Distributieriem

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
16klepper

Nou, ik heb mijn blok bijna weer zover dat ie in de auto kan.
Maar nu vroeg ik me af:
De motor heeft lange tijd stilgestaan, een jaar of 2. Er is toen na revisie een nieuwe distributieriem op gekomen. Maar is het nu slim om een nieuwe riem erop te leggen, omdat ie lange tijd in 1 stand heeft gestaan? kan ie daardoor knappen?

groeten
gerjan

Bij mij weten is het altijd na 5 jaar en na 80 a 90duizend kilometer. Voor de veiligheid zal ik het eigenlijk zelf wel doen.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

zou zeggen zie boven.

En wat kost dat nu zoŽn riempje? Zou mijn "nieuwe" blok toch niet willen riskeren op een riempje van €50 max.

Better safe than sorry.

Gr. Frits
Ad van Haperen
Contacteer:

kheb vandaag nog een riem gekocht (voor een clio 1.4 RT) en was 53 euro kwijt en dat zou ik otch echt WEL er aan uitgeven hoor! anders staat jou auto net als de meine over een tijdje zonder motor bij je voor de deur :(
Robke
Car: Lexus IS250

Ik zou er meteen een nieuwe riem en spanrollen opzetten, je hebt nu toch het blok eruit liggen, dan kun je er tenminste lekker makkelijk bij.
hitman

gerjan schreef:Bij mij weten is het altijd na 5 jaar en na 80 a 90duizend kilometer. Voor de veiligheid zal ik het eigenlijk zelf wel doen.
wees daar heel verzichtig mee gerjan.niet elke motor/fabrikant heeft de zelfde onderhouds interval van een distributie riem. sommige auto's moet de riem al bij 60.000 vervangen worden.
:) oke weer ff ontopic: als je je blok er toch nog uit hebt liggen,neem dan ff die moeite om die riem en spanrol(eventueel omlooprollen) te vervangen.2jaar is niet zo'n lange tijd,maar je moet de riemspanning toch controleren en dan is het niet zoveel werk om hem ff te vervangen.

veel succes
tom
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
hitman

nog ff de bruto prijzen: dist.riem:62,03 euro
spanrol:41,75 euro en een (eventuele)omlooprol:76,86 euro. heb je alvast een idicatie van hoe en wat het kost

succes
mijn clio zegt pssssjjt

a computer is like an airconditioning,it stops working when you open windows
16klepper

Ok juist ja jullie hebben gelijk. vervangen dat ding dus.
Maar hoezo ook die rol?
En kan iemand me vertellen hoe dat werkt, die distributieriem vervangen? moet je werken met die merktekens neem ik aan, maar hoe? en hoe haal ik die riem eraf en hoe doe ik em er weer op?
Ad van Haperen
Contacteer:

Op de doos van je riem staat een tekening met waar de merktekeningetjes moeten staan om hem goed te hebben. en de rol vervangen omdat hji anders vast kan gaan zitten en dan sleept je riem dus over een stilstaande rol en dan is het een paar kilometer en dan ligt je riem nog aan stukken
jeroen.k

hitman schreef:
gerjan schreef:Bij mij weten is het altijd na 5 jaar en na 80 a 90duizend kilometer. Voor de veiligheid zal ik het eigenlijk zelf wel doen.
wees daar heel verzichtig mee gerjan.niet elke motor/fabrikant heeft de zelfde onderhouds interval van een distributie riem. sommige auto's moet de riem al bij 60.000 vervangen worden.
:) oke weer ff ontopic: als je je blok er toch nog uit hebt liggen,neem dan ff die moeite om die riem en spanrol(eventueel omlooprollen) te vervangen.2jaar is niet zo'n lange tijd,maar je moet de riemspanning toch controleren en dan is het niet zoveel werk om hem ff te vervangen.

veel succes
tom
Ik zou zeggen elke 50.000 km weet je zeker dat je goed zit. Ik vertrouw die fabrieksopgaven nooit zo, bij mij gaat er elk jaar een nieuwe op (30.000 km), zoals net gezegd better safe than sorry!
mdmx

vervangen!!!!!!! :)
16klepper

ok. een nieuwe riem is in bestelling bij de brezan. hoe stel je zo'n ding af?
Robke
Car: Lexus IS250

Op je riem staan 3 merktekentjes, die je op je alle 3 de tandwielen weer terugvind. De merktekens overal goed gelijk erop zetten en strakzetten.
16klepper

Aha juist ik zie het ja.
Hoe strak moet je die riem zetten? Is daar een afstelmethode voor?
jeroen.k

Mischien een idee om een vraagbaak te kopen? Daar staan al je vragen in volgens mij. ;)
16klepper

euh tja...
waar heb je anders internet voor? :)
jeroen.k

16klepper schreef:euh tja...
waar heb je anders internet voor? :)

Het knutselt alleen zo lastig en wat kost een vraagbaak nou. ;)
16klepper

ok ok je hebt misschien wel wat gelijk.
Maar goed, ik wil nu die motor klaar hebben, en ik heb nu geen vraagbaak.
Dus......
Wie weet hoe de juiste spanning moet worden verkregen op de distributieriem?

groeten!
16klepper

He mensen!
Kom op nou help me nou aub even, dan kan ik morgen het blok er weer in hangen!!

Alvast bedankt
mdmx

tussen de oliepompriemwiel en de spanrol moet met ongeveer een kilo druk worden geduwd tegen de riem, dan moet er tussen de nokkenasreimwielen 3mm doorbuiging zijn, getolereerd met een halve plus en min......succes! :wink:
16klepper

mmmmmm dat snap ik niet helemaal?
kun je dat iets duidelijker maken?
Hoe kan ik nou een verschil krijgen van de tussen de nokkenassen als ik tussen oliepomp en spanrol druk?

thanx
mdmx

als je drukt tussen oliepomp en spanrol, moet de riem tussen de nokkenassen op en neer te bewegen zijn. 3mm wel te verstaan........
Plaats reactie