Aankooptips Renault Express

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Stefijn

Waar moet je op letten bij zo'n ding als ie 150.000-200.000 km gelopen heeft, wat zijn bekende zwakke- en roestplekken?

Diesel of benzine/gas gerelateerde problemen etc.

Ze zijn echt bezopen duur (bijv. 1987, 150.000 vraagprijs 1250 euro was één van de goedkoopste die ik kan vinden :( ) dus ik wil zeker weten dat ik geen miskoop doe voor zo'n sloot geld voor zo'n ouwe barrel
Anonymous

Ben ook een beetje op zoek naar zoiets maar ze blijven erg hoog aan de prijs (verz+wegenbel, duhhhh). Heb er zelf ook nog bijna geen onder de 1000 euro gevonden.
Anonymous

Ik vind 200000 km altijd wel erg veel op lpg,daarentegen als het een lease auto is geweest kan je er donder op zeggen dat hij alle beurtjes gehad heeft.Maar het blijft inderdaad een hoop geld.
da-goof
Contacteer:

Pardon, 200.000 km op lpg veel??
ik ken voorbeelden van 25's die op lpg zonder een centje pijn en zonder revisie 700.000 km's lopen.
Op lpg maak je veel meer km's als op benzine hoor.
Als die motortjes een beetje goed onderhouden en verzorgd zijn, beginnen ze pas lekker bij 200.000 op lpg.
Daarentegen zou ik erg uitkijken voor diesel versies. Dat zijn idd meestal leasebakken geweest en veruit de meesten installatiewagens of servicewagens o.i.d. Het kan wel zijn dat ze elke beurt hebben gehad, maar vaak worden die dingen als de motor koud is meteen vol op de staart getrapt en daar kan een diesel al zeker niet tegen.
Wat dat betreft toch liever 1 van een particulier en dan je ogen gewoon goed de kost geven en goed proef rijden.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb er een 2-tal gereden:

Een 1.1 benzine met 240.000 km's op de teller. Dat ding was op. De deurscharnieren waren al een keer afgebroken. Ik reed door een scherme bocht, valt ineens mijn deur er compleet UIT! Ik schrok me kapot! Starten ging moeilijk, dorpels waren stevig aan het roesten, bodemplaat zaten een aantal gaten in waardoor ik op de weg kon kijken. Ook lekker met regen!

Een 1.5 (?) diesel. Deze was minstens zo rot. De sloten waren om de zoveel tijd kapot, koude start ging wat beter, ivm voorgloeien. Roestig was hij ook. De homokineten waren versleten en hij wilde wel erg graag op 3 wielen door de bocht.

Natuurlijk heeft dit allemaal met onderhoud te maken, maar het zijn wel zwakke punten aan de wagen, volgens mij.

Succes!

P.S.: Koop geen ex-PTT'er, want die zijn vaak rot!
Tom
Moderator
Car: MB

bij mijn eerste stage bedrijg hadden ze alleen reno's en ook een express. Ik heb denk ik wel 1000 km gereden met dat ding (diesel) en ik was er best tevreden over. Hij had toen ook nog niet veel gelopen (mx. 50000) en ik heb nooit vreemde dingen meegemaakt. Alleen het linker voorwiel wilde wel eens aanlopen in het plastic bij een scherpe bocht.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Stefijn

Misschien toch maar voor een gasexemplaar gaan dan? Ik wilde in principe diesel omdat ik in de veronderstelling was dat dat beter was qua kilometers, maar gas rijdt natuurlijk net zo goedkoop en de keuzemogelijkheden worden zo wat uitgebreider.

Benzine wil ik iig niet, dan is het enige voordeel de wegenbelasting en das niet zo veel. Het gaat erom dat je diesel of gas (goedkoop) kunt rijden MET een lage WB
jeroen.k

Tom schreef:bij mijn eerste stage bedrijg hadden ze alleen reno's en ook een express. Ik heb denk ik wel 1000 km gereden met dat ding (diesel) en ik was er best tevreden over. Hij had toen ook nog niet veel gelopen (mx. 50000) en ik heb nooit vreemde dingen meegemaakt. Alleen het linker voorwiel wilde wel eens aanlopen in het plastic bij een scherpe bocht.
1000 km is toch niet zoveel?
Marcel (mlg)
Contacteer:

Zelf heb ik een 1.9 Diesel , dat rijdt ook best goed . En het is meestal betrouwbaarder dan een gas auto .

De plek waar een Express wel eens (lees vaak) roest is op de A-stijl onderaan bij het voorspatbord .
Tom
Moderator

jeroen.k schreef:
Tom schreef:bij mijn eerste stage bedrijg hadden ze alleen reno's en ook een express. Ik heb denk ik wel 1000 km gereden met dat ding (diesel) en ik was er best tevreden over. Hij had toen ook nog niet veel gelopen (mx. 50000) en ik heb nooit vreemde dingen meegemaakt. Alleen het linker voorwiel wilde wel eens aanlopen in het plastic bij een scherpe bocht.
1000 km is toch niet zoveel?
nee, dat klopt (en als ik nog eens goed nadenkt zijn het er ook een stuk meer. Heb er namelijk een half jaar lang iedere dag wel in gereden, dus denk eerder een nulletje extra). Maar ik wilde eigenlijk alleen zeggen dat ik er geruime rijervaring in heb en dat ik er nooit slechte ervaringen mee gehad heb
jacco 16v

ook met gas zou ik goed opassen.
niet alle renault motoren kunnen even goed tegen gas.
De J motoren (2,0 en 2,2) ze zaten in de 25, 21 en safrane kunnen inderdaad goed tegen gas.
maar de F en dan vooral de achtkleppers (1,7 1,8 en 2,0) kunnen helemmaal niet zo goed tegen gas na ongeveer 160000 km (soms nog wel minder hangt er helemaal van af hoe de gasinstalatie afgesteld is) kun je de kleppen niet meer stellen zodat je dan aan een kop revisie toe bent.

ik weet niet precies wat er in de express staat.
een cleon of een energy.
de cleons kunnen wel goed tegen gas.
van een energy weet ik het eigenlijk niet heb ze nog nooit op gas zien lopen.
SEIZE SOUPAPES CABRIO
da-goof
Contacteer:

dit klopt inderdaad. Een 25 2.0 8v op gas geeft geen problemen, een 25 2.0 12v op gas geeft vrij veel problemen.
Hoe zit het met een safrane 2.2 12v?
Stefijn

Dit is een topic over Expressjes, geen info over Safranes aub, open daar dan een andere topicje over :)
Stefijn

Heb er eentje gekocht:

Express 1.6D, 1990, 224.000km Zéér net interieur, strakke koets met een paar bijwerkplekjes en nette lak. Wit met blauwe onderkant. Motor zo op het eerste oog erg goed, motorruim was iig met zorg schoon gehouden (lees: als nieuw)

Vraagprijs € 1650 maar ik heb vééél minder betaald, mag ook wel, want ik kwam thuis en blijkt de uitlaat lek :( niet goed op gelet toen ik m bekeek. Natuurlijk geen garantie op zo'n ouwe bak, wel nog APK dus voorlopig kan ik er mee vooruit voor er een ander buisje onder moet.

Binnenkort een paar pics
da-goof
Contacteer:

och, wat zal een uitlaatje bij de Brezan kosten? Dat zullen de kosten toch ook niet zijn en aangezien hij pas 224.000 heeft gereden, begint die diesel eigenlijk net lekker op gang te komen en is het in ieder geval de investering waard.
Tom
Moderator

idd, een bosal dempertje heeft best een goede kwaliteit en kost niet zo veel. Veel plezier met je nieuwe aanwinst
Stefijn

Hijs iig tot 160.000km bij Renault onderhouden zag ik in het boekje, morgen effe kijken of ik er achter kan komen of de distributieriem nog "onlangs" is vervangen,

:D :D EN DAN KAN ME GTT DE GARAGE IN VAN DE WINTER! :D :D
Tom
Moderator

die zul je dan wel gaan missen denk ik
Stefijn

Tom schreef:die zul je dan wel gaan missen denk ik
ech nie, ik zet m niet stil! In het weekend komt ie natuurlijk van stal ;)
Tom
Moderator

ik schrok al :wink: ........als je eenmaal GTT gewend ben dan kun je zeker geen winter zonder :D
Chris
Erelid - Moderator - RvT

Steffijn, welk deel heb je nodig? Misschien heb ik hem nog wel liggen..
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Stefijn

Middenpijp, er zit een gat tussen de 2 spijltjes van het middelste ophangpunt. Hij hangt dus nog wel goed, hij lekt er alleen...niet eens met veel geluid.

Btw, zou een middenpijp van een GTT passen? Heb ik nl. nog liggen
da-goof
Contacteer:

of anders wat uitlaatdichtpastarotzooispul eraan smeren.
speedline

De 1.9d F8Q van 47kW/64pk met olie-koelvloeistof warmtewisselaar is voor het rijden de beste keus. Alleen dient hier wel eens wat aan te gebeuren. Meestal is er niet goed onderhouden en zijn de waterslangen en bijvoorbeeld de retourslangetjes van de verstuivers gaar. Verder is de brandstofpomp nog wel eens aan een revisie toe omdat ze het brandstoffilter gewoon hebben laten zitten onder het motto "het gaat toch wel goed". Alleen kan een inspuitpomp niet zo goed tegen water :( Tsjakka € 500,- of meer met dank aan de vorige eigenaar annex hufter :evil:

Een 1.6D is in de werkplaatspraktijk probleemlozer, maar dit kan ook subjectief zijn. Let verdomd goed op de distributieriem en spanrollen. Het liefst meteen vervangen die zooi. Als je af en toe ziet hoe deze autoŽs op de weg gehouden worden, gewoon schandalig :-*

Verder wordt er meestal gerommeld met het verversen van de olie. Dit dient om de 7500km te gebeuren. En mensen denken vanwege de langere intervallen bij nieuwe autoŽs dat dit bij deze auto ook wel gerekt kan worden tot bijvoorbeeld 10 of 15k :-*

Als je dan over indikken door roet van de motorolie(en roeten dat doen ze :D ) begint wordt je aangekeken met van die glazige hufterogen. %##%&#%*** :evil:

Kortom een verdomd fijn autotje... Maar leg flink poen opzij voor eventuele problemen. Zijn die opgelost kan het goedkope genieten beginnen.

Maar het blijft een Renault (Super 5). Met alle problemen van dien :lol:

Maar bouw er fijn wat GT Turbo spullen op en aan, kun je fijn door de bocht. Er past ook een F8Q 1.9dT motor uit een 19 in met 68kW/93pk en 190Nm. Hint...
Stefijn

speedline schreef: Een 1.6D is in de werkplaatspraktijk probleemlozer, maar dit kan ook subjectief zijn. Let verdomd goed op de distributieriem en spanrollen. Het liefst meteen vervangen die zooi. Als je af en toe ziet hoe deze autoŽs op de weg gehouden worden, gewoon schandalig :-*

Verder wordt er meestal gerommeld met het verversen van de olie. Dit dient om de 7500km te gebeuren. En mensen denken vanwege de langere intervallen bij nieuwe autoŽs dat dit bij deze auto ook wel gerekt kan worden tot bijvoorbeeld 10 of 15k :-*

Als je dan over indikken door roet van de motorolie(en roeten dat doen ze :D ) begint wordt je aangekeken met van die glazige hufterogen. %##%&#%*** :evil:

Kortom een verdomd fijn autotje... Maar leg flink poen opzij voor eventuele problemen. Zijn die opgelost kan het goedkope genieten beginnen.

Het is dus een 1.6D, start goed, loopt goed, geen blauwe rook, nauwelijks roet. Tot 160.000 bij Renault onderhouden, elke beurt afgestempeld, daarna weet ik niet precies, zo ver gaat het boekje geloof ik niet...lijkt me wel oke.

En flink poen opzij houden? HAHA. nee hoor, dat ding krijgt wat ie nodig heeft en verder niks. Heb m niet voor de leuk, tis alleen maar vervoer en voorlopig houdt ie zich denk ik goed.

Ik zit alleen met die distr.riem, ik weet niet of die vervangen is...is het aan de riem zelf te zien of die er goed uit ziet? Iemand had het erover dat als de letters op de riem "gebroken" zijn dat de riem dan op zijn eind loopt.
Is dit een dure vervanging op de 1.6D?

Wellicht ook verstandig om het benzinefilter maar te vervangen?
jeroen.k

Stefijn schreef:
speedline schreef: Een 1.6D is in de werkplaatspraktijk probleemlozer, maar dit kan ook subjectief zijn. Let verdomd goed op de distributieriem en spanrollen. Het liefst meteen vervangen die zooi. Als je af en toe ziet hoe deze autoŽs op de weg gehouden worden, gewoon schandalig :-*

Het is dus een 1.6D, start goed, loopt goed, geen blauwe rook, nauwelijks roet. Tot 160.000 bij Renault onderhouden, elke beurt afgestempeld, daarna weet ik niet precies, zo ver gaat het boekje geloof ik niet...lijkt me wel oke.

En flink poen opzij houden? HAHA. nee hoor, dat ding krijgt wat ie nodig heeft en verder niks. Heb m niet voor de leuk, tis alleen maar vervoer en voorlopig houdt ie zich denk ik goed.

Ik zit alleen met die distr.riem, ik weet niet of die vervangen is...is het aan de riem zelf te zien of die er goed uit ziet? Iemand had het erover dat als de letters op de riem "gebroken" zijn dat de riem dan op zijn eind loopt.

Benzinefilter op een diesel? :lol: ;)
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

jeroen.k schreef:
Stefijn schreef:

Benzinefilter op een diesel? :lol: ;)
Ja die gooit de bezine er uit mocht je een keer verkeerd getankt hebben. :lol: :) :p

Gr. Frits
speedline

jeroen.k schreef: Benzinefilter op een diesel? :lol: ;)
Oppassen, bijdehandjes ! Als je er geen verstand van hebt niet posten :evil:
speedline

Frits schreef: Ja die gooit de bezine er uit mocht je een keer verkeerd getankt hebben. :lol: :) :p

Gr. Frits
Hier nog één :evil:
Stefijn

Ook lekker handig, alles blijven quoten :-|

Maar goed, ik had nog wat nuttige vragen voor de slimmerikken wakker werden...
speedline

Distributieriem en spanrollen zullen je de kop niet kosten. (origineel € 60-75,- ?!) Gewoon vervangen. Het is dat je er een beetje handigheid in moet hebben, want dan is het zo gepiept !

Succes...
Stefijn

speedline schreef:Distributieriem en spanrollen zullen je de kop niet kosten. (origineel € 60-75,- ?!) Gewoon vervangen. Het is dat je er een beetje handigheid in moet hebben, want dan is het zo gepiept !

Succes...
ow? Garage zei (telefonisch) dat wellicht de kop eraf moest, maar dat hoeft dan niet? Ik zag wel dat de riem gewoon in een kunststof kast op de zijkant van de motor zit, dus vrij goed bereikbaar
jeroen.k

speedline schreef:
Niet meteen gaan schelden "wandelende vraagbaak" maar volgens mij heet zo'n ding dan toch gewoon een brandstof-filter!!??!!?
speedline

jeroen.k schreef:
speedline schreef:
Niet meteen gaan schelden "wandelende vraagbaak" maar volgens mij heet zo'n ding dan toch gewoon een brandstof-filter!!??!!?
speedline schreef:De 1.9d F8Q van 47kW/64pk met olie-koelvloeistof warmtewisselaar is voor het rijden de beste keus. Alleen dient hier wel eens wat aan te gebeuren. Meestal is er niet goed onderhouden en zijn de waterslangen en bijvoorbeeld de retourslangetjes van de verstuivers gaar. Verder is de brandstofpomp nog wel eens aan een revisie toe omdat ze het brandstoffilter gewoon hebben laten zitten onder het motto "het gaat toch wel goed". Alleen kan een inspuitpomp niet zo goed tegen water :( Tsjakka € 500,- of meer met dank aan de vorige eigenaar annex hufter :evil:
:wink:
Stefijn

dat zei ik :) ...lekker belangrijk, ik d8 dat hier niet meer offtopic gezwamd mocht worden?

Ennuh, moet om die riem te vervangen de kop van de motor?
Plaats reactie