Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Anonymous

hallo nou ben ik een alarm aan het in bouwen
ales lukt maar op een ding naar ik moet twee gele draden door knipen bij het kontakt slot

1 van deze gele draden gaat naar de bobine en een is de plus van het kontakt maar welk gaat naar de bobine want die moet ik door knipen dit is wel van een 5 gt
Zj*rZ

Kun je m niet bij de bobine losknippen :smile:
<font size=1>[ This message was edited by: ZjorZ on 2001-11-24 20:10 ]</font>
Anonymous

nee want ik kan hem daar niet vinden heb al door gemeten maar lukt niet staat ook op een af andere manier weer in verbinding met de
plus draad van hert kontakt
Bas
Bestuurslid
Car: Clio IV RS

Volgende keer graag in nl.techniek en niet in nl.te koop gevraagd
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Bart V

Altijd eng he, die draden doorknippen :smile: Bij mijn 19 zit het als volgt (hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als de 5) Er zitten 2 stekkers, een grijze en een zwarte. Op de zwarte stekker zit je + voor contact en de draad die naar je startmotor gaat. Op de grijze stekker zit je + na contact en de draad naar je accesoires, en DIE moet je hebben voor je bobine (ik weet helaas ff de kleuren niet, maar even meten voor de zekerheid kan geen kwaad.

Succes
Pieter
Contacteer:

Spanningszoekertje:

eerste stand contactslot: accessoirestand (X)
tweede stand contactslot: contact aan (15)
derde stand contactslot: startrelais (50)

Daar ben je dan zo achter.

Volgens mij zit je bobine alleen op je contact en niet op je accessoirestand, maar je komt er zo in ieder geval achter welke draad precies waarvoor dient.
Anonymous

Ik heb ook een keer een alarm bij een auto ingebouwd. Wat voor merk is het ?? Ik had namelijk ook iets met gele draden. Bij mij stonden er labels op de draden met dezelfde kleur.

OJa het is slim om alle draden onder je motorkap zwart te houden dus even een zwarte draad aan knijpen, dan kan iemand die erg "geinterresseed"is in jou auto nooit zien dat een gele draad ineens rood of een andere kleur wordt :smile: Binne de auto maakt die eigelijk weinig uit, het gaat namelijk om het startgebeuren onder de motorkap :smile:
Hans R.

Ik wil 2 led's in mijn deuren bouwen zodat ze beter worden gezien.

Kan ik nu mijn enkele dashboard led eraf knippen en de draden verlengen en daar dan 2 led's aan zetten?

Mijn LTS-opleiding elektrotechniek is een beetje verroest en nu weet ik niet meer of het zomaar kan of dat er nog een weerstand of iets degelijks tussen moet.
Robke
Car: Lexus IS250

Dat kan, je kunt ze gewoon parallel aansluiten op elkaar.
Als je een gewoon knipperledje hebt, zit er al een speciale weerstand tussen, dus dat is geen probleem.
Stylo

Voor LED's:
Trek van de voedingsspanning de doorlaatspanning van de LED af. Voor rood is dit meestal 1,65V.
De stroom van 15 mA (hier word meestal van uit gegaan)
12V- 1,65V : 0,015 = 690 Ohm
Voor twee LED's 12V-3,3V:0,015 = 580 Ohm

GreetZ
Bart V

Komt de spanning voor het led niet "kant en klaar" uit de alarm module??? 1.65 volt dus. Ik heb namelijk ook alarm, maar tussen het lampje zit geen weerstand bij mij, led komt rechtstreeks uit het moduul, lijkt me dat dat zo zit bij elk alarm.

Oftewel, je kan gewoon 2 leds paralel aansluiten op elkaar, en je kan het hele weerstand verhaal vergeten. Zo denk ik dat het zit.
Robke
Car: Lexus IS250

Dat weerstandje zit in het plastic omhulseltje waar je LED in zit, dus dat zit er altijd al bij een knipper LED.
Plaats reactie