hallo nou ben ik een alarm aan het in bouwen
ales lukt maar op een ding naar ik moet twee gele draden door knipen bij het kontakt slot
1 van deze gele draden gaat naar de bobine en een is de plus van het kontakt maar welk gaat naar de bobine want die moet ik door knipen dit is wel van een 5 gt
nee want ik kan hem daar niet vinden heb al door gemeten maar lukt niet staat ook op een af andere manier weer in verbinding met de
plus draad van hert kontakt
plus draad van hert kontakt
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
Volgende keer graag in nl.techniek en niet in nl.te koop gevraagd
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Altijd eng he, die draden doorknippen
Bij mijn 19 zit het als volgt (hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als de 5) Er zitten 2 stekkers, een grijze en een zwarte. Op de zwarte stekker zit je + voor contact en de draad die naar je startmotor gaat. Op de grijze stekker zit je + na contact en de draad naar je accesoires, en DIE moet je hebben voor je bobine (ik weet helaas ff de kleuren niet, maar even meten voor de zekerheid kan geen kwaad.
Succes

Succes
Spanningszoekertje:
eerste stand contactslot: accessoirestand (X)
tweede stand contactslot: contact aan (15)
derde stand contactslot: startrelais (50)
Daar ben je dan zo achter.
Volgens mij zit je bobine alleen op je contact en niet op je accessoirestand, maar je komt er zo in ieder geval achter welke draad precies waarvoor dient.
eerste stand contactslot: accessoirestand (X)
tweede stand contactslot: contact aan (15)
derde stand contactslot: startrelais (50)
Daar ben je dan zo achter.
Volgens mij zit je bobine alleen op je contact en niet op je accessoirestand, maar je komt er zo in ieder geval achter welke draad precies waarvoor dient.
Ik heb ook een keer een alarm bij een auto ingebouwd. Wat voor merk is het ?? Ik had namelijk ook iets met gele draden. Bij mij stonden er labels op de draden met dezelfde kleur.
OJa het is slim om alle draden onder je motorkap zwart te houden dus even een zwarte draad aan knijpen, dan kan iemand die erg "geinterresseed"is in jou auto nooit zien dat een gele draad ineens rood of een andere kleur wordt
Binne de auto maakt die eigelijk weinig uit, het gaat namelijk om het startgebeuren onder de motorkap 
OJa het is slim om alle draden onder je motorkap zwart te houden dus even een zwarte draad aan knijpen, dan kan iemand die erg "geinterresseed"is in jou auto nooit zien dat een gele draad ineens rood of een andere kleur wordt


Ik wil 2 led's in mijn deuren bouwen zodat ze beter worden gezien.
Kan ik nu mijn enkele dashboard led eraf knippen en de draden verlengen en daar dan 2 led's aan zetten?
Mijn LTS-opleiding elektrotechniek is een beetje verroest en nu weet ik niet meer of het zomaar kan of dat er nog een weerstand of iets degelijks tussen moet.
Kan ik nu mijn enkele dashboard led eraf knippen en de draden verlengen en daar dan 2 led's aan zetten?
Mijn LTS-opleiding elektrotechniek is een beetje verroest en nu weet ik niet meer of het zomaar kan of dat er nog een weerstand of iets degelijks tussen moet.
Voor LED's:
Trek van de voedingsspanning de doorlaatspanning van de LED af. Voor rood is dit meestal 1,65V.
De stroom van 15 mA (hier word meestal van uit gegaan)
12V- 1,65V : 0,015 = 690 Ohm
Voor twee LED's 12V-3,3V:0,015 = 580 Ohm
GreetZ
Trek van de voedingsspanning de doorlaatspanning van de LED af. Voor rood is dit meestal 1,65V.
De stroom van 15 mA (hier word meestal van uit gegaan)
12V- 1,65V : 0,015 = 690 Ohm
Voor twee LED's 12V-3,3V:0,015 = 580 Ohm
GreetZ
Komt de spanning voor het led niet "kant en klaar" uit de alarm module??? 1.65 volt dus. Ik heb namelijk ook alarm, maar tussen het lampje zit geen weerstand bij mij, led komt rechtstreeks uit het moduul, lijkt me dat dat zo zit bij elk alarm.
Oftewel, je kan gewoon 2 leds paralel aansluiten op elkaar, en je kan het hele weerstand verhaal vergeten. Zo denk ik dat het zit.
Oftewel, je kan gewoon 2 leds paralel aansluiten op elkaar, en je kan het hele weerstand verhaal vergeten. Zo denk ik dat het zit.