Goede olie? (bak+motor)

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Serge1916V

Ja klopt dat is het ja.
Thnx m8

Was ff een beetje confused :D

grts
speedline

Serge1916V schreef:Olie voor een F7P motor.
dus clio en 19 16V = 10W50 of 15W50
eerste nummer is de dikte als ie warm is en het tweede als ie koud is.
Vraag dit maar na bij een revisie-bedrijf.
Als je dit niet doet dan lopen je drijfstanglagers eruit op den duur.

Gr
Serge
Ga liever niet uit van populaire uitlatingen. Als je goede kwaliteit 10W/40 gebruikt, je rijdt netjes warm, en het oliepeil altijd richting max., gebeurt er helemaal niets met je drijfstanglagers (F7P).

Maar een 10W/50-olie mag natuurlijk altijd ! Maar dit is meer een vereiste voor toepassingen bij zeer hoge belasting en dus hoge olietemperaturen. Rijden jullie zo hard dat de olietemperatuur continu boven 120-130°C is ? Neem dan een dure 10W/50-olie. Zo niet is een 10W/40 ruim voldoende. En hoge olietemperaturen kun je beter bestrijden met een aparte oliekoeler (blijft je "blokkie" ook beter van). Betere olie is namelijk maar een lapmiddel !

Maar houd die viscositeit 10-waarde aan ivm de wel eens lage temperaturen in Holland. Renault schrijft deze voor. En het is niet een kwestie van kosten, of een dunnere olie zou beter zijn oid. Renault wil een bepaalde smeerfilmdikte onder alle omstandigheden. Daar is de voorgeschreven olie op getest of zelfs ontwikkeld. Ga daar dus niet mee experimenteren !
Serge1916V

Bij mij is ie meestal toch wel goed warm.
Maar als je met een F7P blok een paar keer het gas intrapt dan is ie echt snel heet!!
En een Renault 19 die heeft ook geen gril voor, er komt eigenlijk veel te weinig frisse lucht bij.
En in de zomer dan is het echt erg.
De fan die gaat dan elke keer aan.
Die F7P blokken die staan er ook om bekand dat de drijfstanglagers kapot lopen, doordat die blokken eigenlijk ook veel te heet worden.
Grtz
speedline

Serge1916V schreef:Bij mij is ie meestal toch wel goed warm.
Maar als je met een F7P blok een paar keer het gas intrapt dan is ie echt snel heet!!
En een Renault 19 die heeft ook geen gril voor, er komt eigenlijk veel te weinig frisse lucht bij.
Die F7P blokken die staan er ook om bekand dat de drijfstanglagers kapot lopen, doordat die blokken eigenlijk ook veel te heet worden.
Grtz
Sorry hoor, maar ik vindt dit populaire l*lpraat. Onzin :evil: No offence btw. Als je goed onderhoud en bij een veeleisende rijstijl de verversingstermijn halveert zijn die blokken in mijn ogen zelfs zeer duurzaam :)

Als er bij een revisiebeuner wat meer oudere Renaults rondrijden en die krijgen door gebrek aan onderhoud motorschade dan is het opeens een slechte motor waar de drijfstanglagers frequent uitlopen ? Laat me niet lachen ! Als het een professional was geweest had hij je verteld hoe deze schade ontstaat ipv een l*lverhaal af te steken :(

vr/gr

Speedline
Steven
Car: M536

Grtz
Klinkt als... tijd voor een nieuwe Radiateur en een aparte oliekoeler met thermostaat kan er dan ook wel af.
Dan zul je pas schrikken hoeveel dat uitmaakt op je temperaturen van je olie en je vloeistof.
RO 16v

Grtz
Als ik met mijn clio onder de 4000 tpm blijf wordt de olie temperatuur niet warmer dan 80 graden, ga ik boven de 4500 tpm rijden schiet hij in no time naar de 100/120 graden maar ga ik dan weer rustig rijden zie je het metertje gewoon weer zakken naar +/- 80 graden. En mijn motor temeratuur meter wilt bij normaal en plank gas niet boven de kwart kommen.
F7P blokies staan er bij mij bekent om dat de koppakking eruit vliegt of kantelende zuigers.
Jan-Geert (Momentsleutel)

mocht je een estafette bus hebben zou ik je toch aanraden om er 20w50 in te gooien... btw dit is een 1100 blok
Plaats reactie