wat het betekent.Armando schreef:Het is mij opgevallen dat de pijlstokken die gehad heb allemaal origeneel geel zijn met een blauwe dot verf erop.. een soort van markering.. net alsof ze gekenmerkt zijn.. Heb er wel 2 kapot gereden.. dus hoop maar niet dat het nu weer gaat gebeuren..
Te veel olie. Daar heb ik eens een verhaal over gehoord. Toen hadden ze bij een auto (ik weet echt niet welke) bij het olie verversen er te veel olie in gedaan. En als je dan een stukkie had gereden dan kon je de auto niet meer uitzetten met de contactsleutel. dan moest je gewoon op de rem en in de 5 en dan de koppeling laten komen. dan sloeg ie pas af.Zeeuw schreef:Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
de kans is heel groot dat als je naar de reno dealer gaat om olie te verversen.
dat je dan te veel olie in je motor krijgt.
op de poster van reno staat namelijk dat er 6 lt olie in een f7p gaat.
ik rij ook met te veel olie rond.
ongeveer een halve lt.
maar mijn 19 16v verbruikt geen spat olie.
in de 5000 km die ik er nu mee gereden heb is het olie peil niet gedaalt.
dat je dan te veel olie in je motor krijgt.
op de poster van reno staat namelijk dat er 6 lt olie in een f7p gaat.
ik rij ook met te veel olie rond.
ongeveer een halve lt.
maar mijn 19 16v verbruikt geen spat olie.
in de 5000 km die ik er nu mee gereden heb is het olie peil niet gedaalt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
Er zit verschil in de carters tussen phase 1 en phase 2.(maar wat precies??)
Bij een phase 1 past er 4,5 liter in en bij phase 2 5,5 liter dit heeft renault gedaan omdat 4,5 liter net te weinig is om een optimale smering te krijgen.
Hier zijn we bij phase 1 achter gekomen en hebben toen de peilstok verandert, het streepje hebben ze toen 8 mm hoger gezet en is te herkennen aan het blauwe stickertje.(info van Achterberg)
Bij een phase 1 past er 4,5 liter in en bij phase 2 5,5 liter dit heeft renault gedaan omdat 4,5 liter net te weinig is om een optimale smering te krijgen.
Hier zijn we bij phase 1 achter gekomen en hebben toen de peilstok verandert, het streepje hebben ze toen 8 mm hoger gezet en is te herkennen aan het blauwe stickertje.(info van Achterberg)
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
maar bij mij zit er ook een blauwe stip op de peilstok en toch kan er maar 4.5 l in. het is dus een phase 1.RO 16v schreef:Er zit verschil in de carters tussen phase 1 en phase 2.(maar wat precies??)
Bij een phase 1 past er 4,5 liter in en bij phase 2 5,5 liter dit heeft renault gedaan omdat 4,5 liter net te weinig is om een optimale smering te krijgen.
Hier zijn we bij phase 1 achter gekomen en hebben toen de peilstok verandert, het streepje hebben ze toen 8 mm hoger gezet en is te herkennen aan het blauwe stickertje.(info van Achterberg)