Polyester

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Goof

Begrijp niet waarom je het vraagt Tijn.......
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Succes d'r mee Tijn, dit is ook al wel een aardig projectje geloof ik.
jetab
Contacteer:

<font color=blue>Heb de laatste tijd weinig meer aan mijn gt-tje gedaan. De bumper is niet veel veranderd....
jeffrey
Contacteer:

waar kan je die polyester kopen en wat kost het?

bvd jeffrey
Sander
Contacteer:

Ik een onderdelen zaak. Een winkel waar ze auto onderdelen verkopen en autolaken bv

:grin:
jetab
Contacteer:

Jaartje later...... ben weer begonnen met de voorbumper (ex voorbumper Bas) Zoals toen op de foto's te zien viel heb ik de zijkanten dicht/rond gemaakt met polyester. Deze week ben ik verder gegaan met plamuren en strakmaken, ik heb een fiat uno achterbumper gesloopt en hiervan een spoiler gemaakt voor onderaan mijn bumper (orginele spoiler is ook dicht gepolyesterd en geplamuurd). Het geheel begint er leuk uit te zien alleen verekte veel werk met strakmaken.

Ik hoop dat ik 3 november van mijn gele bumpers af ben en dan met mijn eigen brouwsel rond te kunnen tuffen!

Mijn achterbumper doe ik ook ietje aanpassen, maar niet zoveel als de voorbumper. Dubbele uitlaat in het midden, strip weg werken en de ribbels vervangen door 2 gleuven...

misschien dat ik voor 3 november nog foto's laat zien aan jullie....
jetab
Contacteer:

Roy (Signaalkabel) schreef:Ha Jetab laat je die zwarte bies wel zitten? Of maak je hem helemaal strak? In ieder geval veel succes.
Zwarte bies is weg....
-Ray-
Contacteer:

waarom is sommige txt blauw??? :p
Immer wieder die verdammte Holländer
bruno @af
Contacteer:

-Ray- schreef:waarom is sommige txt blauw??? :p
omdat de zwarte bies weg is :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Marcel dLC

Whahaha :lol: :lol:
Kay
Contacteer:

He Jetab, heeft die spuiter van jou mischien zin om voor een redelijke prijs een GTT geheel opnieuw te spuiten????
Mijne moet overgespoten worden en ben me een beetje aan het orienteren.

Kay
jetab
Contacteer:

Denk wel dat ie daar oren naar heeft... voor meer info moet je mij even bellen: 0650647366
Paanz

Als je hars na 10 min hard is gebruik je te veel verharder.

Heb van de zomer een poly boot van nieuwe onderkant voorzien, en spullen gehaald bij een poly bedrijf, das toch wel beter dan die spullen bij automat. zaken.

Normale levensduur bij 20-25gr. is tochwel een half uur als je 1% verharder gebruikt.
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
RO 16v

maxxy schreef:Er is speciaale pasta, die smeer je op de mal ,je brengt de polyesterhars + glasvezel aan en als het uitgehard is kun je het er zo vanaf halen. Het zal dan ook afhankelijk van de mal spiegelglad zijn.
ik zal eens wat navraag doen,hoe dat spul heet.
ik weet dat het ook in de modelbouw veelvuldig wordt gebruikt ,om rompen te maken
-----------------
Greetings from,
Marcel van Aalst
Jullie bedoelen gewoon wax!!!
bruno @af
Contacteer:

neen, dit is de zogenaamde GELCOAT !!
Paanz

bruno @af schreef:neen, dit is de zogenaamde GELCOAT !!
Denk dat jullie elkaar niet begrijpen:

Je hebt een mal:
>smeer hem in met was
>smeer hem in met gelcoat (een soort 2c lak met de viscositeit van yoghurt. Dit wordt later je buitenkant.)
>daar overheen hars/glasvezel/hars/glasvezel, zoveel als je wilt.

Als je het goed wil doen moet je je glasvezel/hars laag ontluchten met een speciale roller.

En van die nylon vachtrollers zijn heel geschikt voor het aanbrengen van hars & gelcoat. Moet wel nylon zijn anders smelten ze weg.

Gebruik Aceton om je spullen te reiningen.

Bevestigingspunten creëer je met bijvoorbeeld rvs geperforeerde plaatjes met een moertje er op gelast/draad er in getapt.

En als je je spullen bij een polyzaak koop scheelt fors in de prijs.

Hars voor een paar euro per kg (bij mij te koop voor E6 :D )
Glasvezel matten kosten dacht ik ook iets van E2 of E3 per vierkante meter (not sure)
Tip: Hou het rubber aan de onderkant.
da-goof
Contacteer:

zoals al een paar keer eerder vernoemd hier, is polyester alleen met ACETON te verwijderen.
Verder zou ik geen mal maken van hout, omdat dit nogal goed hecht aan polyester. Je kunt het beste een mal maken van gips, verstevigd met hout of metaal. De gips moet dan uiteraard wel goed met bijenwas ingesmeerd worden.
Ook moet je uitkijken dat er absoluut geen water bij je polyester komt, nog geen druppel, want dan hard ie NOOIT, maar dan ook NOOIT meer uit, zelfs niet als je die druppel uit je pot schept.
Op de eerste plaat moet je idd een laag gelcoat aanbrengen, om een glad oppervlak te krijgen. op de gelcoat vervolgens eerst een laagje polyester aanbrengen en daar de glasmatjes in leggen. Nooit eerst de glasmatten in de polyester dippen en dan gaan aanbrengen. Zorg dat de vezels van je matten goed verzadigd zijn, ze zijn immers hol. Dit doe je door met een kwast goed te deppen. Als ze vezels verzadigd zijn zie je de kleur van wit naar polyester veranderen.

Er zijn allerlei middelen om de polyester te beinvloeden. MEC om te harden, KOBALT om te versnellen en er zijn ook verdikkers, vertragers e.d.
Als je het echt goed wilt doen en je bumper moet bijvoorbeeld groen worden (gespoten) dan kun je een groene kleurstof toevoegen aan je gelcoat, zodat een eventuele toekomstige kras niet direct opvalt en de lak veel beter dekt. Alvorens te spuiten uiteraard wel goed gronden.

Al het voorgaande te info aan jullie, maar ik wil jullie ook waarschuwen, want uit ervaring weet ik dat polyester relatief slecht hecht op ABS kunststof, waarvan je bumper gemaakt is. Dit wil zeggen, het blijft wel zitten, maar begint op een gegeven moment los te krimpen van de rest, met als gevolg de de scheuren en/of gaten weer zichtbaar worden.
jetab
Contacteer:

Nou mannen! Ze zijn klaar! Morgen op de meeting zullen jullie het wel zien! Voor is ie alleen een beetje heel laag.... en achter is ie 0,0% verlaagd dus het is ff een raar gezicht maar over een poosje met mijn 15" azev velgen en achter verlaagd te hebben ziet het er al beter uit.

TOT MORGEN! JIPPIE
Matijs
Contacteer:

cool man! Op wat voor auto moeten we letten?
*Stephan_RSI*

Ben benieuwd 8)
Steven
Car: M536

Matijs schreef:cool man! Op wat voor auto moeten we letten?
Zwarte GT fase 2
Matijs
Contacteer:

Ooh, dan hebben we em zo gevonden, zoveel GT Turbo's komen er niet :p :lol:
Steven
Car: M536

Nouja ik denk niet dat het moeilijk zoeken is naar een zwarte GT die voorover staat met 15" Azev velgen en aparte bumper :p
DoubleJ
Contacteer:

da-goof schreef:zoals al een paar keer eerder vernoemd hier, is polyester alleen met ACETON te verwijderen.
Verder zou ik geen mal maken van hout, omdat dit nogal goed hecht aan polyester. Je kunt het beste een mal maken van gips, verstevigd met hout of metaal. De gips moet dan uiteraard wel goed met bijenwas ingesmeerd worden.
Ook moet je uitkijken dat er absoluut geen water bij je polyester komt, nog geen druppel, want dan hard ie NOOIT, maar dan ook NOOIT meer uit, zelfs niet als je die druppel uit je pot schept.
Op de eerste plaat moet je idd een laag gelcoat aanbrengen, om een glad oppervlak te krijgen. op de gelcoat vervolgens eerst een laagje polyester aanbrengen en daar de glasmatjes in leggen. Nooit eerst de glasmatten in de polyester dippen en dan gaan aanbrengen. Zorg dat de vezels van je matten goed verzadigd zijn, ze zijn immers hol. Dit doe je door met een kwast goed te deppen. Als ze vezels verzadigd zijn zie je de kleur van wit naar polyester veranderen.

Er zijn allerlei middelen om de polyester te beinvloeden. MEC om te harden, KOBALT om te versnellen en er zijn ook verdikkers, vertragers e.d.
Als je het echt goed wilt doen en je bumper moet bijvoorbeeld groen worden (gespoten) dan kun je een groene kleurstof toevoegen aan je gelcoat, zodat een eventuele toekomstige kras niet direct opvalt en de lak veel beter dekt. Alvorens te spuiten uiteraard wel goed gronden.

Al het voorgaande te info aan jullie, maar ik wil jullie ook waarschuwen, want uit ervaring weet ik dat polyester relatief slecht hecht op ABS kunststof, waarvan je bumper gemaakt is. Dit wil zeggen, het blijft wel zitten, maar begint op een gegeven moment los te krimpen van de rest, met als gevolg de de scheuren en/of gaten weer zichtbaar worden.
Wat raad je ons dan aan :p ?
Allartino

in plaats van polyesteren aan een ABS bumper, de bumper geheel van polyester, uit 1 stuk. geen last meer van krimpen=scheuren.... enige echt goede oplossing
DoubleJ
Contacteer:

Hi,

Nog een vraag mbt de R5GTT bumpers/verbreders.
Ik heb fase I verbreders en bumpers en wil ze laten spuiten.
Nu wil ik ze eigenlijk helemaal glad hebben. Weet iemand hoe ik dat het beste kan doen?
Alle bultjes eraf schuren? of eerst alles plamuren en dan gladschuren?
En wat is de beste plamuur(merk/soort) om te gebruiken voor de plastics?

Alvast bedankt voor de input...

Gr. DJ
Plaats reactie