Succes d'r mee Tijn, dit is ook al wel een aardig projectje geloof ik.
Zwarte bies is weg....Roy (Signaalkabel) schreef:Ha Jetab laat je die zwarte bies wel zitten? Of maak je hem helemaal strak? In ieder geval veel succes.
omdat de zwarte bies weg is-Ray- schreef:waarom is sommige txt blauw???
Jullie bedoelen gewoon wax!!!maxxy schreef:Er is speciaale pasta, die smeer je op de mal ,je brengt de polyesterhars + glasvezel aan en als het uitgehard is kun je het er zo vanaf halen. Het zal dan ook afhankelijk van de mal spiegelglad zijn.
ik zal eens wat navraag doen,hoe dat spul heet.
ik weet dat het ook in de modelbouw veelvuldig wordt gebruikt ,om rompen te maken
-----------------
Greetings from,
Marcel van Aalst
Denk dat jullie elkaar niet begrijpen:bruno @af schreef:neen, dit is de zogenaamde GELCOAT !!
Wat raad je ons dan aanda-goof schreef:zoals al een paar keer eerder vernoemd hier, is polyester alleen met ACETON te verwijderen.
Verder zou ik geen mal maken van hout, omdat dit nogal goed hecht aan polyester. Je kunt het beste een mal maken van gips, verstevigd met hout of metaal. De gips moet dan uiteraard wel goed met bijenwas ingesmeerd worden.
Ook moet je uitkijken dat er absoluut geen water bij je polyester komt, nog geen druppel, want dan hard ie NOOIT, maar dan ook NOOIT meer uit, zelfs niet als je die druppel uit je pot schept.
Op de eerste plaat moet je idd een laag gelcoat aanbrengen, om een glad oppervlak te krijgen. op de gelcoat vervolgens eerst een laagje polyester aanbrengen en daar de glasmatjes in leggen. Nooit eerst de glasmatten in de polyester dippen en dan gaan aanbrengen. Zorg dat de vezels van je matten goed verzadigd zijn, ze zijn immers hol. Dit doe je door met een kwast goed te deppen. Als ze vezels verzadigd zijn zie je de kleur van wit naar polyester veranderen.
Er zijn allerlei middelen om de polyester te beinvloeden. MEC om te harden, KOBALT om te versnellen en er zijn ook verdikkers, vertragers e.d.
Als je het echt goed wilt doen en je bumper moet bijvoorbeeld groen worden (gespoten) dan kun je een groene kleurstof toevoegen aan je gelcoat, zodat een eventuele toekomstige kras niet direct opvalt en de lak veel beter dekt. Alvorens te spuiten uiteraard wel goed gronden.
Al het voorgaande te info aan jullie, maar ik wil jullie ook waarschuwen, want uit ervaring weet ik dat polyester relatief slecht hecht op ABS kunststof, waarvan je bumper gemaakt is. Dit wil zeggen, het blijft wel zitten, maar begint op een gegeven moment los te krimpen van de rest, met als gevolg de de scheuren en/of gaten weer zichtbaar worden.