Verkeerde peilstok in 16V???

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
16klepper
Berichten: 98
Lid geworden op: di 11 jun 2002 20:22
Locatie: bij Zwolle

Hallo!
Ik hoorde uit betrouwbare bron dat Renault een fout heeft gemaakt bij
de eerste types van de 1800 16V motoren.
Namelijk dat er een verkeerde peilstok in zou zitten.
Het maximum op de stok zou het minimum eigenlijk moeten zijn.
Dit is bij dealer-onderhouden motoren verholpen door de peilstok bij een beurt te vervangen door een goed exemplaar met correcte maximum en minimum aanduiding.
Bij auto's die niet door de dealer onderhouden zijn is het dus zo dat er eigenlijk altijd met te weinig olie gereden word.

Weet iemand hier meer van?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/opmerkingen.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

hmmm, 't is niet zozeer een verkeerde pijlstok, maar meer dat de hoeveelheid olie in 't karter nogal aan de krappe kant was, om ten aller tijden afdoende smering te garanderen. Daarom is er toen een andere pijlstok toegepast, waarbij het olie-niveau hoger ligt.
rev it like a rental
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

dat is helemaal goed

er gaat 5.5 liter in de motor en met een verkeerde stok geeft deze teveel aan wat eigenlijk wel goed is

met die korte stok moet het peil +/- 1 cm hoger staan

groeten ramon16v
Anonymous

Er is toch ook een modificatie gekomen op de carterpan? Geloof ook dat deze eerst van staal waren zonder slingerschotten waardoor de eerste 19's allemaal met kapotte krukaslagers kwamen te zitten. Later kwam er een alu panneke.
Patrick
Berichten: 3146
Lid geworden op: wo 14 nov 2001 0:00
Locatie: ulestraten

Zeeuw schreef:Er is toch ook een modificatie gekomen op de carterpan? Geloof ook dat deze eerst van staal waren zonder slingerschotten waardoor de eerste 19's allemaal met kapotte krukaslagers kwamen te zitten. Later kwam er een alu panneke.


hoe zit dat bij een 21 eigenlijk
ik had een pan gemonteerd zonder slingerschot die zat er wel in,wat is beter voor een 21?
5 GT TURBO '87, 5 GT TURBO '89, 5 GT TURBO EVO '87, E.B.S. GT TURBO '87
Anonymous

Lijkt me dat een slingerschot altijd beter is. In de bochten slingert de olie dan niet naar een kant waardoor de andere kant zonder komt te staan.
16klepper
Berichten: 98
Lid geworden op: di 11 jun 2002 20:22
Locatie: bij Zwolle

Nou, de mijne heeft een lengte van: (en ik bedoel dus de peilstok :lol: )
max=452 en min=475mm.
Dit vanaf het deel gemeten dat op de rand van de peilstokbuis valt.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Menno schreef:hmmm, 't is niet zozeer een verkeerde pijlstok, maar meer dat de hoeveelheid olie in 't karter nogal aan de krappe kant was, om ten aller tijden afdoende smering te garanderen. Daarom is er toen een andere pijlstok toegepast, waarbij het olie-niveau hoger ligt.
euh, hoe weet je nou welke peilstok de goeie is? de mijne uit `92 heeft een geel handvaatje zal ik maar zeggen, een grand prix ph2 uit 96 heb ik laatst gezien met een rood handvaatje.
RonaldClio16v
Berichten: 176
Lid geworden op: di 21 mei 2002 17:14
Locatie: Vuren
Contacteer:

Dit heb ik kunnen vinden. Weet niet of er later nog andere veranderingen zijn geweest.

pagina 1
Pagina 2
AT YOUR SERVICE
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Bedankt , ik ga eens kijken of mijn Clio in dezelfde fabrikage reeks valt :)
Anonymous

Ga er maar vanuit dat alle clio's al gemodificeerd zijn.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Zeeuw schreef:Ga er maar vanuit dat alle clio's al gemodificeerd zijn.
En zoniet, dan rijden ze echt niet meer rond.

of met ander blok oftewel aangepast.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Mickael schreef:
Zeeuw schreef:Ga er maar vanuit dat alle clio's al gemodificeerd zijn.
En zoniet, dan rijden ze echt niet meer rond.

of met ander blok oftewel aangepast.
Als je kijkt bij de Clio 16v die te koop staan valt het me sowieso op dat bij 75% het blok gereviseerd is. Met hun originele eigen motor vindt je ze niet bijster veel meer volgens mij.
Anonymous

Klopt mar dat ligt denk ik meer aan feit dat mensen keihard door lopen te bleren met een te laag oliepeil. Clio'tjes zijn er erg gevoelig voor. Dingen verbruiken nu eenmaal veel olie en als je dan lang flink doorknalt dan gaat het stuk.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Denk ook wel dat et daar door komt ja, koud blazen en niet goed op olie-peil letten. Maar daardoor lijkt het me dus dat de Clio 16v het peilstok probleem niet echt zal hebben.

Is het trouwens erg als je oliepeil bijvoorbeeld een halve centimeter boven het maximum van de peilstok zit?
Anonymous

Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Okee, wist ik niet. Was puur ter info trouwens hoor. Rijzelf niet met teveel olie rond! :)
Serge1916V
Berichten: 652
Lid geworden op: do 24 jan 2002 0:00
Locatie: Eindhoven

Zeeuw schreef:Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
Zit je overloop niet verstopt ?
Want als je wat te veel olie erin hebt zitten is het echt niet erg(overloop), maar je moet natuurlijk ook niet 5 liter te veel olie erin hebben zitten.
Dan zal het wel niet goed zijn.
16klepper
Berichten: 98
Lid geworden op: di 11 jun 2002 20:22
Locatie: bij Zwolle

Dus als je 4 liter olie in je blok kiepert en dan even laat staan en dan gaat peilen met koude motor dan zou je peil dus redelijk in de buurt van je maximum moeten staan?!
Laatst gewijzigd door 16klepper op wo 6 nov 2002 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

loop even langs de dealer
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Anonymous

Serge1916V schreef:
Zeeuw schreef:Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
Zit je overloop niet verstopt ?
Want als je wat te veel olie erin hebt zitten is het echt niet erg(overloop), maar je moet natuurlijk ook niet 5 liter te veel olie erin hebben zitten.
Dan zal het wel niet goed zijn.
Tis al 3 jr geleden dus misschien is het inmiddels wel verbrand (overdosis olie). Vertel mij maar eens waar de overloop zit dan. De olie komt er op het zwakste punt uit en das volgens mij nog altijd bij de keerring.
Armando
Berichten: 691
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Locatie: Oss

Het is mij opgevallen dat de pijlstokken die gehad heb allemaal origeneel geel zijn met een blauwe dot verf erop.. een soort van markering.. net alsof ze gekenmerkt zijn.. Heb er wel 2 kapot gereden.. dus hoop maar niet dat het nu weer gaat gebeuren.. :wink:
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Armando schreef:Het is mij opgevallen dat de pijlstokken die gehad heb allemaal origeneel geel zijn met een blauwe dot verf erop.. een soort van markering.. net alsof ze gekenmerkt zijn.. Heb er wel 2 kapot gereden.. dus hoop maar niet dat het nu weer gaat gebeuren.. :wink:
Heeft de mijne ook, geel met blauwe punt. Ik denk dat het een merkteken is nav een extra controle, mischien terug-roep aktie geweest van Renault Usine.
De mijne valt buiten de beruchte fabrikage nr`s. Wagen heeft imiddels 205.000km gelopen, ik zorg er voor dat het peil bij maximum blijft, peil elke week en vul bij. Als ik merk dat ie onregelmatig begint te lopen, staat het oliepeil meestal iets boven de helft. Vul ik bij, loopt ie weer rustig.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Het is inderdaad een modificatie geweest op de peilstok, wat mij verteld is, is dat de peilstokken te kort of te lang zouden zijn en daardoor zou je dus teveel of te weinig olie in je blok hebben zitten.
Vreemd genoeg is de mijne gewoon geel en ik ben begin dit jaar bij de dealer geweest toen ik hem net gekocht had, daar vertelden ze mij dat deze wagen alle voorgeschreven modificaties al had gehad.

Ik weet het ook allemaal niet, maar het is in ieder geval een modificatie geweest.
Arjen
Berichten: 4102
Lid geworden op: di 30 jan 2001 0:00
Locatie: Tremelo, Plopsaland

Ik heb weleens gehoord dat ze na een modificatie een gekleurde sticker onder de kap plakken. Ik heb geloof ik ook 3 gekleurde stickers bij mijn linker veerpoot zitten.
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Arjen schreef:3 gekleurde stickers bij mijn linker veerpoot zitten.
Cool, de nederlandse vlag :wink: :lol:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Of een franse, Past iets beter bij de auto :D :D .

Gr. Frits
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Alleen bepaalde chassisnummers moesten deze modificatie ondergaan. Een gewijzigde peilstok is te herkennen aan de blauwe sticker bovenop het handvat.
16klepper
Berichten: 98
Lid geworden op: di 11 jun 2002 20:22
Locatie: bij Zwolle

Mijn handvaatje is geel, maar dat zit er nauwelijks meer op. Blauw al helemaal niet.
Maar de nummers staan niet in het lijstje, zit ik dan goed met mijn oliepeil?
Nielske
Berichten: 431
Lid geworden op: di 24 sep 2002 18:44
Locatie: Deurne (NL)

speedline schreef:Alleen bepaalde chassisnummers moesten deze modificatie ondergaan. Een gewijzigde peilstok is te herkennen aan de blauwe sticker bovenop het handvat.
nuttig....... gechecked en approved :)
live your life 2 da fullest...
Cause u ain't get a second chance!!!
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ramon16V schreef:dat is helemaal goed

er gaat 5.5 liter in de motor en met een verkeerde stok geeft deze teveel aan wat eigenlijk wel goed is

met die korte stok moet het peil +/- 1 cm hoger staan

groeten ramon16v
bij mij hebben ze er de vorige keer maar 4.5 l in gedaan..
Armando schreef:Het is mij opgevallen dat de pijlstokken die gehad heb allemaal origeneel geel zijn met een blauwe dot verf erop.. een soort van markering.. net alsof ze gekenmerkt zijn.. Heb er wel 2 kapot gereden.. dus hoop maar niet dat het nu weer gaat gebeuren.. :wink:
Heb ik ook maar ik weet ook niet wat het betekent.
Zeeuw schreef:Zoals te weinig olie is ook teveel olie slecht. Keerringen kunnen er volgens mij zo uitklappen.
Heb dat zelf meegemaakt met nokkenaskeerringetje. Teveel olie en huppakee, lekken als de ziekte.
Te veel olie. Daar heb ik eens een verhaal over gehoord. Toen hadden ze bij een auto (ik weet echt niet welke) bij het olie verversen er te veel olie in gedaan. En als je dan een stukkie had gereden dan kon je de auto niet meer uitzetten met de contactsleutel. dan moest je gewoon op de rem en in de 5 en dan de koppeling laten komen. dan sloeg ie pas af.
jacco 16v
Berichten: 560
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: gasselternijveen

de kans is heel groot dat als je naar de reno dealer gaat om olie te verversen.
dat je dan te veel olie in je motor krijgt.
op de poster van reno staat namelijk dat er 6 lt olie in een f7p gaat.
ik rij ook met te veel olie rond.
ongeveer een halve lt.
maar mijn 19 16v verbruikt geen spat olie.
in de 5000 km die ik er nu mee gereden heb is het olie peil niet gedaalt.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
16klepper
Berichten: 98
Lid geworden op: di 11 jun 2002 20:22
Locatie: bij Zwolle

volgens mij moet er maximaal iets van 4.5 liter in.
5.5 liter is volgens mij al teveel.
RO 16v
Berichten: 2828
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 12:40

Er zit verschil in de carters tussen phase 1 en phase 2.(maar wat precies??)
Bij een phase 1 past er 4,5 liter in en bij phase 2 5,5 liter dit heeft renault gedaan omdat 4,5 liter net te weinig is om een optimale smering te krijgen.
Hier zijn we bij phase 1 achter gekomen en hebben toen de peilstok verandert, het streepje hebben ze toen 8 mm hoger gezet en is te herkennen aan het blauwe stickertje.(info van Achterberg)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

RO 16v schreef:Er zit verschil in de carters tussen phase 1 en phase 2.(maar wat precies??)
Bij een phase 1 past er 4,5 liter in en bij phase 2 5,5 liter dit heeft renault gedaan omdat 4,5 liter net te weinig is om een optimale smering te krijgen.
Hier zijn we bij phase 1 achter gekomen en hebben toen de peilstok verandert, het streepje hebben ze toen 8 mm hoger gezet en is te herkennen aan het blauwe stickertje.(info van Achterberg)
maar bij mij zit er ook een blauwe stip op de peilstok en toch kan er maar 4.5 l in. het is dus een phase 1.
Plaats reactie